Gå til innhold

Folkeopplysning: DERFOR skal ikke tamponger, Q-tips, våtservietter og annet søppel kastes i do!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det eneste som skal skylles ned i et toalett er lett biologisk nedbrytbare ting. Det er tenkt til avføring og papir, og annet bør ikke skylles ned.

Hvorfor: Ser at veldig mange vet at tamponger (UANSETT merke!) kan tette avløpsrørene og forårsake enormt dyre rørlegger-regninger. Og at dette ikke nødvendigvis behøver å ramme deg selv, men heller naboen din som er tilkoblet røret litt lenger ned.

Men dette er ikke hovedårsaken. Den viktigste grunnen er at dette er FORSØPLING! Tror dere at alt som kastes i toalettet samles opp i et renseanlegg og forsvinner? Dette er ikke tilfelle.

La oss anta at du er tilkoblet et offentlig avløpsrenseanlegg. I første omgang siles her søpla ut av kloakken ved hjelp av grove rister. Denne søpla kan nemlig ikke renses som resten av kloakken. Denne søpla lastes opp og kjøres så med spesielle søppelbiler til forbrenningsanlegg for søppel og brennes der. Gjerne flere lass daglig. Dette er dyrere for kommunen enn å bli kvitt vanlig søppel pga smittefaren o.l. Og det er selvsagt umulig å kildesortere.

Hvis disse silene tettes av enorme mengder Q-tips, våtservietter (som er laget av PLAST!) og lignende, er det en ekstremt utrivelig jobb å reparere og rense maskineriet igjen. Og det er kostbart, krever mye arbeid og tid. Kloakkvann fullt av søppel, matfett som frityrolje o.l. er generelt veldig vanskelig å rense, og krever dyre renseanlegg i millionklassen og dyre rensemetoder, kjemikalier o.l.  Og hvem tror dere BETALER alle kostnadene ved kloakkrensing? Jo, det er dere innbyggere i kommunene det! Hver ENESTE lille krone i kostnader betales inn av alle innbyggerne som vann-og avløpsgebyrer. I følge norsk lov er vann-og avløpsbransjen selvfinansiert. Det vil si at hvis utgiftene til kloakkrensing øker pga dumme og egoistiske forbrukere, så må de samme forbrukerne finne seg i økte gebyrer neste år.

Betaler du ikke gebyrer fordi du er leieboer, tror du? Jo, det gjør du nok, for huseier øker leia når utgiftene ved å eie huset øker.

Det var kostnadene ved å bruke toalettet som søppelbøtte. Så var det forurensingen. Jeg har allerede nevnt at søppel kastet i toalett må brennes som spesialavfall. Men en annen sak er at mange ganger havner søpla deres URENSET rett ut i naturen! Ut i elva, sjøen, fjorden, på badestranda der du og ungene koser deg om sommeren.

Hvorfor? Jo, mange steder er kloakkanrørene og rørene som frakter overflatevann fra regnvann og gatekummer, takrenner og lignende felles. Eller det er rett og slett mange steder det uansett lekker regnvann inn i kloakkrørene. Resultatet er at når det er mye nedbør, eller mye snøsmelting, så øker vannmengden i rørene så mye at rørene blir fulle. Kapasiteten overstiges. For å unngå at kloakken kommer strømmende tilbake og opp inn i folks hus og kjelleren, eller bobler opp av kummer i gatene har derfor alle kloakkanlegg flere punkter hvor det er såkalte nødoverløp. Dvs at der kan kloakken strømme fritt og urenset ut i bekker, elver og sjøer når man får overkapasitet pga mye nedbør.

Der strømmer altså urenset kloakk og søpla dere kaster i den fritt ut i naturen. På grunn av befolkningsvekst, mer ekstremt vær og problemer med å rekke å fornye gamle kloakkanlegg skjer dette mye oftere enn man ønsker i de fleste boligområder. Mange ganger i måneden faktisk. Spesielt i tettsteder og byer.

Undersøkelser av slike utslippspunkter viser at det ligger søppel som bind, Q-tips, tamponger og ikke minst våtservietter i store mengder spredd rundt. Synes du det driver i land mye guffen søppel på badestranda dere bruker? Ja, da er det nok søppel fra slike urensede nødoverløp på kloakkanlegget.

Langt innlegg, men jeg håper dere egoistiske miljøsvin gidder å lese hele, og skjønner at dere heretter skal hive søpla deres i søppelbøtta. Dere lager ris til egen bak ellers.

Anonymous poster hash: efd3c...0a9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes så mange som ikke bryr seg og mange med holdningen det skjer ikke meg... Vårt do tettes ikke, det er ikke mitt problem at kommunen blablabla... Bra å få det frem. Var selv litt sløv mtp ob tidligere. Men aldri mer! Leste om rotter i do pga stor tilgang på mat i rørene som går ut fra hus og leiligheter. Type matfett og andre matrester. Tenk deg å bli bitt av ei rotte når du sitter og aner fred og ingen fare på do...

Anonymous poster hash: fd00b...a27

Skrevet

Noe sier meg at du er en av de som jobber med dette.

Det står jo faktisk på mange av pakkene med f.eks. våtservietter at de kan kastes i do, så det er ikke rart at folk gjør det.

Anonymous poster hash: 1d560...d83

Skrevet

De som kaster søpla si i toalettet kunne altså like gjerne gått ut og kastet den rett i nærmeste bekk, for ofte er det der den havner. Man kan si at man aldri har sett dette ute i naturen selv, men det er der! Det behøver bare ikke være så enkelt å få øye på fordi det raskt dekkes av et tynt lag med slam.

På strender ser man det lettere, for der er det vasket opp av bølgene. Lenger ute ligger søpla på sjøbunnen. Til slutt havner jo alt i havet.

HI

Skrevet

Det hender jeg drar ned tampong i do- egoistisk. Men jeg skal jammen kutte det ut!! Fint innlegg- takk!

Anonymous poster hash: 50b25...cb6

Skrevet

Noe sier meg at du er en av de som jobber med dette.

Det står jo faktisk på mange av pakkene med f.eks. våtservietter at de kan kastes i do, så det er ikke rart at folk gjør det.

Anonymous poster hash: 1d560...d83

Noen typer av våtservietter er biologisk nedbrytbare og kan spyles ned i do. Men da står det klart og tydelig på forsiden av pakken. Disse er tynnere og mer skjøre enn vanlige våtservietter, som ikke er biologisk nedbrytbare.

HI

Skrevet

Åh tusen takk for at du gadd og forklare i detalj! -man skullr tro at de fleste oppegående voksne personer var klar over slike enkle fakta. Det er faktisk lov å tenke litt selv, forsøke å løse regnestykket med hjelp av god logisk sans.

Det er jo skremmende synes jeg, hvor mange som tilsynelatende ikke -bryr- seg. Og foreløpig er ikke dette en katastrofe i vårt land, i den grad man betegner noe som katastrofalt, men før eller siden så blir det jo det.

Kanskje ikke nå, men om 40 år? Hvem vet?

-men der igjen ligger jo interessen for og omtanken for naturen vår.

Jeg er over hodet ingen miljøfreak, me forsøker å bidra med disse små tingene som koster så lite energi for oss alle å gjennomføre.

Jeg lurte veldig i går da tampongtråden dukket opp, på hvor denne mentaliteten kommer fra?

Jeg synes det 3r alles ansvar å bidra om ikke mye så iallefall litt, og dette er så simpelt bidrag at det bare skulle mangle! -og at folk ikke -vet- at det er skadelig å dunpe gud vet hvor mange tamponger i do ila en mensperiode over ÅR, det synes jeg vitner om utrolig lite innsikt i både det ene og det andre.

Skrevet

Etter å ha lest dette skal jeg vurdere om jeg gidder å kaste tampongene i søppelbøtten ved siden av do istedet. Synes bare det er så ekkelt, og vil liksom bli kvitt den med en gang.

Anonymous poster hash: d4084...0ed
Skrevet

Etter å ha lest dette skal jeg vurdere om jeg gidder å kaste tampongene i søppelbøtten ved siden av do istedet. Synes bare det er så ekkelt, og vil liksom bli kvitt den med en gang.

Libero bleieposer er fine. Litt billigere versjon er hundeposer på matbutikken ;)

Anonymous poster hash: 3b926...b2e

Skrevet

Kaster du den uten å pakke den inn da? For det er litt ekkelt, i hvert fall hjemme hos andre eller på offentlige toalett der andre skal tømme søppelbøtta. Pakk den inn i litt toalettpapir først i hvert fall. Du behøver ikke ta på den, bare ha et brettet papir klart i den andre hånda og pakk inn tampongen i det.

Hjelper det å tenke at det bare er bomull og ditt eget blod, egentlig ikke stort verre enn å skifte plaster?

Skrevet

Kaster du den uten å pakke den inn da? For det er litt ekkelt, i hvert fall hjemme hos andre eller på offentlige toalett der andre skal tømme søppelbøtta. Pakk den inn i litt toalettpapir først i hvert fall. Du behøver ikke ta på den, bare ha et brettet papir klart i den andre hånda og pakk inn tampongen i det.

Hjelper det å tenke at det bare er bomull og ditt eget blod, egentlig ikke stort verre enn å skifte plaster?

Nei, jeg pakker den om. I dopapir, eller skyller ned i do. Og nei, det hjelper ikke, gamlinger og mensen er superskurker uansett!

Skrevet

Nei, jeg pakker den om. I dopapir, eller skyller ned i do. Og nei, det hjelper ikke, gamlinger og mensen er superskurker uansett!

Hahaha!! Tamponger og mensen er superekkelt uansett!! Fy fader..

Skrevet

Jeg hadde matfett i do før, men nå vet jeg bedre.

Jeg tenkte ikke på ST selv om det er flytende når jeg kvitter meg med det, så størkner det nede i rørene.

Nå venter jeg til det er kjølnet og størknet og kasterdet i matsøpla.

Anonymous poster hash: 90449...e1a

Skrevet

Nå i julen var der en sak i avisene om et "land" av søppel i Stillehavet, rett og slett et flak av flytende søppel fra mennesker tilsvarende 4(!) ganger Norges areal! Det er mye.

Og om forurensningsaspektet ikke gjør inntrykk så gjør det kanskje inntrykk når du har to rørleggere på badet som må fikse tette rør og kommenterer høylydt. Og ikke tro de holder sånt for seg selv, kjenner flere fagfolk som har fortalt om det ekleste de har fisket opp fra dass rundtom. Det er bare flaut!

Anonymous poster hash: e7355...a5d

Skrevet

Dytter litt for å informere "kveldskiftet" også...

Til info: Dere som har privat septik-tank: Innholdet av denne kjøres også til kommunens avløpsrenseanlegg, og kjøres gjennom samme renseprosess. Dvs at en septik-tank som inneholder masse søppel ofte gir mye trøbbel og tekniske problemer i renseanlegget. Og kostnadene ved dette er det alle kommunens innbyggere som betaler i fellesskap via kommunale gebyrer.

Avløpsrensing skal i utgangspunktet være "off-hands", men det er når alt fungerer som det skal. Noe som avhenger av at innbyggerne bruker avløpet slik det er tenkt. Hvis ikke må noen stakkarer stå med hodet og hendene oppi møkka di for å grave ut tamponger og annet avfall.

Litt mer underholdende side MED videoer om temaet: http://www.dovett.no/

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...