Gå til innhold

Flere dyrespørsmål: Kattedør? Noen som har montert dette og har erfaringer å dele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror og håper at kattene våre er snille og greie og ikke plager naboene våre.

Men de plager oss! På natta, vel og merke. De vet hvor soveromsvinduet vårt er, og lager et h....s spetakkel flere ganger hver eneste natt for å få oss til slippe dem inn. På samme måte står de utenfor soveromsdøra og bæljer og klorer for å få oss til å slippe dem ut igjen en halvtime etterpå. Det er ikke uvanlig at vi må opp og slippe inn eller ut katter 6 ganger hver natt! Slik kan vi ikke ha det lenger.

Enten må vi stenge dem inne i garasjen hver natt, avlive dem (det er barnas katter, da blir de veldig triste), eller montere kattedør. Jeg ønsker det siste. Men vil det fungere?

Monteringen er ikke noe problem. Mannen min fikser det. Men vil man få huset fullt av katter som ikke hører hjemme her? Vil de dra med døde mus og fugler inn? Trekker det iskaldt gjennom ei slik kattedør? Klarer man å lære en gammel katt å gå gjennom døra? Den ene katta er ganske feit, får den plass?

Jeg vet det finnes dører som reagerer på kattenes chip-merking, slik at bare de riktige kattene slipper inn. Men ingen av kattene våre er chipmerket. Og en slik kattedør og merking av 3 katter blir litt dyrt, synes jeg. Fungerer slike dører greit, eller kan man oppleve tekniske problemer (strømbrudd for eksempel?) som gjør at kattene blir innestengt og huset er fullt av kattebæsj når man kommer hjem?

Anbefalte typer, hvor får man kjøpt det, priser?

Anonymous poster hash: 40397...c07
Skrevet

Vi monterte katteluke av den samme grunnen som du nevner, spetakkel om natten ;) vi valgte den sorten der katten må chippes. Det var en kostbar affære, men vel verdt pengene siden vi har fått nattesøvnen tilbake!

Det eneste minuset med katteluken er at pus tar med mus og fugler inn. Vår katt dreper ikke musen, slik at vi må på "skattejakt" om morgenen :P men alt i alt er vi glad for at vi monterte katteluken.

Skrevet

Vi hadde typen med magnet som henges rundt halsen på katten (en liten rund "musemagnet" som ikke plaget dem). Fungerte strålende, stort sett. Vi fikk en og annen (død) mus inn i gangen, men frekvensen var til å leve med.

Kattene lærte fort, og gikk inn og ut som det passet. Den vi hadde gikk ikke på strøm, og strømbrudd var ikke noe problem. Det var også mulighet til å stenge luken for passasje inn, ut eller begge deler skulle det være behov for det (f.eks. om du skal ha med katten til dyrlegen og den er ute om morgenen, kan den få lov til å gå inn men ikke ut igjen).

Ulemper:

Ja, det trekker noe fra en katteluke. Sterk vind får den til å "flappe", og en merker det godt i gangen midtvinders...

Selv om det er magnetlås på døren vil sterke (han)katter kunne bryte seg inn om de er smarte nok, særlig når døren begynner å bli litt gammel (erfart!).

Men alt i alt så anbefaler jeg kattedør sterkt, og i deres tilfelle med så hyppig avbrutt nattesøvn hadde jeg ikke vært i tvil.

Anonymous poster hash: 385a1...10b
Gjest usababy
Skrevet

Vi har kattedør, og ingen andre katter enn vår kommer inn. Dette er en type uten chip, likevel har vi aldri opplevd andre katter eller dyr komme inn gjennom døren.

Fungerer supert, anbefales :) Mye enklere enn å måtte åpne for katten hver gang :)

Skrevet

Vi hadde også kattedør som reagerte på kattens chip. Den fungerte ypperlig. Dersom strømmen gikk, slo den over på batteri. Det kom aldri noen andre katter inn. Litt trekk, men ikke veldig mye.

Vår katt er imidlertid en svært habil jeger, og dro inn mengder av levende mus og fugl. Nå har vi flyttet, men av den grunn har vi ikke installert ny kattedør. Kjipt for katten, som hadde masse frihet med kattedøren, men fint for oss som slipper å jakte på skade fugler.

Skrevet

Vi har vent vår katt til å sove inne på vaskerommet (rommet sitt) fra dag 1. Der har hun egen seng og sover godt natta gjennom. Jeg hadde aldri skjært hull i en dør for at katten skulle komme å gå som den vil. Jeg hadde før avlivet den. (Egentlig syns jeg katter er motbydelige).

Skrevet

Vi har vent vår katt til å sove inne på vaskerommet (rommet sitt) fra dag 1. Der har hun egen seng og sover godt natta gjennom. Jeg hadde aldri skjært hull i en dør for at katten skulle komme å gå som den vil. Jeg hadde før avlivet den. (Egentlig syns jeg katter er motbydelige).

Nå trenger vi ikke å skjære hull i noen dør for å få montert dette, ettersom vi bygger om inngangspartiet. Da kan den monteres direkte i veggen ved siden av døra. Penere, mer solid og faktisk billigere å tette igjen enn å skifte ut ei ytterdør om vi angrer oss.

Håper også vi kan ha kattesenga og matskålene der i yttergangen og lukke til resten av huset om natta og dagene når vi ikke er hjemme.

Boligen vår er ikke så stor. Vi har prøvd å stenge inne kattene på vaskerommet, men vi hørte gaulingen like godt på soverommet da også. Dessuten synes jeg det er slemt å stenge inne utekatter på den måten. De er jo nattaktive dyr, det er unaturlig for dem å være innesperret slik om natta. Da hadde det vært bedre for dem å være ute hele natta. Bare de hadde HOLDT seg ute.

HI

Anonymous poster hash: 40397...c07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...