Gå til innhold

Kan man be en katteeier om å ha katten inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er den største katteelskeren i verden, og er på godfot med alle kattene i nabolaget som gjerne kommer innom i hagen for kos.

Men naboen har en forferdelig katt som angriper alt som er av nabokatter, inkludert min egen som ble så skremt at den nå er innekatt av eget ønske.

Nabokatten liker å sitte i vinduene og stirre på oss, og terroriserer min egen katt på denne måten.

Den virker helt sinnsyk, og har klort meg ved flere anledninger. Den pleier å løpe etter oss i gårdsplassen, og skrike og frese til oss når den ser oss.

Så fikk jeg høre av andre naboer at den har bitt dem.

Og i går skulle jeg ut med søpla og den gikk uprovosert til angrep. Den bet meg temmelig kraftig i leggen, men jeg hadde heldigvis tykke vinterstøvler så det gikk ikke gjennom huden, kun blåmerker.

Uansett, jeg er livredd denne katten. Og jeg er livredd for å la barna leke ute alene nå, pga dette beistet av en katt.

Men kan jeg egentlig ble eierne om å holde katten inne?

Anonymous poster hash: 42bda...5a5
Skrevet

ehh. ja, be de holde den inne el avlive den? sånn kan dere jo ikke ha det!

Anonymous poster hash: ee274...a55
Skrevet

ehh. ja, be de holde den inne el avlive den? sånn kan dere jo ikke ha det!

Nei, jeg vet det, men jeg er så konfliktsky... Og han (naboen) har sett at vi har hatt problemer med denne katten før. Jeg måtte bruke en oppslått paraply for å holde den unna min katt) og da sa han ikke noe, bare ropte katten inn...

Men når den faktisk går uprovosert til angrep OG biter, da må jeg gjøre noe. Vært rundt katter i tre tiår, og har aldri vært borti lignende. Denne katten er SKUMMEL!

Skrevet

Man kan vel ikke kreve det. Men jeg ville gitt de beskjed om situasjonen i alle fall. Kanskje den kan kastreres/steriliseres om dette ikke er gjort.
Når det er sagt så er det ikke uvanlig at boligområdet har en slåsskjempe/sjef da.
men angripe mennesker er jo ikke noe greit!

Skrevet

• Ja, jeg hadde blitt livredd! Ustabile katter er det værste jeg vet :P. Har en litt ustabil nabo katt her og. Men ikke på det nivået der. Har katt selv jeg men han er snill som et lam :)
  • Hadde tatt en prat med de som eier den. Kan jo være det hjelper?

Skrevet

Man kan vel ikke kreve det. Men jeg ville gitt de beskjed om situasjonen i alle fall. Kanskje den kan kastreres/steriliseres om dette ikke er gjort.

Når det er sagt så er det ikke uvanlig at boligområdet har en slåsskjempe/sjef da.

men angripe mennesker er jo ikke noe greit!

Han er sterilisert.

Og ja, har vært borti "gatas skrekk" før, men aldri en katt som terroriserer mennesker på denne måten. Vi kan våkne om morgenen til denne katten som stirrer på oss gjennom vinduet og skriker...

Mannen min er temmelig fryktløs, og har bodd i utsatte områder hvor folk skjøt etter hverandre da han studerte i USA og hatt villbikkjer etter seg. DENNE katten er den eneste han skvetter av.

Skrevet

• Ja, jeg hadde blitt livredd! Ustabile katter er det værste jeg vet :P. Har en litt ustabil nabo katt her og. Men ikke på det nivået der. Har katt selv jeg men han er snill som et lam :)
  • Hadde tatt en prat med de som eier den. Kan jo være det hjelper?

Ja, men kan ikke si jeg gleder meg :S Hadde bare vært fint om jeg hadde loven på min side. Har prøvd å titte på nett, men eneste jeg finner ut er at man kan fange inn katter som er til sjenanse. (Grøss, det ville jeg ikke prøvd meg på...) og at det ikke er lov å avlive andres dyr. (Men det vil jeg jo ikke uansett)

Skrevet

Jeg synes du først og fremst må ta det opp med eieren av katten. Kanskje han kan la den være ute på natten, og inne på dagen da.

Hvis problemet fortsetter så sier du i fra  en gang til. Etter dette så hadde jeg anmeldt vedkommende, om det skulle bli mer problemer.
Det må jo feile den katta noe, når den angriper mennesker til og med.

Anonymous poster hash: 6bcce...9db
Skrevet

Jeg synes du først og fremst må ta det opp med eieren av katten. Kanskje han kan la den være ute på natten, og inne på dagen da.

Hvis problemet fortsetter så sier du i fra  en gang til. Etter dette så hadde jeg anmeldt vedkommende, om det skulle bli mer problemer.

Det må jo feile den katta noe, når den angriper mennesker til og med.

Anonymous poster hash: 6bcce...9db

Det var en god ide. Og ja, den virker ikke helt god, den katten... Aldri vært borti lignende.

Mannen kom hjem fra senvakt akkurat og kunne melde at katten har gjemt seg under en bil og sitter bare å hviiiiiiiiiiner. Den er nok ikke akutt syk heller, for den har vært slik siden vi flyttet hit for seks år siden.

Skrevet

Fang den i ett bur og ta den med til veterinæren.

Katten vær ble også plutselig sånn, men den forsvant. Jeg var redd katta.

Anonymous poster hash: a70d0...19c

Skrevet

Fang den i ett bur og ta den med til veterinæren.

Katten vær ble også plutselig sånn, men den forsvant. Jeg var redd katta.

Anonymous poster hash: a70d0...19c

Ikke tør jeg, og ikke ser jeg hva veterinæren kunne gjort?

Har hverken lyst eller lov til å avlive katten.

Skrevet

Hadde en slik katt i nabolaget. Den løp etter meg og hunden og skulle ta bikkja.

Var livredd. Vi visste ikke hva vi skulle gjøre. Men så angrep den noen barn, helt uprovosert. De tegnet på bakken med kritt. Det ene barnet fikk masse kloremerker i ansikt og hode og ble bitt i hånda. Da ble katten avlivet. Eier leverte den selv. Noen katter er "villkatter" skjønner ikke hvorfor de hadde den for eier sa de nesten ikke kunne ta på den før den beit. Når de er slik burde de avlives asså.

Den katten mjaua ikke, den knurra. Grøss.

Anonymous poster hash: a6e00...613

Skrevet

Jeg er veldig glad katter, mer enn hunder. Men jeg må si meg enig i at dette ikke er greit. Når både dyr og mennesker er redde for den, bør noe gjøres. Du kan evt skrive et brev til naboen din og forklare saken? Ringe en vetrinær og høre hva årsaken til at en katt kan få slik atferd? Det kan jo også hende at katten har det vondt, enten fysisk, psykisk eller begge deler, og da er det best å la den slippe.

Anonymous poster hash: 24a75...336
Skrevet

Ja, du kan kreve at du får gå trygt uten å angripes av naboens dyr, enten det er hund eller katt. Om det betyr inneliv eller adferdsterapeut for katt eller eier, eller avliving av katt (dessverre vanskeligere å avlive eier, men det kan selvsagt også ordnes) er underordnet.

Skrevet

Hadde dette vært en hund hadde den vært avlivet for lengst.  Kan ikke se at det skulle være noen forskjell på om det er hund eller katt som uprovosert angriper mennesker.

Ville samlet sammen de naboene som har vært plaget/ angrepet av katten og gått til eieren og pratet med ham. :)

Anonymous poster hash: d2bf5...03e
Skrevet

Takk for svar :)
Ja, får manne meg opp til å gjøre dette. Naboene har barn, så katten er vel en annen med de enn med oss andre som bor her. Går utifra at de ikke hadde beholdt katten om den angrep barna deres.

Telefon til veterinær var ikke så dumt heller, det skal jeg gjøre, takk! :)

Skrevet

Hva hadde du gjort om dette var en hund?

For min del er det ingen forskjell, spesielt ikke om barn blir terrorisert. 

Jeg hadde snakket med naboen først og fremst. Hører ikke naboen, så ville jeg forhørt meg hos politiet, faktisk. Ikke sikkert de kan gjøre noe, eller vil gjøre noe, men verdt et forsøk. Man anmelder jo om hunder biter, for eksempel. 

Og så ville jeg begynt å ta igjen med katten. Ikke plage den eller skade den på noe vis, men jeg hadde glatt benyttet meg av bøtter med vann, sitronvann, hageslangen, fløyter med ubehagelig høy lyd, paraplyer, kosteskaft osv. Katten er nok nemlig helt klar over at dere er redde for den. 

Skrevet

Jeg hadde snakket med naboen først og fremst. Hører ikke naboen, så ville jeg forhørt meg hos politiet, faktisk. Ikke sikkert de kan gjøre noe, eller vil gjøre noe, men verdt et forsøk. Man anmelder jo om hunder biter, for eksempel. 

Og så ville jeg begynt å ta igjen med katten. Ikke plage den eller skade den på noe vis, men jeg hadde glatt benyttet meg av bøtter med vann, sitronvann, hageslangen, fløyter med ubehagelig høy lyd, paraplyer, kosteskaft osv. Katten er nok nemlig helt klar over at dere er redde for den. 

Forskjellen ligger jo i at en hund kan drepe, det har jeg aldri hørt om at en katt kan, derfor blir man tatt mer på alvor om problemet er en hund. Om jeg forteller venner og familie om denne djevelkatten så ler de bare av meg, for "hvordan kan jeg være redd for en katt"?

Vann har vi prøvd. Den blunker ikke engang... :S (Det er det jeg mener med at den er forferdelig skummel)

Paraply og kosteskaft gjør den mer sint.

Må tilføye at dette ikke var ting vi gjorde før etter den begynte å legge oss for hat.

Politiet hadde kanskje vært en ide å prøve først, de må jo vite om vi har noen rettigheter i det hele tatt.

Skrevet

Jeg elsker katter, og er generelt i mot avlivning. Men når det gjelder katter som Angriper, er saken ganske annerledes! Det blir det samme som hund - om en hund biter blir den som oftest avlivet. Man skal kunne ferdes utendørs uten å bli bitt av husdyr, dreper gjør den nok ikke, men katten kan faktisk  ødelegge øyet på et barn. Det er vel alvorlig nok det.   

Er katten kastrert? Isåfall, er det første bud. 

Jeg ville snakket med eierne aller først. En slik katt kan ikke ferdes fritt i nabolaget. 

Anonymous poster hash: 525d2...2cc
Skrevet

Jeg synes du skal snakke med de andre naboene som blir plaget av denne katten. Høre litt hvordan de oppfatter situasjonen. Så går dere samlet til katteeieren og forklarer problemet. Prøv å unngå å lage lynsjestemning, da kommer dere ingen vei.

La katteeieren få en sjanse til å vise at han er villig til å hjelpe dere. Still gjerne med et løsningsforslag eller to, for eksempel at katten kan få være ute om nettene og inne om dagen. Dersom katteeieren nekter ethvert samarbeid og bare blåser av dere, kan dere da ta fram det tunge skytset. Ringe politiet og anmelde.

Men start med kommunikasjon. Og samle dere. Det gjør antagelig langt mer inntrykk om dere kommer samlet, enn om bare du kommer tuslende og er litt ydmyk og forsiktig.

Skrevet

Herreminhatt, så ubehagelig! :sjokk:  Ustabile katter er det skumleste som finnes! Har ingen råd utover de du allerede har fått, men dette er jo helt uholdbart!

Anonymous poster hash: 0d489...559
Skrevet

Forskjellen ligger jo i at en hund kan drepe, det har jeg aldri hørt om at en katt kan, derfor blir man tatt mer på alvor om problemet er en hund. Om jeg forteller venner og familie om denne djevelkatten så ler de bare av meg, for "hvordan kan jeg være redd for en katt"?

Vann har vi prøvd. Den blunker ikke engang... :S (Det er det jeg mener med at den er forferdelig skummel)

Må tilføye at dette ikke var ting vi gjorde før etter den begynte å legge oss for hat.

Politiet hadde kanskje vært en ide å prøve først, de må jo vite om vi har noen rettigheter i det hele tatt.

Vel, en katt som flyr i trynet på en unge (eller en voksen, for den del) kan uansett gjøre ubotelig skade. En nabogutt fikk synet ødelagt når jeg var liten, av en halvgal katt. Den ble selvsagt avlivet.

Jeg hadde aldri villet ta sjansen på at ungene mine skulle bli skadet av den..

Jeg synes faktisk det er rart at eieren vil ha en slik katt, jeg da.

Skrevet

Vel, en katt som flyr i trynet på en unge (eller en voksen, for den del) kan uansett gjøre ubotelig skade. En nabogutt fikk synet ødelagt når jeg var liten, av en halvgal katt. Den ble selvsagt avlivet.

Jeg hadde aldri villet ta sjansen på at ungene mine skulle bli skadet av den..

Jeg synes faktisk det er rart at eieren vil ha en slik katt, jeg da.

Det virker ikke som katten er slik med dem, derfor jeg er så nervøs om å gå å snakke med dem.

Snakket med to av naboene nå og de ville ikke gå sammen og snakke med eieren. Denne katteeieren er visst temmelig vanskelig av seg, så dette kan jo bli interessant.

Skrevet

Herreminhatt, så ubehagelig! :sjokk:  Ustabile katter er det skumleste som finnes! Har ingen råd utover de du allerede har fått, men dette er jo helt uholdbart!

Anonymous poster hash: 0d489...559

Har aldri sett på katter som skumle jeg, men denne katten er jo skrekkfilmmateriale!! :o

Skrevet

Den katten hadde gladelig fått et tupp i ræva av meg :P

Hehe.. Neida..

Men som de andre sier, dette må du ta opp med eieren. Blir det ikke bedring, forhør deg med politiet, falken(?), dyrevern..en eller annen... NOEN grep må det vel være lov å ta..??

Anonymous poster hash: 0f025...a13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...