Anonym bruker Skrevet 2. januar 2014 #1 Skrevet 2. januar 2014 Pappa'n min fyller 60 nå om veldig kort tid. Han har hatt en forferdelig vanskelig høst og vinter. Min mor har vært/er alvorlig psykisk syk, tvangsinnlagt og dette har ført med seg mye styr mellom mine foreldre. Min far har hatt det veldig tøft, men stått rak i ryggen og prøvd å hjelpe og støtte henne så godt han kan. Likevel måtte han til slutt be om å få henne tvangsinnlagt, da ting var så alvorlig at vi i familien ikke lenger kunne stå med "ansvaret" for henne. Han og mamma bor ikke lenger sammen, men er fortsatt et par. Spurte pappa her om dagen om han hadde tenkt å feire bursdagen sin, men det orket han ikke styre med. Likevel tror jeg han hadde satt pris på en liten feiring innerst inne. Jeg kom plutselig på i dag at jeg kanskje kunne lage en overraskelsesbursdag til han? Bare invitert han og mamma på middag, men samtidig bedt inn hans mor, hans søsken med ektefeller o.l i så fall vil vi bli 20 stykker om alle kommer. Jeg har akkurat plass til 20 stk i spisestuen min. Hva tror dere om denne ideen? Eventuelt noe forslag til hva jeg kan servere? Gjerne noe der en del kan ordnes på forhånd. Er da bursdagen finner sted gravid i uke 35 med et svangerskap fra h..... Dårlig form, bekkenløsning, lav blodprosent, lavt blodtrykk osv, så må nok ta noe litt enkelt men godt å lage til. Får nok gjennomført men må bruke litt tid vil jeg tro. Tenker middag og eventuelt dessert. Pluss kaffe og kake litt utpå kveld.... Anonymous poster hash: c44e7...ba0
mamma'n til 2 :) Skrevet 2. januar 2014 #2 Skrevet 2. januar 2014 Det høres ut som et flott lys i mørket for han! Så heldig han er som har deg som datter :-) Du kan f.eks ha koldtbord så alle tar med en rett hver. Da blir det lettere for deg :-) Jeg har desverre ikke flere tips... God bedring med sv.skapsplager og god bedring til din mor :-)
MammantilNurket Skrevet 3. januar 2014 #3 Skrevet 3. januar 2014 For en fantastisk god idé Jeg er sikker på at din far kommer til å bli kjempeglad! Har du tenkt noe på menyen?
Monajenten Skrevet 3. januar 2014 #4 Skrevet 3. januar 2014 Jeg vil ikke være noe sutrekjerring her altså, men mine foreldre hadde ikke likt noe sånt, de hater oppmerksomhet. Men hvis du vet at din far egentig er glad i sånne ting så er det en kjempefin idé
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #5 Skrevet 3. januar 2014 Er rimelig sikker på han innerst inne vil bli kjempeglad Tror han vil sette pris på at vi gjør det for han. Han er en veldig sosial type og liker å ha mye folk rundt seg:-) Menyen sliter jeg med, men vil veldig gjerne ha tips! Spesielt tips på noe der mye kan gjøres på forhånd. Har tenkt på: Taco- men blir fort mye gris, sending etc da vi er såpass mange. Vanskelig gjøre klart noe særlig på forhånd. Hjemmelaget pizza - veldig greit men litt "uformelt" til 60 års dag? Kyllingfilet med indisk krydder som jeg lager i stekeovnen, med ris, pommes frites, en god salat eller ovnsstekte grønnsaker- kanskje det jeg heller mot av det jeg har i hodet akkurat nå. Gryterett med godt brød, ris og salat til- trenger i så fall en god oppskrift - vil ikke ha posegryterett. Til dessert tenker jeg kanskje fruktsalat og/eller is og kransekake. Kake tenker jeg bløtkake/marsipankake og en pavlova. Gele eller is med nonstop til barnebarna hans.Samt kanskje hørt om noen i familien ville laget en eller to kaker til? Kom gjerne med tilbakemeldinger og tips til mat:-) Anonymous poster hash: c44e7...ba0
MammantilNurket Skrevet 3. januar 2014 #6 Skrevet 3. januar 2014 Bløtkake og Pavlova er jo nydelig og ALLE barn (store og små) elsker gelé Hva med en diger gryte hjemmelaget gulasj-suppe med focaccia i langpanne ved siden av? Suppen kan du forberede dager før - sett den kaldt over natten og varm opp før servering (den blir faktisk ekstra god om den får stå). Brøddeigen kan du også lage dagen før og la kaldheve - brødet blir fantastisk luftig og godt.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #7 Skrevet 3. januar 2014 Ja focaccia brød er veldig godt! Det har jeg faktisk en veldig god oppskrift på og det brødet liger pappa veldig godt! Gulasj suppe har jeg aldri laget, men det så godt ut! Har du en god oppskrift? Var jo veldig mange varianter da jeg googlet det. Anonymous poster hash: c44e7...ba0
MammantilNurket Skrevet 3. januar 2014 #8 Skrevet 3. januar 2014 (endret) Ja focaccia brød er veldig godt! Det har jeg faktisk en veldig god oppskrift på og det brødet liger pappa veldig godt! Gulasj suppe har jeg aldri laget, men det så godt ut! Har du en god oppskrift? Var jo veldig mange varianter da jeg googlet det. Anonymous poster hash: c44e7...ba0 Jeg bruker høyrygg. Til 4-5 pers bruner jeg ca 1/2 kg.kjøtt i terninger, tilsetter 2 hakkede rødløk og litt hvitløk. La det bli blankt. Så tilsetter jeg 2-3 paprika i biter, 4-5 poteter i terninger og litt purre. Heller på en liter vann, rører i en liten boks tomatpuré og litt fond. Smaker til med litt cayennepepper, masse paprikapulver og litt sukker (viktig! tomatpuré er surt) - ev.salt. La det putre på ovnen til det er ferdig Endret 3. januar 2014 av MammantilNurket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå