optimist77 Skrevet 2. januar 2014 #1 Skrevet 2. januar 2014 Hei, Jeg liker å reise charter, får alt i henda. Men, har hørt det er mange penger å spare om man skreddersyr/bestiller reisen på egenhånd. Noen som har erfaringer å tips å dele med meg ? Tenker en reise til varmere strøk. Ikke Thailand, men flytur på Max 5 timer
MrsMilla Skrevet 2. januar 2014 #2 Skrevet 2. januar 2014 Kommer vel an på hvor du drar. Til typisk gran Canaria er vel pakketurer like billige, og trygge uansett. Vi bestilte selv/ fiksa pakken selv på Thailandturen. 4 uker, familie på 5, stranda, og liksusbungalower til totalt ca 50.000 pluss lommepenger. Krever litt søking og jobb på forhånd. Samme til California i vår.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2014 #3 Skrevet 2. januar 2014 Ja, mye å spare i høysesonen! Kjøp rutebilletter til for eksempel athen, ta buss eller taxi til piræus og hopp på en båt til noen av øyene der! Bestill hoteller og båtturer hjemmefra, det er veldig greit på internet. Går også fint an å leie bil hjemmefra. Bruk tripadvisor og finn :-) Har også reist til Mallorca på den måten, ble en helt nydelig ferie i leilighet i port de soller. Om du reiser utenfor til eksempel skoleferien kan det lønne seg å prøve å få en restplass når det nærmer seg. Anbefaler denne siden om du vil til Hellas, der er det utrolig mange fine øyer å besøke der du ikke havner midt i charterhelvetet. http://www.greektravel.com/greekislands/ Anonymous poster hash: ada20...17a
optimist77 Skrevet 2. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 2. januar 2014 Jeg er åpen for alle tips ! Vi er 2 voksne og 2 barn (2 og 5 år). Liker sol og bad
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2014 #5 Skrevet 2. januar 2014 Jeg er åpen for alle tips ! Vi er 2 voksne og 2 barn (2 og 5 år). Liker sol og bad Om dere liker sol og bad kan jeg anbefale Naxos i kykladene. Det går fly direkte dit, evt kan man ta båt fra santorini, paros, mykonos eller sikkert andre plasser også. Utrolig fine strender og mye å se på øya om man leier en bil et par dager :-) Byen er stor nok til at det er et godt utvalg av restauranter og diverse og det er meget barnevennlig :-) En øy jeg personlig har meget høyt på min liste over øyer jeg gjerne vil besøke igjen! http://www.greektravel.com/greekislands/naxos/ Anonymous poster hash: ada20...17a
Soon to be mum Skrevet 2. januar 2014 #6 Skrevet 2. januar 2014 Jeg er helt motsatt. Har aldri i hele mitt liv reist på charter og klarer ikke helt å skjønne at det er vanskelig å 'skreddersy' ferien sin. Klarer ikke å tenke på det som skreddersøm av ferie en gang, det er bare helt vanlig ferie. Poenget mitt med å si det er sa altså ikke å være skrytete eller frekk eller noe slikt, men jeg kjenner at jeg må tenke meg skikkelig om for å klare å komme med det jeg har av tips. Fordi det jeg/vi gjør er en så stor selvfølge at jeg ikke vet om det er gode tips eller faktisk selvfølgeligheter. Om du skjønner. 😄 så jeg ber om unnskyldning allerede nå hvis jeg er for detaljert eller noe. 😊😉 Men... Når vi planlegger en ferie i vår familie begynner vi alltid med å bestemme hvor vi vil og når ca vi vil dit. Så er neste steg å surfe etter flybilletter. Vi søker både på nettsidene til de enkelte flyselskapene og på søkemotorsider som feks gotogate eller finn. Undersøk også om det evt kan være noe å spare på å reise fra en naboby eller Sverige/Danmark dersom du bor nær grensen(e). Husk da å også bregne reiseutgifter (og feks parkeringsutgifter) til den flyplassen dere reiser fra. Også greit å kvalitetssikre hbor flyplassen dere reiser til falktisk ligger (feks oppgir Ryanair Torp flyplass som 'Oslo' mens det jo i realiteten er LANGT til Oslo derfra). Neste steg for oss er å finne mer ut om stedet vi skal til og hva vi ønsker å gjøre der. Dette er nemlig avgjørende for hvor man skal booke hotell. Er hovedmålet å bade og slikke sol vil man vel ha et hotell nært strandområder feks. Vi drar mest på storbyferie (og ikke nødvendigvis for å shoppe) og liker da å finne hoteller som er sentrumsnære, men ikke i de mest travle shoppe- og utelivsområdene (da vi også liker å sove når vi først legger oss). Så kommer vi til min favoritt: søke etter hoteller. Vi bruker å sette et slags budsjett for hva vi vil bruke på hotell, og så søker jeg etter hoteller deretter. Prøver å få mest mulig luksus for pengene. min favorittvideoer for hoteller er hotells.com, men det er flere å velge mellom. Airbnb er en annen bra side hvor man kan finne billig og bra overnatting verden over. Dette er en side hvor privatpersoner annonserer sin egen (eller eiendommer de eier) leilighet eller hus til leie for kortere og lengre perioder. De har raringsystem for brukerne der sånn at man kan unngå useriøse folk og man betaler gjennom folkene som driver siden. De som leier ut får ikke pengene dine fra dra som driver siden før du som leier har gått god for at du har fått det som avtalen sier. Deretter kan du kose deg med å lese reiseguide (vi kjøper som regel alltid minst to; Michelin reiseguide (siden de ofte kommer med litt annerledes tips enn andre bøker) og enten lonley planet eller roughguide). Man trenger ikke å planlegge reisen ned i minste detalj men tenk så surt å finne ut siste dagen at verdens kuleste severdighet ligger 10 min gange fra hotellet og nå har dere ikke tid til å dra dit. 😳 det er også greit å vite på forhånd dersom dere kan spare tid og/eller penger på å forhåndsbooke billetter til en spesifikk aktivitet/sightseeing. Og alltid greit å ha oversikt over hva man kam finne på dersom været blir dritt og stranda ikke er et alternativ plutselig. Det viktigste tipset er dog å ALLTID, alltid betale flybilletter, evt leiebil og hoteller og slikt med kredittkort. Og sørge for å ha forsikringer og slikt i orden. Det er sikkert masse annet vi gjør som jeg ikke kommer på i farta, men dette var det jeg umiddelbart kom på. Lykke til! 😁👍
Gjest Skrevet 2. januar 2014 #7 Skrevet 2. januar 2014 I sommer reiste jeg og to unger ( 1 og 13 år) til Athen, buss derfra og ut til Pireus og deretter båt ut til en av øyene der. Kan velge mellom Egina, Poros, Hydra eller Spetses. Tror flybilletten kom på 2500 t/r med Norwegian og hotellet kom på 1500 for en uke Og spise ute.... ja det kostet 200 kroner for 3 voksne og to barn, med drikke. Hellas er billig.
Soon to be mum Skrevet 2. januar 2014 #8 Skrevet 2. januar 2014 Jeg har helt klart misforstått ja. Trodde det var en slags 'hjelp til selvhjelp'-tråd, men du vil egentlig ha råd om hvor reise? Er ikke så veldig 'sol og Strand'-dame, så det overlater jeg til de andre tror jeg.
optimist77 Skrevet 2. januar 2014 Forfatter #9 Skrevet 2. januar 2014 Er litt sånn råd til selvhjelp tråd, men reisemål mottas selvfølgelig med takk også
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #10 Skrevet 3. januar 2014 Ikke noe problem å skreddersy reiser. Det gjør vi også hver gang. Tror vi sparte 7.000 kr da vi bestilte flybilletter hos norwegian og fant leilighet på nettet på Tenerife for noen år siden, sammenlignet med tilsvarende på charter. Lykke til. Anonymous poster hash: e0244...ebb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå