Gå til innhold

Jeg vil ned i vekt.Er ute etter kostholdshjelp :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)
Jeg gikk nesten ned alle de 25 kiloene jeg la på meg under graviditeten, men har desverre gått opp igjen...
Jeg vil ned hvertfall 10 kg til å begynne med.
Hva er sunt?Hvordan spiser dere?Hvor mye?
Middagstips?

Idag har jeg spist havregrøt med eplebiter + litt kanel.
Lunsj, 2 knekkebrød med makrell i tomat.
Tenkte prøve 4 måltider om dagen, slik som gutten min gjør :)

Og selvfølgelig er planen å trene litt.Jeg har vært flink å gå i hele sommer i litt temp.Har desverre dabbet av men har vært ute på en tur i dag! :)
Vi har og treningsrom i kjelleren, ikke med så mye utstyr ennå.
Men har benk,stang-knebøy,markløft.

Noen som kan komme med noen tips til meg? :)

Anonymous poster hash: 7298f...326
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flink du er!

Fortsett med knekkebrød til frokost, lunch og kvelds. Spise lite men magert. Gjerne cottage cheese på, og kylling/kalkun med grønnsaker på.

Til middag spiser jeg som de andre, men spiser mindre, dropper saus og dressing, og spiser mer grønnsaker enn potet/ris/pasta.

Med en treningsmatte kan du gjøre styrkeøvelser, og med noe tungt å holde i (manual, kettelbell, lignende) blir det tyngre å utføre øvelsene. Gjør planke, situps, osv.

Hva med å kjøpe sykkel, tredemølle eller lignende for kondisjonstrening? Eller løpe en tur ute før styrketreningen.

Lykke til! Dette klarer du!:)

Anonymous poster hash: cc66e...c33

Skrevet

Så flink du er!

Fortsett med knekkebrød til frokost, lunch og kvelds. Spise lite men magert. Gjerne cottage cheese på, og kylling/kalkun med grønnsaker på.

Til middag spiser jeg som de andre, men spiser mindre, dropper saus og dressing, og spiser mer grønnsaker enn potet/ris/pasta.

Med en treningsmatte kan du gjøre styrkeøvelser, og med noe tungt å holde i (manual, kettelbell, lignende) blir det tyngre å utføre øvelsene. Gjør planke, situps, osv.

Hva med å kjøpe sykkel, tredemølle eller lignende for kondisjonstrening? Eller løpe en tur ute før styrketreningen.

Lykke til! Dette klarer du! :)

Takk for svar! :D

Flink og flink, jeg skal i allefall prøve :)

Jeg er ikke feit,men jeg har mammamage og litt ekstra på lår,rumpe etc.

Jeg er ikke helt fornøyd.(selv om jeg merkelig nok har vært mer fornøyd med kroppen etter graviditet og fødsel..)Hadde jeg fått minket magefettet så er MYE gjort :)

Cottage cheese tror jeg at jeg aldri har smakt.

Kalkun/kylling-pålegg?Med f.eks agurk på osv?

Men hva med havregrøt til frokost?Det er bra?

Med eller uten melk?

Skal handle inn frukt, så jeg kan evt ha dette på :)

+ mandler,solsikkekjerner etc??

Matte!Det skal jeg kjøpe meg!Takk for tips! :)

Jeg trente på treningssenter 3 ganger i uka før jeg ble gravid og dro rett på trening i 1-1,5 time.Hadde godt styrke og kondisprogram da.Vi spiste veldig mye grønnsaker til middag og var flinke der.

Men ikke flinke nok alikevel tror jeg.

Jeg tenkte å få tak i små manualer å ha i kjelleren :)

Det beste hadde jo vært om jeg kunne ha kommet i form hjemme :) 

Skrevet

Så flink du er!

Lykke til! Dette klarer du!:)

Signere denne. Slik gikk jeg ned 10 kg på seks uker.

Skrevet

Og, det som er opplagt er å kutte ut all snop og drittmat(junk). Jeg unnet meg dessuten noe godt i helgen, men ikke alt på en gang. Kanskje et glass vin fredag, mens på lørdag en liten sjokolade el.

Skrevet

Og, det som er opplagt er å kutte ut all snop og drittmat(junk). Jeg unnet meg dessuten noe godt i helgen, men ikke alt på en gang. Kanskje et glass vin fredag, mens på lørdag en liten sjokolade el.

Oj, på bare 6 uker??Er det vanskelig å holde seg på stedet hvil da man er kommet dit man ønsker?

Spiste du bare knekkebrød?Kan ikke du fortelle meg litt om hvordan du gjorde det?

Hvilke øvelser gjorde du da du trente etc? :)

Jeg er gira og jeg er gira nå! :) Da lønner det seg å sette i gang :)

Skrevet

Jeg synes du er ganske flink jeg:)

Anonymous poster hash: f895a...c3d

Skrevet

Ti kilo bør du strekke over lengre tid enn seks uker!! iallefall om du ikke tenker å gå opp igjen.

Du må nok rett og slett endre hele livsstilen din. Altså ta et valg - enten ha det som du har det nå, eller leve litt sunnere. Går du bare tilbake, vil kiloene også komme - sånn er det bare.

En god posjon middag er eksempelvis 125g laks, en knyttneve ris og en god porsjon brokkoli.

Sauser og dressinger er det bare å kutte - til nød ei skje rømme på laksen eller så.

Fire måltider er supert, og knekkebrød er bra lunch videre.

En god smoothie er en bra kveldsmat.

Det er lov å ta en bit sjokolade. Ja, en bit ja. - ikke hver dag og ikke flere ganger om dagen. Altså juster ned gotteri og snop maks.

Tre ganger trening i uka, med ca en time hver gang vil hjelpe helt supert.

Men det viktigste er å endre holdninger og hodet. Se for deg at du er ti kilo lettere, og lev som man bør gjøre da. Se for deg at du er en litt sprekere og postitiv versjon av deg selv. At det er moro å trene. At snop ikke er noe du savner, det er litt uviktig faktisk - tenk på følelsen du har etterpå…..Litt hjernevask og holdningsendring gjør underverker.

Skrevet

Oj, på bare 6 uker??Er det vanskelig å holde seg på stedet hvil da man er kommet dit man ønsker?

Spiste du bare knekkebrød?Kan ikke du fortelle meg litt om hvordan du gjorde det?

Hvilke øvelser gjorde du da du trente etc? :)

Jeg er gira og jeg er gira nå! :) Da lønner det seg å sette i gang :)

10 kg er mye på 6 uker ja så ville kanskje ikke lagt lista så høyt hvis jeg var deg. Jeg tror nok jeg i utgangspunktet har god forbrenning og en smal/slank kropp. Kiloene mine var barselskilo/ammekilo, for mye snop og småspising. Men i all hovedsak gjorde jeg som skissert over. Mindre posjoner, knekkebrød med magert pålegg og litt kos i helga for ikke å klikke ;)

Av trening så liker jeg å gå tur, jeg går/løper i marka. La vel inn en times trening annenhver dag.

Skrevet

Å ja jeg har holdt meg her, men har fortsatt med å ikke spise godis i ukedagen og mere bevist på hva og hvor mye jeg putter inn. Trening har det dog blitt mindre av da jeg har fått en skade som hindrer meg i å løpe i marka.

Skrevet

Kutt ned på mat med veldig høy glykemisk indeks uten næringsverdi - sukker, hvitt mel, ris, pasta,. Bytt evt med grovere varianter, men helst med grønnsaker! Bytt brød med knekkebrød og fokuser på rent pålegg som skinke, kalkun eller kylling. Bytt et brødmåltid hver dag med en lavkalori men mettende vegetarrett som linsesuppe, grønnsakslasagne (med cottagecheese i stedet for ostesaus), omlett eller slikt.

Kjøp evt frosne grønnsaker og frukt, det har samme næringsverdi som frisk og så får man litt av hvert hver gang. Da er det lett å få til grønnsaker til middag eller frukt og bær til en smoothie uten for mye styr. Bruk evt helgene til å lage frosne matpakker for resten av uka.

Jeg spiser også havregrøt laget på lettmelk med kanel og eple til frokost. 

Bytt ut al drikke med vann, der kan det være mye å hente på kalorisiden, men det vet du sikker. Tenker da på juice, brus, saft, vin og slikt. Om du drikker mye melk kan du bytte til skummetmelk.

For meg fungerer det dårlig å skeie ut i helgen - er bedre å bryte helt på hjemmefronten/jobb i hvert fall :-) Søtsuget forsvinner etterhvert, men for en periode kan det stoppes på viljestyrke, te, frukt eller evt tyggis :-) er også effektivt å pusse tenner.

Hmm, og hva angår trening er jeg enig i at en treningsmatte er uunnværlig. Kjøp en god tjukk en som du også kan bruke til evt yoga/pilates om du liker det. Og kanskje en tv der du kan bruke netflix eller treningsvideoer? Om du liker tredemølle eller sykkel ville jeg skaffet det, og kan du løpe til yndlingsserien eller nyhetene går tiden fort som fy :-)

Anonymous poster hash: bccce...4ab
Skrevet

Takk for mange fine svar! :) 
Jeg merker jeg er motivert men trenger bare en liten "oppskrift" :)
Og nei, jeg tenkte ikke gå ned på 6 uker.Hun over hadde gjort det :)
Men i det nærmeste halvåret/året kanskje?!

Til middag i dag:
Kyllingfilet med stekt purre,trippelsalat med sitronsaft,broccoli og gulrøtter.
Det var snadder.INGEN saus :)
Er detta innafor?Jeg er egentlig superglad i saus...!Men det finnes jo mye annet godt? :)

Og i dag har jeg drukket 5? glass med vann..og det er stort til å være meg.
Er generelt ikke flink til å drikke, og hvertfall ikke vann!Jeg har mine perioder med pepsi max..

Jeg var sulten i mellom måltidene idag så jeg tok meg en småsulten pose.
Er det greit?
Nøtter/tørket frukt?

Matte må jeg kjøpe meg!Og ta med meg maccen min ned å se på serier!
OG tredemølle! :D Kanskje mannen på trene et annet sted nå? :P
Jeg bare håper ikke motivasjonen går over!

Og takk til deg som syntes jeg var flink :D

Skrevet

Ned i vekt er enkelt. Bare dårlige holdninger som hindrer deg;)

Tren mere. Staten anbefaler 30 min om dagen.

Kutt ut fete sauser, dressinger mm. Iallefall ikke for mye

Snop, sjokolade, potetgull etc kun lørdag, spis til du spyr.

Ellers spis hva du vill;)

Anonymous poster hash: a86f6...5de
Skrevet

Jeg føler jeg klarer meg litt godt foreløpig! :D Eller gjør jeg det?
Frokost - 2 knekkebrød med ost.
Lunsj - 1 knekkebrød med makrell i tomat og 1 med kalkunservelat.
Mellommåltid-klementing,neve med mandler og noen solsikkekjerner.
Middag: Det blir vel et par knekkebrød har jeg bestemt meg for før vi
tar taco i kveld!
Er taco det verste å spise???
Jeg kjøpte meg en halvliter pepsi max i dag da....hmmm..
MEN jeg har drukket masse vann! :D

Noen som har noen middagstips? :)

Kom gjerne med andre råd og tips også :)

HI

Skrevet

tar taco i kveld!

HI

Du er flink!

Fortsett sånn! Hva med å sette på musikk og la alle danse mens dere lager taco? Og ha hoppekonkurranse i stua? God trim....

Ang taco: bytt ut det meste av rømmen og osten med avocado for en sunnere og mer autentisk taco. Ta mindre kjøtt, men ha på masse bønner sånn som mexicanerne!

Skrevet

tar taco i kveld!

HI

Du er flink!

Fortsett sånn! Hva med å sette på musikk og la alle danse mens dere lager taco? Og ha hoppekonkurranse i stua? God trim....

Ang taco: bytt ut det meste av rømmen og osten med avocado for en sunnere og mer autentisk taco. Ta mindre kjøtt, men ha på masse bønner sånn som mexicanerne!

Takk! :) 

Jeg skal prøve!Har spist knekkebrød til middag og ;) 

Hehe danse ja, det går ann! :)

Spiser aldri så mye rømme alikevel,ikke ost heller forsåvidt :)

Men skal spise masse grønnsaker idag.Ikke så mye mais kanskje?

Det er vel bare karbo?

Bønner!Det tenkte jeg ikke på!Kidneybønner?

HI

Skrevet

tar taco i kveld!

HI

Du er flink!

Takk! :)

Jeg skal prøve!Har spist knekkebrød til middag og ;)

Hehe danse ja, det går ann! :)

Spiser aldri så mye rømme alikevel,ikke ost heller forsåvidt :)

Men skal spise masse grønnsaker idag.Ikke så mye mais kanskje?

Det er vel bare karbo?

Bønner!Det tenkte jeg ikke på!Kidneybønner?

Kidneybønner er sunt og billig :-) og kjempegodt med taco.

Trener du? Husk hvert eneste skritt hjelper. Ti knebøy mens du venter på tevannet etc gjør mye i lengden etc. Oppfinnsomheten lenge leve!

HI

Skrevet

Takk for mange fine svar! :)

Jeg merker jeg er motivert men trenger bare en liten "oppskrift" :)

Og nei, jeg tenkte ikke gå ned på 6 uker.Hun over hadde gjort det :)

Men i det nærmeste halvåret/året kanskje?!

Til middag i dag:

Kyllingfilet med stekt purre,trippelsalat med sitronsaft,broccoli og gulrøtter.

Det var snadder.INGEN saus :)

Er detta innafor?Jeg er egentlig superglad i saus...!Men det finnes jo mye annet godt? :)

Og i dag har jeg drukket 5? glass med vann..og det er stort til å være meg.

Er generelt ikke flink til å drikke, og hvertfall ikke vann!Jeg har mine perioder med pepsi max..

Jeg var sulten i mellom måltidene idag så jeg tok meg en småsulten pose.

Er det greit?

Nøtter/tørket frukt?

Matte må jeg kjøpe meg!Og ta med meg maccen min ned å se på serier!

OG tredemølle! :D Kanskje mannen på trene et annet sted nå? :P

Jeg bare håper ikke motivasjonen går over!

Og takk til deg som syntes jeg var flink :D

En pose småsulten inneholder faktisk 150 kcal. Jeg ville heller tatt ett saftig eple😃

Lykke til videre👏

Skrevet

Okei ;) Fa tar vi ikke småsulten!
Men er det andre nøtter jeg kan spise?
Alt som er usaltet?Eller?

Idag prøver jeg cottage cheese for første gang og det er ikke så ille!
Men det smaker ikke så mye.Hva kan jeg toppe det med?
Jeg prøvde litt honning!Er honning lov???

Kan jeg spise knekkebrød med tomat og pepper?
Synes det er godt! :)
Men smør da?Usaltet smør, er det bedre?
Jeg MÅ ikke ha smør :) 

Hva annet kan jeg ha på knekkebrødet?
Middagstips?

Mottas med takk :)

Skrevet

Middagstips?

Cottage cheese med eple, valnøtter og kanel. Evt bare epler. Eller jordbær/lett jordbærsyltetøy. Banan.

Sløyf smør hvis du ikke MÅ ha det. Jeg bruker soft flora eller majones. Fortsatt mye kcal, men sunnere fett.

Jeg elsker kyllingpostei som pålegg feks. Renskåret kjøttpålegg er også magert og godt. :)

Anonymous poster hash: 11b97...2f2

Skrevet

Anbefaler deg forøvrig på det sterkeste og ta frem kjøkkenvekta og veie ALT du spiser for så å registrere maten på greteroede.no (er gratis). Hold deg under de anbefalte 1600 kcal/dag og jeg garanterer at du går bed fortere i vekt enn om du ikke veier/registrerer maten!

Skrevet

Middagstips?

Cottage cheese med eple, valnøtter og kanel. Evt bare epler. Eller jordbær/lett jordbærsyltetøy. Banan.

Sløyf smør hvis du ikke MÅ ha det. Jeg bruker soft flora eller majones. Fortsatt mye kcal, men sunnere fett.

Jeg elsker kyllingpostei som pålegg feks. Renskåret kjøttpålegg er også magert og godt. :)

Takk for tips :) 

Men honning er kanskje ikke så lurt?

Skrevet

Honning er mye sunnere enn sukker,så om du skal ha eller vil søte opp vottage cheesen litt,så ta en dæsj honning på. hionning inneholder noen byggestoffer vi trenger, fo selv om du vil gå ned i vekt,vil du jo sikkert holde deg sunn i tillegg?

Og ang matte på gulvet,det er uunværlig.MEN jeg vil ikke anbefale en tjukk en som en annen anonym her inne sa til deg,da er det fryktelig vanskelig å holde balansen når man gjør yoga,fordi du mister kontakten med bakken.

jeg har en tynn matte som jeg gjør yoga på,samt styrkeøvelser,og det funker som fjell.

Og forresten, noe annet som er veldig sunt og er en del av "en av fem om dagen",er mørk sjokolade. de inneholder masse antioksidanter som vi trenger og vi kan spise en liten rute hver dag. Men da er det snakk om kakaoinnhold over 80%.Den 86% fra Premium er veldig god,og så mektig at du trenger bare en bit av den,ellers blir man kvalm.

Lykke til, håper jeg kan bli like flink som deg!

Anonymous poster hash: d61bc...28f
Skrevet

Ikke vær så redd for fett da!!!
Meiresmør istedet for vanlig smør/lett smør

H-melk, istedet for skummet

Ordentlig rømme, ikke lett-rømme.

DA får du i deg det du trenger. Husk at hjernen trenger FETT for å fungere.

Ikke kast det bort med å bytte ut med erstatninger som ikke innholder det som er nødvendig.

Nøtter er bra, valnøtter for eksempel - dere ser at det ser ut som to hjernehalvdeler? ;) aha, ja det skal du ha.
Mandler også.

alle nøtter som begynner på M inneholder magnesium blant annet.

Hvis du holder deg lavt på karbohydratene, så vil vekten forsvinne. bare vent å se :)

Anonymous poster hash: 1b93f...12f
Skrevet

Honning er mye sunnere enn sukker,så om du skal ha eller vil søte opp vottage cheesen litt,så ta en dæsj honning på. hionning inneholder noen byggestoffer vi trenger, fo selv om du vil gå ned i vekt,vil du jo sikkert holde deg sunn i tillegg?

Og ang matte på gulvet,det er uunværlig.MEN jeg vil ikke anbefale en tjukk en som en annen anonym her inne sa til deg,da er det fryktelig vanskelig å holde balansen når man gjør yoga,fordi du mister kontakten med bakken.

jeg har en tynn matte som jeg gjør yoga på,samt styrkeøvelser,og det funker som fjell.

Og forresten, noe annet som er veldig sunt og er en del av "en av fem om dagen",er mørk sjokolade. de inneholder masse antioksidanter som vi trenger og vi kan spise en liten rute hver dag. Men da er det snakk om kakaoinnhold over 80%.Den 86% fra Premium er veldig god,og så mektig at du trenger bare en bit av den,ellers blir man kvalm.

Lykke til, håper jeg kan bli like flink som deg!

Anonymous poster hash: d61bc...28f

Oki, da bruker jeg litt honning ;) 

Ja jeg vil holde meg sunn også :)

Mannen min kom hjem med en matte idag! :) Stor og fin matte, så jeg er veldig fornøyd! :D

Mørk sjokolade ja :) Det liker jeg :) 

Tusen takk! :)

Klarer JEG det, så klarer du det! :) 

Jeg har drukket mye cola og spist masse sjokolade i det siste..

Jeg er ikke feit, men jeg har noe ekstra og er ikke fornøyd.

U CAN DO IT! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...