Gå til innhold

Europaferie med barn uten fly

Anbefalte innlegg

Trenger litt tips. Vi driver og planlegger sommerferien, og vi skal ikke reise med fly men har stor bil og kan ta båt og evt tog med plass til bil.

Barna vil være 1 år, 7 år og 10 år så det blir mange og lange stoppesteder, vi skal ta oss god tid og det skal være kjekt for barna.

Sist var vi i Sverige og Danmark men vil prøve noe nytt. Har hørt om Europapark i Tyskland, noen med erfaringer fra den? Da kan vi jo evt. ta Kielfergen. Men vi har også snakket om disneyland i Paris og kanskje en tur til Italia.

Noen som har reist på en sånn type ferie og som har tips? Hvordan og hvor finne rimelige løsninger feks?

Blir glad for alle svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144108428-europaferie-med-barn-uten-fly/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde sånn ferie i fjor. Tre barn, litt eldre enn dine. Husk at selv om det ser kort ut på kartet, er det mange mil som skal tilbakelegges. Vi kjørte gjennom Sverige og Danmark begge veier, det ville jeg ikke gjort på nytt. Kjedelig og langt.

Vi bestemte først endemål for reisen, jeg brukte viamichelin.com for å få forslag til korteste vei. Prøvde meg frem med ulike steder vi ville innom for å sjekke hvor mye lenger det gjorde reisetiden. Søkte deretter etter alternative overnattingssteder langs ruten. Vi hadde i hovedsak en reiserute som gjorde at vi sov én natt et sted og to netter det neste stedet. Da fikk vi anledning til å oppleve mer på en del av overnattingsstedene. Målet for ruten var nord i Italia, vi bestemte oss for at ingen kjørestrekninger pr dag skulle overstige 6 timer. Kjørte gjennom Tyskland og Sveits den ene veien og gjennom Frankrike, Luxembourg og Tyskland den andre veien. Jeg bygde etappene en og en ved å se sånn ca hvor langt vi kunne kjøre på en dag og lette sjekket hvilke steder som lå i rimelig nærhet. Brukte deretter Tripadvisor for å finne fornøyelsesparker, slott, dyreparker, kule badesteder osv.

Av stedene jeg vil anbefale er Europapark i Rust som du selv nevner. Det var en fin park og det var fine (og dyre) hoteller i nærheten. Dessuten var vi i Annecy, en veldig fin by i Frankrike. Osnabrück i Tyskland var også fint, en flott by arkitektonisk og en fin dyrepark hvis dere liker sånt.

Vi hadde sånn ferie i fjor. Tre barn, litt eldre enn dine. Husk at selv om det ser kort ut på kartet, er det mange mil som skal tilbakelegges. Vi kjørte gjennom Sverige og Danmark begge veier, det ville jeg ikke gjort på nytt. Kjedelig og langt. Vi bestemte først endemål for reisen, jeg brukte viamichelin.com for å få forslag til korteste vei. Prøvde meg frem med ulike steder vi ville innom for å sjekke hvor mye lenger det gjorde reisetiden. Søkte deretter etter alternative overnattingssteder langs ruten. Vi hadde i hovedsak en reiserute som gjorde at vi sov én natt et sted og to netter det neste stedet. Da fikk vi anledning til å oppleve mer på en del av overnattingsstedene. Målet for ruten var nord i Italia, vi bestemte oss for at ingen kjørestrekninger pr dag skulle overstige 6 timer. Kjørte gjennom Tyskland og Sveits den ene veien og gjennom Frankrike, Luxembourg og Tyskland den andre veien. Jeg bygde etappene en og en ved å se sånn ca hvor langt vi kunne kjøre på en dag og lette sjekket hvilke steder som lå i rimelig nærhet. Brukte deretter Tripadvisor for å finne fornøyelsesparker, slott, dyreparker, kule badesteder osv. Av stedene jeg vil anbefale er Europapark i Rust som du selv nevner. Det var en fin park og det var fine (og dyre) hoteller i nærheten. Dessuten var vi i Annecy, en veldig fin by i Frankrike. Osnabrück i Tyskland var også fint, en flott by arkitektonisk og en fin dyrepark hvis dere liker sånt.

Tusen takk for svar og tips :) Vi kjørte frem og tilbake gjennom Sverige og Danmark sist, fra Bergen, og det ble litt mye kjøring, selv om barna bare har gode minner (to år siden så hadde kun to da.)

Det var lurt å lage etapper sånn som du gjorde. Vi tenker også at det ikke blir kjøring hver dag men et par dagers overnattinger flere steder.

Hvor lenge var dere på ferie? Aner du hvor mye penger dere brukte sånn ca? Er jammen meg dyrere med bilferie enn chartertur.

Vi reiste på sånne ferier hvert år i oppveksten min, foreldrene mine og fire barn. Minste var baby da vi begynte å reise på sånne ferier. Jeg elsket disse feriene, vi var borte i 3-4 uker, og hadde kun en idè om hvor vi skulle reise før vi reiste. Vi tok det meste på sparket. Var rundt omkring i hele Europa, men mye i Italia, Frankrike og Spania. Helt supert for alle sammen.

Anonymous poster hash: df513...362

Går helt fint. Vi har reist mange ganger. Med mange og små barn. Minuset er at det ikke er særlig billigere, men kjekkere enn andre tradisjonelle ferier. Vi har vært mye rundt i Italia, Sardinia, Spania og Sør-Frankrike.er du i sørøst i Tyskland er det kort vei til Gardasjøen i Italia m Gardaland som er en stor fornøyelsespark.

Anonymous poster hash: 50646...29b

Tusen takk for svar dere to siste også :) Så kjekt å lese om gode opplevelser, for fly er ikke et alternativ. Jeg tenker at det blir jo så bra som man gjør det til. Minsten skjønner jo lite men jeg vil tro at for de to eldste er det kjempespennende å ikke alltid vite hvor man ender opp den dagen :)

Skal skrive ned tipsene deres ang steder og parker, tusen takk :)

Annonse

Vi var borte i tre uker, brukte en uke hver vei og en uke bofast i Italia. Jeg husker vi reiste sånn med mamma og pappa også og det ble gjort mer på sparket. Husker følelsen av at de endelig hadde bestemt seg for en stopp for natten og så å ikke finne egnet overnattingssted. Det var nedtur det! Mannen og jeg er begge sånn at vi fort kan mene at en time til går bra og så lider ungene i baksetet. Derfor var alle overnattingssteder bestilt på forhånd. Vi kjørte hovedsakelig på motorveier og da er det greit å ha bestemt hvor man skal svinge av også.

Penger brukt? Nokså mye rett og slett, har ikke regnet over det.

Går helt fint. Vi har reist mange ganger. Med mange og små barn. Minuset er at det ikke er særlig billigere, men kjekkere enn andre tradisjonelle ferier. Vi har vært mye rundt i Italia, Sardinia, Spania og Sør-Frankrike.er du i sørøst i Tyskland er det kort vei til Gardasjøen i Italia m Gardaland som er en stor fornøyelsespark.

Anonymous poster hash: 50646...29b

Ja, og badelandet ved Gardaland. Skikkelig gøy!

Anonymous poster hash: df513...362

Vi har også kjørt flere år. Anbefaler heller fornøyelsesparker i tyskland enn å kjøre til disneyland og Paris. Anbefaler tyskland, Italia, Kroatia! Litt dyrt, men man kan sette bilen på toget gjennom tyskland for å kome fort forbi den kjedeligste delen av kjøringen. Vi har hatt med telt og varierte overatting med telt, hotell og leilighet. Beregn god tid slik at det ikke blir stress kjøring fra a til å, men at alt blir ferie!

Vi har også kjørt flere år. Anbefaler heller fornøyelsesparker i tyskland enn å kjøre til disneyland og Paris. Anbefaler tyskland, Italia, Kroatia! Litt dyrt, men man kan sette bilen på toget gjennom tyskland for å kome fort forbi den kjedeligste delen av kjøringen. Vi har hatt med telt og varierte overatting med telt, hotell og leilighet. Beregn god tid slik at det ikke blir stress kjøring fra a til å, men at alt blir ferie!

Takk for svar :) Tenker selv at alt skal være ferie, så tid skal vi ha nok av :) Men veldig greit å få gode tips her inne :)

Har kjørt slik utallige ganger.

Tips:

Kjører du så ikke ta Rødbyhavn Puttgarden ferjen. Idiotisk dyrt og ofte lange køer. Du taper ikke tid ved å kjøre bruene over fra Sverige til Jylland og det er faktisk billigere selv om det er lengre.

I dag kan alt bestilles på forhånd og en grei dagsetappe er sånn ca Svinesund - Bremen. Sjekk opp hotell og velg et i nærheten av motorvei. Kan være vanskelig med parkering i sentrum av byer.

Har selv veldig sansen for Ibis Budget hotell som du finner over alt. Rimelig, enkelt og rent. (Google)

Stopp ikke på rasteplasser hvor du er alene.

Lær deg å kjøre på motorvei. Vik ut i venstre kjørefelt når du kommer til veikryss for å slippe til biler som skal inn på veien.

Billetter til Disneyland kan du få rimeligere på Disneylands hjemmesider. Sjekk ut.

I Disneylandområdet finnes massevis av rimelige hotell. Du trenger ikke på Disneyhotell

Ta tog inn til Paris. Har selv vært oppe til eksamen i kjøring i Paris, og det er en eksamen jeg aldri mer vil dra nytte av.

Stol ikke 100 på gps. Kjøp ett godt kart og følg ruten på kartet. Kartleser bør i god tid stake ut kursen videre. Gps kan selvfølgelig være god å ha, men stol på kartet.( ref her til min eksamen i bilkjøring i Paris sentrum).

Kjøp et lite kjøleskap til bil. økonomisk å ha med litt mat på veien og deilig med noe annet en kafemat. Ta med duk.

Ville fått med mg alpene, Provence og Italienske og franske riviera først og fremst. Muligens også en atappe av Tour de France.

Har kjørt slik utallige ganger.

Tips:

Kjører du så ikke ta Rødbyhavn Puttgarden ferjen. Idiotisk dyrt og ofte lange køer. Du taper ikke tid ved å kjøre bruene over fra Sverige til Jylland og det er faktisk billigere selv om det er lengre.

I dag kan alt bestilles på forhånd og en grei dagsetappe er sånn ca Svinesund - Bremen. Sjekk opp hotell og velg et i nærheten av motorvei. Kan være vanskelig med parkering i sentrum av byer.

Har selv veldig sansen for Ibis Budget hotell som du finner over alt. Rimelig, enkelt og rent. (Google)

Stopp ikke på rasteplasser hvor du er alene.

Lær deg å kjøre på motorvei. Vik ut i venstre kjørefelt når du kommer til veikryss for å slippe til biler som skal inn på veien.

Billetter til Disneyland kan du få rimeligere på Disneylands hjemmesider. Sjekk ut.

I Disneylandområdet finnes massevis av rimelige hotell. Du trenger ikke på Disneyhotell

Ta tog inn til Paris. Har selv vært oppe til eksamen i kjøring i Paris, og det er en eksamen jeg aldri mer vil dra nytte av.

Stol ikke 100 på gps. Kjøp ett godt kart og følg ruten på kartet. Kartleser bør i god tid stake ut kursen videre. Gps kan selvfølgelig være god å ha, men stol på kartet.( ref her til min eksamen i bilkjøring i Paris sentrum).

Kjøp et lite kjøleskap til bil. økonomisk å ha med litt mat på veien og deilig med noe annet en kafemat. Ta med duk.

Ville fått med mg alpene, Provence og Italienske og franske riviera først og fremst. Muligens også en atappe av Tour de France.

Tusen takk for kjempemasse gode tips!! Her var det mye nyttig info :)

Tour de France hadde jeg ikke tenkt på, det må jo være en drøm!! Takk :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...