Gå til innhold

Tøff start på året 2014...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Telefon fra en av sønnens kompiser kl 23.45 på nyttårsaften ble forløpet til mitt livs verste start på et nytt år så langt. Viste seg at fjortisen som tidligere hadde lovet både edruelighet og uklanderlig oppførsel da jeg kjørte ham for å feire nyttårsaften med venner aller nådigst, hadde løyet for meg! Enda avtalen var at jeg skulle plukke ham opp på avtalt sted kl 00.30.

Så i stedenfor å fyre opp noen fonterner og stjerneskudd med mann og småjentene ble det å kjøre gjennm gnistregn og kruttrøyk for å plukke opp en dritafull fjortis som ikke klarte å hverken stå på føttene eller gjøre rede for hva han hadde drukket mengde eller noe, det ble da en tur på legevakten for promillesjekk og observasjon, satt der med kvalmen min mens guttungen delvis sov, rallet ut unnskyldninger og spydde...

Vi var hjemme igjen kl 3, fikk skysset ungen i seng før jeg satt å reflekterte over min egen ungdomstid ( jeg var et troll, nok sagt). Skrev en lang mail til min mor og far, der jeg nå forsto, og at jeg ikke skal gjøre samme feil med å gi sjanse på sjanse. Joda, ble folk av meg, men jeg nekter å godta at mine barn drikker, røyker eller begynner med annet idioti av den type så lenge de er under min myndighet og mitt tak!!!

Så nå blir det svært kjedelige og alvorlige konsekvenser, frihet blir et minimum, sosialt liv blit kun skole og for å drive med skytetrening eventuelt, internett tilgang, lommepenger osv blir det et minimum av, det samme med penger til mobilbruk.

Kommende halvår som også er siste av ungdomskolen skal han få vie det meste av tiden til lekser og forberedelser til eksamen, han har ønske om å komme inn på en linje som krever høyere karakterer enn det han nå har prestert, så det må jobbes. Jeg skal være der, hjelpe og rettlede i skolearbeidet. Han skal få tilbringe mye tid med meg, turer og vi skal ha ukentlige refleksjonssamtaler, han skal testes og skal han på elevkvelder ol så blir det kun hvis jeg eller noen jeg kjenner er vakt og følger med!

Skal han ha trafikalt gk så får han skaffe penger til det selv.

Dette er ikke første gang han tar en fest, derfor kraftig reaksjon. Hadde han sovnet ute kunne han ha frøset ihjel, var 2-3 grader i natt. Jeg har prøvd å være "pedagogisk" , snakket rolig alvorsprat om konsekvenser av handlinger. Jeg har forsøkt å gi mest ros forran kritikk og formaninger. Den som fant på det kan ta "positiv forsterking" å stappe det så inni...langt oppi.....som det er mulig!!! På tenåringer funker det i hvertfall ikke!!

2014, starten på å bli striks mor med lite slingringsmonn! Å jentungene skal få minimalt med mulighet for den slags idioti i hvertfall når de kommer så langt!

Fy f....for en "flott" start på året!

Min far har rett! Små barn, små problemer, store barn SVÆRE problem!

Lang triade, men trengte å tømme meg grundig her... Nesten et guds under hvis det går bra med spira etter denne opplevelsen, har vært ekstremt stressa, sint og en fotløs fjortis er tung, han har jo endel større enn meg fysisk. Utrolig hvilke krefter man får når det gjelder barna...skjønner ikke hvordan jeg klarte å lempe ham inn og ut av bilen i den formen jeg selv var i.

PS. Før jeg rakk å poste dette kom han ned, nå har vi sittet sammen i 3 timer, pratet enda mer, gjort avtaler. Han har akseptert konsekvensene og mener han selv fortjener såpass, i morra kveld skal vi gå en lang tur sammen. Det har vært tårer på oss begge, men jeg kan nå legge meg i visshet over at han ikke er i tvil om at jeg er glad i ham, selv om jeg er både sinna og skuffa. Han er lille gutten min om han er 15 1/2år aldri så mye!

Skrevet

Wow!!

Tenåringer er ingen walk in the park tydeligvis. Jeg var av den snille varianten og det var visst gubben også.

Ser ut som du har teken på det da. Bare å snøre inn på godene og all godvilje må heretter fortjenes.

Litt nysgjerrig på skytetreningen da :) Rifle eller pistol?

Lykke til.

Skrevet

Fine gutten og fine mamma. Sånne røsk gjør deg brått litt mer gråhåra og bitter et øyeblikk, men det er i de etterpå-samtalene at du bygger de gode solide voksne menneskene av de bløte små barna de engang var. Jeg går ut fra at dette også er røykeren? Det er den verste alderen nå, i min erfaring, så hold ut og kjør konsekvenser. Erfaringen her er at innskrenking av frihet ikke bør påvirke fysisk trening, så går han på trening av noe slag bør han få gjøre det - få svetta ut mye gruff og hormonhelvete.  Lykke til og hold ut!

Skrevet

Kjør på. Stram linje. Den det blir verst for er deg, men jeg har tro på at du fikser dette. Tenåringer er utmattende i perioder, men plutselig en dag er de blitt litt større og man kan med stolthet se på dem og tenkte at "der har jeg fått til en bra person".

Skrevet

Suger til meg info fra lærde mødre. En dag blir det "dessverre" min tur til å ha tenåring.

Skrevet

Suger til meg info fra lærde mødre. En dag blir det "dessverre" min tur til å ha tenåring.

Gru deg.

Skrevet

Gru deg.

Godt jeg har deg å lære fra.

Skrevet

Gru deg.

Godt jeg har deg å lære fra.

Hvis jeg overlever - jeg har jo en til.

Skrevet

Gulp, får tenåring i 2014...

Ugla, dog godt å lese din PS, at han faktisk kom ned å snakka med deg lover jo absolutt godt! Lykke til videre, dette takler du (heia, heia)!

Skrevet

Min fjortis er foreløpig snill som et lam, så har lite egenerfaring med ungdomsproblemer. Var svært lite opprørsk og utprøvende selv også. Har imidlertid ti års yrkeserfaring med ungdom med atferdsvansker. Min opplevelse er at det er foreldrenes håndtering av de gryende problemene som avgjør hvordan det utvikler seg videre. Voksne som setter grenser, barn med kommunikative ferdigheter, mestring på skolen og organiserte aktiviteter er beskyttelsesfaktorer. Jeg er enig med sug lut når det gjelder fritidsaktiviteter, ikke bare fordi man får brukt energi, men minst like mye fordi det binder opp tid som ellers kan brukes til mer destruktive ting.

Hold ut og stor klem til deg! Var jo ikke dette du skulle få i nyttårspresang når du egentlig har mer enn nok med bare å puste og eksistere.

Skrevet

Usj, gruar meg til dette når jentene blir tenåringar :(

Støttar heilhjerta konsekvensane. Eg har bestemt meg for at det slettes ikkje er strengt å halde seg til minstekrav etter lova når det gjeld alkohol og nikotinprodukt, det kjem ikkje til å bli sett mellom fingrane her i huset heller. Så får vi sjå kor det går når dei bryt reglane (noko dei garantert kjem til å gjere, med mindre både alkohol og opprør mot grenser går av moten).

Skrevet

Støttar heilhjerta konsekvensane. Eg har bestemt meg for at det slettes ikkje er strengt å halde seg til minstekrav etter lova når det gjeld alkohol og nikotinprodukt, det kjem ikkje til å bli sett mellom fingrane her i huset heller. Så får vi sjå kor det går når dei bryt reglane (noko dei garantert kjem til å gjere, med mindre både alkohol og opprør mot grenser går av moten).

Det går nok aldri av moten er jeg redd.

I dag har lufta gått utav meg, tror adrenalin og den der " supermamma" boosten man får i " kriser" har fordufta, så har lange dype samtaler mer Herr Porselen og føler meg skikkelig fæl som nekter jentene å dra huset fullt av nabounger som vanlig. Men å ha 4-5 støyende unger rundt øra når tak og vegger snurrer og kvalme bølgene terroriserer er helt forferdelig! Mine egne takler jeg fint, men synes det er deilig at hele hurven er ute, minus tenåringen som er i gang med klesvask og rydding.

Skrevet

Jeg har holdt hardt på at jeg ikke betaler førerkort med mindre de ikke bruker alkohol før de er 18 og holder seg unna tobakksprodukter til de er 30. (den siste har jeg litt tynn hjemmel for, men det virker til å være akseptert) Førerkort er dyrt. Og de vil gjerne ha. Og de vet at jeg ikke har noe problem med å holde den greia der. Samt at det gir dem en unnskyldning for å la være, "mine foreldre er så strenge". Men jeg har en på 16 nå som antagelig kommer hjem full som en sokk den dagen han fyller 18. Han er veldig nysgjerrig. 

Skrevet

Når de er små er de til å spise opp. Når de er 14 angrer du på at du ikke gjorde det.

Skrevet

Glemte å si - du er heldig som ikke har ry på deg for å være en furiedame og gutten må ha omtalt deg på en bra måte siden de faktisk ringte deg når det stod så dårlig til. Tenk om de bare lot ham ligge der av frykt for reaksjonene hvis de involverte voksne... 

Skrevet

Tommel opp for iiik sitt. Ta det som et kompliment at de ringte deg. Og klapp deg selv godt på skulderen for framifrå handsaming!! Lykke til på alle måter. Måtte jeg slippe å gå i dine fotspor.

Skrevet

Samme her.... Har enda 8 år igjen til vi får tenåring i hus. Kan se for meg at minstemann er han som kommer til å lage masse gråe hår på meg.

Skrevet

Æra synes jeg kompisen skal ha, han tok virkelig ansvar, er ham evig takknemlig.

Skrevet

Godt håndtert! Og takk og lov for at han har gode kompiser når han tar dårlige valg. Det er hårda bud noen ganger når man har unger som tror de er voksne og smarte, men som egentlig er drittunger i for lange kropper. Vi har hatt vårt her også, med yngste, men både han og vi kom ut på den andre sida, litt klokere, litt sterkere, og det å se at han nå tar smarte valg, og at mannen i han begynner å ta form, er mer stas enn jeg noen gang kunne forestilt meg. Det tar på å være tøffemamma, men han vil forstå deg når han er 40!

Det er også veldig greit å ha strenge foreldre å skylde på når man skal ta smarte valg men ikke helt har guts til å stå for dem i møte med andre ungdommer. " Du skjønner, mutter'n blir gæær'n hvis jeg lukter sigg..."

Lykke til! Det er vett i de fleste, et sted under hormonene  :)

Skrevet

Huff, for en opplevelse.

Historien din får meg bare til å bli enda sikrere på at jeg med lett hjerte bærer tittelen som hele bygdas strengeste mor!

For dere skjønner at 'alle andre' får lov til så mye mer, får være lengre ute, slipper å bli hentet lørdagskvelder ol, får ha kjærester på overnatting, får reise til utlandet og besøke slekt til venner vi ikke aner noe om osv osv.

Her luktet det også mer enn cola og stjerneskudd på nyttårsaften og blikket var rimelig svømmerne på 16 åringen, så her vanker det også konsekvenser med begrenset frihet og tilgang til cyberverden.

Alle spør om det ikke er stritt å ha småbarn når vi tross alt er på feil side av førti, men det er jo ingenting imot å prøve å holde på tømmene til opprørske tenåringer.

'Lykken' er at jeg var en god håndfull selv og lar meg vanskelig lure bak lyset da jeg nok er opphavskvinnen til flere av løgnene og bortforklaringene. Man lurer ikke en luring.

Lykke til - til oss alle!

Skrevet

Alle andre er maks to. Gammelt jungelord.

Skrevet

Me too

Skrevet

Gruer meg til det er min tur, jenta er nå bare 6 år men jeg har hørt at den prepuberale fasen hun er i nå er ett speil inn i tenårene og hun skremmer meg for hun er sta og veldig lik pappaen sin da han gjorde opprør hjemme og prøvde det meste!

Har bestemt meg for og prøve det jeg kan for og oppdra henne til en vis og klok ungdom som vet og ta de rette valgene og håper jeg lykkes! Men skulle det gå skjeis så håper jeg hun vet at hun bestandig kan ringe hjem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...