Gå til innhold

Når blir hun lei puppen?

Anbefalte innlegg

Det føles som om ammingen aldri vil avta og hun krever pupp hele tiden fortsatt. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Nå er hun så stor at hun putter hendene sine ned i genseren min når hun vil ha pupp, og det er liksom ikke så kult lenger. Hun er 14 mnd. Jeg må være den eneste i hele verden som ikke klarer å styre dette. Føler meg så misslykka.

Leser om dere som sier at barna deres ble lei puppen o.l og jeg fatter ikke hvordan det skal skje her. Jeg jobber i uka men i helgene er det helt ekstremt mye hun vil ha på dagen. Bør jeg nekte henne og hvordan skal jeg gjøre det? Noen med erfaring her? Hun får ofte på natten også. Vi samsover for at jeg skal få sove litt jeg også.

Jeg vil gi henne pupp frem til 2 år men ikke HELE tiden. Trodde liksom at det holdt med et måltid om kvelden eller natten......

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144108295-n%C3%A5r-blir-hun-lei-puppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre ingen råd å gi....men du så godt å høre at det er flere!

Jeg har tre barn. Første ammet jeg kun fire måneder. Nr. to i 14 måneder, fullammet i 12 måneder og kuttet så ut ett og ett måltid over to måneder. Kan huske en episode hun hentet ammeputa, første gangen hun var syk etter at vi hadde sluttet. Ellers gikk det helt smertefritt....

Vel.....så var det lillebror..... fullstendig puppedilla..... ber om pupp stort sett ett par ganger om dagen og div. ganger om natta..... og det høres ut som om noen setter kniver i gutten om jeg sier nei.....

Vi samsover også om natta og det må vi minst ett halvt år til pga oppussing. .. og gutten bedriver selvbetjening om natten....

Jeg er ikke glad i å la ungene sove borte når de er så små, men noen ganger. ......Åååååååh som jeg kunne ønske meg en natt alene!

Nei, her får nok bare jeg svelge ett par kameler. ...igjen. (det har blitt noen med åra, he, he)... og bare innse at minstemann vinner en stund til. ;-) :-)

Glemte å si at lillebror er 19 måneder. :-)

Og jeg som mener helt bestemt at når ungene kan gå og begynner å snakke og kan si at de vil ha pupp, ja, da bør de spise brødskiva si og drikke fra koppen sin..... ikke skal de bestemme heller.... voksne bestemmer det....

Nei, svelge unna noen kameler og la dette få litt mer tid til å gå seg til. Man skal tross alt velge sine kamper. Denne kampen er jeg ikke klar for.... :)

Tusen takk jenter, dette trengte jeg å høre ;) Det blir vel bedre etter hvert. Målet mitt er at hun sover lengre perioder på natten for da krever hun ikke pupp. Det ser ut til å drøye, men jeg tenker hver kveld: Kanskje hun sover 4 timer i natt....eller 5 ;) I går kveld sov hun 3 timer og 10 minutter før hun våknet. Det er en bedring ;)

Hun begynner i barnehagen på mandag så da kan det hende at hun blir mer sliten etter hvert også og sover bedre ;)

Annonse

Så bra at det ikke er bare her... HEr er gutten snart 14 mnd og han krever pupp ofte både dag og natt. Han var avvent om natta ved 11 mnd, men så ble han jo syk da.... Han kommer kravlende bort til meg, river og sliter i klærne. Putter hender og hode under gensert og BITER der han måtte få tak. Prøver å tilby vann fra kopp evt mat om jeg vet han begynner å bli sulten. Men han blir så sint. Vi skal ta kampen om natta til helga. Gubben mener vi tar hele kampen med en gang, kutter ut puppen, men jeg syntes han skal få seg en tår morgen og kveld. Syntes natta er verst, for når han våkner er det ikke bare å legge han ned å gi han smokken eller vann. Han hyler helt til han får puppen i munn og slokner etterpå. Så da blir det vel til at man velger den lettvinte løsninga....

Snuppa var lite intressert i puppen, hun foretrakk flaska. syntes nesten det var bedre.... Da sa vi bare no e det fritt for flaska og det var den avvenninga..

Glemte å si at lillebror er 19 måneder. :-)

Og jeg som mener helt bestemt at når ungene kan gå og begynner å snakke og kan si at de vil ha pupp, ja, da bør de spise brødskiva si og drikke fra koppen sin..... ikke skal de bestemme heller.... voksne bestemmer det....

Nei, svelge unna noen kameler og la dette få litt mer tid til å gå seg til. Man skal tross alt velge sine kamper. Denne kampen er jeg ikke klar for.... :)

Ja man må velge sine kamper, og jeg orker ikke den kampen nå. Venter til hun blir større og sover bedre på natta ;) Hun gråter av frustrasjon hvis hun ikke får "kosen" sin natt og dag ;)

Her begynner det å bli populært med en flaske velling på kvelden, faktisk, istedenfor puppekos. Sover også litt bedre nå, synes jeg.

Så bra at det hjelper. Vi har også prøvd velling men hun bare kaster flasken fra seg. Det hender av og til at hun drikker litt, men det er ikke mye;)

Vår gjorde også det inntil en uke siden. Kan nå gi velling i armkroken til pappa i stua under litt barne-tv og legge henne rett i senga si etterpå (har tidligere "bodd" i vår). Litt smokk og holding i hånda så er det natta. Det som derimot har vært problematisk er når hun våkner om natta og ikke får pupp asap...

Knerten min (19 mnd) sov maks 3 timer i strekk og ble nattammet til han var 17 mnd. Da hadde vi en vellykket nattavvenning, med mye skrik og skrål i et par netter, men deretter sov han natta gjennom i flere uker! (Så kom det jeksler og han har vært våken hver 3. time igjen, og blitt nattammet den siste uka eller så fordi pappaen ble så sliten av nattevåk og jeg ikke kan roe ned uten pupp.) Poenget er at vi prøvde nattavvenning MANGE ganger fra han var rundt 8 mnd til nå, på samme måte - pappaen gikk inn og prøvde roe ned, etter en halvtime med hyling i fars armer (problematisk siden vi har lytt hus og søstra på 3.5 våkna av skrikinga) så fikk han pupp. Først da han var 17 mnd funka det, og jeg tolker det naivt nok som at han har hatt behov - muligens ikke fysiologisk/matmessig - for det som nattamminga gir frem til da. Da var han klar for å slutte med det. Vi prøver å forklare han at det ikke er pupp før om morgenen osv, men når han i det siste har vært syk og hatt vondt i tennene så hjelper det litt mindre. (Helsesøstra på babyverden kan mene hva hun vil om smerter når de får tenner. Etter å ha slitt med visdomstannfrembrudd selv nekter jeg tro at barn ikke kan ha vondt når de får sine tenner!)

Så mitt "beste" råd er å for all del forsøke nattavvenning - svært få barn har fysiologisk behov for nattamming så lenge - men om barnet ikke vil så er det ofte like greit å prøve igjen om noen uker. Selvsagt kan man prøve noen netter, men det kan være slitsomt med hyling natt etter natt, særlig om det er eldre søsken, da er det kanskje like greit å vente litt til.

(For oss var/er det uaktuelt å kutte ut amminga helt enda, så jeg aner ikke hvordan det ville gått om vi gikk droppet det helt. )

Annonse

Jeg fikk en jente som sov mye lengre og roligere etter vi sluttet med nattammingen. Men vi har også vært litt av og på pga tenner og sykdom. Men jeg tok avvenningen selv og det gikk veldig bra. Overraskende bra :-) så for min del var det verdt er par dager med misnøye, så lenge jeg var der sammen med hun :-) lykke til. Gjør det du føler er rett:-)

• 2 uker senere...

Hvordan går det? Har nettopp gitt opp her, sitter og ammer etter mange netter med hyling. Pappa har båret rundt på barnet i timesvis hver natt. Er 17 mnd.

Har fått ett puppemåltid om morgenen de siste par mnd, og det har gått fint.

Men nå i natt gav jeg opp, og ser for meg det kan bli lenge til hun gir seg. Noen som har opplevd dette?

Min elsket også pupp, jeg sluttet å amme i desember. Da var hun 13 mnd. Da gjorde vi det slik at far tok leggingen (før det sovnet hun kun ved puppen). Og det gikk strålende! Han sang mens hun satt på fanget, slik at hun fortsatt fikk kosen. Slik gjør vi det fortsatt. Noen uker før vi sluttet helt med puppen, sluttet vi med nattpupp og da tok far henne om natten når hun våknet. Det ble en natt med ekstremt sur baby, etter det gikk det fint. Hun våkner fortsatt om natten og får komme inn til oss, men puppen er ikke noe stress lenger (jeg sover allikevel i singlet da, så hun ikke skal bli "fristet" hehe). Våkning om natten er enda litt så som så, men de to siste nettene har hun sovet fra ca ti til kvart over fem i et strekk :bolledeig: Kvar over fem nekter hun desverre å sove mer. Hun legger seg rundt syv.

Du sier din skal begynne i bhg, det gjorde vår i oktober. Min har vært lite syk. Vet ikke om det har noe med at hun fikk pupp i starten.

Hun husker nok fortsatt puppen da, for hvis jeg er naken på badet peker hun veldig og gliser. Men jeg tror nøkkelen er å passe på nok kos når man slutter med pupp.

Fortsatt mye pupp her også. I går bestemte jeg meg for at nå er det nok med samsovingen for vi sover ikke noen av oss. 4 ganger våknet hun fra hun sovnet på kvelden til vi sto opp. Hun fikk da pupp på rommet sitt i en stol for så å bli lagt tilbake i sin egen seng etter at hun hadde sovnet i mine armer. Det fungerte bra, så nå har vi fått sengen vår tilbake ;) Tror det vil hjelpe på at hun våkner så ofte. Da blir det kanskje mindre pupp også. deilig å få sove hvilken vei jeg vil i min egen seng pluss at jeg slipper å være redd for at hun skal dette ut av dobbeltsengen. Et skritt i riktig retning her ;)

Her er vi nede 2 ganger om dagen. Han kan få seg en runde om han våkner ved 05 tiden. Kanskje vil han ha seg en tår før vi går ned til bhg. Men da jeg henter han i bhg er han het tullete, men han fåt pent vente til vi kommer hjem. Så får da. Vil sjeldent ha på kvelden lenger. Så sover han fra 19-06

Vi ammer nesten ikke på dagen lenger, men vil gjerne ha nattapupp. Flytter snart og da blir det eget rom på henne, tror vi slutter med samsovinga da. Legger seg nå veldig fint i egen seng (hele prosessen tar 10 min, det skjedde et lite mirakel), men ender på mystisk vis opp i dobbeltsenga i løpet av natta. Virker som om hun også noen ganger våkner av at vi kommer og legger oss, osv.

Hvordan har det gått med å få henne ut av dobbelt-senga, November-spire-79?

Noen gode tips?

Jaaaaaaa, nå er det endelig slutt på pupp her!!!! :D

Jeg dro på hyttetur med jobben, fra torsdag til søndag forrige uke, da tok mannen over alt med legging fram til i dag. Leggingen har gått helt fint, men lillebror våknet flere ganger de første nettene. Så bedrev gutten selvbetjening to netter, men de to siste nettene har jeg fått sove i fred. :D

I kveld la jeg han, vi leste bok om firhjulinger, for det overgår det meste, så slo vi av lyset og sa Nattinatt. Jeg turte nesten ikke puste! Men gutten snudde rumpa til og sovnet som en stein!!!! Ikke ett ord om pupp!

Jeg er friiiiiii :D

Vi ammer nesten ikke på dagen lenger, men vil gjerne ha nattapupp. Flytter snart og da blir det eget rom på henne, tror vi slutter med samsovinga da. Legger seg nå veldig fint i egen seng (hele prosessen tar 10 min, det skjedde et lite mirakel), men ender på mystisk vis opp i dobbeltsenga i løpet av natta. Virker som om hun også noen ganger våkner av at vi kommer og legger oss, osv.

Hvordan har det gått med å få henne ut av dobbelt-senga, November-spire-79?

Noen gode tips?

Vi startet så fint med avvenning med samsovingen, men så ble hun syk. Derfor kom hun tilbake i sengen vår. Nå har vi startet på nytt. Det er veldig slitsomt for jeg bysser og ammer henne i en stol hver gang hun våkner på natten. Men det går bedre og bedre. Bortsett fra i natt så glemte gubben seg bort å løftet henne opp til meg i sengen når hun våknet :P  Har egentlig ingen gode tips, men skal si ifra hvis jeg får tak i noen ;) Hun fikk forresten ikke pupp på 12 timer her om dagen. Det gikk veldig fint. Vi avvenner puppen på dagen nå, men ser at jeg gir etter fort for jeg er så sliten. Det beste er å holde henne i aktivitet og finne på nye ting for at hun skal glemme den......håper på rødvin om et par måneder, men tror ikke det blir noe på en stund........blæ ;)

Oi.. At dere orker å amme sååå lenge. All ære til dere altså, men kunne ikke tenkt meg det. Hørtes utrolig styrete ut.

Her spiser han vanlig mat og sover 12-14 timer i strekk hver natt uten en lyd

Jeg hadde planer om å kutte helt ut da hun ble 1 år, men det var ikke lett. Hun klorer seg fast i puppen og har alltid vært veldig avhengig av den. Siden hun hverken har tatt smokk eller flaske så har hun derfor brukt meg som mat og kos. Skal sies at jeg er veldig sliten nå......

Jaaaaaaa, nå er det endelig slutt på pupp her!!!! :D

Jeg dro på hyttetur med jobben, fra torsdag til søndag forrige uke, da tok mannen over alt med legging fram til i dag. Leggingen har gått helt fint, men lillebror våknet flere ganger de første nettene. Så bedrev gutten selvbetjening to netter, men de to siste nettene har jeg fått sove i fred. :D

I kveld la jeg han, vi leste bok om firhjulinger, for det overgår det meste, så slo vi av lyset og sa Nattinatt. Jeg turte nesten ikke puste! Men gutten snudde rumpa til og sovnet som en stein!!!! Ikke ett ord om pupp!

Jeg er friiiiiii :D

Gratulerer, det var jammen bra ;) Sikkert helt nydelig å slippe ammingen på natten. Jeg vurderer å slutte helt nå.....bare kutte ut alt på engang. Vet ikke helt om jeg klarer da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...