Gå til innhold

Dere som sier at dere pynter til jul rundt lille julaften...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva pynter dere da?

Bare juletre eller alle andre juleting også?

Ser fra den andre tråden at noen sier at de pynter til jul når det er jul, altså rundt lille julaften. Men har dere ingen julepynt ellers i huset før den tid? Hva med adventatjerneng adventstaken.

Jeg bare lurer?

Jeg pynter 1. Desember med advent og jul, men juletreet blir pynte lille julaften.

Anonymous poster hash: e609f...c90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pynter til advent til første søndag i advent og tar frem nisser og annen julepynt på bittelille julaften. Da blir treet også pyntet.

Og pynten får stå til 13 dag jul.

Skrevet

Tar frem utebelysning, adventsstjerner og lysestake 1. desember, resten kommer opp lille juleaften- Alt ryker 13. dag jul...

Anonymous poster hash: f2dea...fb4
Skrevet

Jeg tar fram adventsstaken og adventsstjerne til første søndag i advent. Alt annet får vente til lille julaften, dvs nisser og engler og juletre og krans på døra. Og så får det henge til 13. eller 20. dag jul.

Skrevet

Jeg pynter til advent 1. des eller første søndag i advent. Da med stjerner/staker i vinduene og røde gardiner på kjøkkenet. Ellers pynter jeg med lilla.

Siste helgen før jul begynner jeg å pynte til jul. Pynter ikke så mye, ingen overflod av nisser her i huset. Bare røde duker, røde lys/røde telysestaker og røde juleblomster. Juletreet pyntes 2-4 dager før julaften.

Har julepynten framme til første helgen etter nyttår, eller 4-6 januar.

Anonymous poster hash: 95568...6ee
Skrevet

Da erjeg kanskje litt rar siden jeg tar frem det meste 1. Des.?

Men tar dere ned advenstjernen når advent er over?

Skrevet

Lilla duker og lys og adventstjerne og stake 1 søndag i advent. Resten (nisser (for mye ifølge samboeren) duker, røde lys, røde bånd på vaser, staker, på hvite lys og juletre ) står til 13 dag jul. Husker selv hvordan det var å legge seg lille julaften og stå opp til pynta hus julaften:-)

Anonymous poster hash: d1c18...938

Skrevet

Da erjeg kanskje litt rar siden jeg tar frem det meste 1. Des.?

Men tar dere ned advenstjernen når advent er over?

Nei, den tas ned sammen med resten av julepynten

Anonymous poster hash: 95568...6ee

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Adventsstjerne og annen adventsbelysning kommer fram 1. søndag i advent. 

Resten; nisser, engler, juletre, juleduker, pepperkakehuset med beboere osv. kommer tidligst 23. des. på kvelden. Så har vi jul fram til et sted mellom 13. og 20. dag jul, i år vil det si at jula ryker ut neste helg. Og nei, adventsbelysningen tas ikke ned når julepynten kommer opp. Alt tas ned rundt 10. - 13. januar. 

Skrevet

1. desember eller 1. søndag i advent pynter jeg til advent. Da setter jeg frem adventstake, stjerner i vinduene, lilla duker og lys og ikke så mye mer.

Lille julaften skifter jeg ut alt det lilla med rødt og litt andre julefarger, juleblomstene finner plassen sine, juletrærne pyntes, både den religiøse pynter og nissene kommer frem, sengetøyet skiftes osv.

Anonymous poster hash: 0ad31...369

Skrevet

Vi pynter 23. desember. Det eneste som er fremme før det er julekalendere. Har generelt lite annen pynt enn treet, er ikke særlig glad i så mye sånt.

Skrevet

Pyntet til advent 1.søndag i advent og til jul på lillejulaften. Da fjernet jeg de lilla dukene og lysene før vi pyntet med rødt til jul.

I dag fjernet vi alt.

Anonymous poster hash: d2383...071
Skrevet

Tar frem utebelysning, adventsstjerner og lysestake 1. desember, resten kommer opp lille juleaften- Alt ryker 13. dag jul... Anonymous poster hash: f2dea...fb4

Akkurat sånn gjør vi det også. Tror det er ganske vanlig?I hvert fall det både jeg og mannen er vokst opp med.

Anonymous poster hash: aa3c7...655

Skrevet

Pynter til advent 1.desember eller 1.søndag i advent. Da kommer stjerna opp, adventstaken, lilla duker og lilla lys.

23.desember kommer julepyntesken frem og det pyntes til jul med nisser, røde duker, røde lys, juletre og alt som hører julen til.

Skrevet

Som de andre sier: Til 1. desember eller 1. søndag advent, alt ettersom hva som kommer først,pyntes det med lys inne og ute, adventsstake, lilla duker og blomster. Julegardinene på kjøkkenet kommer opp en gang midt i desember, men nisser, engler, juleduker, juletre og juleblomster kommer lille julaften. Så står alt framme til 13. eller 20.dagen. 

For meg er det helt utenkelig å pynte til jul noe før. Det å kunne sette seg ned på kvelden, lillejulaften, og kjenne at nå er det jul, er helt nydelig. Jeg husker den følelsen fra jeg var liten, også. Det å gå og legge seg i et vanlig hus, og så våkne til et julehus, var nesten som magi, og det gjenskaper jeg som voksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...