Gå til innhold

Hvordan organiserer du hverdagen med små barn, jobb og barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er permisjonsslutt rett rundt hjørnet og jeg begynner i jobb igjen og lillebror begynner i barnehage. Det blir nok en helt ny hverdag!

Så trenger litt tips til hvordan dere andre gjør det for at det skal gå lettere og at ikke all tid etter jobb skal gå med i henting, handling, middagslaging, husarbeid osv.

Og så lurer jeg på om dere har noen lure tips til hvordan morgenen skal gli lettest mulig uten kaos?

Har tenkt at det nok er lurt å ligge fram klær for neste dag om kvelden, men mer har jeg ikke tenkt på, så setter stor pris på hvis dere vil dele deres beste tips til en best mulig måte å overleve på :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faste rutiner! 

Anonymous poster hash: 4dba2...ae2
Skrevet

Lager ukeplaner for middager og handler alt vi trenger 1 dag i uken. 

Forbereder middag dagen før / i helgen. (lager store porsjoner som jeg kan fryse ned noe av)

Lager middager som er kjappe å lage

spise mat ute feks kveldsmat på lekeplassen

planlegging 

rutiner

Skrevet

Pakk barnehagesekk og legg fram klær kvelden i forveien.

Stå opp tidlig,ordne deg selv/spis mat selv først, lag matpakke til gutten ,ogs å vekker du han.da kan du ha fokus KUN på han og ikke stresse med annet du allerede har gjort.

Aldri handle mat med barnet. På søndag så setter dere dere ned og planlegger middag for resten av uka,og en av dere drar på kveldstid på mandag og handler inn alt.

Del på ansvaret om å hente og levere,sånn at om du leverer,så henter far og lager middag,og vice versa.

Ta alltid med hjem våte klær fra barnehagen, og tørk det hjemme over natta,slik at alt er klart igjen til neste dag.

Ha kun et av alt på barnehagen,n dress,et par støvler,et par vintersko,et par regnvotter, et par vintervotter, en ekstra lue etc,sånn har du selv oversikt over hva han har og trenger og ikke minst de som jobber i barnehagen.

Bruk ekstra god tid på henting og levering i begynnelsen,sånn at han får en fin start!

Lykke til!

Anonymous poster hash: 50a47...b1f
Skrevet

Jeg kjører ukeplan over middager. Lager menyer og handler inn stort hver lørdag. Da trenger jeg ikke bruke tid på å dra innom butikken etter jobb med sultne og slitne unger på slep og desperat prøve å finne på noe vi kan ha til middag den dagen.

Pakker alle sekker og bager kvelden før, og lager også matpakkene kvelden før og setter dem i kjøleskapet.

Planlegger påkledning og legger fram klærne kvelden før. Avtal med barnet dersom det er litt vanskelig ifht hva det vil ha på seg.

Står opp tidlig nok til at vi har god tid, så det er ikke krise hvis et av barna trenger lengre tid på å våkne eller noe skjærer seg. Noe skjærer seg som regel, og greit å ha tid til å takle det.

Henter ungene så tidlig jeg kan, dvs med en gang jeg er ferdig på jobben. Prioriterer å dra rett hjem og få i dem mat da, sånn at ettermiddagen går greit. En jeg kjenner har valgt å spise brødmat etter jobbeno g tar middagen til kvelds, for å slippe å bare lage rask mat med sultne og sutrete barn rundt seg.

Prioriterer tid med ungene etter jobb. Er sammen med dem så mye jeg kan, fram til leggetiden. Da kanje g evt trene eller jobbe litt eller dra på besøk.

Det viktigste av alt er at mannen også deltar, og vi deler på oppgavene. Om morgenen, for eksempel, putter han i ungene frokost mens jeg pakker sekker. Skal jeg ut på noe ekstra stepper han inn og omvendt.

Skrevet

Lager matpakker, legger frem tøy og pakker sekker dagen før. Vi står opp 7.30 og spiser frokost. Unga ser på tv mens jeg tar meg en rask dusj. Jeg kler på meg. Vasker unga og kler på de. Så sminker jeg meg og føner håret mens de leker litt. Vi går ut døra 9.15.

Storhandler én dag i uka, da handler jeg alene på kvelden etter at barna er lagt. Hvis vi mangler noe ellers reiser jeg innom butikken før jeg henter i barnehagen rundt 15.45.

Anonymous poster hash: 8166e...de6

Skrevet

Takk for gode råd. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...