Gå til innhold

Er det noen med cøliaki som kan hjelpe meg med en gjeste-middagstipset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal be noen venner på middag nå til helgen før vi rydder bort jula. Den ene har nettopp fått påvist cøliaki. Jeg lurer derfor på hva enkelt vi kan lage som er både godt og spennende for alle mann, uten at jeg må gjøre om/kjøpe inn bare glutenfri og lage ekstra mat til den det gjelder.

Forstår du hva jeg mener? Kan lage tradisjonell norsk mat, og bare bytte ut saus, men tenkte på noen mer spennende. Også må det IKKE inneholde tomat i tillegg ;)

Takker så mye på forhånd!!:)))

Anonymous poster hash: a2557...48a

Skrevet

Lom med forslag på hva du vil lage, så skal vi se på hvordan :-)

Skrevet

Lom med forslag på hva du vil lage, så skal vi se på hvordan :-)

Etter julen nå er jeg faktisk helt tom for ideer. Hadde håpet noen ville hjelpe meg :)

Vil helst lage noe som ikke er typisk julemat.

Hi

Skrevet

Taco, Gyros (gryte), wok, lasagne fra bunn av /bytte ut pasta med glutenfri pasta, helstekt ørret,

Skrevet

Laks med ris og grønnsaker + rømme? En frisk salat med kikerter, avokado og fetaost? Taco der man lager krydder sjøl og har skjell?

Skrevet

I lasagne er det tomatsaus og mel i hvitsausen også...den er for mer viderekomne...

Skrevet

Alt rent kjøtt er jo glutenfritt. Sauser er mulig å lage fra bunnen av.

Blir enklere å hjelpe hvis du sier hva du har lyst å lage...

Anonymous poster hash: 56a6b...d23

Skrevet

Mannen min har cøliaki, diagnostisert i juni. Han tåler enda ikke laktose, ris, potet, soyaprodukter, egg.

Han ville ha satt pris på å få feks fisk, kylling, eller taco.  Fisk og kylling kan serveres med gode grønnsaker. 

Husk bare helt rene flater å jobbe på, nyvaskede kniver ol. En bitteliten smule hvete er nok til å skape store problemer.

Skrevet

Takk for tips!

Ja, melkeprodukter skal han også holde seg unna. Men wok var en god ide, kan jo ha forskjellig type kjøtt/fisk i.

Må vel høre om han tåler ris bare.

Hi

Skrevet

Han tåler ris:) men vet dere om det er noen sauser uten hvete? Har sjekket en fra santa Maria, men den inneholdt hvete :(

Hi

Skrevet

Lag saus fra bunnen av :-) Men husk at mange produkter inneholder hvete selv om man ikke tenker på det, som vanlig soyasaus og worcestershiresaus, enkelte krydderblandinger og til og med noen typer smågodt. Les på pakningen, og aller helst lag mat fra scratch, så vet du hva som er oppi. Men middag uten gluten er ikke så vanskelig å lage. Gluten finnes ikke i potetmel eller maisena, så disse kan brukes til å jevne saus. Ris og poteter tåler han. En vanlig rett med kjøtt, fisk, kylling, saus, og grønnsaker kan spises av en med cøliaki. Tacoskjell, ikke tacolefser, lag krydderblanding selv. Wok, tapas, osv. går fint. Men husk rene rdskaper og fjøler, gluten kan faktisk "smitte" fra f.eks. skjærefjøler. Bruk eget bakepapir hvis du f.eks. varmer glutenfrie rundstykker e.l. annet i ovnen. Jeg har en nevø med cøliaki, så begynner å kunne dette nå.

Dessert kan være is, frukt, kaker uten mel f.eks. pavlova eller søk etter "flourless chocolate cake" på www.detsoteliv.no. Den er rågod!

Sjekk også ut denne bloggen: http://www.matlykke.no/p/glutenallergicliaki.html

Anonymous poster hash: cd8ee...9a2

Skrevet

Toro sine sauser er uten gluten, de fleste iallefall:)

Mannen min fikk diagnosen i vår, og vi synes ikke det er SÅ stor omveltning. Bare å bruke glutenfritt mel istedet for i f,eks hvitsaus.

Hva med å lage lasagne(om det ikke teller som tomat), vi har aldri brukt hvitsaus i dette. Bruker de dolmio glassene også glutenfrie lasagneplater.

Laks, koteletter, biff, kjøttkaker(toro har glutenfri brunsaus), svinekjøtt stekt med sjampinjong, løk og hvitløk og ha i en boks creme fraishe,

Anonymous poster hash: d1f14...d5d

Skrevet

Toro sine sauser er uten gluten, de fleste iallefall:)

Mannen min fikk diagnosen i vår, og vi synes ikke det er SÅ stor omveltning. Bare å bruke glutenfritt mel istedet for i f,eks hvitsaus.

Hva med å lage lasagne(om det ikke teller som tomat), vi har aldri brukt hvitsaus i dette. Bruker de dolmio glassene også glutenfrie lasagneplater.

Laks, koteletter, biff, kjøttkaker(toro har glutenfri brunsaus), svinekjøtt stekt med sjampinjong, løk og hvitløk og ha i en boks creme fraishe,

Anonymous poster hash: d1f14...d5d

Toro har NOEN sauser uten gluten, men de fleste inneholder gluten. De har allergenoversikt på nettsidene sine da...

Anonymous poster hash: 56a6b...d23

Skrevet

Tusen takk for kjempe god hjelp! Dette blir bra!

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...