Gå til innhold

Frustrasjon med soving

Anbefalte innlegg

JEG BLIR GAL! jenta mi på 8 mnd, nekter å sovne selv på dagen, til min store frustrasjon! Hu er stuptrøtt,men klarer ikke å finne roen selv. Jeg tror jeg flyr på veggen her, noen som har gode råd??

På kvelden sovner hun selv , uten problem. Men på dagen er det enten vugging, pupping eller rugging i vogn som må til.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144108172-frustrasjon-med-soving/
Del på andre sider

Fortsetter under...

8mnd. Hun må trilles i søvn. Gjort siden 2mnd. 😔. Tar meg en liten runde rundt her, godt for kropp og sjel. Prøver å tenke positivt. Kvelden sovnet hun selv en liten periode, plutselig var det hyl..så nå er det koding på rygg og panne. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å komme inn i det igjen. Tror det er tenner på gang.

Vi har gått to trilleturer ute hver dag i mange måneder for at hun skal få dagduppene sine. Slitsomt men det eneste som fungerte her. Nå er det bare en gang midt på dagen for nå er hun 14 mnd. Det er også mulig å få henne til å sove i sengen vår hvis været ute er helt bånn.

Annonse

Høres ut som det er flere i samme båt her, men tenker jo at dette egentlig er ganske vanlig? Trodde liksom jeg skulle lært av førstemann,men er ikke så enkelt gitt! Hadde en liten kamp på dagen i går,og hun ville ikke sovne i senga eller bli vugget på, så da tok jeg dyna fra sengs hennes og la hun i vogna, og hun sovnet selv etter to rugg på vogna! :) Får prøve igjen i dag, og være obs på å legge henne før hun er overtrøtt.

Lillebror på 8 mnd sovner greit på dagtid, men sover aldri lengre enn 30 minutter. Hverken i senga, vogn i bevegelse eller stillestående, eller noen andre steder. Kun om vi kjører bil, da sover han i nøyaktig 30 minutter eller nøyaktig en time. Kan rett og slett stille klokka etter ham... Så han sover som regel 30 min x 3 i løpet av hele dagen og er overtrøtt og grinete fra kl 16 og frem til leggetid kl 19  :P Da er det non stop med stimulering og bæring for å unngå hyl og skrik.

Storebroren sov 1-1,5 t x 2 i senga si på samme alder, jammen kan søsken være forskjellige :fnise:

Endret av Madolyn

Lillebror på 8 mnd sovner greit på dagtid, men sover aldri lengre enn 30 minutter. Hverken i senga, vogn i bevegelse eller stillestående, eller noen andre steder. Kun om vi kjører bil, da sover han i nøyaktig 30 minutter eller nøyaktig en time. Kan rett og slett stille klokka etter ham... Så han sover som regel 30 min x 3 i løpet av hele dagen og er overtrøtt og grinete fra kl 16 og frem til leggetid kl 19 :P Da er det non stop med stimulering og bæring for å unngå hyl og skrik.

Storebroren sov 1-1,5 t x 2 i senga si på samme alder, jammen kan søsken være forskjellige :fnise:

Det kan de virkelig, her er det motsatt. Samt at storebror vekker oss nesten mer enn babyen. Hva skjer hvis dere legger minste litt tidligere? Hvis han alltid er overtrøtt ved leggetid, hadde jeg vel vurdert å flytte leggetiden ;-)

Lillebror på 8 mnd sovner greit på dagtid, men sover aldri lengre enn 30 minutter. Hverken i senga, vogn i bevegelse eller stillestående, eller noen andre steder. Kun om vi kjører bil, da sover han i nøyaktig 30 minutter eller nøyaktig en time. Kan rett og slett stille klokka etter ham... Så han sover som regel 30 min x 3 i løpet av hele dagen og er overtrøtt og grinete fra kl 16 og frem til leggetid kl 19 :P Da er det non stop med stimulering og bæring for å unngå hyl og skrik.

Storebroren sov 1-1,5 t x 2 i senga si på samme alder, jammen kan søsken være forskjellige :fnise:

Det kan de virkelig, her er det motsatt. Samt at storebror vekker oss nesten mer enn babyen. Hva skjer hvis dere legger minste litt tidligere? Hvis han alltid er overtrøtt ved leggetid, hadde jeg vel vurdert å flytte leggetiden ;-)

Det går vel egentlig ganske greit fram til legging, så lenge jeg bader med ham i en times tid i 17-tiden :) Han elsker å bade, og siste halvtimen hopper også storebror på 2 år oppi med oss. Har rett og slett blitt en hyggelig kveldsrutine :) Kveldsgrøt serveres kl 18 og da er det ganske grei skuring frem til melkeflaske og legging. Ønsker ikke å legge lillebror tidligere enn klokka 19 da vi syns det er deilig å ikke starte dagene før tidligst klokka 06. Storebroren startet dagene kl 05 i et drøyt halvår og vi vil ikke tilbake dit igjen... Med storebror var det slik at han våknet tidligere jo tidligere vi la ham, vi har aldri hatt unger som sover 12 timer (eller mer) på nettene. Og vet jo at dette med dagsoving går seg til etter hvert.

Da skjønner jeg. Første året sov min eldste ofte rundt 12 timer, mens lillebror fort har sovi 13-14 timer på natta (minus måltider selvfølgelig). Dagsovinga var en kjempe utfordring med første, dvs sov for lite, men sovnet greit. Begge sliter med å sovne hvis de blir overtrøtt her, så er nok litt fokusert på det, hehe

Da skjønner jeg. Første året sov min eldste ofte rundt 12 timer, mens lillebror fort har sovi 13-14 timer på natta (minus måltider selvfølgelig). Dagsovinga var en kjempe utfordring med første, dvs sov for lite, men sovnet greit. Begge sliter med å sovne hvis de blir overtrøtt her, så er nok litt fokusert på det, hehe

Ja ingen av mine har "tippet over" i forhold til overtrøtthet, førstemann ble faktisk bare enklere å legge jo trøttere han var. Vet at mange overtrøtte kan våkne igjen etter en time og holde det gående halve natta, slik er heldigvis ikke våre. Helt greit at lillebror sover elendig på dagtid, så lenge han er ganske enkel å legge kl 19 og sover til kl 06/07 med 1-2 oppvåkninger :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...