Gå til innhold

Datteren min på tolv er gravid.. langt..

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvorfor jeg poster dette her, men jeg søker råd.

I går fikk jeg vel en av de verste beskjeden en forelder kan få.. Min datter på tolv kom til meg, gråtende og fortalte meg at hun er gravid. Og viste meg to positivtester. Jeg fikk helt sjokk å ante ikke hva jeg skulle si. Hun forteller at hun har vist det lenge, at hun tok test for 4 uker siden men ikke har tort å fortelle meg.. Det første jeg kom på å spørre var hvem er faren? Og hun nektet å svare. Jeg spurte hvor lenge siden hun har hatt sex, hun sa for flere måneder siden.. Nektet å fortelle hvem, hva, hvor. Men var oppsatt på at hun vill beholde barnet. Noe jeg ikke ønsker for henne!! Jeg ble veldig sint og det ble en trist nyttårsaften, hun låste seg på rommet mens jeg og lillesøsknene var i stuen, jeg i totalt sjokk og ungene undrende. De skjønte jo ikke hva som foregikk.

Problemet jeg har er at barnevernet har vært i bildet pga påstått missbruk innen fam. og de har en sak gående. Jeg er da redd for at min datter skal påstå dette er far til barnet, da jeg VET at han ikke har missbrukt henne, hun dikter opp mange historier. Vet at hun har hatt en kjærste på 15 og han er nok far her. Og jeg ønsker hun skal ta abort, men ønsker ikke at dette skal gå gjennom barnevernet. Hvem kontakter jeg? Og, vil sykehuset sende mld til barnevernet om jeg går rett ditt? Jeg elsker min datter og ønsker henne en ungdomstid uten å ta vare på et lite barn, og jeg har selv flere små å passe på og er ufør, så kan ikke ha enda et ekstra barn i hus. Ikke har vi plass eller penger til det heller:(

Anonymous poster hash: e6d2f...386

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvorfor jeg poster dette her, men jeg søker råd.

I går fikk jeg vel en av de verste beskjeden en forelder kan få.. Min datter på tolv kom til meg, gråtende og fortalte meg at hun er gravid. Og viste meg to positivtester. Jeg fikk helt sjokk å ante ikke hva jeg skulle si. Hun forteller at hun har vist det lenge, at hun tok test for 4 uker siden men ikke har tort å fortelle meg.. Det første jeg kom på å spørre var hvem er faren? Og hun nektet å svare. Jeg spurte hvor lenge siden hun har hatt sex, hun sa for flere måneder siden.. Nektet å fortelle hvem, hva, hvor. Men var oppsatt på at hun vill beholde barnet. Noe jeg ikke ønsker for henne!! Jeg ble veldig sint og det ble en trist nyttårsaften, hun låste seg på rommet mens jeg og lillesøsknene var i stuen, jeg i totalt sjokk og ungene undrende. De skjønte jo ikke hva som foregikk.

Problemet jeg har er at barnevernet har vært i bildet pga påstått missbruk innen fam. og de har en sak gående. Jeg er da redd for at min datter skal påstå dette er far til barnet, da jeg VET at han ikke har missbrukt henne, hun dikter opp mange historier. Vet at hun har hatt en kjærste på 15 og han er nok far her. Og jeg ønsker hun skal ta abort, men ønsker ikke at dette skal gå gjennom barnevernet. Hvem kontakter jeg? Og, vil sykehuset sende mld til barnevernet om jeg går rett ditt? Jeg elsker min datter og ønsker henne en ungdomstid uten å ta vare på et lite barn, og jeg har selv flere små å passe på og er ufør, så kan ikke ha enda et ekstra barn i hus. Ikke har vi plass eller penger til det heller:(

Er det ikke sent å ta abort flere mnd etter samleie? Farskap vil nok bli avgjort ved test då...

Her må du være den voksne. For det første må dere til lege og finne ut om hun er gravid og evt hvor langt på vei hun er. Du kan ikke tvinge henne til abort. Legen vil kunne veilede dere og hun bør få snakke med lege og amathea.

Selvsagt vil barnevernet bli koblet til, hun er langt under den seksuelle lavalderen, men er hun for langt på vei vil hun få hjelp av de.

Hvordan kan du være så sikker på at hun ikke har blitt utsatt for overgrep av en i familien?

Må være ærlig og syns du har feilet litt som foreldre her. Hvordan kan du ikke vite at datteren din på 12 år har sex og hvis du viste det hvorfor har du ikke ordnet prevensjon til henne?

At du har for mabge barn fra før er ikke dit datters problem, men her må du ta tak og vise ansvar.

Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men på A-hus så tar man kontakt direkte med sykehuset for å ta abort.

Men Barnevernet kommer garantert til å få vite om dette når jenta er så ung uansett. Jeg tenker det er best å spille med åpne kort uansett.
Jeg ville tatt henne med til fastlegen i morgen, og startet derfra jeg. Var jeg deg ville jeg også fortalt til fastlegen at dere har en sak gående, det får legen vite uansett.

Dette er veldig veldig alvorlig i mine øyne, og jeg håper ikke jenta de har blitt utsatt for noe overgrep, eller blitt overtalt på noe vis av en eldre person.

Annonse

Fastlegen ASAP når kontoret åpner igjen, eventuelt gynekologisk poliklinikk/barneavdelingen på nærmeste sykehus!

Barnevernet kommer du nok ikke utenom, mulig politiet blir involvert også. Men dette kommer etterhvert, i første omgang må jenta di få hjelp! 

Anonymous poster hash: 3a68a...925

Du må samarbeide med bv. De er der for å hjelpe, ikke for å lage vanskeligheter. Når du er så fortvilet og rådvill så er det tydelig at du trenger hjelp.

Et lite stikk som sikkert sårer, men når du påstår at datteren din dikter opp at faren hennes har misbrukt henne så er det jo ikke så rart at hun ikke turt å komme til deg før og fortelle om graviditeten.

Anonymous poster hash: 2fbb2...a53

Jeg har ikke ant at hun hadde sex med han som hun var sammen med som var 15. Han fremsto som uskyldig og de virket absolutt ikke på det stadiget. Om jeg hadde trodd de hadde sex hadde jeg nektet henne å møte han.

Jeg bare VET at denne personen ikke har missbrukt henne. Kan si såppass at en som viser så mye omsorg og kjærlighet for oss alle ikke ville gjort noe sånn mot sitt eget stebarn. Kjenner han såpass etter 7 år!!! Dessuten er jeg ufør og det finnes ingen anledninger han kunne gjort noe slik. Og hun har diktet opp mye annet så dette vet jeg bare er oppspinn. Jeg kjenner vel min datter best.

Jeg skal gå på sykehuset i morgen med henne. Selv om jeg ikke kan tvinge henne til abort, så burde hun vel presses, en tolv år gammel jente skal ikke føde barn!! Og jeg ønsker hun skal ha suksess i livet, ikke bli som meg som har 4 barn å passe på, og itillegg er ufør og har angst.

ts

Og: Jeg ser du ble sint på datteren din. Det første du må gjøre (håper du har gjort det allerede) er å gi dattera di en god klem og si unnskyld for at du ble sint! Ikke press henne til å fortelle noe som helst, det haster ikke. Det viktigste nå er at hun blir ivaretatt psykisk og helsemessig, det kommer til å bli en vanskelig tid fremover og hun trenger mammaen sin!

Anonymous poster hash: 3a68a...925

Jeg har ikke ant at hun hadde sex med han som hun var sammen med som var 15. Han fremsto som uskyldig og de virket absolutt ikke på det stadiget. Om jeg hadde trodd de hadde sex hadde jeg nektet henne å møte han.

Jeg bare VET at denne personen ikke har missbrukt henne. Kan si såppass at en som viser så mye omsorg og kjærlighet for oss alle ikke ville gjort noe sånn mot sitt eget stebarn. Kjenner han såpass etter 7 år!!! Dessuten er jeg ufør og det finnes ingen anledninger han kunne gjort noe slik. Og hun har diktet opp mye annet så dette vet jeg bare er oppspinn. Jeg kjenner vel min datter best.

Jeg skal gå på sykehuset i morgen med henne. Selv om jeg ikke kan tvinge henne til abort, så burde hun vel presses, en tolv år gammel jente skal ikke føde barn!! Og jeg ønsker hun skal ha suksess i livet, ikke bli som meg som har 4 barn å passe på, og itillegg er ufør og har angst.

ts

Ganske vanlig opplegg at en overgriper er bare snill, grei og fantastisk overfor familien. På den måten vil ingen tro på det stakkars barnet :(

Hun sier at hun har blitt misbrukt og nå er hun gravid! Hvor lenge skal du lukke øynene og skyve skylda over på barnet??!

Beklager, men du er en GRUSOM mor!!!!

Anonymous poster hash: efa5e...eb5

Annonse

Dette høres jo helt forferdelig ut! Du burde jo absolutt hatt en lang samtale med datteren din om prevensjon! Ja, gutten også. En 12 åring er altfor ung til å ha  sex, men det skjer faktisk. Og da har du virkelig sviktet...

Hun vet ikke bedre, så hjelper ikke bli sint på henne. 

Finn ut hvor langt hun er på vei først og fremst. Abort er uten tvil det beste med tanke på fremtiden, men dere må ta hensyn til hennes følelser også...

Anonymous poster hash: ed043...9c7

ts

Jeg håper dette er en trolletråd, fordi ingen oppegående mødre utelukker misbruk på den måten du har gjort det. At en person er tilsynelatende snill og grei utad er ingen garanti for at vedkommende ikke er en overgriper! Helker det motsatte. Man må klare å komme i et tillitsforhold til barnet for å kunne misbruke barn i en familie.

Anonymous poster hash: 61ac5...09f

Stakkars datteren din! Glad for at du ikke er min mor. Må være forferdelig for datteren din, håper hun har noen som er glad i henne og viser henne støtte og kjærlighet. Kanskje greit om bv kan finne støttehjem til din datter og det kommende barnebarnet.

Anonymous poster hash: b5c94...5d0

Jøjje meg, selvsagt kan en såååå snill og omsorgsfull person som du beskriver din samboer som misbruke noen. Det er jo nettopp det- at INGEN tror at noen de kjenner ville funnet på å misbruke barn. Våkn opp! Jeg sier ikke at han HAR gjort det, men vær snill og ikke vær så bastant i dine uttalelser på at alt er oppspinn.

Ellers så har du min fulle sympati i denne vanskelige tiden som står forran dere nå.

Men ikke vær sinna på datteren din. Det er det siste hu trenger, hun trenger en omsorgsperson hun kan stole på nå. En god mamma. :)

Anonymous poster hash: 41a5f...e5d

12 år og gravid? Beklager men da har dere sviktet som foreldre . Å påstå at hun lyver om overgrep, ja da svikter du igjen. Du kan faktisk ikke vite dette. Dra til legen i morgen! Hun må ta abort!! Hun er jo bare et barn! Også ber du barnet ditt om unnskyld for at du ble sint. Hun er bare 12 år!!!!! Voks opp kvinnfolk og vær en skikkelig mor!!!!!! Tenk om hun faktisk blir misbrukt!! Du må informere barnevernet, noe annet blir galt! De får vel vite uansett!

Anonymous poster hash: 42b54...372

Dette er jo bare trist. Et barn er gravid, har visst dette i flere uker uten å dele det med noen fordi hun ikke har noen rundt seg som hun stoler på. Om det er sant eller ikke at stefaren har misbrukt henne, er det helt forferdelig at du avfeier det med at hun bare finner på. Tror du ikke hun trenger at du viser at du bryr deg mer om henne enn om ham? Hva tror du er grunnen til at hun forteller det? Ondskap? Forvirring om hva som er sannheten? Behov for oppmerksomhet? Er det ikke et snev av tvil i deg, synes jeg det er svært bekymringsfullt. Et barn fortjener en mamma som kjemper for det, som vil forstå og som vil finne ut. Det er klart det er helt grusomt for deg hvis det skulle være sant, da har jo du på sett og vis medansvar for det som har skjedd. Mye enklere å tenke at det ikke er sant da... 

Barnevernet er jo allerede involvert og de vil bli ytterligere bekymret over at en så ung jente er gravid. Sykehuset melder selvfølgelig bekymring for barnet som skal ha barn. Hun trenger oppfølging og hun trenger ivaretakelse. Det er veldig lite sannsynlig at de vil la henne ha omsorgen for barnet, særlig når du ikke ønsker å bistå henne. 

Kjære HI, ta deg sammen, vær en mamma for barnet ditt. Si at du er lei deg for at du ble sint og for at dere har et sånt forhold at hun ikke kunne dele dette med dette tidligere. Si at du skal være sammen med henne gjennom dette uansett hvordan det løses. 

Jeg blir SINT på deg for å bare ignorere at en i nær familie har misbrukt henne.

Min stefar var kjærlig, raus, omtenksom og 100% tilstede på fritidsaktivitetene mine etc. Mamma var hjemmeværende!

Likevel ble jeg misbrukt av han, mamma trodde meg ikke. Valgte han. Vi har INGEN kontakt i dag.

Jeg blir sint på DEG!!

Anonymous poster hash: d4d87...d24

Dette er bare så typisk i overgrepssaker der det er innad i familien. Barnet er alltid synderen og løgneren :(

Hvis et barn viser tegn på overgrep eller selv forteller om det så skal man virkelig ta det alvorlig. Barn sier mye rart, helt klart, men enkelte ting skal man virkelig ikke bare overse.

Hvis HI's nye mann er så fantastisk, hvorfor skulle en 12 år gammel jente funnet på historie om overgrep? Har hun atferdsproblemer eller noen diagnoser av noe slag? Kunne hatt en bedre forståelse om det var en kjempe konflikt mellom stefar og stedatter, der jenta finner på alt for å få han vekk.

Det er godt mulig mannen er uskyldig, jeg håper virkelig det. Men man må til bunns i saken :(

Uff for en situasjon. Jobber i helsevesenet og har vært borti dette før. Da tok jenta på omtrent samme alder abort. Hverken barnevern eller foreldre fikk vite om det. Men det aller beste er jo at jenta di kan få støtte av deg uansett hva hun velger. Det gjør jo ting enklere. Det høres jo ikke akkurat ut som dere er en ressurssterk familie. Be om hjelp og ikke blås av påstandene om overgrep. Sjekk det nøye ut.

Anonymous poster hash: 29888...aaf

Gjest Syltebærtyttetøy

Fy faen jeg blir så sint!!! Du skylder på at din datter dikter opp historier, for å slippe å ta tak i det hun forteller. Hva om hun har blitt misbrukt? Har du ikke tenkt de veier en gang? Har du ikke tatt henne på alvor i det hele tatt? I så fall er det jo ikke rart at hun går i vei og blir gravid, og joda, det kan være mannen din som er faren. Det kan også være denne kjæresten, men sannsynlighetene er store for at din datter har gjort dette med vilje, for å skape seg en eegn og trygg liten familie. Selvsagt er tanken helt fjern, og det finnes ikke riktig! Men hun er TOLV(!!!) år gammel, hun tenker ikke over hva det innebærer, annet enn at hun kanskje kan få noen som elsker henne ubetinget. At du som voksen kvinne og mor ikke tenker over hva slike påstander om ljug kan føre med seg, at du ikke ser hva det har gjort med datteren din at du bare avfeide henne da hun fortalte om noe så grusomt, det gjør meg fly forbanna! Om det har skjedd overgrep eller ikke kan være det samme, du burde uansett ha nok vett i hodet til å ha trodd på henne til det motsatte evnt var BEVIST!

Ta henne med til fastlegen, vær tålmodig med henne, og ring barnevernet/ppt selv, kanskje hun i det minste kan få prate med noen som hører henne!

Jeg har ikke ant at hun hadde sex med han som hun var sammen med som var 15. Han fremsto som uskyldig og de virket absolutt ikke på det stadiget. Om jeg hadde trodd de hadde sex hadde jeg nektet henne å møte han.Jeg bare VET at denne personen ikke har missbrukt henne. Kan si såppass at en som viser så mye omsorg og kjærlighet for oss alle ikke ville gjort noe sånn mot sitt eget stebarn. Kjenner han såpass etter 7 år!!! Dessuten er jeg ufør og det finnes ingen anledninger han kunne gjort noe slik. Og hun har diktet opp mye annet så dette vet jeg bare er oppspinn. Jeg kjenner vel min datter best.Jeg skal gå på sykehuset i morgen med henne. Selv om jeg ikke kan tvinge henne til abort, så burde hun vel presses, en tolv år gammel jente skal ikke føde barn!! Og jeg ønsker hun skal ha suksess i livet, ikke bli som meg som har 4 barn å passe på, og itillegg er ufør og har angst. ts Anonymous poster hash: e6d2f...386

Så du setter kjæresten din over barnet uten å blunke?

Stakkars lille jente som ikke har noen som kjemper hennes sak. Det er godt at bv er i bildet, da er det ennå sjanse for at hun kan få en god ungdomstid.

Jeg håper når det synker inn litt hos deg at du ikke utelukker noe som helst! Når din datter på 12 år kommer og forteller at hun er gravid, er tiden for å tenke på alle muligheter og sette til side "umulige" ting.

5 minutter før du fikk vite at hun var gravid ville nok akkurat det også vært på den lista hos deg.

Om din datter ikke får tillit og støtte hos deg vil du miste henne. Din datter er 12 år og du har kjent henne så lenge. Stefaren har du kjent i 7 år. Hvorfor stoler du mer på han og bruker det som argument?

Det hjelper heller ikke å bli sint på henne med så lite informasjon. Hvorfor bli sint på henne om hun er voldtatt og blitt truet til stillhet. Noe du ikke kan avfeie for du vet for lite..

Legg sinne og dine problemer og mulige kommende utfordringer på hylla og tenk kun på barnet ditt nå og å hjelpe henne.

Huff hva det har kostet din datter å komme til deg med nor slikt om hun i sin villeste fabtasi kunne forestille at du kunne reagere slik :(

Hun skal vel ikke måtte tenke på og ta ansvar for verken hvor mange barn du har eller om du ee uføre. Dette må du be om hjelp til, ikke legge over på henne. Jeg forstår at du er fortvilet, men det skal ikke din datter måtte høre om og bekymre seg for.

Lykke til imorgen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...