Gå til innhold

Full 16 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meg med 15 åringen igjen, kom på mer. Her blir det enda fler konsekvenser. Null støtte til førerkort, ikke noe trafikalt grunnkurs, ingen mopedlappen som vi egentlig hadde lovet ham. Alt det får han stå for selv. Vi har fått nok. Tredje gang vår tas i drikking, vi har tatt alvorsprat, men gitt ham ny tillitt , vært forståelsesfulle, ikke kommet med trusler om noe. Faktisk ikke hevet stemmen, takka er at han nesten drikker seg ihjel!

Anonymous poster hash: cc521...5e4

Jeg har satt det som krav til mine at de ikke får drikke (før 18)  eller bruke tobakk (før 30- tilbakebetaling) dersom jeg skal betale førerkort. Og det ser ut til å gå fint. Faktisk virker det som om ungene synes det er OK å ha noe å skylde på så de kan enklere komme seg unna presset fra kamerater. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en 16åring i hus, og konsekvensene har hun fått vite om. Meg og min mann er enige om hvordan vi skal ta dette når dette evt skjer, selv om vi har barn på hveer vår kant er vi enige om hvordan vi skal takle dette når det kommer, for det kommer.

Vi skal alltid vite hvor de er, og vi skal hente. Evt skal det avtales med andre foreldre vi kjenner og vi skal vite det. Hjelper ikke å komme etterpå å si de sover ov hos noen eller andre kjører. Da blir det ikke fest neste gang. Aner vi ugler i mosen, kommer vi til å sjekke opp. Så vil. På fest, så må de holde seg til reglene vi setter, om ikke blir det hjemmekvelder med oss.

Da jeg var 16år ble en gutt drept på hjemmealene fest, og kommer aldri til å glemme uttrykket på mine foreldre når de hørte på radioen om dette. Jeg skulle ha vært der, mentilfeldighetene gjorde at jeg var hjemme. Mamma kjente denne familien, og jeg hadde flere i klassen som var på denne festen. Hadde jeg vært på festen, hadde mine foreldre kommet med engang. Ikke for en skjennepreken, men for å hjelpe meg og mine venner. Da skjønte jeg hvorfor mine foreldre var så strenge med at jeg var der jeg sa jeg var, og at de skulle hente meg. Om jeg drakk brydde de seg mindre om, men skulle jeg drikke måtte jeg slite for å få tak i alkohol og jeg måtte stå tilrette for mine handlinger. Ingen sympati om jeg slet dagen derpå. Mamma sa mange ganger at hun gledet seg til å støvsuge tidlig om morran, smelle med dører osv når vi var bakfulle. Den gleden fikk hun ikke desverre. Jeg drakk minimalt og det samme gjorde min søster. Så det var nok kanskje litt i bakhodet vårt når vi drakk, så vi drakk ikke like mye.

16åringen her i huset har smakt alkohol, men tror ikke hun har drikt mye. Det er vist ikke så spennende når vi ikke er så strenge på at hun ikke får lov, og at vi ikke kommer til å ha noe sympati dagen derpå. For hun har også små søsken som kan lage mye lyd og liv, så hun vet at om hun har dagen derpå så kommerr huset til å våkne tidlig og da er det ingen som er rolige.

Blir det ett problem må vi evt innføre konsekvenser, og det blir nok data. Det rammer hardest, samtidig som å være hjemme når det er fest.

For øyeblikket er det ingen problem. Hun har vært på fester, men kommet edru hjem. Småsøknene forhører henne, så her trenger vi ikke gjøre noe.

Hos oss er det veldig praktisk med mange barn i nesten samme aldere, for de spør og maser på hverandre. Kommer det gutter på døra, så spør og graver de. Har de vært ute, spør og graver de. Så vi trenger ikke si noe, for de maser så på hverandre at de har skjønt de bare må si det med engang. Og vi voksne får jo høre det. Har noen kysset en gutt så heiser de nesten flagget.

Anonymous poster hash: 4b6fc...722

Skrevet

har kua glemt at hun har vært kalv?

Det er helt normalt at 16 åringer eksprimenterer med alkohol.

Selv var jeg på fester og såkalt grøftefylla rett som det var fra jeg var 14-15 år. Foreldrene mine likte det ikke, men det var INGENTING de kunne gjøre med det annet enn å låse meg inne i helgene. Det kunne de ikke.

Og når det er sagt så kom jeg alltid hjem til avtalt tid.

Så hva skulle de gjøre?

Syns ikke hun skal få noen konsekvenser for "handlingene sine", men dere kan prate med henne om konsekvensene av alkohol. At hun kan bli utnyttet osv, men det er hun nok fullt klar over selv.

Er så mange som undervurderer ungene sine og tror de er mer umodne og uvitende enn de faktisk er..

Anonymous poster hash: a814b...eb6

Skrevet

Er ikke så gammel jeg, og jeg synes det er helt ok å få husarrest, inndratt lommepenger, ikke få lappen osv som en konsekvens av å lyve, bryte loven osv. 

Synes mange av dere her virker sinnsykt slappe som "bare" lar unga slippe unna med at dere er skuffa;) Det virker ikke så godt som dere tror.

Anonymous poster hash: 24dfc...f5d
Skrevet

Har en 16åring i hus, og konsekvensene har hun fått vite om. Meg og min mann er enige om hvordan vi skal ta dette når dette evt skjer, selv om vi har barn på hveer vår kant er vi enige om hvordan vi skal takle dette når det kommer, for det kommer.

Vi skal alltid vite hvor de er, og vi skal hente. Evt skal det avtales med andre foreldre vi kjenner og vi skal vite det. Hjelper ikke å komme etterpå å si de sover ov hos noen eller andre kjører. Da blir det ikke fest neste gang. Aner vi ugler i mosen, kommer vi til å sjekke opp. Så vil. På fest, så må de holde seg til reglene vi setter, om ikke blir det hjemmekvelder med oss.

Da jeg var 16år ble en gutt drept på hjemmealene fest, og kommer aldri til å glemme uttrykket på mine foreldre når de hørte på radioen om dette. Jeg skulle ha vært der, mentilfeldighetene gjorde at jeg var hjemme. Mamma kjente denne familien, og jeg hadde flere i klassen som var på denne festen. Hadde jeg vært på festen, hadde mine foreldre kommet med engang. Ikke for en skjennepreken, men for å hjelpe meg og mine venner. Da skjønte jeg hvorfor mine foreldre var så strenge med at jeg var der jeg sa jeg var, og at de skulle hente meg. Om jeg drakk brydde de seg mindre om, men skulle jeg drikke måtte jeg slite for å få tak i alkohol og jeg måtte stå tilrette for mine handlinger. Ingen sympati om jeg slet dagen derpå. Mamma sa mange ganger at hun gledet seg til å støvsuge tidlig om morran, smelle med dører osv når vi var bakfulle. Den gleden fikk hun ikke desverre. Jeg drakk minimalt og det samme gjorde min søster. Så det var nok kanskje litt i bakhodet vårt når vi drakk, så vi drakk ikke like mye.

16åringen her i huset har smakt alkohol, men tror ikke hun har drikt mye. Det er vist ikke så spennende når vi ikke er så strenge på at hun ikke får lov, og at vi ikke kommer til å ha noe sympati dagen derpå. For hun har også små søsken som kan lage mye lyd og liv, så hun vet at om hun har dagen derpå så kommerr huset til å våkne tidlig og da er det ingen som er rolige.

Blir det ett problem må vi evt innføre konsekvenser, og det blir nok data. Det rammer hardest, samtidig som å være hjemme når det er fest.

For øyeblikket er det ingen problem. Hun har vært på fester, men kommet edru hjem. Småsøknene forhører henne, så her trenger vi ikke gjøre noe.

Hos oss er det veldig praktisk med mange barn i nesten samme aldere, for de spør og maser på hverandre. Kommer det gutter på døra, så spør og graver de. Har de vært ute, spør og graver de. Så vi trenger ikke si noe, for de maser så på hverandre at de har skjønt de bare må si det med engang. Og vi voksne får jo høre det. Har noen kysset en gutt så heiser de nesten flagget.

Anonymous poster hash: 4b6fc...722

Herlighet så streng du er.

Anonymous poster hash: d4581...5eb

Skrevet

Kjære vene for noen reaksjoner...!!

Anonymous poster hash: 370a8...8ae
Skrevet

Jeg ser at mange mener at det er helt normalt at 16-åringer drikker, og at man ikke bør gjøre noe nummer ut av det. Det er jo helt uten relevans, tenker jeg, hva andre tenåringer gjør, og hva andre tenåringsforeldre aksepterer. HI kjenner sin egen tenåring, og vet også hvilke holdninger og samtaler de har hatt tidligere i forhold til alkohol og den slags.

Her i huset hadde det aldri blitt forbigått i stillhet, om noen hadde kommet beruset hjem som 16-åring. Avlyse utenlandstur, ville jeg nok ikke gjort, for det straffer jo flere enn henne. Men å tilbringe dagen med å gjøre reint hele huset istedenfor å ligge i senga, synes jeg hadde vært passende. I tillegg ville det nok blitt en regel framover at vi henter på fest, og ikke nødvendigvis på det avtalte klokkeslettet. Det kan være en god ting, også, at hun har strenge foreldre. Det kan være veldig fint å skylde på, for å stå imot et drikkepress. "Nei, hvis jeg gjør det, så må jeg vaske hele huset, og det gidder jeg ikke..."

Skrevet

Hun har brutt loven og løyet for dere. Konsekvensen er at tillitten til henne er svekket. Straffen for det er at hun blir holdt i strammere tøyler. Jeg ville den nærmeste tiden ha satt som krav at vi kjørte henne til stedet hun skulle være og hente henne til et bestemt klokkeslett. Så ville jeg snakket med henne om hvordan både hun og andre får nedsatt dømmekraft ved inntak av alkohol. At en må være på vakt både for andres og egen oppførsel så ingen blir skadet eller opplever noe veldig ubehagelig. Videre at en må være forsiktig fordi det finnes alkoholholdige varer som kan være farlige selv i små mengder. Jeg hadde også krevd at hun var tilgjengelig på telefon hele tiden. Jeg hadde ikke hengt meg så veldig opp i selve drikkingen, ser ikke på det som noe grovt lovbrudd. Jeg hadde også forlangt at hun var anstendig kledd når hun forlot huset.

Noen erfaringer og feil må man gjerne oppleve selv. I det store og det hele så får man håpe at man har fått innprentet et fornuftig grunnlag i ungdommen, og at de dermed klarer å ta riktige valg når det kommer til de viktige tingene. Jeg hadde kanskje kommet med en straff for løgn, men ikke en altfor hard en. Kanskje noe arbeid (vaske bilen innvendig?) uten lønn.

Er man altfor streng og kontrollerende risikerer man at ungdommene opponere mot alt og går lengre enn de egentlig ønsker selv, slik at det får konsekvenser senere i livet.

Skrevet

Jeg synes dere skal gi en reaksjon som viser tydelig at hun ikke får lov, men som er ganske raskt overstått. For eksempel husarrest uten skjermer til hun har ryddet kottet og vasket bilen, samt at hun må holde seg inne og passe småsøsken mens dere går på kino på lørdag.

Anonymous poster hash: 3bab7...142

Skrevet

Må si meg enig med Elsker Livet, hvorfor i huleste lar dere ungene gå ut i omtrent ingenting? Miniskjørt på en 16åring henger ikke på greip en kveld ute, hvertfall ikke på fest. 

Er bare å gå gjennom skapene deres, de er helt rå på å gjemme klær osv, gjerne for venninner med strengere foreldre også;) Forsvinner de ut en fredag eller lørdagskveld for å "overnatte" hos en venninne kan du banne på at det gjerne befinner seg et tonn sminke, og kjole/skjørt i bagen. 

Dere er så godtroende at det er latterlig hvis dere tror dere har full kontroll.

Anonymous poster hash: 24dfc...f5d
Skrevet

Hun har brutt foreldrenes tillit, men hun har ikke brutt loven som jeg ser noen skriver over. Det er ingen aldersgrense for alkoholinntak her i Norge, men aldersgrense for salg etc.

Jeg har god erfaring med å snakke med ungdommene mine. Konsekvenser som å ta bort data, mobil, husarrest virker mot sin hensikt etter min erfaring.

Skrevet

Ikke glem at de aller fleste på den alderen har smakt alkohol. Jeg hadde vært veldig fornøyd om min datter kom hjem litt småbrisen første gang (?) hun drakk.

Vi har vel alle gått på noen smeller og å avlyse turen er veldig strengt.

Litt straff er greit, men hun kom ikke dritings hjem og kastet opp på katten tross alt, ikke var hun frekk eller slem heller. Anonymous poster hash: b674f...91e

Nei, heldigvis fikk katten sove i fred :D

Fornøyd er vel ikke akkurat ordet som beskriver følelsen av å se sin datter strebe med balansen når hun tar av skoene...

Anonymous poster hash: 97cae...4c8

Fornøyd ut fra settingen:)

Brisen er bedre enn veldig mange førstegangsfyllekuler:)

Hadde selvfølgelig ikke hoppet av glede, men datteren din virker tross alt fornuftig.

Anonymous poster hash: b674f...91e

Skrevet

Hi her igjen.

Nå viser det seg at hun har løyet om hvor de var og hvem som hentet. Hun innrømmet ingenting før jeg sa at jeg skulle ringe de foreldrene som skulle hente og snakke med dem.

Jeg er helt uenig i at man skal godta at 16 åringer drikker fordi det er 'normalt'. Det er like normalt at foreldrene tar tak og gir konsekvenser når tilliten blir brutt. Det er en vanskelig balansegang å ha null toleranse for alkohol samtidig som man skal være klar på at de kan komme hjem uansett tilstand og hva som skjer.

Som det har utviklet seg her er det ikke alkoholen som er hovedproblemet lenger, men at hun har gått aktivt inn for å lure oss hele kvelden og utnytte at vi har hatt et godt tillitsforhold.

Konsekvensene er nå at mobil og data er inndratt på ubestemt tid (data kan selvsagt brukes til skolearbeid, og da blir det selvsagt litt fb og chatting også, men i svært begrenset grad i forhold til normalen) og hver gang hun skal på venninnekvelder osv kommer jeg til å snakke med foreldrene for å sjekke at hun er der hun skal være. Vi skal også hente.

Vi er sikkert strenge, men vi leser daglig om voldtekt, ran og overstadig berusede ungdommer og jeg anser det som vår plikt å følge opp til de får vet nok til å unngå å sette seg i utsatte posisjoner. Det er heller ikke lenge siden vakre Sigrid forsvant på vei hjem og det er noe som har satt preg på oss som foreldre til jamngamle barn.

Jeg lurer litt på hvor gamle dere som syns at et lite fy er nok i denne situasjonen er? Og hvor gamle barn dere har?

Skrevet

Er det første gang ville jeg tatt " praten". Gjentar det seg ville jeg latt det få mer konsekvenser.

Med voldsomme straffer kan man risikere at hun ikke forteller om fester og ikke kommer hjem. Festene skjer når hun skal overnatte hos venninner o.l.

Jeg fikk aldri kjeft og inndragelser pga fester/ eksperimentering og fikk beskjed om å ringe hjem uansett om det var noe. Foreldrene mine stolte på meg, selv om det ble litt festing. De støttet meg i å tenke selv, og det var lite drikking før jeg ble 18. Venner av meg fikk husarrest etc, og de stakk heller av, overnattet hos tilfeldige ( mye gutter) og ble mye mer utsvevende enn meg. Hadde et par som ikke turte å ringe hjem pga reaksjoner og synes mine foreldre var fantastiske som stilte kl 2 på natten for å hente meg.

Anonymous poster hash: 71cbc...fc1

Skrevet

Jeg syns det dere har kommet frem til høres ut som en fornuftig løsning. Da viser dere at det ikke er greit, samtidig som hun ikke ødelegger for hele familien ved å droppe ferien.

Anonymous poster hash: 961d7...fe9
Skrevet

Hun har brutt foreldrenes tillit, men hun har ikke brutt loven som jeg ser noen skriver over. Det er ingen aldersgrense for alkoholinntak her i Norge, men aldersgrense for salg etc.

Jeg har god erfaring med å snakke med ungdommene mine. Konsekvenser som å ta bort data, mobil, husarrest virker mot sin hensikt etter min erfaring.

Du har nok rett, og det er jeg glad for.

Skrevet

Må si meg enig med Elsker Livet, hvorfor i huleste lar dere ungene gå ut i omtrent ingenting? Miniskjørt på en 16åring henger ikke på greip en kveld ute, hvertfall ikke på fest.  Er bare å gå gjennom skapene deres, de er helt rå på å gjemme klær osv, gjerne for venninner med strengere foreldre også;) Forsvinner de ut en fredag eller lørdagskveld for å "overnatte" hos en venninne kan du banne på at det gjerne befinner seg et tonn sminke, og kjole/skjørt i bagen.  Dere er så godtroende at det er latterlig hvis dere tror dere har full kontroll. Anonymous poster hash: 24dfc...f5d

Hvem påstår at de har full kontroll? Vi har hatt kontroll på hvor hun har vært i helgene fordi vi har kjørt og hentet og om det har vært snakk om overnatting har vi snakket med foreldrene.

Denne gangen bestemte vi oss å stole på henne og gi litt slakkere tøyler siden hun aldri har gitt oss grunn til å mistro henne og den tilliten misbrukte hun. Derfor blir det konsekvenser.

Hun hadde på en kort kjole som gikk midt på låret, en helt ok kjole som de færreste ville hatt problem med å godta, men det er stor forskjell på å kle seg opp for å være inne eller å reke gatelangs. Må viser det seg at hun ble kjørt hjem av noen ungdommer og ikke gikk som vi først trodde, men det er bare bittelitt bedre.

Godtroendes er det siste jeg er, siden jeg selv var grusom til å lyge og lure foreldrene mine, jeg husker så altfor godt hvordan det var å være kalv, men jeg har vært opptatt av å gi tillit så lenge barna gjør seg fortjent til det. Jeg straffer ikke på forhånd.

Hi

Skrevet

Hi her igjen.

Nå viser det seg at hun har løyet om hvor de var og hvem som hentet. Hun innrømmet ingenting før jeg sa at jeg skulle ringe de foreldrene som skulle hente og snakke med dem.

Som jeg skrev. Hun tror hun er smartere enn dere, lyver og forteller sannheten først når hun innser at løgnen er avslørt. Ikke uvanlig da, men jeg syns at mange foreldre er naive. Tenåringer klarer ikke tenke så veldig utspekulert selv om de er overbevist at de er.

Skrevet

Hvordan ser dere det å bli kjørt og hentet som konsekvens?

Se det fra tenåringens perspektiv. Hun får mer tid på festen for selvfølge hunikke å bruke tid på å ta bussen hjem. Jeg var som sagt ute nesten hver helg med venninnene mine og vi drakk, pappa kjørte og hentet når han hadde muligheten. Drakk ikke no mindre av den grunn. var faktisk ingenting han kunne gjøre med det. han prøvde å stenge hus tlf for utgående samtaler og stenge Internettet. Det brydde jeg meg fint lite om da det på den tiden ikke var så mye sosialt som skjedde over nettet og jeg hadde mobiltelefon med kontantkort hvor det automatisk ble fylt på 200kr i mnd via abonnementet jeg hadde. Passet alltid på å ha litt penger på kortet og var det tomt og jeg ville ha tak i noen så la jeg anrop så de kunne ringe meg opp fra sin hustlf til vår hustlf.

Sier bare at sånne straffer kan virke litt mot sin hensikt, jeg fikk i allefall ikke noe mer respekt for pappa av den grunn..

Det å love bort lappen og bil syns jeg er en uting.

Jeg betalte min selv ved å bruke sparepenger, sitte barnevakt, og jobbe i butikken til faren min. russetiden ble også ofret til fordel for lappen.

Hadde ikke slutta å drikke/røyke om jeg hadde blitt lovt det ene eller det andre hvis jeg lot være heller. Hadde blitt kjedelig og utrolig ensomt om jeg ikke kunne vært sammen med vennegjengen på samme måte.

Veldig glad for at jeg har måtte jobbe og betale for lappen og bilen min selv idag, har lært mye av det.

Mine barn får ingenting for å la være å røyke/drikke. Lappen og bil får de spare til selv og jobbe for uansett, men jeg skal selvfølgelig hjelpe de med øvelseskjøring for å få de i mål.

Sier ikke at alle tenåringer er som jeg og mine venninner var, og noen er det kanskje mulig å snakke litt fornuft i, men mange bryr seg nok ikke om foreldrene er litt skuffa altså. Hvordan var dere selv i den alderen, siden det er så skuffende at hun har drukket litt alkohol på fest med vennene sine?

Skrevet

Det som er greia, er vel at mange tror de har et godt tillitsforhold til ungdommene sine. Så blir de overrasket når det viser seg at de vet svært lite. Dette har jeg opplevd både som lærer og foreldre.

Jeg har selv hatt 2 som er voksne nå og en 17-åring. Og klart de drikker. Men her har det faktisk vært full åpenhet og tillit, det synes jeg faktisk er det beste da jeg alltid har visst hvor de er og hva som foregår. Trenger ikke tenke lenger tilbake enn da jeg selv var 16. Min venninne med de strengeste foreldra, var vel den som løy mest og drakk seg fullest;) Husk at for ikke så lenge siden var en 16-åring i full jobb og ble sett på som voksen og måtte selv ta ansvar. Jeg tenker at det er en hårfin balanse mellom å forholde seg til virkeligheten, og å sette grenser. En skal vite at en risikerer at de gjør enda mer forbudte ting og bare skjuler det bedre. Virker som endel her ville blitt overrasket over hvor mange 16-åringer som drikker på fest. Kanskje bedre å akseptere det, og heller vite hvor de er og hvem de er sammen med og at de alltid tar telefonen f.eks. Og at det går an å snakke om hvordan en ønsker at det skal være. Det er åpenhet og tillit,-for meg.

Skrevet

Å avlyse ferieturen blir jo å straffe hele familien for hennes oppførsel, så det ville jeg ikke gjort.

Men er ellers enig med hi, jeg syns det er riktig at det får konsekvenser som svir og samtidig snakke ordentlig med henne om oppførselen hennes, og om alt som kunne ha skjedd osv..

Selv om jeg også drakk da jeg var 16 år så må vi ikke glemme at tidene har forandret seg. Det ER mer dritt som skjer i dag enn for 20 år siden. Og det er ikke dermed sagt at vi MÅ godta regelbrudd fra våre egne barn selv om vi gjorde dem selv. Mulig det er hyklersk, men heller det enn å potensielt utsette barna for at noe kan skje dem bare fordi vi selv oppførte oss sånn i "gamle dager"..

Anonymous poster hash: bb778...861

Skrevet

Hvordan ser dere det å bli kjørt og hentet som konsekvens?

Se det fra tenåringens perspektiv. Hun får mer tid på festen for selvfølge hunikke å bruke tid på å ta bussen hjem. Jeg var som sagt ute nesten hver helg med venninnene mine og vi drakk, pappa kjørte og hentet når han hadde muligheten. Drakk ikke no mindre av den grunn. var faktisk ingenting han kunne gjøre med det. han prøvde å stenge hus tlf for utgående samtaler og stenge Internettet. Det brydde jeg meg fint lite om da det på den tiden ikke var så mye sosialt som skjedde over nettet og jeg hadde mobiltelefon med kontantkort hvor det automatisk ble fylt på 200kr i mnd via abonnementet jeg hadde. Passet alltid på å ha litt penger på kortet og var det tomt og jeg ville ha tak i noen så la jeg anrop så de kunne ringe meg opp fra sin hustlf til vår hustlf.

Sier bare at sånne straffer kan virke litt mot sin hensikt, jeg fikk i allefall ikke noe mer respekt for pappa av den grunn..

Det å love bort lappen og bil syns jeg er en uting.

Jeg betalte min selv ved å bruke sparepenger, sitte barnevakt, og jobbe i butikken til faren min. russetiden ble også ofret til fordel for lappen.

Hadde ikke slutta å drikke/røyke om jeg hadde blitt lovt det ene eller det andre hvis jeg lot være heller. Hadde blitt kjedelig og utrolig ensomt om jeg ikke kunne vært sammen med vennegjengen på samme måte.

Veldig glad for at jeg har måtte jobbe og betale for lappen og bilen min selv idag, har lært mye av det.

Mine barn får ingenting for å la være å røyke/drikke. Lappen og bil får de spare til selv og jobbe for uansett, men jeg skal selvfølgelig hjelpe de med øvelseskjøring for å få de i mål.

Sier ikke at alle tenåringer er som jeg og mine venninner var, og noen er det kanskje mulig å snakke litt fornuft i, men mange bryr seg nok ikke om foreldrene er litt skuffa altså. Hvordan var dere selv i den alderen, siden det er så skuffende at hun har drukket litt alkohol på fest med vennene sine?

Jeg ser på lappen som en del av barnas utdannelse på en måte. Vi kommer til å "kreve" at barna våre tar lappen, og dermed betale for den. Det er viktig å ha lappen for de aller fleste her i landet, spesielt for oss som bor på bygda uten kollektive alternativer. Vi kommer også til å bidra økonomisk under studiene slik at de ikke skal syns behovet for å jobbe ved siden av blir for stort. Vi ønsker at fokuset skal ligge på studiene. Jobbe kan de gjøre noen uker i sommerferien, og ta noen småjobber her hjemme i helgene om det passer. Vi kommer også til å holde barna med bil om de har behov for det til de er ferdige å studere og har fått seg jobb.

Skrevet

Foretell din mann at hun uansett kommer til å drikke igjen. Straffer dere for hardt, kan resultatet bli at hun ikke tør å komme hjem, sovner ute, på festen, eller hos noen hun møtte på puben e.l.

Skrevet

Første gang jeg kom beruset hjem var mamma våken. Hun sa ingenting der og da, men dagen etter hadde vi en lang prat om alkohol og grenser.

Eneste pappa sa var at han var skuffa over meg og så sa han ikke noe mer. Den svei skikkelig!

Skrevet

Foretell din mann at hun uansett kommer til å drikke igjen. Straffer dere for hardt, kan resultatet bli at hun ikke tør å komme hjem, sovner ute, på festen, eller hos noen hun møtte på puben e.l.

I hvilken verden har en 16 åring frihet til å ikke komme hjem og sove hos noen hun møter på fest??

En så ung jente bør og må ha grenser og regler å forholde seg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...