Gå til innhold

Full 16 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fortell at dere er skuffet og at tilliten nå er ganske tynnslitt. Ellers kan du håpe hun er dårlig i dag. Selv de strengeste foreldrene til mine venner brukte ikke kjeft i sånne sammenhenger.

Hva med litt fysisk aktivitet i dag? Vedstabling, skitur, gåtur, vasking? La henne kjenne litt på formen.

Straffearbeid er bra - særlig hvis hun er (litt) fyllesyk: bære ved, måke snø, vaske hus, stryke klær, pusse sølv ...

Moren til kusina mi straffet henne med å skru varmeovnene på fult og lukke vinduene på soverommet. Resultatet ble en fyllesyke av en annen verden og hun drakk ikke igjen før hun var godt over 20 år :D

Jeg håper dere spøker, dette var grusomt. Det blir som å kappe av armen for å ha stjålet et brød.
Det var ikke grusomt, det var smart. Selvfølgelig var det ubehagelig å være fyllesyk, men farlig er det ikke og etter et døgn er du vanligvis frisk igjen. Det er ingen varig straff. Jeg ville knapt si det var moren som ga straffen en gang. Det var alkoholen og ikke varmen som var hovedårsaken til sykdommen.

Anonymous poster hash: 3bab7...142

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble tatt i samme alder. Var dritings og spydde ned hele rommet mitt. Det ble alvorsprat og mine foreldre spilte veldig på følelser. At de var skuffa osv. Jeg fikk selvfølgelig dårlig samvittighet. Alvorsprat generelt var og er det verste jeg vet. Fikk ingen straff, men måtte pent stille til fotballkamp dagen derpå selv om jeg var skamdårlig og kastet opp. Tilliten måtte jeg også bygge opp igjen. Jeg fortsatte å drikke alkohol på fest, men passet alltid på å slutte å drikke lenge før jeg ble hentet slik at jeg så og si var edru ;)

I alle år har jeg trodd at jeg smugdrakk, men foreldrene mine visste visst om det hele tiden ;) Men de så jo at jeg alltid var edru da jeg ble hentet (fikk være på "dans" og fest til langt på natt, men jeg ble alltid hentet).Derfor valgte de å la være å si noe. De visste jo at jeg nok kom til å drikke uansett, men de ville ikke tillate det heller. Hvis det først blir tillatt så drikker man jo mer.

De hadde nok full kontroll på meg, uten at jeg helt visst det/følte det. Dermed gjorde jeg ikke opprør heller. De var nemlig ikke naive - som mange av de andre foreldrene var...

Anonymous poster hash: 50140...e9d

Sånn var mine og... 

Har arvet den anti-naiviteten fra mamma kjenner jeg. INGEN klarer å lure meg:P Tror jeg har en 6. sans akkurat der. Jeg kan "se" når noen lyver til meg. Det kommer nok godt med når jenta blir tenåring:p

Skrevet

Fortell at dere er skuffet og at tilliten nå er ganske tynnslitt. Ellers kan du håpe hun er dårlig i dag. Selv de strengeste foreldrene til mine venner brukte ikke kjeft i sånne sammenhenger.

Hva med litt fysisk aktivitet i dag? Vedstabling, skitur, gåtur, vasking? La henne kjenne litt på formen.

Straffearbeid er bra - særlig hvis hun er (litt) fyllesyk: bære ved, måke snø, vaske hus, stryke klær, pusse sølv ...

Moren til kusina mi straffet henne med å skru varmeovnene på fult og lukke vinduene på soverommet. Resultatet ble en fyllesyke av en annen verden og hun drakk ikke igjen før hun var godt over 20 år :D

Jeg håper dere spøker, dette var grusomt. Det blir som å kappe av armen for å ha stjålet et brød.
Det var ikke grusomt, det var smart. Selvfølgelig var det ubehagelig å være fyllesyk, men farlig er det ikke og etter et døgn er du vanligvis frisk igjen. Det er ingen varig straff. Jeg ville knapt si det var moren som ga straffen en gang. Det var alkoholen og ikke varmen som var hovedårsaken til sykdommen.

Det er farlig å begrense oksygentilførselen og øke temperaturen i rommet om man er dehydrert og kroppen er full av giftstoffer. Når man er fyllesyk er kroppen syk, at man er dårlig er kroppen måte å si i fra om at man trenger å ta det med ro.

Skrevet

Det er jo faktisk sånn at det er de med et åpent forhold til foreldrene, de som får alkohol hjemme og som kan snakke om det er de som drikker mest. Dessverre ligger det litt i ungdomskulturen å underrapportere eget forbruk. De som får en flaske vin hjemme "for at foreldrene skal vite hva de drikker", drikker den flaska og det de blir tilbudt. 

Jeg tenker at det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Det går an å tenke at man husker hvordan det var å være 16 og hvor fristende det var å drikke litt, samtidig som man signaliserer til barnet at det ikke er greit. 

For meg ville straffen vært å begrense friheten. Hun har vist at hun ikke forvalter frihet godt nok foreløpig og hun har vist at dere ikke kan ta hennes ord for god fisk. Da bør hun holdes litt strammere i en periode før dere prøver å slippe opp igjen. Kjøre henne til og fra, alltid sjekke om det stemmer at hun skal dit hun sier osv. Å bli kjørt til og fra innebærer ikke lengre tid på festen, men kortere fordi dere kjører når det passer og henter når dere vil legge dere. 

Å nekte førerkort, mopedførerbevis, gi husarrest og inndra data - alt på samme tid vil gi lite å spille på ved en senere anledning. Balansepunktet mellom noe som merkes og det å ikke brenne alt kruttet på samme tid, er vanskelig. 

Riktig at de som får med alkohol hjemmefra er de som drikker mest, men ikke de som har et åpent forhold om alkoholforbruk.

Ut av alle jeg kjente, så var det alltid de med strengest foreldre som endte opp mest dritings, måtte lyve og legge planer for hvordan kvelden skulle ende. (NAIVE ) Foreldre trodde barna sov hos venner, mens egentlig lå de dritings i en grøftekant, i en fremmed seng, ute på en vei, på nachpiel,+++. 

Fordi de kunne ikke dra hjem. De var i foreldrenes øyne guds barn, og kunne ikke "svikte", derfor bare løgn og dobbeltliv.

Skrevet

Jeg har vært vakt på noen ungdomsfester opp gjennom årene. Det som forundrer meg mest er hvor utrolig mange foreldre som ser ut til ikke å bry seg og hvor mange ungdommer som ikke føler de kan snakke med foreldrene når de har trøbbel.

Jeg vet ikke hvor mange foreldre jeg har forsøkt å ringe men som ikke har tatt telefonen om natten eller som har vært bortreist og ikke en gang har villet snakke med sine fulle eller gråtende ungdommer som ikke vet hvordan de skal komme seg hjem eller hvor de skal sove den natten.

Hva foreldrene enn velger av straff, kjeft eller alvorsprat tror jeg hovedsaken er å vise at man bryr seg og at man alltid vil være der, selv om ungdommene har tabbet seg ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...