Elsker livet Skrevet 1. januar 2014 #51 Skrevet 1. januar 2014 Første gang jeg kom beruset hjem var mamma våken. Hun sa ingenting der og da, men dagen etter hadde vi en lang prat om alkohol og grenser. Eneste pappa sa var at han var skuffa over meg og så sa han ikke noe mer. Den svei skikkelig! Hvordan forholdt du deg til alkohol etter
skjotta Skrevet 1. januar 2014 #52 Skrevet 1. januar 2014 Foretell din mann at hun uansett kommer til å drikke igjen. Straffer dere for hardt, kan resultatet bli at hun ikke tør å komme hjem, sovner ute, på festen, eller hos noen hun møtte på puben e.l. noen hun møtte på puben???? hun er 16! det blir for teit å si "la dem gjøre som de vil, ellers gjør de noe enda værre" hi forteller at de kjører henne til festen og de henter henne på festen (fra nå av) pluss at de ringer andre foreldre for å sjekke. da har de fratatt datteren muligheten til å ikke komme hjem, sovne ute osv. synes hi har laget noen gode konsekvenser for datteren sin oppførsel. dette handler ikke om å la henne utfolde seg eller nekte henne å utfolde seg, det handler om å sørge for at hun er trygg. en dritafull 16 år gammel jente på pub er faktisk ikke trygg en plass I det samfunnet vi lever I I dag. det er foreldrenes oppgave å sørge for at barnet kommer hjem og det sørger hi for.
Vinterlilje Skrevet 1. januar 2014 #53 Skrevet 1. januar 2014 Første gang jeg kom beruset hjem var mamma våken. Hun sa ingenting der og da, men dagen etter hadde vi en lang prat om alkohol og grenser. Eneste pappa sa var at han var skuffa over meg og så sa han ikke noe mer. Den svei skikkelig! Hvordan forholdt du deg til alkohol etter Jeg var 16 år og drakk ikke noe før jeg var 17 og 1/2 år (litt vin på en sommerfest hos familie). Pappa sin skuffelse og mamma sin "tale" om frihet under ansvar og hva som skjer med friheten dersom man ikke tar ansvaret som fulgte med var nok for meg. Holdt meg i tøylene etter det.
rytme Skrevet 1. januar 2014 #54 Skrevet 1. januar 2014 Foretell din mann at hun uansett kommer til å drikke igjen. Straffer dere for hardt, kan resultatet bli at hun ikke tør å komme hjem, sovner ute, på festen, eller hos noen hun møtte på puben e.l.I hvilken verden har en 16 åring frihet til å ikke komme hjem og sove hos noen hun møter på fest?? En så ung jente bør og må ha grenser og regler å forholde seg til. Anonymous poster hash: 97cae...4c8 Jeg skrev aldri at hun skulle ha lov til det, men det er naivt å tro at man alltid skal ha kontroll på alt. Blir man for streng blir det bare fler løgner og opprør er min erfaring.
skjotta Skrevet 1. januar 2014 #55 Skrevet 1. januar 2014 jeg kjenner at jeg føler for å si at jeg har og vært 16. etter å ha sett mine foreldres evige bekymringer over min søsters utageringer, festing og styring, lot jeg være å drikke til jeg hadde flyttet ut hjemmefra. ingen betalte meg noe for det heller.
Elsker livet Skrevet 1. januar 2014 #56 Skrevet 1. januar 2014 Første gang jeg kom beruset hjem var mamma våken. Hun sa ingenting der og da, men dagen etter hadde vi en lang prat om alkohol og grenser. Eneste pappa sa var at han var skuffa over meg og så sa han ikke noe mer. Den svei skikkelig! Hvordan forholdt du deg til alkohol etter Jeg var 16 år og drakk ikke noe før jeg var 17 og 1/2 år (litt vin på en sommerfest hos familie). Pappa sin skuffelse og mamma sin "tale" om frihet under ansvar og hva som skjer med friheten dersom man ikke tar ansvaret som fulgte med var nok for meg. Holdt meg i tøylene etter det. Bra Da har de gjort jobben sin på forhånd. Det håper vi at vi klarer også, men det vil vise seg.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2014 #57 Skrevet 1. januar 2014 Foretell din mann at hun uansett kommer til å drikke igjen. Straffer dere for hardt, kan resultatet bli at hun ikke tør å komme hjem, sovner ute, på festen, eller hos noen hun møtte på puben e.l.I hvilken verden har en 16 åring frihet til å ikke komme hjem og sove hos noen hun møter på fest??En så ung jente bør og må ha grenser og regler å forholde seg til. Anonymous poster hash: 97cae...4c8 Jeg skrev aldri at hun skulle ha lov til det, men det er naivt å tro at man alltid skal ha kontroll på alt. Blir man for streng blir det bare fler løgner og opprør er min erfaring. Det å vite hvor barnet er om natten er et minimum som jeg aldri kommer til å slippe. Det anser jeg ikke for å være for strengt i det hele tatt. Anonymous poster hash: 97cae...4c8
rytme Skrevet 1. januar 2014 #58 Skrevet 1. januar 2014 Foretell din mann at hun uansett kommer til å drikke igjen. Straffer dere for hardt, kan resultatet bli at hun ikke tør å komme hjem, sovner ute, på festen, eller hos noen hun møtte på puben e.l. noen hun møtte på puben???? hun er 16! det blir for teit å si "la dem gjøre som de vil, ellers gjør de noe enda værre" hi forteller at de kjører henne til festen og de henter henne på festen (fra nå av) pluss at de ringer andre foreldre for å sjekke. da har de fratatt datteren muligheten til å ikke komme hjem, sovne ute osv. synes hi har laget noen gode konsekvenser for datteren sin oppførsel. dette handler ikke om å la henne utfolde seg eller nekte henne å utfolde seg, det handler om å sørge for at hun er trygg. en dritafull 16 år gammel jente på pub er faktisk ikke trygg en plass I det samfunnet vi lever I I dag. det er foreldrenes oppgave å sørge for at barnet kommer hjem og det sørger hi for. Jeg synes også at HIs konsekvenser er fine. Det var mannens jeg synes var vel strenge...
rytme Skrevet 1. januar 2014 #59 Skrevet 1. januar 2014 Foretell din mann at hun uansett kommer til å drikke igjen. Straffer dere for hardt, kan resultatet bli at hun ikke tør å komme hjem, sovner ute, på festen, eller hos noen hun møtte på puben e.l.I hvilken verden har en 16 åring frihet til å ikke komme hjem og sove hos noen hun møter på fest??En så ung jente bør og må ha grenser og regler å forholde seg til. Anonymous poster hash: 97cae...4c8 Jeg skrev aldri at hun skulle ha lov til det, men det er naivt å tro at man alltid skal ha kontroll på alt. Blir man for streng blir det bare fler løgner og opprør er min erfaring.Det å vite hvor barnet er om natten er et minimum som jeg aldri kommer til å slippe. Det anser jeg ikke for å være for strengt i det hele tatt. Anonymous poster hash: 97cae...4c8 Med mindre du er sammen med tenåringen din hele natten, så vet ikke du med sikkerhet hvor din tenåring er...
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2014 #60 Skrevet 1. januar 2014 Hva er best at ho får straffer så det holder og ho kommer garantert til å bryte "regler" IGJEN og dere har ingen kontroll... eller... Har et åpen dialog... så ho kanskje neste gang forteller før ho drar på fest...... så hun forteller hvor hum er med hvem og hva ho drikker .... Anonymous poster hash: 00c5d...cee
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2014 #61 Skrevet 1. januar 2014 Har lest noen av kommentarene og ser at mange syns det er greit at 16 åringer drikker. "Kua har glemt at den har vært kalv" osv. Når jeg var 16 år så var det så å si null narkotika, vi visste nesten ikke hva det var en gang. Mens nu, nu er det så mye at det er skummelt for oss voksne å dra ut å drikke. Knarkera gjør alt for å få flere tilhengere og dermed doper de mest "sårbare". Dessverre trenger ikke noen mer enn en dose før dem blir avhengig. Når mine blir så gamle og vil på fest, så kommer jeg til å være streng og skal ha kontroll på hvor/hva dem gjør. Løgn og tillitsbrudd vil få konsekvenser. Har en i familien som ble tatt av narkomiljøet pga at mammaen ikke hadde regler og ho fikk heller aldri noen konsekvenser eller straff når ho kom hjem dritings. Ho er en skrekk og advarsel for oss alle. Anonymous poster hash: 833eb...424
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2014 #62 Skrevet 1. januar 2014 Har lest noen av kommentarene og ser at mange syns det er greit at 16 åringer drikker. "Kua har glemt at den har vært kalv" osv. Når jeg var 16 år så var det så å si null narkotika, vi visste nesten ikke hva det var en gang. Mens nu, nu er det så mye at det er skummelt for oss voksne å dra ut å drikke. Knarkera gjør alt for å få flere tilhengere og dermed doper de mest "sårbare". Dessverre trenger ikke noen mer enn en dose før dem blir avhengig. Når mine blir så gamle og vil på fest, så kommer jeg til å være streng og skal ha kontroll på hvor/hva dem gjør. Løgn og tillitsbrudd vil få konsekvenser. Har en i familien som ble tatt av narkomiljøet pga at mammaen ikke hadde regler og ho fikk heller aldri noen konsekvenser eller straff når ho kom hjem dritings. Ho er en skrekk og advarsel for oss alle.Anonymous poster hash: 833eb...424 Jeg er 47. Da jeg gikk på ungdomsskolen var det en gjeng på skolen som brukte stoff og det var helt uproblematisk å få tak i. Til og med da vi gikk på barneskolen viste vi godt hva narkotika var og det var få som ikke hadde drukket alkohol når de gikk ut av ungdomsskolen. Det er heller ikke slik at alle misbrukere aktivt går inn for å verve nye brukere. Det kan skje, men det er ikke vanlig. De aller fleste som prøver stoff gjør det helt bevist, men det er riktig at det i noen miljøer er både drikkepress og press på å forsøke narkotiske stoffer, men det presset kommer gjerne fra venner, ikke fra tunge misbrukere og alkoholikere. Anonymous poster hash: 3bab7...142
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2014 #63 Skrevet 1. januar 2014 Faren høres ut som den voksne og ansvarlige. Du høres ut som den egoistiske og uansvarlige. Du håper på at hun vil straffe seg selv med "dårlig samvittighet", slik at du slipper å gjøre noe. Stakkars jente! Heldigvis har hun en god far som vil forsøke å gjøre folk ut av henne. Anonymous poster hash: d4d03...9fe
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2014 #64 Skrevet 1. januar 2014 Faren høres ut som den voksne og ansvarlige. Du høres ut som den egoistiske og uansvarlige. Du håper på at hun vil straffe seg selv med "dårlig samvittighet", slik at du slipper å gjøre noe. Stakkars jente! Heldigvis har hun en god far som vil forsøke å gjøre folk ut av henne. Anonymous poster hash: d4d03...9fe Har du LEST hva jeg har skrevet? Anonymous poster hash: 97cae...4c8
Fru.Frøken Skrevet 1. januar 2014 #65 Skrevet 1. januar 2014 Jeg har ikke en 16 år gammel jente selv, men reagerer mest på at hun løy til dere. Det er det aller verste, for da kan dere ikke stole på henne. Det er ikke så uvanlig at en 16 åring smaker alkohol, men så lenge hun ikke er myndig så trenger dere å vite hvor hun er til hver tid, og er avhengig av at hun er ærlig, også om alkohol eller annet som har vært på festen. Hadde nok lagt mest vekt på at hun løy, straffet dette, også farene med alkohol, og eventuelt noen av mine egne erfaringer. Hva slags venner har hun? Det kan være lurt å vite litt om hva slags miljø hun henger i også.
Iiiiik Skrevet 1. januar 2014 #66 Skrevet 1. januar 2014 Det er jo faktisk sånn at det er de med et åpent forhold til foreldrene, de som får alkohol hjemme og som kan snakke om det er de som drikker mest. Dessverre ligger det litt i ungdomskulturen å underrapportere eget forbruk. De som får en flaske vin hjemme "for at foreldrene skal vite hva de drikker", drikker den flaska og det de blir tilbudt. Jeg tenker at det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Det går an å tenke at man husker hvordan det var å være 16 og hvor fristende det var å drikke litt, samtidig som man signaliserer til barnet at det ikke er greit. For meg ville straffen vært å begrense friheten. Hun har vist at hun ikke forvalter frihet godt nok foreløpig og hun har vist at dere ikke kan ta hennes ord for god fisk. Da bør hun holdes litt strammere i en periode før dere prøver å slippe opp igjen. Kjøre henne til og fra, alltid sjekke om det stemmer at hun skal dit hun sier osv. Å bli kjørt til og fra innebærer ikke lengre tid på festen, men kortere fordi dere kjører når det passer og henter når dere vil legge dere. Å nekte førerkort, mopedførerbevis, gi husarrest og inndra data - alt på samme tid vil gi lite å spille på ved en senere anledning. Balansepunktet mellom noe som merkes og det å ikke brenne alt kruttet på samme tid, er vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2014 #67 Skrevet 1. januar 2014 etter jeg kom hjem full som 16 åring måtte jeg ta blåsetest hver gang de fikk mistanke frem til jeg ble 18. Konsekvens nok for meg.... Anonymous poster hash: 27f7b...4f8
MammantilNurket Skrevet 1. januar 2014 #68 Skrevet 1. januar 2014 Fortell at dere er skuffet og at tilliten nå er ganske tynnslitt. Ellers kan du håpe hun er dårlig i dag. Selv de strengeste foreldrene til mine venner brukte ikke kjeft i sånne sammenhenger. Hva med litt fysisk aktivitet i dag? Vedstabling, skitur, gåtur, vasking? La henne kjenne litt på formen. Straffearbeid er bra - særlig hvis hun er (litt) fyllesyk: bære ved, måke snø, vaske hus, stryke klær, pusse sølv ...
Guttaboys Skrevet 1. januar 2014 #69 Skrevet 1. januar 2014 Prat med henne. La henne forstå at dette ikke er akseptabelt, og fortell henne heller hva slags konsekvenser det vil gi om det skjer igjen. Da vet hun hva hun har å forholde seg til. Jeg ville ikke gitt henne så hard straff første gang. Kanskje husarrest et par helger. Og ja, spilt på samvittigheten hennes. Man må ikke glemme at man selv har vært 16 år. Vet ikke med dere andre, men jeg var hvert fall full da jeg var 16. Sier ikke at det er akseptabelt, men det er ikke unormalt.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2014 #70 Skrevet 1. januar 2014 Det er jo faktisk sånn at det er de med et åpent forhold til foreldrene, de som får alkohol hjemme og som kan snakke om det er de som drikker mest. Dessverre ligger det litt i ungdomskulturen å underrapportere eget forbruk. De som får en flaske vin hjemme "for at foreldrene skal vite hva de drikker", drikker den flaska og det de blir tilbudt. Jeg tenker at det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Det går an å tenke at man husker hvordan det var å være 16 og hvor fristende det var å drikke litt, samtidig som man signaliserer til barnet at det ikke er greit. For meg ville straffen vært å begrense friheten. Hun har vist at hun ikke forvalter frihet godt nok foreløpig og hun har vist at dere ikke kan ta hennes ord for god fisk. Da bør hun holdes litt strammere i en periode før dere prøver å slippe opp igjen. Kjøre henne til og fra, alltid sjekke om det stemmer at hun skal dit hun sier osv. Å bli kjørt til og fra innebærer ikke lengre tid på festen, men kortere fordi dere kjører når det passer og henter når dere vil legge dere. Å nekte førerkort, mopedførerbevis, gi husarrest og inndra data - alt på samme tid vil gi lite å spille på ved en senere anledning. Balansepunktet mellom noe som merkes og det å ikke brenne alt kruttet på samme tid, er vanskelig. Her blander du kortene. Det er IKKE de som har et åpent forhold og kan snakke om alkoholforbruk som drikker mest. Derimot er det riktig at de som får med alkohol hjemmefra drikker den i tillegg til det de blir tilbudt. De fleste eksperter (med få unntak) mener at man SKAL prate om alkoholbruk med barna sine, samtidig som man er gode rollemodeller selv. Anonymous poster hash: a99c9...584
Vinterlilje Skrevet 1. januar 2014 #71 Skrevet 1. januar 2014 Fortell at dere er skuffet og at tilliten nå er ganske tynnslitt. Ellers kan du håpe hun er dårlig i dag. Selv de strengeste foreldrene til mine venner brukte ikke kjeft i sånne sammenhenger. Hva med litt fysisk aktivitet i dag? Vedstabling, skitur, gåtur, vasking? La henne kjenne litt på formen. Straffearbeid er bra - særlig hvis hun er (litt) fyllesyk: bære ved, måke snø, vaske hus, stryke klær, pusse sølv ... Moren til kusina mi straffet henne med å skru varmeovnene på fult og lukke vinduene på soverommet. Resultatet ble en fyllesyke av en annen verden og hun drakk ikke igjen før hun var godt over 20 år
MammantilNurket Skrevet 1. januar 2014 #72 Skrevet 1. januar 2014 Fortell at dere er skuffet og at tilliten nå er ganske tynnslitt. Ellers kan du håpe hun er dårlig i dag. Selv de strengeste foreldrene til mine venner brukte ikke kjeft i sånne sammenhenger. Hva med litt fysisk aktivitet i dag? Vedstabling, skitur, gåtur, vasking? La henne kjenne litt på formen. Straffearbeid er bra - særlig hvis hun er (litt) fyllesyk: bære ved, måke snø, vaske hus, stryke klær, pusse sølv ... Moren til kusina mi straffet henne med å skru varmeovnene på fult og lukke vinduene på soverommet. Resultatet ble en fyllesyke av en annen verden og hun drakk ikke igjen før hun var godt over 20 år Å hjelpes! Det var brutalt
Iiiiik Skrevet 1. januar 2014 #73 Skrevet 1. januar 2014 Det er jo faktisk sånn at det er de med et åpent forhold til foreldrene, de som får alkohol hjemme og som kan snakke om det er de som drikker mest. Dessverre ligger det litt i ungdomskulturen å underrapportere eget forbruk. De som får en flaske vin hjemme "for at foreldrene skal vite hva de drikker", drikker den flaska og det de blir tilbudt. Jeg tenker at det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Det går an å tenke at man husker hvordan det var å være 16 og hvor fristende det var å drikke litt, samtidig som man signaliserer til barnet at det ikke er greit. For meg ville straffen vært å begrense friheten. Hun har vist at hun ikke forvalter frihet godt nok foreløpig og hun har vist at dere ikke kan ta hennes ord for god fisk. Da bør hun holdes litt strammere i en periode før dere prøver å slippe opp igjen. Kjøre henne til og fra, alltid sjekke om det stemmer at hun skal dit hun sier osv. Å bli kjørt til og fra innebærer ikke lengre tid på festen, men kortere fordi dere kjører når det passer og henter når dere vil legge dere. Å nekte førerkort, mopedførerbevis, gi husarrest og inndra data - alt på samme tid vil gi lite å spille på ved en senere anledning. Balansepunktet mellom noe som merkes og det å ikke brenne alt kruttet på samme tid, er vanskelig. Her blander du kortene. Det er IKKE de som har et åpent forhold og kan snakke om alkoholforbruk som drikker mest. Derimot er det riktig at de som får med alkohol hjemmefra drikker den i tillegg til det de blir tilbudt. De fleste eksperter (med få unntak) mener at man SKAL prate om alkoholbruk med barna sine, samtidig som man er gode rollemodeller selv. Anonymous poster hash: a99c9...584 Ja, jeg skjønner at det ser slik ut. At jeg blander kortene, mener jeg. Selvfølgelig skal man snakke med tenåringene sine om alkoholbruk. Samtaler av typen "Jeg har da vært ung selv og vet at du kommer til å drikke, men husk at du alltid må vite hva du drikker og det er bedre å drikke øl enn sprit" hører imidlertid oftest til i de hjemmene der pappa sender med poden en flaske vin. De ungdommene drikker mer enn andre.
Elsker livet Skrevet 1. januar 2014 #74 Skrevet 1. januar 2014 Fortell at dere er skuffet og at tilliten nå er ganske tynnslitt. Ellers kan du håpe hun er dårlig i dag. Selv de strengeste foreldrene til mine venner brukte ikke kjeft i sånne sammenhenger. Hva med litt fysisk aktivitet i dag? Vedstabling, skitur, gåtur, vasking? La henne kjenne litt på formen. Straffearbeid er bra - særlig hvis hun er (litt) fyllesyk: bære ved, måke snø, vaske hus, stryke klær, pusse sølv ... Moren til kusina mi straffet henne med å skru varmeovnene på fult og lukke vinduene på soverommet. Resultatet ble en fyllesyke av en annen verden og hun drakk ikke igjen før hun var godt over 20 år Jeg håper dere spøker, dette var grusomt. Det blir som å kappe av armen for å ha stjålet et brød.
*Miss Marple* Skrevet 1. januar 2014 #75 Skrevet 1. januar 2014 Fortell at dere er skuffet og at tilliten nå er ganske tynnslitt. Ellers kan du håpe hun er dårlig i dag. Selv de strengeste foreldrene til mine venner brukte ikke kjeft i sånne sammenhenger. Hva med litt fysisk aktivitet i dag? Vedstabling, skitur, gåtur, vasking? La henne kjenne litt på formen. Straffearbeid er bra - særlig hvis hun er (litt) fyllesyk: bære ved, måke snø, vaske hus, stryke klær, pusse sølv ... Moren til kusina mi straffet henne med å skru varmeovnene på fult og lukke vinduene på soverommet. Resultatet ble en fyllesyke av en annen verden og hun drakk ikke igjen før hun var godt over 20 år Jeg håper dere spøker, dette var grusomt. Det blir som å kappe av armen for å ha stjålet et brød. Det gjorde jeg på meg selv engang (fullstendig uten vilje) og jeg trodde seriøst at jeg kom til å omkomme da jeg våknet og kan love at det medførte en hangover uten like! Men ganske slemt å gjøre mot andre for å straffe, det er jeg enig i. Ellers er frihet under ansvar en god ting og jeg syns hi virker til å ha en grei reaksjon på løgnene. Det er ingen fasitsvar på en sånn situasjon og noe som funker på en tenåring kan slå fullstendig feil på en annen så her har jeg tillit til at hi kjenner datteren sin og vet hva som er best reaksjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå