Gå til innhold

Full 16 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

16 åringen vår kom godt full hjem fra nyttårsfeiring i natt.

Hun var ikke dritfull, men synlig beruset og innrømmet (etterhvert, når hun skjønte at vi ikke kjøpte forklaringen om at noen hadde sølt alkohol på henne) at hun hadde drukket cider.

Hun har aldri brutt tilliten vår før og jeg ser vel på dette som en normalt, men likevel uakseptabel, handling av en så ung tenåring og det kommer til å få skikkelige konsekvenser for henne.

Men mannen og jeg er litt uenige om hvilken reaksjon som er best. Han er rasende og vil vel helst låse henne inne og kaste nøkkelen ;) neida, men han vil at vi skal avlyse en planlagt weekendtur til utlandet i tillegg til å ta data og telefon på ubestemt tid.

Turen har vi planlagt og gledet oss til lenge og jeg syns kanskje det er litt overreaksjon, i tillegg til at jeg ikke syns at hennes handling skal ødelegge for oss alle. Å reise uten henne blir ikke aktuelt, det blir altfor slemt.

Hun er avhengig av data til skolearbeid så den må hun jo ha tilgang til no ganger i døgnet i hvertfall.

Jeg heller mot å spille på samvittigheten, at hun skuffet oss og at det ble en trist slutt på en fin juleferie og ellers begrense data og telefonbruk en stund fremover.

Noen synspunkter på hva som er ok konsekvens for henne?

Anonymous poster hash: 97cae...4c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kom da hjem, og hun hadde vett til å ikke drikke seg dritings bevisstløs. 

Synes det skal telle positivt ut, det viktigste er jo at hun tar vare på seg selv.

Anonymous poster hash: cceff...c76
Skrevet

Prat med henne, behandle henne med respekt samtidig som dere sier hvorfor dere ikke synes det er greit at hun drikker er nok det som vil hjelpe best. Straffer dere i hytt og pine som dere prater om får dere en sint, uansvarlig ungdom i huset som kommer til å opponere mer. Tenk dere om, straff er IKKE den rette måten å takle en slik situasjon på.

Skrevet

Enig med disse to.

Anonymous poster hash: 12eb5...4ca

Skrevet

På fest som 15-åring var jeg den eneste som ikke drakk. Tror nesten alle drakk da vi startet videregående.

Er hun til vanlig en grei og pliktoppfyllende jente? Hvis det er tilfelle, tror jeg ville fulgt din linje. Snakket med henne, samt innskrenking av data/mobil.

Anonymous poster hash: 799d8...508

Skrevet

ikke glem at dere har vært unge en gang! syns ikke dere skal klikke i vinkel og nekte henne alt mulig, ei det og spille på følelser slik at hun tror hun har ødelagt den fiiiine julen.

Dere burde heller prate med henne forklar konsekvenser , hva alkohol gjør med kropp og sinn og for all del få henne til og skjønne at hun får komme hjem om hun drikker og jeg håper hun kan ringe dere uansett på døynet om det skulle være en fest som går galt uten at hun skal føle at nå smeller det!

Skrevet

Jeg ville helle prata alvorlig med 16 åringen om alkoholens fordeler og bakdeler. så store tenåringer kommer garantert til å drikke seg full flere ganger før de blir voksne, og om bare 2 år kan ho kjøpe selv. Mye bedre at ho føler seg trygg på dere og kommer hjem etter hver fest. Og viktigst av alt tørr og ringe dere når ho får problemer selv med alkohol innabords. Straff kommer ikke til å hindre ho i å drikke, men kan gjøre at den natta ho har fått i seg for mye, den natta ho ligger full og voldtatt ikke tørr å ringe hjem fordi ho har brutt deres tillit og frykter straff

Anonymous poster hash: 41b42...c48
Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Hun har ikke brutt tilliten deres før så her syns jeg dere overreagerer kraftig begge to.. Hun er 16, ikke 13.

Føler det holder med en prat og thats it.

Skrevet

En 16- åring bør kunne prates til. Det JEG hadde lagt vekt på var at hun faktisk kom hjem - det betyr at hun har tillit til dere, ikke ødelegg den tilliten med å straffe henne! Neste gang det skjer - og det vil bli en neste gang! - kommer hun da til å kamuflere drikkingen med overnatting hos en venninne e.l. og da har dere enda mindre kontroll.

Å eksperimentere med alkohol er normalt i den alderen, hun kom hjem, hun innrømte at hun hadde drukket - jeg hadde rett og slett tatt en skikkelig prat med henne. En passende konsekvens kan heller være at hun ikke får reise på noen fester en stund framover, at hun blir hentet av dere tidlig, at hun ikke får overnatte borte med det første e.l.

Skrevet

Jeg ville ikke straffet i det hele tatt jeg.. 
Ta en prat med henne. En skikkelig prat. Konsekvensene av hva høyt alkoholinntak osv.

Du sier hun ikke var dritings, da har hun jo gjort en veldig god jobb.. De fleste 16'åringer på fest drikker seg sanseløse. At hun er voksen nok til å stoppe før hun er dritnigs, og i tillegg kommer hjem til normal tid, viser at hun er "flink jente". 
Hun må få lov til å være ung. Det er vel bedre at hun neste gang kan fortelle dere hvor hun skal, og at det vil være alkohol i bildet, slik at dere kan hente henne f.eks, ikke minst har oversikten over hvor hun er.

Straffer dere, og gir henne konsekvenser for at hun "er ungdom", vil hun begynne å lyve til dere.
Da vil dere angre den dagen det skjer noe, og dere ikke vet hvor hun er.. Fordi hun skulle jo bare "sove hos bestevenninnen".

Skrevet

Jeg tror det er viktig å innse at det er i denne alderen mange begynner å drikke.. prøv å tenk tilbake på da du selv var ung. Selvfølgelig skal man ikke derfor måtte godta all slags oppførsel, men for min del, når jeg var i den alderen, var det aller viktigste å vite at uansett "tilstand" så kunne jeg alltid ringe hjem og be om bli hentet f.eks., og at det ikke ble full skjennepreken av den grunn. Og tro meg, de fø gangene dette hendte så følte jeg en veldig skam dagen derpå.. for ikke å snakke om forferdelig fyllesyke. Så jeg synes det er vanskelig sak.. men tror at om man straffer altfor strengt så kommer det nok heller til å føre til at tenåringen slutter å dele ting med dere enn nødvendigvis at hun drikker mindre. Hun er tross alt tenåring.. De prøver og feiler..!!:) lykke til!

Anonymous poster hash: 9ac60...50f

Skrevet

Hmm, kanskje vi overreagerer litt...

Samtalen om alkohol og dens skadevirkninger og farer har vi hatt og det å ikke komme hjem fra fest er absolutt ikke et tema. Hun vet at om hun ikke kommer til fastsatt tid blir hun hentet uansett. Men jeg er enig i at hun må ha tryggheten om at hun kan ringe oss uansett tilstand.

Samtidig er det viktig for oss å vise at dette ikke er ok oppførsel og noen konsekvenser må det få. I tillegg til å drikke løy hun om at hun ble hentet av venners foreldre og at foreldrene var hjemme der feiringen pågikk.

Men skal fokusere på samtalen og høre hva hun selv tenker om situasjonen. Hun vet jo godt hva vi mener og hva hun risikerte ved å bryte avtalen vår.

Normal tenåringsoppførsel, ja, men jeg ønsker ikke at min jente skal reke gatelangs i miniskjørt midt på natten!

Hi

Skrevet

Hmm, kanskje vi overreagerer litt...

Samtalen om alkohol og dens skadevirkninger og farer har vi hatt og det å ikke komme hjem fra fest er absolutt ikke et tema. Hun vet at om hun ikke kommer til fastsatt tid blir hun hentet uansett. Men jeg er enig i at hun må ha tryggheten om at hun kan ringe oss uansett tilstand.

Samtidig er det viktig for oss å vise at dette ikke er ok oppførsel og noen konsekvenser må det få. I tillegg til å drikke løy hun om at hun ble hentet av venners foreldre og at foreldrene var hjemme der feiringen pågikk.

Men skal fokusere på samtalen og høre hva hun selv tenker om situasjonen. Hun vet jo godt hva vi mener og hva hun risikerte ved å bryte avtalen vår.

Normal tenåringsoppførsel, ja, men jeg ønsker ikke at min jente skal reke gatelangs i miniskjørt midt på natten!

Hi

Ikke straff.. Snakk, og vis henne med 100% sikkerhet at dere er der til å hente henne, fremfor at hun skal gå ute alene. 

Straff vil nok bare gjøre at hun lyver enda mer neste gang 

Skrevet

jeg ville vel ryddet litt høylydt ut av oppvaskmaskinen om morgenen? spilt litt musikk og sunget og danset litt kanskje?

jeg må innrømme at jeg aldri har vært glad I å velge mellom to onder, så "dersom du straffer kan det bli værre neste gang" smaker litt av utpressning for meg. (skal vi akseptere at ungene for eksempel stjeler I butikken, for dersom de straffes kan det hende de stjeler mer neste gang?)

en real alvorsprat om lover, regler, kjøp av alkohol for mindreårige, alkoholforgiftning, hypothermia, fest voldtekter osv videre ville hun fått, og en innskrenkning på mobil/databruk ville det blitt, rett og slett fordi hun har brutt tilliten til meg.

Skrevet

Ikke glem at de aller fleste på den alderen har smakt alkohol. Jeg hadde vært veldig fornøyd om min datter kom hjem litt småbrisen første gang (?) hun drakk.

Vi har vel alle gått på noen smeller og å avlyse turen er veldig strengt.

Litt straff er greit, men hun kom ikke dritings hjem og kastet opp på katten tross alt, ikke var hun frekk eller slem heller.

Anonymous poster hash: b674f...91e

Skrevet

Ikke glem at de aller fleste på den alderen har smakt alkohol. Jeg hadde vært veldig fornøyd om min datter kom hjem litt småbrisen første gang (?) hun drakk.

Vi har vel alle gått på noen smeller og å avlyse turen er veldig strengt.

Litt straff er greit, men hun kom ikke dritings hjem og kastet opp på katten tross alt, ikke var hun frekk eller slem heller. Anonymous poster hash: b674f...91e

Nei, heldigvis fikk katten sove i fred :D

Fornøyd er vel ikke akkurat ordet som beskriver følelsen av å se sin datter strebe med balansen når hun tar av skoene...

Skrevet

Ein prat om det som har skjedd og inndraging av nokon goder meiner eg må vere grei reaksjon.  Synes ho bør gjere opp for seg på eit vis for at ho laug for dykk, men noko streng straff trur eg vil gjere vondt verre.  Absolutt ikkje noko avlysing av helgetur, men evt litt mindre lommepengar på turen feks?

Har ikkje så store barn sjølv, men synes det er ein grei ting at ein gjer opp for seg når ein har gjort noko gale, og vert gjeve ny tillit ved neste høve.

Skrevet

Jeg ble tatt i samme alder. Var dritings og spydde ned hele rommet mitt. Det ble alvorsprat og mine foreldre spilte veldig på følelser. At de var skuffa osv. Jeg fikk selvfølgelig dårlig samvittighet. Alvorsprat generelt var og er det verste jeg vet. Fikk ingen straff, men måtte pent stille til fotballkamp dagen derpå selv om jeg var skamdårlig og kastet opp. Tilliten måtte jeg også bygge opp igjen. Jeg fortsatte å drikke alkohol på fest, men passet alltid på å slutte å drikke lenge før jeg ble hentet slik at jeg så og si var edru ;)

I alle år har jeg trodd at jeg smugdrakk, men foreldrene mine visste visst om det hele tiden ;) Men de så jo at jeg alltid var edru da jeg ble hentet (fikk være på "dans" og fest til langt på natt, men jeg ble alltid hentet).Derfor valgte de å la være å si noe. De visste jo at jeg nok kom til å drikke uansett, men de ville ikke tillate det heller. Hvis det først blir tillatt så drikker man jo mer.

De hadde nok full kontroll på meg, uten at jeg helt visst det/følte det. Dermed gjorde jeg ikke opprør heller. De var nemlig ikke naive - som mange av de andre foreldrene var...

Anonymous poster hash: 50140...e9d
Skrevet

Dere er litt sent ute med å prate om dette synes jeg. Konsekvenser må hun vite om før hun evt bryter reglene. En god tone og et åpent sinn er bra, slik at hun tør å fortelle om ting hjemme og ikke lurer informasjon unna dere..

Anonymous poster hash: 066d0...d5d

Skrevet

Måtte selv på legevakra med overstadig beruset 15 åring. Da hadde hav vært ute 3 timer med venner, her vil det får kraftige konsekvenser. Dvs kun internett til skolearbeid, stopp i lommepenger og husarrest i lang tid. Dette er ikke første gang og jeg gremmes over å ha vært så naiv at jeg ga ham en sjanse.

Anonymous poster hash: cc521...5e4

Skrevet

Jeg ville spilt litt på den dårlige samvittigheten hennes. Jeg husker da jeg var så ung det værste var da mamma var skuffet ikke sint

Anonymous poster hash: d4581...5eb

Skrevet

Jeg er uenig med dem som skriver at man må se positiv at hun har tillitt til dere fordi hun kom hjem til tross for at hun drakk.

Nei, hun kom hjem fordi hun trodde at foreldrene kunne lett bli ført bak lyset, hun løy nemlig i begynnelsen, helt til hun skjønte at foreldrene ikke var så dumme som hun regnet med. Jeg ser det neppe som et tegn til tillitt men heller at hun tror at foreldrene er lettlurte.

Hva som er passende straff eller konsekvens vet jeg ikke. Å spille på samvittigheten fungerer kanskje ikke da tenåringer som regel er verdens mest selvsentrerte skapninger. Er det en mulighet å spørre henne selv hva hun mener skulle være konsekvens?

Skrevet

Ro dere ned, har dere ikke vært 16år før?

Synes dere bare kan si at dere er skuffet eller noe sånn, ikke noe mer. Jeg tror det er nok "straff" å bli avslørt.

Anonymous poster hash: 3cee0...cb8
Skrevet

Meg med 15 åringen igjen, kom på mer. Her blir det enda fler konsekvenser. Null støtte til førerkort, ikke noe trafikalt grunnkurs, ingen mopedlappen som vi egentlig hadde lovet ham. Alt det får han stå for selv. Vi har fått nok. Tredje gang vår tas i drikking, vi har tatt alvorsprat, men gitt ham ny tillitt , vært forståelsesfulle, ikke kommet med trusler om noe. Faktisk ikke hevet stemmen, takka er at han nesten drikker seg ihjel!

Anonymous poster hash: cc521...5e4

Skrevet

Fortell at dere er skuffet og at tilliten nå er ganske tynnslitt. Ellers kan du håpe hun er dårlig i dag. Selv de strengeste foreldrene til mine venner brukte ikke kjeft i sånne sammenhenger. 

Hva med litt fysisk aktivitet i dag? Vedstabling, skitur, gåtur, vasking? La henne kjenne litt på formen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...