Gå til innhold

Aldri vært i "syden" før, faktisk aldri vært oppe i fly engang. Tørre å dra på ferie alene med tre barn? Hvor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns vel kanskje det er på tide at jeg opplever utenlandsferie og flytur, når jeg nærmer meg 40 ;). Men så er jeg alene da.. Hadde dere turt å reise alene med tre barn? Amatør som jeg er? Barna er mellom 5-12 år. Har ikke råd til noe dyrt..

Anonymous poster hash: 0a2f7...28f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5- 12 år går fint. Reis på chartertur/pakketur til Hellas eller grand canaria eller lanzarote eller lignende (ligger massevis av alternativ på nettet). Turene er lagt opp enkelt og krever lite av deg som "reiseleder". Dere blir hentet på flyplass av reiseleder og brakt til hotel. Null problem:).

Reis og kos dere!

Skrevet

Kan anbefale Mallorca, og hvis du i tillegg velger et Sunwing hotel (Ving) , er alt tilrettelagt for barn. Veldig enkelt å være forelder da :)

Anonymous poster hash: 39ac5...e4f
Skrevet

...glemte å si at det som er veldig fint med Mallorca er at det kun er 3 timers flyreise. Kan være en grei start første gangen. Til Kanariøyene er det dobbelt så langt. Like fint på Mallorca. Bakdelen er at man må reise i mellom april og oktober. På vinteren er det for kaldt der.

Anonymous poster hash: 39ac5...e4f
Skrevet

Antar at du har vært på ferie før med tog og sånt, så jeg ramser ikke opp ting du trenger på selve reisen. Men husk å pakke litt til flyturen.

Flymat (urk) og mat på flyplassen er dyrt, så anbefaler matpakke.

Husk å pakke alt av væske i bagasjen som du sjekker inn. Du kan ikke ta med væske (bortsett fra småting som kontaktlinser og o.l i håndbagasjen. De pakker du ned i en egen liten pose som ligger like utenfor securitysjekken. De viser en liten video der/har et skriv om ting du må ta ut av bagasjen slik at de ser på det i tillegg. 

Barna dine er store, men kan hende at de får vondt i ørene på turen pga trykkforskjell. Jeg bruker å ta med væske for å dryppe i nesen før (fås på apoteket) for å åpne opp. I tillegg tyggis for tyggingen åpner opp trykkforskjellen. Er oftest ved landing/take off jeg får dotter i ørene. ikke alle er noe plaget med det, men hvis en er litt tett/forkjøla har jeg noen ganger kjent det litt. 

Husk pass til alle selvsagt. 

All inclusive er genialt hvis en har litt dårlig råd og er mange barn. Da er det oftest buffe, sånn at en ikke trenger å vente på maten. 

Ta med ipad/datamaskin til flyturen med filmer på hvis du har det. Husk å ha med høretelefonen. Er bråkete i flyet, så en hører ikke noenting ellers. Noen filmer har nettilgang sånn at du kan være online i lufta, men ikke alle. 

Kommer ikke på noe annet akkurat nå. Bortsett fra kos dere masse! Er vilt deilig å være i varme strøk. 

Anonymous poster hash: e742d...dd7
Skrevet

Tusen takk for gode råd :). Skal seriøst vurdere en tur, det synes jeg både jeg og unga fortjener :)

På all inclusive... Trenger jeg mye lommepenger ved siden av da??

HI

Anonymous poster hash: 76635...635

Skrevet

Vi var storfamilie på all inclusive nå i jula. Ingen brukte noe penger utenom. Beregn litt til evt utflukter, evt litt is og snacks og litt til shopping. Og beredskap for evt legeutgifter. Men du trenger strengt tatt ikke bruke noen penger. Bare dra ! Det er superenkelt!

Anonymous poster hash: 74bc4...410

Skrevet

Ok så er ikke flymat noen kulinarisk opplevelse, men ungene synes det er halve poenget med å fly! Ville ikke byttet den ut, men tipset om å ha litt i bakhånd er lurt særlig om dere skal en 5-7 timer med fly. 

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde turt å ta med meg 3 barn alene på sydentur, og spesielt ikke om jeg aldri hadde vært i syden eller reist med fly før, hehe.
Men det skal sies at det er veldig trygt å reise på Charterferie da. Gran Canaria og Tenerife er veldig greie øyer å reise til. Husk å bestille busstransport sammen med reisen. Da blir du kjørt fra flyplassen til hotellet, og tilbake igjen.
All inclusive er veldig greit når man reiser med flere barn. Blir fort dyrt om man skal kjøpe alle måltider på restaurant. Men da betyr det at dere sannsynligvis blir en del på hotellet, og da ville jeg valgt en familie/Barnevennlig hotell.
Man er ikke nødt til å ha med seg så mye reisepenger, men jeg ville nok selv beregnet å kanskje ha med meg 5000 - 7000kr i reisepenger uansett. Så er det jo bare å ta med det man ikke bruker hjem igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...