Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #1 Skrevet 31. desember 2013 Har ei jente på 6 år som skal bli storesøster. Hun har ønsket seg søsken lenge og er veldig glad, men jeg tenker det vil dukke opp andre følelser også når den lille kommer i hus og hverdagen til storejenta endres. Hun har vært enebarn i 6 år og er en bestemt, intens og følsom jente som krever mye tid og oppmerksomhet og som har reagert en del på overganger og endringer tidligere. Jeg prøver å forberede meg selv og henne best mulig så vi kan forebygge sjalusi, men finner mest råd som gjelder de litt yngre barna. Vi har vært nøye med å involvere henne fra starten, fortelle alt til henne først og la henne være den som forteller videre til familie og venner og hun har vært med på ultralyd. Vi har lest bøker om det å få søsken og vi prøver å gi henne et realistisk bilde av hvordan en nyfødt er så hun ikke skal vente seg en liten lekekamerat. Forteller henne at små babyer kan være slitsomme og kjedelige, skrike mye. Prøver å ikke snakke om baby hele tiden, mest når hun selv tar opp temaet. Snakker litt om konkrete ting hun kan gjøre med babyen, som at hun kan passe på den i baksetet og gi smokken når den gråter etc. Jeg har snakket med nærmeste familie om å ligge lavt med gaver og dulling og heller "overse" babyen litt i starten og fokusere masse på storesøster. Så kan de heller dulle masse med babyen når storesøster ikke er hjemme. Tenker også at det er viktig at ikke storesøster opplever det som at den nye babyen får noe nytt hele tiden og overtar hennes saker, så jeg snakker med henne og vi blir enige om hva babyen kan arve. Hun er veldig positiv og synes det er greit at baby skal arve ting etter henne, men vi har også lagt til side noen ting som er spesielle og som baby ikke skal få arve (noen klær, hennes spilledåse og favorittleke). Prøver å handle noe til henne også når jeg handler inn babyting slik at det ikke skal virke som vi bare handler til babyen og lar ofte storesøster være med å velge farge etc. Har dere andre tips for å forebygge sjalusi hos så store barn? Føler de fleste rådene gjelder yngre barn (1-3 år). Hvordan har deres barn taklet å få søsken, særlig dere som har litt større barn som ble storesøster/bror for første gang? Anonymous poster hash: d491b...5e9
Zaphira Skrevet 31. desember 2013 #2 Skrevet 31. desember 2013 Prøve å få en times tid alene med henne som bare brukes med mamma/pappa slik at hun får alenetid med dere etter at babyen blir født. .Ellers synes jeg du har dekket det meste og tenkt på "alt" med det du og henne hitill har gjort
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #3 Skrevet 31. desember 2013 Jeg synes det høres ut som dere gjør en kjempefin jobb allerede! Det er ikke mye jeg kan komme på som du ikke har nevnt allerede, men en ting det kan være viktig å forberede på er at fordi babyer sover mye om dagen så får de være oppe ganske lenge om kvelden. Jeg husker fra jeg selv ble storesøster (jeg var 7) at det var veldig sårt å måtte legge seg før babyen. Det ble litt greiere da jeg fikk forklart at jeg også hadde vært så lenge oppe da jeg var baby. Og, som Zaphira sier, alenetid med mamma og pappa innimellom er nok lurt. Ellers fikk jeg velge hentesett husker jeg, det synes jeg var kjempestas! (Er ikke helt sikker på om resten av familien synes det var like stas, for broren min ble hentet i rosa flanelldress... :-P ) Anonymous poster hash: 1a710...d22
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #4 Skrevet 31. desember 2013 Høres ut som en litt bortskjemt jente utfra ditt hysteri. Synd at hun frem til nå har erfaring for å være så til de grader i sentrum. Sorry, men jeg tror ikke du kan forberede henne fullstendig på den enorme omveltningen uansett. De fleste storesøsken blir litt sjalu, noen blir veldig sjalu, men de fleste kommer gjennom det på en grei måte. Bare vis at du elsker henne og vær rettferdig og litt ekstra tålmodig, så vil det nok gå bra Anonymous poster hash: 39a80...c73
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2014 #5 Skrevet 1. januar 2014 Sørg for at barselbesøket henvender seg til henne først og la henne få vise frem babyen. La henne få hjelpe til med babyen og føle seg involvert. Hun kan gi deg bleie og klut ved bleieskift, hente gulpekluter osv. Anonymous poster hash: 0f964...ba6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå