Gå til innhold

Tre mnd og spiser oftere på natten og har sluttet å ta flaske og smokk

EllaMaria

Anbefalte innlegg

Min lille jente har vært veldig "grei" helt fra fødselen, og sovet godt på nettene. Stort sett har hun hatt en lang soveperiode med én gang jeg legger henne, da har hun sovet mellom fem og ni timer i strekk, spist og så sovet en god stund til. hun har hatt to runder med økedøgn hvor hun har spist en gang til i løpet av natten, men det har gått over igjen etter tre-fire dager. Nå har hun plutselig begynt å våkne etter fire timer, spise, sove tre-fire timer, spise og sove litt til. vet at jeg i forhold til mange andre ikke kan klage, men jeg sliter så med å sovne igjen etter amming, så det ender med at jeg nesten ikke sover for tiden. Jeg har i tillegg blitt skikkelig forkjølet, noe som ikke hjelper på saken. Kan dette også være økedøgn, selv om hun ikke spiser oftere på dagtid? Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre hvis det ikke er økedøgn, men en dårlig "vane" hun har lagt seg til?

Med eldstemann ga jeg en del flaske (pumpet morsomelk) fordi han sov veldig dårlig på nettene og far  måtte ta over litt på morgenen så jeg kunne få noen timers søvn. Jeg måtte gi meg med ammingen da han var et halvt år, noe jeg tror var fordi han hadde fått mye flaske og derfor ble for utålmodig ved puppen. Derfor har jeg kviet meg for å gi noe særlig flaske til minstejenta, men hun fikk det et par ganger ved fem-seks ukers alder. Da ga far henne mm på flaske, og det gikk helt fint. Etter det gikk det lang tid før vi prøvde igjen, men nå nekter hun totalt. Hun skriker og bærer seg, brekker seg litt og suger ikke i det hele tatt. Vi har prøvd forskjellige flasker, men det hjelper ikke. Hun har også mer eller mindre sluttet å ta smokk, noe som er greit - men at hun ikke tar flaske gjør meg veldig låst, og spesielt nå som jeg ikke har sovet ordentlig på lenge, er syk og veldig gjerne skulle hatt litt avlastning er det frustrerende. Noen tips?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min lille jente har vært veldig "grei" helt fra fødselen, og sovet godt på nettene. Stort sett har hun hatt en lang soveperiode med én gang jeg legger henne, da har hun sovet mellom fem og ni timer i strekk, spist og så sovet en god stund til. hun har hatt to runder med økedøgn hvor hun har spist en gang til i løpet av natten, men det har gått over igjen etter tre-fire dager. Nå har hun plutselig begynt å våkne etter fire timer, spise, sove tre-fire timer, spise og sove litt til. vet at jeg i forhold til mange andre ikke kan klage, men jeg sliter så med å sovne igjen etter amming, så det ender med at jeg nesten ikke sover for tiden. Jeg har i tillegg blitt skikkelig forkjølet, noe som ikke hjelper på saken. Kan dette også være økedøgn, selv om hun ikke spiser oftere på dagtid? Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre hvis det ikke er økedøgn, men en dårlig "vane" hun har lagt seg til?

Med eldstemann ga jeg en del flaske (pumpet morsomelk) fordi han sov veldig dårlig på nettene og far  måtte ta over litt på morgenen så jeg kunne få noen timers søvn. Jeg måtte gi meg med ammingen da han var et halvt år, noe jeg tror var fordi han hadde fått mye flaske og derfor ble for utålmodig ved puppen. Derfor har jeg kviet meg for å gi noe særlig flaske til minstejenta, men hun fikk det et par ganger ved fem-seks ukers alder. Da ga far henne mm på flaske, og det gikk helt fint. Etter det gikk det lang tid før vi prøvde igjen, men nå nekter hun totalt. Hun skriker og bærer seg, brekker seg litt og suger ikke i det hele tatt. Vi har prøvd forskjellige flasker, men det hjelper ikke. Hun har også mer eller mindre sluttet å ta smokk, noe som er greit - men at hun ikke tar flaske gjør meg veldig låst, og spesielt nå som jeg ikke har sovet ordentlig på lenge, er syk og veldig gjerne skulle hatt litt avlastning er det frustrerende. Noen tips?!

Glemte å si at det har vart i litt over en uke, og at hun ble tre mnd gammel i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det ganske vanlig at melkemengden reduseres litt rundt den tida grunnet hormoner. Så det er ganske vanlig med økedøgn i den perioden. Det er jo også mye utvikling som skjer i den tida, det kan jo være grunnen

Endret av Kenga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg har også hørt det og håper det er det som skjer. En annen ting som gjør meg helt gal er at hun skriker noe vanvittig når jeg gir henne kveldsmåltidet. Jeg pleier å gjøre det i sengen min, med lyset nesten av, før jeg legger henne over i vuggen. Hun har lenge skreket en del når jeg gjør dette, men det har blitt verre og verre. Gjør at det er vanskelig å få i henne et stort måltid. Pleier å få til to runder med utdrivningsrefleksen, da er hun helt stille og spiser grådig, resten av tiden er det mest skriking. Kan det være at det er fordi det ikke kommer nok melk mellom utdrivningene? Noen som har erfaring? Det kan jo være det du sier, at det er lite melk på denne tiden og at det er derfor. Sukk. Trenger litt søvn og ro snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenhengende søvn er gull verd. På mine har det ikke vært nok med stort kveldsmåltid, her har det handlet om å få i de nok mat i løpet av hele dagen. Hjelper ikke nødvendigvis det heller, for de kan være tørste også. Syns ofte de sover dårligere når det skjer endel utvikling også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Dette høres ut som økedøgn, som dessverre kan vare noen dager i den alderen. Det kan godt være økedøgn selv om det er kun på natta at du merker det. Kanskje er det litt trøst at nattamming øker produksjonen mest effektivt?

Har du forsøkt å samsove med henne? Dersom du kan amme liggende, eller sittende med ei stødig ammepute, så kan du dorme av undervegs og du slipper tenke på at du skal buksere henne over i vogga etterpå. Søvnkvaliteten blir ofte ikke allverden (for alle, iallfall..) ved samsoving, men når du sliter med å sovne etter amming så kan det godt være du vil få mer søvn ved samsoving. (Jeg slet selv veldig med å sovne etter amming, det kunne ta en time etter at knerten hadde sovna, og det var jo litt kjipt når måltidet tok 30 minutter og det var 3 timer fra start til start... Samsoving hjalp litt iallfall.)

Ofte kan det hjelpe å tilby brystet ofte på dagtid, og å la henne die "hele kvelden" (også om hun sovner).

Som andre sier så kan det også være utviklingssprang. Har du lagt merke til om det er noe hun snart er i ferd med å få til, rulle seg rundt etc? (Som mamma, ikke som ammehjelper, hadde jeg god nytte av "The Wonder Weeks", som er en bok og en app (jeg leste boka) som tar for seg utviklingssprang ved ulike alderstrinn, hvordan det påvirker barnet etc. Om ikke annet var det beroligende å få noen knagger å henge oppførselen på!)

Sykdom og forkjølelse hos deg kan føre til midlertidig nedsatt melkemengde, men som regel skjer det når mor er "skikkelig" syk. Er hun forresten forkjøla? Tett nese kan gjøre det vanskeligere å die effektivt, og øreverk kan også komme av forkjølelse, og da kan amming gjøre vondt. En mer oppreist ammestilling (se "starte på nytt" på ammehjelpen.no for en slik stilling) kan hjelpe, og morsmelk i nesa kan løse opp snørr (funker også på eldre søsken om det trengs :-) Håndmelk/pump litt, oppbevar i eggeglass i inntil 2 døgn, og bruk pipette til å suge opp - feks en brukt eller tømt pipette for nesedråper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...