Gå til innhold

Hva skjer med kalkunen min???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt kalkunen med steketermometer rett ovenfor lårbenet inn i forvarmet ovn på 180 grader.

Det står at man skal rekne ca 30 min pr kg, så min kalkun på litt over 5 kg skal da stå minst 2,5 timer. Sant?

Så skal jeg ta sø over den etter en time og ser at termometeret står på over 80 grader!!! Etter en time! Hva skjer?

Stakk i kniv og svakt, svakt rosa saft piller ut, så er jo ikke helt ferdig, men hvorfor trenger den så lite tid i ovnen? Skal jeg stole på termometeret, anbefalt steketid eller hva?

Er skikkelig stressa her nå og blir såååå takknemlig for svar.

Anonymous poster hash: f85d0...56b

Fortsetter under...

Skrevet

Sansynlig vis står termometeret inntil bein eller ikke på det tykkelse, men 180 grader er høy temperatur hvis du ikke har fylt kalkunen helt.

Anonymous poster hash: e7b6d...638

Skrevet

Forhold deg til antall timer per kilo. Mulig termometeret står feil! Sett det i tykkeste delen av kjøttet. Det skal ikke pipple rosa saft, da er den ikke ferdig. Safta skal være klar.

Anonymous poster hash: c51f2...fa8

Skrevet

Kalkunen skal ikke høyere enn 85 grader i følge Ingrid espelid hovig :P men det går vel saktere på slutten? Prøv og sett termometeret et annet sted?

Anonymous poster hash: 58f92...892

Skrevet

Er enig med de andre ;)

Ta utgangspunkt i ca 30 min pr kg. For termometeret kan være plassert litt feil. Jeg pleier å sette det på toppen, ned i delen med mest kjøtt, slik de står plassert når man får dem ferdiggjort fra produsent ;)

Anonymous poster hash: f392d...dd7

Skrevet

Det er ikke alltid den trenger å steke fullt en halvtime pr.kg. Min 6,5 kg, var ferdig etter 2 timer og 15 min. Jeg bruker ikke steketermometeret som sto i da jeg kjøpte den, poppet etter en time, og da var den ihvertfall ikke stekt. 

Annonse

Skrevet

Når vi lager kalkun blir den alltid ferdig mye tidligere enn de derre anbefalte 30 minutter per kilo, ihvertfall. Saftig og perfekt, og kald lenge før gjestene kommer... Mulig det er fordi vi ikke har stuffing inni??

Anonymous poster hash: aa542...b46

Skrevet

Når vi lager kalkun blir den alltid ferdig mye tidligere enn de derre anbefalte 30 minutter per kilo, ihvertfall. Saftig og perfekt, og kald lenge før gjestene kommer... Mulig det er fordi vi ikke har stuffing inni??Anonymous poster hash: aa542...b46

ingen stuffing eller bare litt stuffing gir mye kortere steketid,ja.

Anonymous poster hash: e7b6d...638

Skrevet

hadde mye heller stolt på steketermometer enn en standard tid..

men sett termometeret i den tykkeste delen, stikk det helt inn og ta det ut 1-2 cm, så du er sikker på at det ikke står i benet..

Anonymous poster hash: d8b10...ddc
Skrevet

Takk for svar.

Jeg skrudde varmen ned til 150 g etter en time og etter to piplet det klar saft ut, så da var den ferdig

Nå har jeg skjært den opp og skal bare varme den når gjestene kommer. Syns det er så styr å skjære opp en kokvarm fugl mens gjestene venter, så har gjort det på denne måten de siste årene.

Den virket veldig saftig og fin, så den har nok ikke tatt skade av hurtig-setningen :)

Godt nyttår til dere alle.

Hi

Anonymous poster hash: f85d0...56b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...