Gå til innhold

Andre her som har hatt placenta marginalis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk påvist dette på OUL, at den ligger såvidt over mormunnen, og langt nede. Skal på ny kontroll i uke 31 for å se om det har trukket seg oppover.

Fikk ingen beskjeder eller restriksjoner angående dette på ultralyden. Blir derfor litt svett når jeg googler og leser om alle som får sexnekt, ikke løfte tungt,ta det rolig osv... Har en krevende 100% stilling i helsevesenet med mye ansvar. Blir jo litt bekymret ift dette.

Andre som har erfaringer?

Anonymous poster hash: 87d71...8f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Straks 20 uker på vei.

HI

Skrevet

Jeg fikk påvist dette på oul, men fikk ingen restriksjoner. Lev som normalt og forvent normal fødsel fikk jeg beskjed om. I de aller, aller fleste tilfeller trekker den oppover sammen med babyen, det hadde den også gjort i mitt tilfelle på kontroll-ul.

Skrevet

Jeg har samme, er 22 uker i dag :) Fikk ikke beskjed om noe jeg heller, googla og merka meg det samme som du gjorde... Så følger med her!

Skrevet

Ja, virker jo som det er en del forskjell på hva man råder de gravide til, når man googler... Var ikke noe bekymra da jeg gikk fra ULen, men etter å ha innhentet info på egenhånd, er jeg ikke like rolig :S

Skrevet

Jeg hadde. Var innlagt fra uke 20-26 pga blødninger. Baby kom 4 uker før termin, med keisersnitt. Her blir det desverre ikke flere barn, men takker hver dag for det vi fikk.

Anonymous poster hash: f81b3...a41

Skrevet

Var din totalt forliggende, eller "bare" litt? Godt å høre det gikk bra med deg og barnet, tross noen komplikasjoner 😊

HI

Skrevet

Hadde totalt foranliggende morkake på oul, men på kontorllul i uke 32, så hadde den trekt seg fint opp og vanlig fødsel kunne gjennomføres. Fikk beskjed om ingen tunge løft, ha samleie som normalt og ta det rolig å høre på kroppen.

Er også vanlig med blødninger når morkaken ligger slikt til, noe jeg vr veldig plaget med frem til uke 26 ca. Etter ca uke 26 gikk svangerskapet som normalt :-)

Skrevet

Blødninger hele svangerskapet. Morkakesvikt. Dårlig gjennomstrønning navlestrengen. Delvis løsning av morkake i tredjesemestet, med store blødninger. Hastesnitt. Prematurt og dysmaturt barn.

En måned på nyfødt intensiv, og kom hjem med et barn på 1,8 kg.

Det var ingen spøk. Anbefaler deg å ta kontakt for ultralyd og sparketester ved avvik i bevegelsesmønster.svakere og mindre aktivitet. Ta livet med ro, og leve sunt!

Anonymous poster hash: ec87e...865

Skrevet

Var din totalt forliggende, eller "bare" litt? Godt å høre det gikk bra med deg og barnet, tross noen komplikasjoner

HIAnonymous poster hash: 87d71...8f8

Totalt foranliggende.

Sier som #9, ta kontakt med føden ved den minste mistanke. Som regel går det kjempefint, men det kan også være skikkelig skumle greier. Vær glad du skal bli mamma i 2014 :)

Anonymous poster hash: f81b3...a41

Skrevet

Hadde placenta prevea total. Stor morkake som dekket hele mormunnen. Legene skjønte ikke hvordan fostervannet kom seg ut( hadde fostervannsavgang før uke 18).

Fikk ingen restriksjoner pga morkaken, men fikk beskjed om at om jeg kjente mensmurringer i rygg/mage, rier, eller hadde blødninger(ikke bare spotting) skulle jeg ta kontakt umiddelbart med føden. Jeg kunne ikke føde vaginalt, men måtte ha keisersnitt, fordi barndet ikke under noen omstendigheter kunne komme vanlig. Det ville være farlig for meg og barnet. Fikk beskjed om keisersnitt i uke 36 for å være sikker på at jeg ikke gikk i fødsel(senere flyttet til uke 34 pga den tidlige vannavgangen).

I de fleste tilfeller flytter morkaken seg oppover utover i svangerskapet, heldigvis:)

Jeg fødte prematurt i uke 27, har snart vært på nyfødten i 3mnd. Hadde langt keisersnitt(nesten to timer), men alt i alt så står det veldig bra til med mini :)

Anonymous poster hash: a6f13...29c
Skrevet

Takk til alle som svarte. Får prate med JM ang dette på neste kontroll :)

Skrevet

Ser du har fått mange dramatiske svar, så vil berolige deg litt :-).

Mitt siste barn måtte ut med keisersnitt pga dette. Det vistes på ul helt fra begynnelsen, og rettet seg aldri. Ble tatt ks 10 dager før termin.

Fikk aldri beskjed om å ikke gjøre sånn eller sånn, eller at det var noe særlig å bekymre seg for når vi var klar over det, så det ble planlagt ks.

Levde som vanlig, men merket at jeg fikk små blødninger hvis jeg gikk lange turer så jeg holdt meg rolig fra ca uke 14. Gikk helt fint det, men hadde kynnere fra uke 17, og ble etterhvert så vonde at jeg ikke klarte å gå noe sted, og heller ikke handle o.l. Jeg opplevde det dog ikke som noe dramatisk, for det er jo forbigående.

Ks gikk helt fint og baby var superfrisk og normalt og veide ca 3300 g. Hadde det skjedd igjen ville jeg ikke blitt engstelig :-) Lykke til, det går nok helt fint :-)

Anonymous poster hash: 0149c...fd9
Skrevet

Lytt til kroppen, blør du bør du nok roe ned. Ingen skam med litt tilrettelegging på jobb f.eks!

Skrevet

#nr 13 her igjen. Vil bare presisere at det ikke er sikkert at kynnerne hadde noe som helst med morkakas plassering å gjøre altså :-) Men som #14 sier: lytt til kroppen, og ta det med ro hvis du merker at du trenger det. :-)

Anonymous poster hash: 0149c...fd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...