Gå til innhold

Hvordan venne babyen av å sove på magen??? Han er 6 uker bare...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har virkelig prøvd alt vi kan for at han i hvert fall skal sove på siden og ikke på magen, men den siste uken har ingenting annet funket! Blir livredd for krybbedød... På dagtid har vi latt han sove på magen under oppsyn og ser han er flink til å snu hodet sitt med jevne mellomrom mens han sover, og jeg leser jo at de som dør i mageleie mangler den evnen til å snu hodet i søvne når kroppen trenger mer luft.

Når han sover på magen får han ut luft mye bedre og sover lengre. Han får flaske og kan derfor ikke bli matet hver 2.time dersom han våkner såpas ofte på natten..

Anonymous poster hash: ea838...4ff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville latt han sove på magen, men dog vært oppe i løpet av natten utenom mating for å se til han... Hadde ikke klart å la det være. Så lenge han er flink til å snu hodet som du skriver, så er det nok mindre fare for krybbedød. Bruker han smokk? Det kan i så fall også hjelpe på å gjøre sjansen mindre. 

Anonymous poster hash: 0fada...c4a
Skrevet

Ja, han bruker smokk, men den faller jo ut når han snur hodet sitt da. Hadde han bare sugd litt mer bevisst på den smokken, så hadde den kanskje ikke falt ut når han ligger i sideleie, men det gjør den altså, og da hylskriker han igjen...

Skrevet

Vil gjerne ha flere tips og synspunkter! :)

Skrevet

Hvisker stille at begge mine var magesovere. Jeg vet det ikke er stuerent, men det var da de roet seg og sov best.

Anonymous poster hash: 3b1a3...94d

Skrevet

Det er ikke snakk om at det er stuerent, det kan føre til krybbedød,fatter ikke at du/dere tar sjansen. En ting er på dagtid, når dere kan følge med, men om natten når dere sover er det strengt tatt umulig å få med seg om den lille slutter å puste.

Til HI, ta med lille babyen din til kiropraktor/fysioterapeut, det kan være låsninger som gjør at han ikke vil sove annet enn på magen , verdt å sjekke ut, så må du ha lykke til :)

Skrevet

Det er en grunn til at de ikke bør sove på magen. Hvorfor tar dere sjansen og hvordan ville dere føle dere om det en morgen ikke var mulig å vekke babyen når dere bevist har utsatt ham for risikoen?

Anonymous poster hash: 35a2a...5c6

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min Mellomste sov og på magen. På ryggen fant han overhodet ikke roen. Han snudde seg selv rundt når han var 6-7 mnd

Skrevet

Det er rett og slett uansvarlig å la spedbarn sove på magen. Det øker risikoen for krybbedød med gud vet hvor mange prosent, og det er rimelig godt kjent at barnet skal ligge på ryggen! Hvordan tør folk å gamble med livet til sine egne barn?!

Anonymous poster hash: 5babb...469

Skrevet

Jeg hadde samme "problem" med min. Var slik allerede på føden og vi snakket med sykepleier. Fikk beskjed om å prøve å legge på ryggen, men det var greit å sove på magen under oppsyn. Kunne soven på magen hvis ungen lå på brystet mitt eller mannens da vårt ånderett ville stimulere barnets.

Når vår hadde sovnet på brystet vårt, kunne vi legge ned på siden. Nå kan jeg legge ungen direkte i sideleie for å sove (rygg blir bare vræl). Skiftet vel rundt 7-8 uker :)

Ja, det er funnet indikasjoner på at magesoving kan øke risikoen for krybbedød, men da de fant ut dette var det faktisk anbefalt å legge dem på magen i madrasser som avga mer giftstoffer (har ingen dokumentasjon på dette, bare hørt fra andre)

Jeg er av den oppfatning at de barna som dør av krybbedød mest sannsynlig ville dødd uansett :(

Anonymous poster hash: f891a...ab5
Skrevet (endret)

Vi måtte la en av tvillingene sove på magen da vi var i ferd med å bli gale av søvnmangel. Eneste måten å få litt fred på.. Vi snakket om det og ble enige om å ta sjansen, begge var enige og hadde det gått galt hadde vi bare måttet takle det sammen. Er du helt desperat og utslitt pga søvnmangel er det også farlig.

Endret av Hjertefru
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg er av den oppfatning at de barna som dør av krybbedød mest sannsynlig ville dødd uansett :(

Anonymous poster hash: f891a...ab5

Det er noe av det største tullet jeg har hørt her inne noen gang.  Når man snudde barn fra rygg til mage og etterhvert fant andre kritiske punkt man kunne forandre, gikk krybbedødsraten ned ekstremt mye.  Dessverre er det også sånn at mange av de tiltakene mot krybbedød gjør at barna sover dårligere - skal ikke se bort i fra at det har en sammenheng.  

Jeg ville aldri ha latt mine barn sove på magen, ikke en gang under tilsyn.  Det siste for at de ikke skal få den vanen å sove på magen.

Skrevet

Min sov best på magen 1-3 mnd og fikk kun sove på magen på dagtid på lekegymmen. Ikke i senga, vogga eller vogn. Da har han sovet på rygg. Siden 3 mnd har han sovet hele natta på rygg.

Anonymous poster hash: 81650...e68

Skrevet

Eldste som blir 20 år nå straks, har sovet på magen fra han var nyfødt. Eneste han likte, og liker. Og selv lå jeg alltid på magen og lever ennå. De vet ikke hva krybbedød kommer av, og selv om barne ligger på rygg, så dør de fremdeles!

Anonymous poster hash: 76ca4...e21
Skrevet

jeg ville som en annen over, gått til kiropraktor/manuellterapeut og sjekke om det kan være låsninger i rygg/nakke osv. Min eldste hadde forferdelige låsninger som vi ikke fant ut av før han var 4(!!!!) som gjorde at det å sove på ryggen gjorde vondt for han. Så da ble det nok å sove på magen for han. Skal sies at han løftet på hodet fra han var nyfødt og snudde det selv. Jeg var svært betenkt med det, men å ha en baby man ser har store smerter og ingen på helsestasjon eller leger er intr. i å finne ut hva det er, så blir man som som forelder desperat, og da prøvde man å legge han på magen. da sov prinsen som aldri før. Med nestemann er det første jeg skal gjøre når vi kommer fra sykehus, å ta han med til manuellterapeut for å sjekke om det kan være låsninger så vi slipper denne usikkerheten med soving igjen, for det var rett og slett forferdelig. Eldstemann lå for det meste de tre første månedene oppå meg og sov på natten, nettopp pga. at alle advarte mot å sove på magen. 

Til slutt: Når ho spør om råd om soving og får så mange negative svar, så skjønner jeg godt om ho ikke tør spørre om flere spørsmål her inne... Tenk litt på hva dere skriver. Ingen foreldre ville vel med vilje utsette barna for farer, men når babyen ikke sover, så gjør man vel alt for at den stakkars babyen får det! Ikke fordi det er slitsomt for foreldrene, men fordi babyen ikke har det bra!!!

Anonymous poster hash: 3261f...c6a
Skrevet

Det er ikke snakk om at det er stuerent, det kan føre til krybbedød,fatter ikke at du/dere tar sjansen. En ting er på dagtid, når dere kan følge med, men om natten når dere sover er det strengt tatt umulig å få med seg om den lille slutter å puste.

Til HI, ta med lille babyen din til kiropraktor/fysioterapeut, det kan være låsninger som gjør at han ikke vil sove annet enn på magen , verdt å sjekke ut, så må du ha lykke til :)

Har vært en gang hos manuellterapeut, men hjalp ingenting etter første behandling, så er spent på andre behandling.. Han har visstnok ikke låsninger, er bare treg i bevegelsene når hodet skal vris fra side til side. Det er luftplager han har tror jeg, og virker som han blir frustrert og forbanna når vi prøver å tvinge han til å sove på siden eller ryggen som han virkelig ikke liker.

Skrevet

jeg ville som en annen over, gått til kiropraktor/manuellterapeut og sjekke om det kan være låsninger i rygg/nakke osv. Min eldste hadde forferdelige låsninger som vi ikke fant ut av før han var 4(!!!!) som gjorde at det å sove på ryggen gjorde vondt for han. Så da ble det nok å sove på magen for han. Skal sies at han løftet på hodet fra han var nyfødt og snudde det selv. Jeg var svært betenkt med det, men å ha en baby man ser har store smerter og ingen på helsestasjon eller leger er intr. i å finne ut hva det er, så blir man som som forelder desperat, og da prøvde man å legge han på magen. da sov prinsen som aldri før. Med nestemann er det første jeg skal gjøre når vi kommer fra sykehus, å ta han med til manuellterapeut for å sjekke om det kan være låsninger så vi slipper denne usikkerheten med soving igjen, for det var rett og slett forferdelig. Eldstemann lå for det meste de tre første månedene oppå meg og sov på natten, nettopp pga. at alle advarte mot å sove på magen. 

Til slutt: Når ho spør om råd om soving og får så mange negative svar, så skjønner jeg godt om ho ikke tør spørre om flere spørsmål her inne... Tenk litt på hva dere skriver. Ingen foreldre ville vel med vilje utsette barna for farer, men når babyen ikke sover, så gjør man vel alt for at den stakkars babyen får det! Ikke fordi det er slitsomt for foreldrene, men fordi babyen ikke har det bra!!!

Anonymous poster hash: 3261f...c6a

Nemlig!

HI

Skrevet

Mine sov ikke mye eller lenge, men samsoving hjalp noe. Å la babyer sove på magen er helt uaktuelt.

Anonymous poster hash: 04d01...21f

Skrevet

Snu snu snu...Ville ikke latt han sove på magen, er jo en grunn til at man ikke anbefaler det...

Anonymous poster hash: e1c4d...549
Skrevet

På slutten av 80-tallet sov omtrent halvparten av barna på magen. Da døde ca 2,5 % av årskullene i krybbedød. I 1990 hadde andelen som sov på magen sunket til ca en fjerdedel. Da døde drøyt 1 % i krybbedød. I dag sover ca en tiendedel av barna på magen og krybbedødsfallene har sunket til ca 0,5 %.

Selv om faren for å dø i krybbedød har sunket dramatisk, dør det i dag ca 15 barn i krybbedød hvert år (mot 145 i 1989). Dette er nesten halvparten av alle de barna som faktisk døra dag. Det å la barnet sove i mageleie er sansynlkgvis farligere enn å kjøre bil hver dag med barnet helt usikkert i bilen.

Anonymous poster hash: 35a2a...5c6

Skrevet

Hvis min våknet på natta så sov han på magen oppå meg også...

Anonymous poster hash: 81650...e68

Skrevet

jeg synes dere er helt gale som tør.. statistikkene er krystall klare!

Anonymous poster hash: ce99a...73c
Skrevet

mine små sov litt på magen i vugga si, men dog kun på dagtid da jeg så til de.hadde aldri gjort det på natta,det er jo en veldig god grunn til at de ikke skal sove på magen..!da hadde jeg iallefall latt de sovet oppå meg,så kunne babyen sovet godt og ikke jeg...

Anonymous poster hash: 1b0c0...636

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...