Gå til innhold

gravid og har gått NED i vekt, bør jeg ringe lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 19 og oppdaget i dag at jeg har gått ned i vekt. Før jul veide jeg 52 kg og i dag bare 50 kg. Jeg er ikke kvalm lenger og har ikke vært syk. Jeg er til vanlig ganske småspist, men hatt mye bedre apetitt etter at jeg ble gravid. Jeg må spise små måltider for å unngå halsbrann, men synes jeg har spist godt i jula og vi har hatt masse god mat, kaker, godter og brus så jeg ble veldig overrasket over vektnedgang og lurer på om jeg burde kontakte lege, eller vente å høre når jeg skal på ultralyd om et par dager? Skal man ha med urinprøve til ordinær ultralyd?

Anonymous poster hash: c57f3...980
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk ned 7 kg i svangerskapet..

Anonymous poster hash: 50dfb...216

Skrevet

Gikk ned 1 kg nå i jula, er 22 uker gravid. Er ikke panisk over det. Er så enkelt at jeg trener mer i jula når jeg har mye tid, enn jeg får gjort ellers.

Anonymous poster hash: 8f71d...c31
Skrevet

Så lenge du føler deg frisk og rask kan det vel vente et par dager. Min vekt svingte med 2-3 kg i langt tid fra uke 15 til 22.

Gikk opp 7 kg til uke 15 (litt mye) og der sto jeg og hoppa lenge.

Er du usikker selv så ring og spør.

Anonymous poster hash: 62165...c50

Skrevet

Jeg ville ringt å spurt om det er noe å bekymre seg for, selv om det mest sannsynlig ikke er det... trenger vanligvis ikke urinprøve til UL. Lykke til og godt nyttår!

Skrevet

Ja, jeg vet at noen går ned, særlig de første månedene. Men da er forklaringen som regel at de er kvalme, har dårlig matlyst eller kaster opp mye. Jeg bekymrer meg litt fordi jeg var tynn i utgangspunktet og derfor er klar over at jeg bør gå opp jevnt og det har jeg gjort hittil, men så plutselig uten noen åpenbar grunn har jeg gått ned i en periode jeg burde gått mer opp (jul, fri, mye godt) og liker det ikke.

Skrevet

Jeg er gravid i uke 19 og oppdaget i dag at jeg har gått ned i vekt. Før jul veide jeg 52 kg og i dag bare 50 kg. Jeg er ikke kvalm lenger og har ikke vært syk. Jeg er til vanlig ganske småspist, men hatt mye bedre apetitt etter at jeg ble gravid. Jeg må spise små måltider for å unngå halsbrann, men synes jeg har spist godt i jula og vi har hatt masse god mat, kaker, godter og brus så jeg ble veldig overrasket over vektnedgang og lurer på om jeg burde kontakte lege, eller vente å høre når jeg skal på ultralyd om et par dager? Skal man ha med urinprøve til ordinær ultralyd?

Hvis du skal til UL om noen dager så spør du bare der! Ingen grunn til panikk, det er ikke så uvanlig det du opplever.

Anonymous poster hash: ccb12...b95

Skrevet

Når jeg fødte min datter veide jeg 1 kg mindre enn jeg gjorde før jeg ble gravid

Anonymous poster hash: 95cd8...dbb

Skrevet

Når jeg fødte min datter veide jeg 1 kg mindre enn jeg gjorde før jeg ble gravid

Hun var dysmatur og fått i seg for lite i magen. Så er ikke bra å gå ned

Skrevet

Å ha godt ned 2 kilo er ikke noe å kontakte lege for, å ihvertfall ikke på nyttårsaften. Fortsetter du å gå ned, tar du det opp på neste kontroll med jordmor eller lege. 

Anonymous poster hash: eaeca...181
Skrevet

Jeg gikk ned 10 kilo de første 25 ukene. Deretter gikk vekten oppover. Dette pga kvalme og oppkast fram til uke 20, fikk ikke i meg mye mat.

Fødte en normalvektig baby på 3,7 kg en uke over termin.

Skrevet

Jeg gikk opp 8 kg de 4 første mnd av mitt forrige svangerskap, deretter gikk jeg opp bare 2 kg de 5 siste mnd. Hvilket da betyr at jeg må ha "gått ned". Barnet vokste jo normalt.
Jeg spiste MYE, og det er rart jeg ikke gikk opp minst 20kg.
Er gravid nå også. Vi har vært på ferie denne mnd, og jeg føler vi har gått fra matbord til matbord, har ikke lagt på meg noe i følge vekta.

Skrevet

Jeg er i uke 33 og har de siste fire ukene gått ned i vekt. Har fått beskjed fra jordmor at jeg ikke skal beskymre meg.. 

Anonymous poster hash: a8f58...2f9
Skrevet

Går vekta di ned fortsatt ville jeg nok ha kontaktet. Du er ikkje tung og ikkje stort å gå på.

Jeg gjekk ned 17 kilo og då barnet kom ut vart det 22 kilo totalt. Men jeg hadde nok og gå på.

Anonymous poster hash: 1b084...a1e

Skrevet

Jeg gikk ned 10kg i svangeskapet uten å prøve, så ikke det før etter at jeg hadde født da babyens oppgang utlignet min nedgang. Så lenge du spiser sunnt og ikke sulter deg selv så går det nok bra.

Anonymous poster hash: d241f...144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...