Gå til innhold

Har husverten lov til å øke husleien fra 9-12000 kr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har peiling?

Husleien har økt litt hvert år, men dette året vil husverten øke den med 3000 kr fra 9000 til 12000 kr.

Jeg har søkt litt på nettet, og har inntrykk av at det ikke er lov å øke husleien mer enn én gang i året, og da ikke mer prosentvis enn konsumprisindeksen i fra forrige prishopp.

Er fet noen snille damer der ute som har peiling på dette?

Hvis husleien øker så mye så må vi nok flytte :/

Anonymous poster hash: 5b045...e5f

Fortsetter under...

Skrevet

Du har rett der, slik jeg har forstått det. Har leietakere selv, og kunne aldri gjort noe slikt mot dem!

Skrevet

Hadde ikke husleien vært økt årlig kan man kreve å øke den til gjengsleie etter tre år. Dette gjelder begge veier. Men, dette skal varsles min 6mnd i forveien. Det vil si etter minimum 2 1/2 år kan varsel sendes om at husleien skal endres til gjengsleie/markedspris.

Men, så lenge vanlig husleieøkning skjer, dog ikke mer en konsumprisindeksen, så er ikke denne muligheten der lenger. Så sant ikke gammel kontrakt går ut og ny skal skrives.

Anonymous poster hash: c5825...8de

Skrevet

Regler for endringer i husleie:

Utleieren må gi beskjed om endringen i husleie minst én måned i forveien.

Endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting (eller endringen i markedsverdien til leiligheten/hybelen)

Endringen i husleie kan ikke settes i verk før tidligst ett år etter forrige prisendring har blitt foretatt

Og du (leietakeren) skal selvsagt ikke betale høyere husleie for verdiøkning som du selv har skapt. For eksempel om du har malt eller pusset opp.

Kilde:

http://www.ung.no/flytte/1926_Kan_huseieren_sette_opp_husleien_når_som_helst.html

Her står også en god del:

http://www.dinepenger.no/spare/saa-mye-kan-husleien-oekes/20376103

Det ser ut til at huseier kanskje kan ha retten på sin side, men det kommer an på hvilken kontrakt du har, hvor lenge du har bodd der og når siste prisøkning var.

http://www.dinepenger.no/spare/saa-mye-kan-husleien-oekes/20376103

Anonymous poster hash: 0cb10...5b8

Skrevet

Vi har bodd her i 7 år.

Kontrakten gikk ut for 2 år siden, og siden har de økt fra 7900 til 8500 kr ene året, og videre til 9000 det neste.

Markedsverdien ligger nok på rundt 12000 kr. Vi har fått relativ billig leie pga at de har ønsker stabile leietakere. Men dette var jo litt ekstremt.. Det er varslet å iverksettes fra februar..

HI

Skrevet

Vi har bodd her i 7 år.

Kontrakten gikk ut for 2 år siden, og siden har de økt fra 7900 til 8500 kr ene året, og videre til 9000 det neste.

Markedsverdien ligger nok på rundt 12000 kr. Vi har fått relativ billig leie pga at de har ønsker stabile leietakere. Men dette var jo litt ekstremt.. Det er varslet å iverksettes fra februar..

HI

Har dere ikke gyldig kontrakt? I så fall tror jeg at de kan øke leien til hva de vil, det er å anse som tilbud om ny avtale. Vet i hvert fall at det noen steder er vanlig med tidsbegrenset kontakt på maks tre år. Innen denne perioden kan husleien bare økes med konsumprisindeksen, og bare en gang årlig. Når kontakten løper ut, står huseier fritt til å tilby ny kontrakt med den leien han vil. Om det er noen spesialregler som gjelder i deres tilfelle, siden dere har bodd det så lenge, vet jeg ikke. Ville forhørt meg med noen som har ordentlig greie på disse reglene.

Anonymous poster hash: f9983...0dc

Annonse

Skrevet

Ta kontakt med huseierenes landsforbund om du er medlem. De er gode på slikt :)

Anonymous poster hash: 2bd65...a95

Skrevet

Ikke lov.

Anonymous poster hash: 5a00a...07c
Skrevet

Husvert eier leilighet. Dere sier selv dere bor billig.

Så flytt da.

Ikke krangle med utleier når dere faktisk bor så billig som dere gjør.

Anonymous poster hash: f4a7e...811

Skrevet

Så lenge dere ikke er bundet til en kontrakt kan husverten heve leien, men du står jo fritt til å flytte om du ikke er fornøyd med husverten.

Anonymous poster hash: 4ef8f...b1a

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg synes reglene for leietakere er veldig gode og at de tar for lite hensyn til huseier. Ikke kan man kaste ut leietakere og ikke kan man øke prisen når man vil. Hvis dere bor billigere enn markedsprisen i deres område og dere ikke har en gjeldende kontrakt, er dere vel allikevel ikke beskyttet mot prisøkningen. Kanskje huseier egentlig vil at dere skal flytte? Eller kanskje de har skjønt at dere vil bli boende uansett. Hvis de kan øke sin egen inntekt med 36000 i året, så skjønner jeg godt at de øker leieprisen.

Skrevet

Faktisk så er leietagere beskyttet selv om kontrakten har gått ut. Men ring huseiernes landsforbund, meld deg inn og få advokathjelp. Huseier står ikke fritt til å gå så mye opp i leie, selv om sikkert mange huseiere synes dette er så urettferdig. Men det er fo for å sikre at leietagern skal kunne betale og ha en forutsigbar økonomi. Spekulerer man i bolig så må man tåle å tape penger også.

Skrevet

Herregud. Blir kvalm av alle råd her. Det er snakk om at HI fortsatt ligger langt unna markedsverdi og så skal man komme trekkendes med advokat. Patetisk. Jobb, spar og kjøp noe da.

Annonse

Skrevet

Er sikkert fordi at dem vil dere skal flytte dem har øket såpass mye

Anonymous poster hash: d84e8...fe4

Skrevet

Så glad jeg eier alle fire veggene min selv og ikke leier ut en eneste cm.

Skrevet

Så glad jeg eier alle fire veggene min selv og ikke leier ut en eneste cm.

Jeg også. Eller, jeg eier 1 vegg og banken eier 3 vegger :D

Anonymous poster hash: 6318e...97a

Skrevet

Herregud. Blir kvalm av alle råd her. Det er snakk om at HI fortsatt ligger langt unna markedsverdi og så skal man komme trekkendes med advokat. Patetisk. Jobb, spar og kjøp noe da.

Jøss, du virker som et særs hyggelig menneske, gitt!

Er du utleier kanskje?

Anonymous poster hash: d4b36...635

Skrevet

Jøss, du virker som et særs hyggelig menneske, gitt!

Er du utleier kanskje?

Anonymous poster hash: d4b36...635

Nei. Hardt arbeidende som betaler for meg og forventer ikke veldedighet.

Spart i mange år og har eget sted å bo.

Regner med DU er leietaker.

Skrevet

Ja, huseier har lov til å øke til markedsleie når kontrakten er utløpt. Dersom du hadde hatt en løpende kontrakt kunne huseier satt opp prisen til gjengs leie hvert tredje år. (gjengs leie er snittprisen på tilsvarende leiligheter i samme område, mens markedsprisen er det huseier kunne ha fått ved å legge leiligheten ut på markedet).

Det er for å kunne sette opp leien til markedspris utleier ofte opererer med tidsbestemte kontrakter.

Skrevet

Husleie kan økes med max 1000 kr hvert år

Anonymous poster hash: c55f2...10f

Skrevet

Gå inn på forbrukerrådet.no

les husleieloven..

Anonymous poster hash: c55f2...10f

Skrevet

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien kan utleier for det andre kreve at leien blir fastsatt til gjengs leie. Gjengs leie beregnes ut fra gjennomsnittet av det som er vanlig for tilsvarende bolig i området. Krav om endring til gjengs leie må være skriftlig. Videre må utleier varsle deg minst seks måneder før gjengs leie kan iverksettes. Utleier kan ikke øke leien på andre måter i leieforholdet. Dersom utleier ønsker en annen økning må dere inngå en ny kontrakt. 

Skrevet

Det har INGENTING å si at leiekontrakten er utløpt. Vi har vært i samme situasjon selv, der kontrakten utløp og uteier "aldri hadde tid" til å fikse en ny. Vi tok kontakt med Leieboerforeningen, og de er helt klare på at det er husleieloven som gjelder uansett!

Anonymous poster hash: 7e8f1...360

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...