Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #1 Skrevet 31. desember 2013 Og vi var hos legevakten i går. Der fikk han penicillin. Skal ha 3 doser daglig i 10 dager. Så startet med 2 i går (var der på ettermiddagen) og de normale 3 (morgen, dag, kveld). I går kveld syntes jeg han virket bedre. Men i kveld har han vært utrolig surklete igjen Og har kun lykkes i å få i han en yoghurt og noen skjeer med grøt i dag. Gir han litt saft på flaske for å få i han litt væske og sukker.. Har bygget opp sengen og har vinduet oppe på rommet hans (sover også selv der ved siden av han på madrassen på gulvet).. Jeg syntes så innmari synd på han er det noen her som har hatt så små med lungebetennelse som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å hjelpe han annet enn hva som allerede gjøres? Jeg bruker også otribaby saltvannspray til han.. Stakkars <3 Hilsen rådvill mamma Anonymous poster hash: a99f8...b8d
♥Nemi♥ Skrevet 31. desember 2013 #2 Skrevet 31. desember 2013 Du gjør det rett. Det gikk fort over hos datteren min, som får det i lungene, grunnet astma. Men sleit med astmaen i noen mnd. Bare følg legens råd:)
Jippipippi Skrevet 31. desember 2013 #3 Skrevet 31. desember 2013 (endret) Ville gitt han Ventoline om du har! Endret 31. desember 2013 av Jippipippi
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #4 Skrevet 31. desember 2013 Ville gitt han Ventoline om du har! Ventolin? Dumt spm kanskje.. Men hva er det? Takk for råd btw er desperat her Anonymous poster hash: a99f8...b8d
♥Nemi♥ Skrevet 31. desember 2013 #5 Skrevet 31. desember 2013 Ventoline er astmamedisin, så om ditt barn ikke har astma, får det ikke ventoline
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #6 Skrevet 31. desember 2013 Ventoline er astmamedisin, det skal kun gis om det er forskrevet av lege. Merker du ikke noe særlig bedring til i morgen, så må du kontakte lege igjen. Penicillin skal begynne å virke innen tre dager. Føler du han bli tettere utover natten eller du har behov for litt bekreftelse og støtte på at ting er ok, så ringer du straks legevakten. God bedring til lille gullet Anonymous poster hash: 521fb...f32
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #7 Skrevet 31. desember 2013 OK. Takk for svar Dette er 5. eller 6. gang han har vært forkjøla.. Og han er 11 måneder :-s Jeg tok kontakt med fastlege i oktober var det vel.. Og fikk da henvisning til ØNS på SiV. I DESEMBER fikk vi brev... Han tilhører ikke en prioritert pas gruppe, men vil få innkalling før fristen den 14. februar... Er det bare meg, eller er det lang tid? Er det normalt at småingene blir så ofte plaget med luftveissykdommer det første leveåret? .... Merker jeg bare er så oppgitt........ Denne gangen var det jo lungebetennelse da.... Selvsagt.. Ringte fastlegen på fredagen som var, for da hadde han hostet i noen dager og var begynt å bli tett i nesa og i brystet, som han jo pleier å bli (skal sies at han alltid har vært tett og har hatt surklelyder i brystet.. Ikke at jeg føler det har blitt tatt så seriøst men..) da fikk jeg bare beskjed om at det var en forkjølelse (han hadde ikke feber).. Og nå på søndagen ble jeg redd det hadde gått i lungene på han og ville ikkevente på fastlege i dag... Og jommen sa jeg smør.... Er det jeg som har vært Hønemor her, eller ER det litt rart at det tar så lang tid å få time på ØNS for sjekk? Altså.. Jeg er der nå at jeg vil bare ha ett svar av dem jeg.. Om han så har barneastma/astma så er det liksom helt greit, for da kan vi iallefall få medisiner så vi slipper at han blir så dårlig... Uff, det er liksom det værste oppi dette... At han blir så sliten og dermed lei seg når det står på... DET er hjerteskjærende Anonymous poster hash: a99f8...b8d
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #8 Skrevet 31. desember 2013 Dette minner litt om gutten min. Han var konstant slimete, tungpusten og snørrete da han var liten. Hadde noen andre symptomer også, og vi nlf anbefalt å prøve melkefritt kosthold. Melkeprodukter er visst veldig slimdannende. Luftveisproblemene forsvant på dagen da vi kuttet ut melk. Hadde helt melkefritt kosthold et halvt års tid før vi introduserte det igjen.Luftveisproblemene hadde han da vokst av seg, men det viste seg at laktose fortsatt ga mageproblemer. Nå holder vi oss til laktosefritt, og han er en glad og fornøyd gutt uten spesielle plager. Jeg har forresten hørt om andre også som er mye småsyke før de skjønner at de ikke tåler melk. Anonymous poster hash: ae544...39a
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #9 Skrevet 31. desember 2013 så dumt dere har måttet vente så lenge på time. det eneste som finner har jeg funnet ut er å ringe og mase, gjerne med litt tårer. da har vi kommet inn raskt. De små blir jo også ofte prioritert. håper gutten din blir frisk snart! kanskje prøve å unngå melkeprodukter hvis han er tett, det er slimdannende. Anonymous poster hash: d5007...cf8
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #10 Skrevet 31. desember 2013 Takk for råd Har tenkt tanken på dette med melkeprodukter. Men det eneste han har greid å få i seg i dagene som har vært er yoghurt, et par skjeer grøt og smoothie og saft. Nå spiste han faktisk 3 brødbiter så kanskje jeg er litt Hønemor :-p Har selv vært inne på tanken på å kutte ut melk. Men dette fikk jeg avvist av HS. Det skulle jeg ikke kutte ut.. Nei han er heldigvis bedre nå :-) Var nok bare jeg som syntes han var så ille i natt.. Satt å hørte på han til klokka ble 5 i morgentimene :-p Hehe.. Men tusen takk til dere som tok dere tid til å svare :-) Var greit å ha dere i natt :-) Anonymous poster hash: a99f8...b8d
Kliko Skrevet 31. desember 2013 #11 Skrevet 31. desember 2013 Uff det hadde min når han var 13 mnd. Verste jeg har vært med på! Han var syk i nesten tre uker, gikk ned fra 12 til 9 (!!!) Kg. Han var utrolig dårlig. . Her har han astma så han var veldig tett. Bygde opp ryggen på natta og hadde kald drikke tilgjengelig. Føler at mye av det jeg gjorde ikke hjalp. Var hos legen tre ganger og legevakta en del ganger, fordi jeg var så utrolig redd for han stakkars.. men det gikk jo bra :-) bare følg med på at han blir bedre i løpet av noen dager med medisiner, for ellers trenger han sikkert annen pencelin :-) Masse god bedring til dere! Håper gutten din blir bedre!
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #12 Skrevet 31. desember 2013 Det kan jo og være at Penicillinet faktisk har begynt å virke og slimet har begynt å løse seg opp. Da høres man jo mer surklete ut uten at det betyr forverring. God bedring til gutten! Anonymous poster hash: 217fe...275
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #13 Skrevet 31. desember 2013 Tusen takk :-) Får håpe vi ser bedring snart :-) Men er jo første gang på mange dager han faktisk spiser brød da! Selvom det var få biter er det bra tenker jeg. Alt begynner jo i det små :-) Anonymous poster hash: a99f8...b8d
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #14 Skrevet 31. desember 2013 Takk for råd Har tenkt tanken på dette med melkeprodukter. Men det eneste han har greid å få i seg i dagene som har vært er yoghurt, et par skjeer grøt og smoothie og saft. Nå spiste han faktisk 3 brødbiter så kanskje jeg er litt Hønemor :-p Har selv vært inne på tanken på å kutte ut melk. Men dette fikk jeg avvist av HS. Det skulle jeg ikke kutte ut.. Nei han er heldigvis bedre nå :-) Var nok bare jeg som syntes han var så ille i natt.. Satt å hørte på han til klokka ble 5 i morgentimene :-p Hehe.. Men tusen takk til dere som tok dere tid til å svare :-) Var greit å ha dere i natt :-) Anonymous poster hash: a99f8...b8d Min erfaring er at det er mange i helsevesenet som kan lite om melkeallergi. Det er ikke farlig å teste ut melkefritt kosthold selv, men hvis det er snakk om langvarige endringer, så bør det gjøres i samråd med lege (som har greie på allergi) for å sikre at han likevel får et fullverdig kosthold. Anonymous poster hash: ae544...39a
Jippipippi Skrevet 31. desember 2013 #15 Skrevet 31. desember 2013 Om han fremdeles er tett ville jeg spurt om resept på Ventoline. Det er astmamedisin, men blir brukt på så små barn med god effekt. Jeg fikk det til sønnen min når han var seks mnd, pga lungebetennelse. Dette var jeg glad for! Han sov roligere om nettene. Han har ikke astma.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #16 Skrevet 31. desember 2013 Jeg trodde så små barn med lungebetennelse ble innlagt jeg... Alle jeg vet om under ca to år som har hatt det ble innlagt.... Anonymous poster hash: 9462b...210
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #17 Skrevet 31. desember 2013 Sier som flere her. Er nok melkeprodukter som har gjort han ekstra surklete nå. Lungene jobber ikke optimalt så da blir slimet fra melk en ekstra strevsomt. Jeg også merker jeg sliter med slim når jeg får i meg melk ved luftveisinfeksjon bare. Anonymous poster hash: 05c43...f79
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #18 Skrevet 31. desember 2013 Gi han mye væske. Hvis du synes det er vanskelig, prøve med gele og saftis. Anonymous poster hash: a304d...7e7
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #19 Skrevet 31. desember 2013 Om han fremdeles er tett ville jeg spurt om resept på Ventoline. Det er astmamedisin, men blir brukt på så små barn med god effekt. Jeg fikk det til sønnen min når han var seks mnd, pga lungebetennelse. Dette var jeg glad for! Han sov roligere om nettene. Han har ikke astma. Ikke gi medisinske råd med mindre du er lege eller farmasøyt. Det er legen som gir behandling som passer pasienten, og farmasøyten skal bidra til rett bruk av legemidlene, og passe på at legen ikke har skrevet ut noe som ikke passer. Du har helt tydelig ingen kunnskap om medisiner, og selv om du fikk noe som hjalp ditt barn, kan det i verste fall ta livet av andre. Anonymous poster hash: c576a...4d0
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #20 Skrevet 31. desember 2013 Om han fremdeles er tett ville jeg spurt om resept på Ventoline. Det er astmamedisin, men blir brukt på så små barn med god effekt. Jeg fikk det til sønnen min når han var seks mnd, pga lungebetennelse. Dette var jeg glad for! Han sov roligere om nettene. Han har ikke astma.Ikke gi medisinske råd med mindre du er lege eller farmasøyt. Det er legen som gir behandling som passer pasienten, og farmasøyten skal bidra til rett bruk av legemidlene, og passe på at legen ikke har skrevet ut noe som ikke passer. Du har helt tydelig ingen kunnskap om medisiner, og selv om du fikk noe som hjalp ditt barn, kan det i verste fall ta livet av andre. Anonymous poster hash: c576a...4d0 Ventoline har ALDRI drept noen. Haha... Det var et råd om å spørre om det. Ikke dra å kjøpe det på svartebørsen. Og et godt råd, så små barn kan ha utbytte av Ventoline ved pustebesvær. Det er da uansett legen som bestemmer om det er nødvendig. Anonymous poster hash: 05c43...f79
ærlig talt Skrevet 31. desember 2013 #21 Skrevet 31. desember 2013 Minsten min var nærmest født forkjølet 😒 Men han har ikke hatt lungebetennelse da.. Som toåring ble han endelig operert, han fjernet polyppene, og gutten min har ikke slitt med tett nese etter dette 😃 Kanskje det er noe sånt som må til for barnet ditt også? Lykke til 😊
Jippipippi Skrevet 31. desember 2013 #22 Skrevet 31. desember 2013 Om han fremdeles er tett ville jeg spurt om resept på Ventoline. Det er astmamedisin, men blir brukt på så små barn med god effekt. Jeg fikk det til sønnen min når han var seks mnd, pga lungebetennelse. Dette var jeg glad for! Han sov roligere om nettene. Han har ikke astma.Ikke gi medisinske råd med mindre du er lege eller farmasøyt. Det er legen som gir behandling som passer pasienten, og farmasøyten skal bidra til rett bruk av legemidlene, og passe på at legen ikke har skrevet ut noe som ikke passer. Du har helt tydelig ingen kunnskap om medisiner, og selv om du fikk noe som hjalp ditt barn, kan det i verste fall ta livet av andre. Anonymous poster hash: c576a...4d0 Jeg er sykepleier og kan mye om medisiner, spesielt om astmamedisin da dette er noe jeg jobber med til dagen. Enig i at legene ikke skal skrive det ut i hytt og pine, men man må bruke god medisin når man først har det! Jeg ville i hvert fall spurt legen, ikke alle som har greie på behandling av så små barn. Ventoline var det første de skrev ut når vi ble henvist til sykehuset. Ventoline har bivirkninger som så mye annet. Jeg vet ikke om noen som har dødd av det!
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 31. desember 2013 #23 Skrevet 31. desember 2013 Når det gjelder Ventoline, har jeg brukt det av og til på de andre barna (som ikke har astma) som hostedempende, med god effekt. En av dem har også fått det skrevet ut ifm RS- virus. Det er reseptbelagt, men du kan jo høre med legen om han tror dette kan hjelpe gutten din. Når det er sagt, er ikke surklelyder nødvendigvis et dårlig tegn. Du må følge med på om han virker besværet når han puster (inndragninger ved halsen/ribbena), da ville jeg kontaktet legen igjen, samt om feberen ikke går ned eller dere merker noen bedring etter oppstart av antibiotika. Ellers virker det som han får det han trenger av omsorg fra deg! :-) Og mye væske! Jeg er ikke lege, men er mor til fire, hvorav en med alvorlig astma. God bedring!
Julie (: Skrevet 31. desember 2013 #24 Skrevet 31. desember 2013 Ammer du? If so, gjør det så mye som mulig. Ikke krise om ungen ikke spiser på noen dager, så lenge den får i seg væske. Datteren min er også veldig mye syk, det er slitsomme greier. Har hendt at hun nesten ikke har spist på nærmere en uke (!!!), men på sykehuset har de sagt at det ikke er noe å stresse så mye med.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #25 Skrevet 31. desember 2013 Uff, så fælt for ham og dere. Er fælt når så små barn er syke, man er så ekstra redde for dem da. Min treåring var ekstremt mye forkjølet, hadde høy feber i 3-5 dager hver 3-4 uke nærmest uten unntak. I vinterhalvåret hadde han 7-8 ørebetennelser. Mandlene møttes på midten, han snorket som et uvær og ville nesten ikke spise. Vi operterte mandlene, polyppene og satte inn dren på begge ører i sommer, og han har ikke vært syk en dag siden. Vet at din er liten ennå, men ville bare si det, i tilfelle det blir snakk om det siden. De har vært en helt ny hverdag for ham og oss! Synes forresten det er veldig rart at dere må vente så lenge på time. Det går an å ringe og si at du gjerne vil ha time før, og høre om de kan ringe deg dersom det blir noe ledig. Anonymous poster hash: 57add...995
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå