Gå til innhold

Andre med ME her? Er hukommelsen deres "helt borte"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker stort sett ingenting av min egen barndom, minnene er helt borte. Jeg husker heller ikke når barna mine ble født, de er fra 13-5 år gamle. Jeg husker ekstremt lite, ikke utseendet, ikke hvordan de var som små barn. Kan liksom "se for meg" noen få episoder, men husker dem egentlig ikke. Det er rett og slett plagsomt og jeg er fryktelig lei meg for at det er slik. Har gått til psykolog, som mener at minnene er der et sted, bare at det er forstyrrende tanker "foran". Men det er virkelig ikke slik, klarer ikke å fremkalle noen minner. De er ikke der..

Og så er jeg litt usikker på om det er ME jeg har. Har lest litt om ADHD/ADD, og lurer litt på om det egentlig kan være det.. Nei ikke enkelt å vite gitt. Bare lurer på om det er flere som har det likedan.

Anonymous poster hash: ecb02...84d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde problem med hukommelsen da jeg hadde ME, men ikke i så stor grad som det du beskriver her.

Jeg har slitt med hukommelsen etter en ulykke, deretter etter ME, og sliter nå pga en annen sykdom jeg har fått som går ut over hukommelsen.

Men både etter ulykken og etter ME'n så fikk jeg tilbake hukommelse og konsentrasjon - det tok tid, men det kom tilbake :)

Jeg ga meg selv hukommelsesoppgaver - huske ting utenat... jeg har skrevet planetene frem og tilbake, statene i USA, trent på gangetabellen i hodet, lest faktabøker for å finne rekorder, årstall osv, gitt meg selv små lister som jeg skal huske, skrive ned, sjekke - og så ikke gi meg før jeg har repetert det så mange ganger at det satt fremlengs og baklengs.... bare for å trene på konsentrasjon og hukommelse.

Jeg tvang meg selv til å pugge telefonnummer til folk jeg kjente (begynn med en og repeter dette helt til du husker det også en uke eller to etterpå.... så tar du neste, glemmer du noe går du tilbake for å repetere, så ser du at det kommer raskere tilbake).

Hjernen er utrolig fleksibel og trenbar, og det kan man med tålmodighet bruke til sin fordel :)

Ikke gi opp - trolig så er minnene der og de vil komme tilbake. Snakk med andre om minnene, se på bilder fra barna og du selv var små, husk årstall, spør hva annet som skjedde de årene osv. Plutselig en dag så kommer et minne av seg selv.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 03762...982
Skrevet

Jeg husker ikke så dårlig som du forteller, og jeg sliter mest med korttidshukommelsen. Jeg fikk diagnosen i år etter relativ kort utredning og hukommelsen blir dårligere og dårligere. Jeg sliter med småting og har odte problemer med å forklare meg og å argumentere i en diskusjon er umulig hehe :P

Skrevet

Takk for svar :). Ja jeg håper at minnene vil komme tilbake. Jeg er stort sett grei på korttidshukommelsen. Må nok konsentrere meg en del, men det går. Jeg kan huske enkelte tlf.nr, jeg husker bl.a personnr til eksen av en merkelig grunn. Jeg er ganske god på hoderegning og gangetabellen osv. Men å lese er helt håpløst. Huske hovedstader, navn, politikk osv er håpløst. Og minnene mine fra egen barndom og minner fra et år/halvår tilbake osv er borte... Merkelige hjerne :(. Er jo leit når ungene prater på ting og jeg ikke husker...

HI

Anonymous poster hash: 90bb7...a28

Skrevet

Jeg sliter også en del med dette med barna. De kan si hva som har skjedd eller hva jeg har sagt og hva vi er enige om. Ofte kan jeg ikke argumentere mot dette for jeg kan ikke huske helt hvordan det var.

Skrevet

Takk for svar :). Ja jeg håper at minnene vil komme tilbake. Jeg er stort sett grei på korttidshukommelsen. Må nok konsentrere meg en del, men det går. Jeg kan huske enkelte tlf.nr, jeg husker bl.a personnr til eksen av en merkelig grunn. Jeg er ganske god på hoderegning og gangetabellen osv. Men å lese er helt håpløst. Huske hovedstader, navn, politikk osv er håpløst. Og minnene mine fra egen barndom og minner fra et år/halvår tilbake osv er borte... Merkelige hjerne :(. Er jo leit når ungene prater på ting og jeg ikke husker...

HI

Anonymous poster hash: 90bb7...a28

Nå minnet du meg på.... jeg pugget også hovedsteder, norske politikere i regjering osv ;)

Anonymous poster hash: 03762...982

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...