Gå til innhold

lån husbanken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om det er mulig for aleneforsørger og student å få lån i husbanken til bolig? Noen som har fått eller har prøvd? Har ikke egenkapital

Anonymous poster hash: f31c8...5c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du tenker å kjøpe brukt bolig kan du ikke søke Husbanken nei. Da er det startlånsordningen i kommunen som gjelder. Se spørsmål/svar Nr 4 i denne linken:

http://www.husbanken.no/lan/grunnlaan-soeke-grunnlaan/ofte-stilte-sporsmaal-om-grunnlaan/

Anonymous poster hash: 11e18...beb

Når man søker kommunen, er det husbanken som bevilger pengene til hver kommune, og kommunen fordeler utover til søkere. Så HI, du kan søke startlån i kommunen, som blir gjennom husbanken. Du kan kjøpe brukt bolig, men mindre du søker grunnlån som er beskrevet i linken. Det er forskjell på startlån og grunnlån. Jeg vil anbefale deg å vente til du er ferdig med studier og kommer deg i jobb. Hilsen alenemor som har lån i kommunen til brukt bolig, søkte lån da jeg var ferdig som student for snart tre år siden.

Anonymous poster hash: a2ecb...92c

Skrevet

Hvis du tenker å kjøpe brukt bolig kan du ikke søke Husbanken nei. Da er det startlånsordningen i kommunen som gjelder. Se spørsmål/svar Nr 4 i denne linken:

http://www.husbanken.no/lan/grunnlaan-soeke-grunnlaan/ofte-stilte-sporsmaal-om-grunnlaan/

Når man søker kommunen, er det husbanken som bevilger pengene til hver kommune, og kommunen fordeler utover til søkere. Så HI, du kan søke startlån i kommunen, som blir gjennom husbanken. Du kan kjøpe brukt bolig, men mindre du søker grunnlån som er beskrevet i linken. Det er forskjell på startlån og grunnlån. Jeg vil anbefale deg å vente til du er ferdig med studier og kommer deg i jobb. Hilsen alenemor som har lån i kommunen til brukt bolig, søkte lån da jeg var ferdig som student for snart tre år siden.

Hvis du hadde giddet å lese alt jeg skrev, og faktisk sjekket punkt 4 i linken, slik jeg sa, så står AKKURAT det du sa der og med en ekstra link til mer info om startlånsordningen...

Skrevet

Når man søker kommunen, er det husbanken som bevilger pengene til hver kommune, og kommunen fordeler utover til søkere. Så HI, du kan søke startlån i kommunen, som blir gjennom husbanken. Du kan kjøpe brukt bolig, men mindre du søker grunnlån som er beskrevet i linken. Det er forskjell på startlån og grunnlån. Jeg vil anbefale deg å vente til du er ferdig med studier og kommer deg i jobb. Hilsen alenemor som har lån i kommunen til brukt bolig, søkte lån da jeg var ferdig som student for snart tre år siden.

Hvis du hadde giddet å lese alt jeg skrev, og faktisk sjekket punkt 4 i linken, slik jeg sa, så står AKKURAT det du sa der og med en ekstra link til mer info om startlånsordningen...

I tillegg så sier jeg ikke at man ikke kan få lån i Husbanken til bruktboligkjøp, jeg sier st mann ikke kan SØKE Husbanken om slikt lån...

Skrevet

Jeg skjønner at det er lurt å vente, men vi skal flytte et sted hvor utleie mulighetene er svært dårlig eller dyr, det vil være dyrere for oss å leie om vi ikke skal bo på en hybel, noe jeg ikke vil med et barn som trenger plass. ..

Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet

I tillegg så sier jeg ikke at man ikke kan få lån i Husbanken til bruktboligkjøp, jeg sier st mann ikke kan SØKE Husbanken om slikt lån...

Oi, så sint da. Jeg kritiskerte vel strengt tatt ikke det du skrev? Skrev bare en mer utfyllende forklaring på det du skrev. HI, det du kan gjøre er å søke, får du avslag, prøver du igjen neste år.

Skrevet

Ja, det skjønner jeg jo...men lurte vel på om noen hadde efraringer eller visste om det var mulig

Skrevet

Jeg synes husbanken har utspilt sin rolle. De som får lån i husbanken er de som i utgangspunktet ikke har dårlig/liten inntekt, og som egentlig kunne fått lån i vanlig bank.. Vi søkte lån, har 550 000 i inntekt og ca 200 000 i egenkapital, og fikk avslag. 

Anonymous poster hash: 67efd...043
Skrevet

Oi..da er det nok ikke håp for meg:'(

Skrevet

Er det noen som har fått lån av de her? Hvilken situasjon var dere i?

Skrevet

Jeg er alenemor med et barn og ingen jobb, ikke student da.kjøpte i 2011 med startlån fra husbanken, kjøpte bolig i blokk til meg og mitt barn, fikk selvsagt avslag første gang men jeg satt med ned med avslaget og søkte igjen/klagde på avslaget og fikk innvilget 900 000, null egenkapital.

SÅ til dere som sier det er håpløst, det er ikke det, ALLE får avslag først, de som gir seg og tar til takke med avslaget finner aldri ut at det faktisk er lurt å ta en runde til på det og klage asap på avslaget.

Sier ikke alle får, men det lønner seg å ikke gi seg, jeg var i en sånn situasjon at jeg hadde leid i flere år og ble møtt med avslag etter avslag fordi jeg ikke hadde  jobb.

Når jeg fikk innvilget lån fra husbanken/startlån så rådet de meg til å ikke benytte meg av lånet og heller leie fordi OS og inntekten min ikke var langvarig., men idag studerer jeg, jobber jeg og har barn nr 2 på vei, det ble en ny start med startlån så takk til husbanken for å gi meg en sjans til å komme inn i boligmarkedet, hadde sliti enda om det ikke var fordi jeg igjensøkte når jeg fikk avslaget. Lykke til Hi

Anonymous poster hash: f2286...b07
Skrevet

Takk! Det høres vanskelig ut, men skulle tro det var for de i en vanskelig situasjon, rart om bare de som har alt på stell og kunne fått lån i vanlig bank, hva er poenget da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...