Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #1 Skrevet 30. desember 2013 Det tar jo måneder før man kommer inn til sykehuset for allergitest. Anonymous poster hash: 47850...fc4
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #2 Skrevet 30. desember 2013 Vi fikk det før testen, men var legene på sykehuset som måtte skrive den. Anonymous poster hash: 0e206...e57
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #3 Skrevet 30. desember 2013 Vi tok aldri test. Jeg var hos fastlegen, ble bedt om å prøve vanlig mme igjen(fikk nutramigen av ei venninne) ungen hylte, nekta å spise osv.. Hun drakk litt melk, grein, sov en time, mer grining, drakk litt melk..og sånn fortsatte det på vanlug mme. Gikk dårlig opp i vekt også. Hun hadde diare bleier hele døgnet. Fikk da nutramigen etter at legen bare snakka med barnelegen på sykehuset og forklarte. Melkeprotein kan de ikke teste for desverre, så det må tas på symptomer. Anonymous poster hash: b03af...abc
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #4 Skrevet 30. desember 2013 Legen kan jo skrive ut resepten, men du vil ikke få det dekket før helfo har godkjent det. Da må det foreligge vurdering fra spesialist. På sykehuset. Anonymous poster hash: 47568...995
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #5 Skrevet 30. desember 2013 Vanlig lege kan ikke skrive blå resept, vi måtte fint vente på spesialist og betale i mellomtiden. Anonymous poster hash: b7891...3db
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #6 Skrevet 30. desember 2013 Ja, det gjorde han til min sønn hvertfall! Anonymous poster hash: e28d3...d43
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #7 Skrevet 30. desember 2013 Men da kan jeg vel gå til en privat barnelege og få resept kanskje? Er 99,9 % sikker på at det er melkeallergi, og jeg har ikke tålmodighet til å vente i flere måneder. Vet at Helfo må godkjenne, og den ventetiden kommer jo bare på toppen av all annen venting. Huff Hi Anonymous poster hash: 47850...fc4
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #8 Skrevet 31. desember 2013 Be om henvisning til barnelege, vi kom inn samme dag:) Vi har barnelege på samme legekontor som fastlegen, veldig praktisk da om det er noe en av de lurer på så henter de bare den andre og jeg får snakket med begge to samtidig:) Det ble tatt flere tester som blodprøve, lappetest og prikktest men ingen utslag. Det er visstnok helt vanlig at man ikke får utslag på slike tester før barna er 4-5år. Etter samråd med barnelege testet vi ut nutramigen og på bakgrunn av at han så at hun ble mye bedre fikk vi nutramigen på blå resept:) Tviler på at du får det på blå resept før legen enter har positive tester å forholde seg til eller han/hun ser at barnet blir mye bedre med nutramigen. Men da må du nok betale for nutramigen i testperioden, det måtte ihvertfall vi. Anonymous poster hash: ea5f8...d62
bønni Skrevet 31. desember 2013 #9 Skrevet 31. desember 2013 Vi kjøpte Nutramigen først uten resept, mens vi holdt på å finne ut hva han tålte/ikke tålte. Deretter fikk vi blå resept av lege - jeg tror det var av spesialist på Ullevål - som vi leverte på apoteket. Den måtte godkjennes av Helfo, siden det var næringsmiddel og ikke medisin. Det tok litt tid fra vi startet med Nutramigen, til vi fikk alt dekket, kanskje så mye som et halvt år? Det inkluderer alt av venting på time og helfo. Vi tok vare på alt av kvitteringer for Nutramigen vi hadde kjøpt, og fikk tilbakebetalt alt sammen. Så det ble mye utlegg en periode, men ingen egentlig utgift. Så husk å spare på kvitteringer. Lykke til med testing og legebesøk og melkefritt kosthold. Det er så mye bedre når de får mat de tåler :-) (Husk å spise helt melkefritt selv også hvis du ammer i tillegg til mme.) Vår gutt ble testet og fikk positvt utslag på melkeprotein, men vi fikk beskjed om at det uansett utslag ville blitt diagnostisert som melkeproteinallergi utfra symptomer, ettersom negative tester kan være misvisende på så små barn.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #10 Skrevet 31. desember 2013 Men hvor lang tid vil det ta før vi merker bedring hvis jeg kutter ut melkeprodukter i mitt kosthold mens jeg ammer? Hi Anonymous poster hash: 47850...fc4
Gjest Sekretøsa Skrevet 31. desember 2013 #11 Skrevet 31. desember 2013 Men da kan jeg vel gå til en privat barnelege og få resept kanskje? Er 99,9 % sikker på at det er melkeallergi, og jeg har ikke tålmodighet til å vente i flere måneder. Vet at Helfo må godkjenne, og den ventetiden kommer jo bare på toppen av all annen venting. Huff HiAnonymous poster hash: 47850...fc4 Det tok nøyaktig 6 dager å få det godkjent hos helfo. Det må foreligge resept fra spesialist, med mindre din fastlege hat anledning til å skrive det ut til sine pasienter. Du kan kjøpe mutramigen på apoteket, og få tilbake pengene fra helfo når/hvis du får det dekt
bønni Skrevet 1. januar 2014 #12 Skrevet 1. januar 2014 Men hvor lang tid vil det ta før vi merker bedring hvis jeg kutter ut melkeprodukter i mitt kosthold mens jeg ammer? Hi Anonymous poster hash: 47850...fc4 Jeg merket veldig fort bedring hos ham da jeg kuttet ut alt av melkeprodukter. Fra den ene dagen til den andre omtrent. Men da delammet jeg bare, så han fikk mesteparten av næringen fra nutramigenflaska, og var i ok form helt fra han fikk den melkeerstatningen han trengte. All gulping sluttet da jeg kuttet all melk i mitt eget kosthold. Du vet det sikkert, men husk at det er melk i utrolig mange produkter - det blir mye finlesing på etiketter en stund til man er vant til det. Jeg fikk aldri prøvd å fullamme samtidig med at jeg hadde melkefritt kosthold.
MrsMilla Skrevet 1. januar 2014 #13 Skrevet 1. januar 2014 Obsobs! Du får kjøpt uten resept på apotek. Dette får du refundert når det blir påvist opp til tre mnd tilbake. Det er dyrt, men ok når man bare legger ut.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2014 #14 Skrevet 1. januar 2014 Selvom det er dyrt så er det verdt det. Penger kan ikke stoppe dere om det hjelper babyen Anonymous poster hash: 0e206...e57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå