Gå til innhold

Er ikke en toåring litt stor til å gå rundt med smokk og koseklut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo litt trist at barnet forbinder trygghet og trøst med smokk og klut istedenfor kos og klem fra mor eller far...

Anonymous poster hash: df8cf...00c

Hos oss må vi ha smokk og sutteklut, men det holder ikke alene. Trenger mammas eller pappas fang i tillegg.

Poenget mitt var ikke å angripe smokk eller koseklut, men foreldre som konsekvent kommer med smokk eller klut idet barnet trenger trøst og ikke gjør noe mer aktivt for å trøste det selv... Ser at jeg kanskje var litt for kort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker også smokk i bilen når vi må kjøre en hel time til besteforeldre.

Jeg prøver å underholde han men det nytter ikke han hylskriker hele veien om han ikke får smokken.

Så den kampen tar vi ikke enda.

Skrevet

Smokk og kos brukes når barnet trenger en pause, litt ro, trygghet og kos. Iallefall gjelder det for vår, snart, toåring. Da setter hun seg i sofaen og slapper av og kanskje ser litt barneTV. Og kjører vi bil er smokk og kos gull verdt.

Synes overhodet ikke barnet er for stort til det, HI. Anonymous poster hash: a8392...764

Men burde ikke barnet føle ro og trgghet også uten dette? Og greie å kjøre bil uten slikt? Mine barn har aldri brukt smokk, og kosefilla ble kun brukt i senga når de skulle sovne. Aldri noe problem å kjøre bil, hva skulle smokk og kosefille hjelpe for der liksom? Trøst og trygghet har de følt i det daglige og ved kos med foreldre.Anonymous poster hash: df3db...4b9
Helt utrolig hvor teite svar det kommer fra di som ikke har smokke barn....

Anonymous poster hash: cdd8c...65b

Skrevet

Det er jo litt trist at barnet forbinder trygghet og trøst med smokk og klut istedenfor kos og klem fra mor eller far...

Hos oss må vi ha smokk og sutteklut, men det holder ikke alene. Trenger mammas eller pappas fang i tillegg.
Poenget mitt var ikke å angripe smokk eller koseklut, men foreldre som konsekvent kommer med smokk eller klut idet barnet trenger trøst og ikke gjør noe mer aktivt for å trøste det selv... Ser at jeg kanskje var litt for kort.

Du har tydeligvis ikke barn som er avhengig av dette du ser jeg. For det er jo det det er, avhengighet. ..

Skrevet

Det ble mange sure kommentarer til min kommentar. For å oppklare; i HI blir det fremstilt som at barnet kun blir trøstet av klut og smokk - det er trist hvis det er slik. Poenget mitt var overhodet ikke å angripe bruk av smokk eller klut (har selv brukt smokk til mine barn), men å påpeke at det er trist om foreldre bare dytter smokken i munnen og trykker en klut i armene på et barn når det er trist uten noe videre trøst eller kos fra foreldrene....

Skrevet

Smokk og kos brukes når barnet trenger en pause, litt ro, trygghet og kos. Iallefall gjelder det for vår, snart, toåring. Da setter hun seg i sofaen og slapper av og kanskje ser litt barneTV. Og kjører vi bil er smokk og kos gull verdt.

Synes overhodet ikke barnet er for stort til det, HI. Anonymous poster hash: a8392...764

Men burde ikke barnet føle ro og trgghet også uten dette? Og greie å kjøre bil uten slikt? Mine barn har aldri brukt smokk, og kosefilla ble kun brukt i senga når de skulle sovne. Aldri noe problem å kjøre bil, hva skulle smokk og kosefille hjelpe for der liksom? Trøst og trygghet har de følt i det daglige og ved kos med foreldre.Anonymous poster hash: df3db...4b9

Gosj, ungen blir da ikke skadet av å ha en smokk og en klut. Jeg kan forsikre deg om at min 17-åring og 16-åring ble godt avvent i god tid før skolestart, og de er fullstendig normale og trygge ungdommer. Dermed bevist at de kan være trygge uten smokk og klut også.

Herreminjuledag hva man skal henge seg opp i. Kan også forsikre om at yngstemann som aldri hadde klut, men som brukte smokk frem til 3-års alder også er en trygg unge som fortsatt finner glede i å sitte i fanget til tross for at han er skolegutt.

Anonymous poster hash: 66b6c...44c

Skrevet

Ja, forresten. Min eldste på 3.5 har både koselig og smokk. I tillegg er han ikke helt tørr enda. Jeg satser på at alt ordner seg og at han er ferdig med dette til han konfirmeres. Fireårig er barna mine sunne og friske selv om de er glad i disse objektene. ;)

Skrevet

Du har tydeligvis ikke barn som er avhengig av dette du ser jeg. For det er jo det det er, avhengighet. ..

Det er så utrolig konstruktivt med "du kan ikke ha opplevd det selv"- kommentarer. Hva vet du om det? Mener du at det ikke er trist om foreldre bare stappet i en smokk eller klut uten å trøste/klemme barnet dersom det gråter?

Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet

Ja, forresten. Min eldste på 3.5 har både koselig og smokk. I tillegg er han ikke helt tørr enda. Jeg satser på at alt ordner seg og at han er ferdig med dette til han konfirmeres. Fireårig er barna mine sunne og friske selv om de er glad i disse objektene. ;)

Du er neigu ikke skvetten som tør stå frem med dette her! Min tur min tur: det hender 7-åringen vår sover med oss. Ikke frdi han ikke tør sove i egen seng, men for kosen sin skyld. Vi har plass og alle sover godt.

Skal skal ikke signere med nick....

Skrevet

Men burde ikke barnet føle ro og trgghet også uten dette? Og greie å kjøre bil uten slikt? Mine barn har aldri brukt smokk, og kosefilla ble kun brukt i senga når de skulle sovne. Aldri noe problem å kjøre bil, hva skulle smokk og kosefille hjelpe for der liksom? Trøst og trygghet har de følt i det daglige og ved kos med foreldre.

Anonymous poster hash: df3db...4b9

Tanken har ikke slått deg at barn kanskje er forskjellige da?

Min eldste var avhengig av smokk og klut. Dette sluttet han med da han var 3 år. Ble ingen problemer der i gården.

Mellomste har aldri vært interessert i verken smokk eller klut.

Sistemann er 2 år og bruker både smokk og klut. Regner med det ikke blir noen problemer her i gården heller.

Herregud så glad jeg er for at jeg er en litt erfaren mor og klarer å være såpass avslappet. :-)

Skrevet

Det er så utrolig konstruktivt med "du kan ikke ha opplevd det selv"- kommentarer. Hva vet du om det? Mener du at det ikke er trist om foreldre bare stappet i en smokk eller klut uten å trøste/klemme barnet dersom det gråter?

Men Herregud da, prøver jo å fortelle at det ikke er helt slik det funker...

Skrevet

Min på 18 mnd er veeeeldig avhenging av sutt og kosefille. Og skal nok la han ha den kosen så lenge han trenger den. Nå skal han begynne i bhgen og jeg er sjeleglad for at han kan ha den tryggheten med seg dit :)

Anonymous poster hash: ec34c...dc4
Skrevet

Jeg skjønner at det kan være vanskelig for deg å forstå det ettersom dine barn ikke har hatt de samme vanene og respondert positivt mht smokk og kos som mine barn (og tydeligvis flere andres). Barn er som kjent svært ulike hverandre.

Mitt første barn forstod aldri vitsen med hverken smokk eller kos. Vi introduserte en myk koseklut da han var nyfødt, men denne ble totalt oversett. Heller ikke kosedyr, bamser osv var noe han ville ha noe særlig med å gjøre. Han har forøvrig alltid fått mye oppmerksomhet, kos, trygghet og trøst. Og kjærlighet. Akkurat som sine søsken.

Vårt andre barn likte å sovne tett inntil kosekluten sin fra hun var nyfødt. Hun liksom snuste seg inn mot den. Var hun urolig i løpet av natten hjalp det å bare la "kosen" berøre ansiktet hennes.. så roet hun seg og sovnet igjen. Hun var en ganske rolig baby. Tror du hun egentlig aldri har fått det hun trenger av kos og trygghet igjennom meg ettersom kosekluten hjalp henne til å sove og roe seg i løpet av natten? Tror du hun aldri sov tett inntil meg, ble trøstet, gråt og ble løftet opp, båret rundt i huset, bysset, pratet med, elsket?

Når hun etterhvert har blitt nesten to år bruker hun fortsatt smokken og kosen. Hun pleier å ville hvile og slappe av litt på ettermiddagen og går selv og henter stæsjet sitt. :) Inn i mellom, ganske ofte faktisk, har hun veldig sterk vilje. Og ofte vil hun ikke kjøre bil. Det er kjedelig som hun sier. Enda verre blir det da hun er trøtt, hun sovner nemlig ikke i bilen så lett. Simsalabim, smokk og kos og hele bilturen er reddet. Humøret mitt også. :)

Jeg ser ikke helt problemet jeg da.

Anonymous poster hash: a8392...764

Skrevet

Det er vel veldig forskjellig er det ikke det som er poenget? De fleste gir ikke bare smokk eller klut, men trist i de tilfellene det erstatter foreldrene. Jeg har aldri påstått at det er det alle gjør...og ei heller ment å angripe dem som gir smokk eller koseklut.

Skrevet

Bruker vel bleie fortsatt også da.. Noen foreldre burde ikke hatt barn.

Anonymous poster hash: e89f8...a48

Skrevet

Det er jo litt trist at barnet forbinder trygghet og trøst med smokk og klut istedenfor kos og klem fra mor eller far...Anonymous poster hash: df8cf...00c

Poenget mitt var ikke å angripe smokk eller koseklut, men foreldre som konsekvent kommer med smokk eller klut idet barnet trenger trøst og ikke gjør noe mer aktivt for å trøste det selv... Ser at jeg kanskje var litt for kort. Anonymous poster hash: df8cf...00c
Det er så utrolig konstruktivt med "du kan ikke ha opplevd det selv"- kommentarer. Hva vet du om det? Mener du at det ikke er trist om foreldre bare stappet i en smokk eller klut uten å trøste/klemme barnet dersom det gråter? Anonymous poster hash: df8cf...00c

Det er vel veldig forskjellig er det ikke det som er poenget? De fleste gir ikke bare smokk eller klut, men trist i de tilfellene det erstatter foreldrene. Jeg har aldri påstått at det er det alle gjør...og ei heller ment å angripe dem som gir smokk eller koseklut. Anonymous poster hash: df8cf...00c

Kjenner du mange som aldri trøster barna sine, men istedenfor dytter en smokk inn i truten og slenger en kos i trynet på dem? I såfall må du ringe barnevernet!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...