Gå til innhold

Når bør barna ha "folkeskikk"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hvilken alder bør en forvente at barn har folkeskikk? Min på 2.5 år hilser på folk med hei og smil. Håndhilser om folk setter fram hånda. Vinker og sier hadet og ses i morgen osv når vi/noen drar og deler gladelig ut koser. Han sier takk for maten etter måltider og forsyner seg ikke av mat/godteri som står framme uten å spørre. Han sier unnskyld og gir en kos om han er hardhendt med noen. Hører generelt på oss hvis vi sier nei osv. Men han raper når han føler for det og promper og bæsjer i bleia ved middagsbordet. Burde vi jobbe med å få slutt på det eller er han litt liten for det? Tenker det kanskje hører sammen med bleieslutt?

Hva burde en på 2.5 år kunne av normal folkeskikk?

Anonymous poster hash: d2ae9...620

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes gutten deres har bra folkeskikk. Men når det kommer til raping og promping, så kan man si at raper så sier man unnskyld og promping skal ikke være ved bordet.

Anonymous poster hash: 12f7e...96c
Skrevet

Umulig for en på 2,5 å ha folkeskikk... Vi jobber med å ikke prompe ved bordet å si unnskyld for å prompe men hun gjør det likevel. Jobber også med alt det andre som din får til. Feks å ikke slå, si unnskyld, si takk, hei osv. Det skjer ikke alltid på mine premisser akkurat.

Tenker at når den typiske trassalderen er forbi, ca ved 4 år, og forståelsen også er bedre, så er det lettere å jobbe med folkeskikken... Og en femåring bør vel kunne forventes å ha litt folkeskikk.

Anonymous poster hash: 7893e...354

Skrevet

Synes det høres ut som han har kommet langt. :)

Min gutt på samme alder sier nesten ingen sånne høflighetsord enda, det virker som han har litt problemer med å si ting vi ber ham om å si. Han kan si "takk" av og til av seg selv, men låser seg om vi minner ham på det, ser at han synes det er ubehagelig, så vi prøver å heller være gode eksempler selv så får det komme når det kommer. Han vil heller ikke si hadet eller natta, men vinker i stedet. Dele ut koser gjør han ytterst sjelden, men akkurat det synes jeg han skal få bestemme selv.

Luften synes jeg de skal få slippe ut når den kommer når de er så små, men mulig jeg er litt farget av at gutten min er mye plaget med luft i magen. ;)

Anonymous poster hash: e0416...278
Skrevet

Høres ganske lik ut vår jente på 2 år og 10 mnd. Hun sier takk og vær så god, unnskyld, kan jeg få++. Hun får fortsatt prompe ved bordet;) øver nå på å sitte stille til andre ved matbordet er ferdig- det er vanskelig men kommer seg nok etterhvert:)

Anonymous poster hash: fe0e1...efa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...