Gå til innhold

Bare ekstra ressurssterke som får mer enn 2 barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere barn behøver ikke være så dyrt! Det blir litt etter hvordan man legger opp det selv. Til og med tre barn trenger man som regel ikke større bil eller større bolig.

For min del er faktisk noe av grunnen til at jeg tror vi stopper etter 3 nå at jeg vet at våre norske, bortskjemte barn er ENORMT ressurskrevende for kloden vår. Ja, dere kan si det er sært, men jeg har kunnskap nok til å vite at vi bør være bekymret for fremtiden med tanke på klima og ressurser som mat, vann og energi. Vi ser allerede tydelige tegn på at skjev ressursfordeling og begynnende matvarekriser begynner å utløse konflikter, folkevandringer o.l.

Dette er også grunnen til at vi begrenser oss når det gjelder innkjøp, spesielt av luksusvarer, sydenturer, o.l. Jeg sjekker alltid først om barneutstyr og barneklær -eller saker til meg selv også- kan kjøpes brukt. Vi satser på nøytrale klær av god kvalitet, slik at mye kan arves mellom søsken. Og vi bytter, låner og arver mye mellom andre familier i omgangskretsen vår. Der er dette akseptert. Vi sparer mye penger på dette, og barna har alt de trenger og mere til.

Vi begrenser også når det gjelder fritidsaktiviteter. De får være med på maks 2, evt 3 aktiviteter hver (men da bør det være årstidsavhengige aktiviteter, slik at det ikke er 3 aktiviteter samtidig). Jeg mener barn bør ha minst 2-3 ettermiddager fri i uka. De skal jo ha tid til lekser og frilek uten vokseninnblanding også. Og vi samarbeider med andre foreldre for å begrense unødvendig bilkjøring. Barna MÅ ikke ha en forelder som står og heier på seg hele tiden på fotballtrening o.l. De bør trene mest fordi det er morsomt for sin egen del, ikke for å gjøre mamma eller pappa stolte. I idrettslaget til våre barn er det byttekvelder og brukt-loppemarked av sportsutstyr hvert år.

Vi sparer all barnetrygd de første 10 årene. Da har vi en bra konto å ta av til ekstra lommepenger og utstyr når barna blir eldre og koster mer i drift, og likevel skal vi ha litt sparepenger igjen til barna skal etablere seg selv for første gang. Studier må de regne med å betale selv med lånekassen og deltidsjobb akkurat som vi foreldre gjorde.

Anonymous poster hash: 99e4d...8b7

Dere høres veldig fornuftige ut! :) Flere skulle vært som dere.

Anonymous poster hash: b83ba...f66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...