Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #1 Skrevet 30. desember 2013 Kanskje ikke så god overskrift men det jeg lurer på er om dere bruker belønningssystemer eller andre metoder for å få barna (har selv barn på 3 og 6) til å gjøre ting som f.eks: -Gå på do (3-åringen) -Vaske hender (3-åringen) -sette på plass sko og jakke (6-åringen) -Hjelpe til med å rydde av bordet (Ihvertfall sitt eget - 6-åringen) -Rydde opp etter seg (begge..) -Sitte fint ved bordet når det er middag -Smake på maten For tiden er det veldig mye "NEI" her i huset og jeg blir litt matt. Kan jo ikke ta de med makt og akkurat nå føler jeg at ingenting fungerer. F.eks ved middagen. Først må jeg lokke og lure for å få de til å sette seg i det hele tatt. Så er det grimaser og hyling over at de ikke liker, og da kan jeg jo nesten ikke be de gå fra bordet siden det var det de ville i utgangspunktet. Klistremerker ser ikke ut til å ha noen særlig effekt. Ønsker heller ikke å begynne med store premier for alt mulig. Tips? Anonymous poster hash: 148c8...189
___ Skrevet 30. desember 2013 #2 Skrevet 30. desember 2013 Navnet deres ned litt høyere stemme og litt dypere toneleie enn vanlig så lystrer de så godt som bestandig. Ikke ofte jeg trenger være så streng da.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #3 Skrevet 30. desember 2013 Tja. Ikke så flink jeg - ender ofte opp som maskjerring, og så er det full kamp til slutt. Så jeg tar også gjerne noen tips. Er nok litt for bløthjertet når det gjelder konsekvenser. I morgen skal niåringen rydde rommet. "du maser sånn", sa hun i sted, fordi jeg nevnte det da hun skulle legge seg. Vel, jeg sa det for noen timer siden også, og maste ikke mer. Se hva som skjedde - ingen ting! Uansett, i morgen skal det ryddes, hun får ên time, så kommer jeg og tar resten i en bærepose før jeg støvsuger. Ikke så lenge siden jeg gjorde det sist, så håper det sitter enda.Bæreposen er selvsagt borte etterpå, uansett innhold. Ved matbordet har vi iblant tatt fra ungen maten om de ikke sitter fint, men de får ikke gå ifra.Evt får de ikke ketsjup på f.eks spaghettien før kjøttbollene/grønnsakene er spist, eller i det minste smakt på. vi har en vei å gå når det gjelder bordskikk også, men det handler ikke så mye om metoder, tror jeg, Jeg er bare for lite "på", ting går meg hus forbi. Plutselig har et barn gått fra bordet - da burde jeg ha stoppet det før det kom seg av stolen, i stedet må jeg helt på soverommet for å hente. Klart det blir unødvendig kaos av slikt, men jeg har bare meg selv å takke. Anonymous poster hash: cc9ac...62c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #4 Skrevet 30. desember 2013 Nei vi belønner ikke sånt. Men vi har vært konsekvente med det. Jakkene skal på knaggen, tisser de på seg må de nå skifte selv ( nå er det latskap evt, ikke uhell). Minner om å vaske hender, det prøver de å lure seg unna. Men de protesterer ikke. Klistremerker og belønning har blitt brukt til dotrening og sutteslutt. Ikke for å henge opp jakker og spise middag. Her er det forøvrig smak på maten eller vent til kvelds. Smaker de på og ikke liker kan de få annet, men uten å smake på må de vente til neste måltid. Mulig jeg er streng men det fungerer for oss. Anonymous poster hash: 735fb...d4e
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #5 Skrevet 30. desember 2013 Hvis de ikke vil komme til matbordet, gir jeg de en advarsel før jeg tar fra de det de holder på ed (leke, tv, spill) og leder de så til bordet. Om det mot formodning skulle bli noe mer tull da, må de sitte i time out. Det hjelper også at jeg teller til 10, da får de fart på seg og er alltid på plass før jeg har kommet til 10. Svært sjelden, og da kun 3-åringen, låses ting helt, som i kveld da 3-åringen absolutt ikke ville pusse tenner og legge seg. Han nektet å komme, og til slutt måtte jeg bære ham på badet. Han var helt krakilsk og ville løpe ut. Jeg låste døren og snakket hele tiden rolig med ham. Jeg sa han fikk gå ut av badet når vi var ferdige med tannpussen. Tannpussen ble nå så som så siden han var hysterisk, men jeg lukket opp døren så fort den var over. Da lot jeg pappaen overta siden han var rimelig sint på meg, da funker det godt med voksenbytte. Pappaen bar en hylende gutt opp på soverommet, og han roet seg så fort han fikk kosedyret og la seg rolig ned. En nattasang og alle var venner igjen. Poenget er at vi er forutsigbare, vi er rolige og vi sier hva som skal skje. Ikke alltid det funker selvsagt, jeg hadde jo sagt fra om tannpuss og leggetid da det var 5 og 1 minutt igjen, men det gikk fint til slutt. Til sammen 5 minutter med grining. Anonymous poster hash: 9c8c7...8bc
Superdolly Skrevet 30. desember 2013 #6 Skrevet 30. desember 2013 Velg dine kamper med omhu. Jeg har vurdert det dithen at mine barn tåler å hoppe over et måltid. Nekter de å komme og sette seg ved bordet, sier jeg rolig at greit, men da blir det ikke mat på dem før (sett inn neste måltid). Kommer de ikke, vel, så får de ikke mat. De blir sultne og sutrete, men da opplever de det og lærer kanskje noe. Jakker og sko som ikke henges opp eller settes på plass. Jeg henter barna med en gang jeg oppdager at de har glemt det. Leier dem om nødvendig ut i gangen. Det er ikke alltid jeg oppdager slikt med en gang, og det hadde jo tatt mindre tid og krefter å ordne det selv, men de må avbryte hva de nå enn holder på med og rydde. På sikt har de lært av dette. Alle mine har i grunnen syntes det er gøy å sette ting inn i oppvaskmaskinen etter måltider, så der har jeg ingen tips å komme med. Og rydding... Rydding er et banneord her i huset, i hvert fall for ungene. Det går på tvang, og til tider, da de var små, måtte jeg fysisk ta hendene deres og hjelpe dem å plukke opp ting. For oss fungerer det forresten bedre med mer konkrete beskjeder enn "rydd opp etter deg!" "Plukk all legoen opp i den kassa," virker mye bedre.
ærlig talt Skrevet 30. desember 2013 #7 Skrevet 30. desember 2013 Vi har hatt belønningssystem på bleieslutt/bruk av do, da i form av non-stop eller penger, gutta har aldri brydd seg med klistremerker og sånn. Når det kommer til å rydde opp etter seg, bruker jeg strenge-stemmen om de protesterer Da snakker jeg tydelig og ser de rett i øya. Funker det Og så roser jeg dem for det til det utvikler seg til en rutine.
Kliko Skrevet 30. desember 2013 #8 Skrevet 30. desember 2013 Jeg syns det er noe stort tull med belønning for ting vi foreldre kan forvente av barn over en viss alder. Hva da når de blir eldre og er godt vant til belønning for ting som egentlig er en selvfølge? Sier absolutt ikke at jeg er en ekspert, har mange kamper her også. Men har en fem åring som spiser maten sin, henger opp jakka si, setter skoene på plass og andre ting jeg forventer av han. Han vet nettopp hva jeg forventer av han, og gjør det uten klistremerker eller annet tull. Han oppmuntres ved positive tilbakemeldinger, gode rutiner og terping. Han vet at jeg bestemmer og respekterer det fordi han vet konsekvensen av dårlig oppførsel er. Hender av og til (var mer før) at han tøyde strikke og testa igjen og igjen, men ikke så ofte før. Her gjør jeg sånn: gjør han noe galt ( galt og galt da, men la oss kalle det det) må han stå inntil veggen (hvilke som helst vegg) i to minutter. Etter det snakker jeg med han, forteller hva jeg forventer av han i forbindelse med hva han gjorde, han sier unnskyld også er vi ferdig med det (han må også rette på det han har gjort ved å f.eks henge opp jakka / rydde opp lekene). Dette fungere for meg. Jeg har i dag en leken og trygg femåring, som sitter pent ved bordet, rydder opp lekene sine og oppfører seg fordi jeg minner han på det (en gang) så han vet hva jeg forventer :-)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #9 Skrevet 30. desember 2013 Har aldri brukt belønningssystemer for noe som helst. Har en gutt som nettopp har blitt 4, og han gjør alltid alt på din liste (og har gjort det lenge), unntatt å smake på maten da det er frivillig hos oss (han er forøvrig flink til både å spise og smake). Jeg er imot belønning i oppdragelsen. Jeg gir tydelig beskjed om hva jeg vil de skal gjøre (rydde etter seg, henge opp jakke etc) og må i en innkjøringsperiode være tett på og gjenta ved hver minste lille anledning inntil det har blitt en vane og han skjønner at sånn vil jeg ha det bestandig. Etter en liten og intens innkjøringsperiode trengs kun en liten påminnelse i ny og ne. Anonymous poster hash: feed5...fe9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #10 Skrevet 30. desember 2013 Bruker aldri belønning for ting de skal gjøre som for meg er helt naturlig... Er redd de skal forlange "premie" for alt de gjør.. Gå på do: hvis han ennå ikke er helt tørr, la han gå naken så ofte som mulig. Med denne metoden tok det meg maks 2 uker å få barna tørre.. Vaske hender: stå på badet sammen med barnet til det vasker hender. Ikke si noe, men skryt masse når det er gjort. sette på plass sko og jakke: stå i gangen til det er gjort. Sett deg gjerne ned og begynn å lese visen eller et eller annet, men ikke la han gå inn før det er gjort. Hjelpe til med å rydde av bordet: ingen får gå fra før de har ryddet.. Kjedelig å sitte på en stol og tror ikke de krangler så lenge på det.. Rydde opp etter seg: barn trenger litt drahjelp.. Er det veldig mye bør en voksen hjelpe til med organiseringen av rydding. Feks si til de "kan du samle alle bilene og legge de i kassen sin?" Sitte fint ved bordet når det er mat: mat serveres ikke før alle er kommet til ro. Sitter de urolig under måltidet, vurder hva som er ok, hva som er nesten ok og hva som ikke er ok og begynn med det som ikke er ok og "jobb det nedover" Smake på maten: den er vanskelig.. Jeg er heldig og har barn som smaker på alt.. Kanskje går det å gjøre det til noe gøy? Fortelle litt om det de skal smake? Gulrøtter er nesa til snømenn, så da spiser de en nese, ikke gulrøtter.. Brokkoli er egentlig et lite tre, pass deg så du ikke spiser hele skogen til minimenneskene.. Blomkål er vintertrærne til minimenneskene... Hmmmm.. Nei her var jeg virkelig blank:) Anonymous poster hash: 44bb6...386
Siamese Hellhound Skrevet 30. desember 2013 #11 Skrevet 30. desember 2013 Jeg har bare en treåring, men her funker det å appellere til konkurranseinstinktet. Hvor fort klarer du å ....? Klarer du å ta på buksa før jeg har talt til fem? Noen ganger vil han egentlig ikke, og sier 'neeii? Ikke telle!!!'. Men om jeg teller likevel, klarer han ikke å la være å gjøre det. Så får han masse skryt etterpå (passer på å telle akkurat passe langsomt, sånn at han rekker det han skal). Dette funker på påkledning, tissing, vasking av hender, spising m.m. Og så slipper vi å havne i trassefella (Joda, vi er ofte der også, altså).
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #12 Skrevet 30. desember 2013 Klikker Anonymous poster hash: 4bac4...799
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #13 Skrevet 30. desember 2013 Bruker aldri belønning for ting de skal gjøre som for meg er helt naturlig... Er redd de skal forlange "premie" for alt de gjør.. Gå på do: hvis han ennå ikke er helt tørr, la han gå naken så ofte som mulig. Med denne metoden tok det meg maks 2 uker å få barna tørre.. Vaske hender: stå på badet sammen med barnet til det vasker hender. Ikke si noe, men skryt masse når det er gjort. sette på plass sko og jakke: stå i gangen til det er gjort. Sett deg gjerne ned og begynn å lese visen eller et eller annet, men ikke la han gå inn før det er gjort. Hjelpe til med å rydde av bordet: ingen får gå fra før de har ryddet.. Kjedelig å sitte på en stol og tror ikke de krangler så lenge på det.. Rydde opp etter seg: barn trenger litt drahjelp.. Er det veldig mye bør en voksen hjelpe til med organiseringen av rydding. Feks si til de "kan du samle alle bilene og legge de i kassen sin?" Sitte fint ved bordet når det er mat: mat serveres ikke før alle er kommet til ro. Sitter de urolig under måltidet, vurder hva som er ok, hva som er nesten ok og hva som ikke er ok og begynn med det som ikke er ok og "jobb det nedover" Smake på maten: den er vanskelig.. Jeg er heldig og har barn som smaker på alt.. Kanskje går det å gjøre det til noe gøy? Fortelle litt om det de skal smake? Gulrøtter er nesa til snømenn, så da spiser de en nese, ikke gulrøtter.. Brokkoli er egentlig et lite tre, pass deg så du ikke spiser hele skogen til minimenneskene.. Blomkål er vintertrærne til minimenneskene... Hmmmm.. Nei her var jeg virkelig blank:) Anonymous poster hash: 44bb6...386 Hehe, bare en liten morsom kommentar: min mamma (mormoren til sønnen) sa at brokkoli var små trær og fortalte en historie lm brokkoli (som var den eneste grønnsaken gutten spiste masse av! I to år etter nektet han å spise brokkoli fordi det var trær!!! ;-) Anonymous poster hash: 4368c...c68
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #14 Skrevet 30. desember 2013 Bruker aldri belønning for ting de skal gjøre som for meg er helt naturlig... Er redd de skal forlange "premie" for alt de gjør.. Gå på do: hvis han ennå ikke er helt tørr, la han gå naken så ofte som mulig. Med denne metoden tok det meg maks 2 uker å få barna tørre.. Vaske hender: stå på badet sammen med barnet til det vasker hender. Ikke si noe, men skryt masse når det er gjort. sette på plass sko og jakke: stå i gangen til det er gjort. Sett deg gjerne ned og begynn å lese visen eller et eller annet, men ikke la han gå inn før det er gjort. Hjelpe til med å rydde av bordet: ingen får gå fra før de har ryddet.. Kjedelig å sitte på en stol og tror ikke de krangler så lenge på det.. Rydde opp etter seg: barn trenger litt drahjelp.. Er det veldig mye bør en voksen hjelpe til med organiseringen av rydding. Feks si til de "kan du samle alle bilene og legge de i kassen sin?" Sitte fint ved bordet når det er mat: mat serveres ikke før alle er kommet til ro. Sitter de urolig under måltidet, vurder hva som er ok, hva som er nesten ok og hva som ikke er ok og begynn med det som ikke er ok og "jobb det nedover" Smake på maten: den er vanskelig.. Jeg er heldig og har barn som smaker på alt.. Kanskje går det å gjøre det til noe gøy? Fortelle litt om det de skal smake? Gulrøtter er nesa til snømenn, så da spiser de en nese, ikke gulrøtter.. Brokkoli er egentlig et lite tre, pass deg så du ikke spiser hele skogen til minimenneskene.. Blomkål er vintertrærne til minimenneskene... Hmmmm.. Nei her var jeg virkelig blank:) Anonymous poster hash: 44bb6...386 Hehe, bare en liten morsom kommentar: min mamma (mormoren til sønnen) sa at brokkoli var små trær og fortalte en historie lm brokkoli (som var den eneste grønnsaken gutten spiste masse av! I to år etter nektet han å spise brokkoli fordi det var trær!!! ;-) Anonymous poster hash: 4368c...c68 Hehe:) trekker tilbake Brokkoli-tipset:) Anonymous poster hash: 44bb6...386
Mamma4livet Skrevet 30. desember 2013 #15 Skrevet 30. desember 2013 Vi har oppdratt en nå voksen sønn og er i gang med nummer to som er 2 år. De beste råd jeg kan gi er følgende: - Tenk gjennom hva du forventer av hvert av barna dine i forhold til alle de punktene du har nevnt. Det kan være lurt å sette seg ned en kveld etter at barna er lagt, tenk gjennom hvilke situasjoner dere/du synes er krevende og som du vil "til livs". - Dersom dere er to som har oppdragerrolle i huset så må dere bli enige om hva som gjelder for begge barna. - Gjennomfør og vær konsekvent. Det siste er veldig viktig. Vær helt rolig, bestemt og gjenta til det kjedsommelige hva dere forventer av barna. Når de er små er det enklere å innføre gode rutiner enn når de er eldre. - Ikke true med konsekvenser/straff du ikke har tenkt å gjennomføre. Da undergraver du deg selv som oppdrager. Bortsett fra ved helt spesielle tilfeller (feks bleieslutt) så har vi heller ikke brukt belønning i form av ting, klistremerker osv. Jeg bruker også avledning i stor grad. Dersom jeg ser at barnet mitt "prøver seg", eks. gjør ting han ikke får lov til gjentatte ganger så finner jeg på noe sammen med han i stedenfor å kjefte. (Tuller og tøyser litt slik at han "glemmer" hva han holdt på med).
LeTwinsA Skrevet 31. desember 2013 #16 Skrevet 31. desember 2013 Bruker aldri belønning for ting de skal gjøre som for meg er helt naturlig... Er redd de skal forlange "premie" for alt de gjør.. Gå på do: hvis han ennå ikke er helt tørr, la han gå naken så ofte som mulig. Med denne metoden tok det meg maks 2 uker å få barna tørre.. Vaske hender: stå på badet sammen med barnet til det vasker hender. Ikke si noe, men skryt masse når det er gjort. sette på plass sko og jakke: stå i gangen til det er gjort. Sett deg gjerne ned og begynn å lese visen eller et eller annet, men ikke la han gå inn før det er gjort. Hjelpe til med å rydde av bordet: ingen får gå fra før de har ryddet.. Kjedelig å sitte på en stol og tror ikke de krangler så lenge på det.. Rydde opp etter seg: barn trenger litt drahjelp.. Er det veldig mye bør en voksen hjelpe til med organiseringen av rydding. Feks si til de "kan du samle alle bilene og legge de i kassen sin?" Sitte fint ved bordet når det er mat: mat serveres ikke før alle er kommet til ro. Sitter de urolig under måltidet, vurder hva som er ok, hva som er nesten ok og hva som ikke er ok og begynn med det som ikke er ok og "jobb det nedover" Smake på maten: den er vanskelig.. Jeg er heldig og har barn som smaker på alt.. Kanskje går det å gjøre det til noe gøy? Fortelle litt om det de skal smake? Gulrøtter er nesa til snømenn, så da spiser de en nese, ikke gulrøtter.. Brokkoli er egentlig et lite tre, pass deg så du ikke spiser hele skogen til minimenneskene.. Blomkål er vintertrærne til minimenneskene... Hmmmm.. Nei her var jeg virkelig blank:) Anonymous poster hash: 44bb6...386 Hehe, bare en liten morsom kommentar: min mamma (mormoren til sønnen) sa at brokkoli var små trær og fortalte en historie lm brokkoli (som var den eneste grønnsaken gutten spiste masse av! I to år etter nektet han å spise brokkoli fordi det var trær!!! ;-) Anonymous poster hash: 4368c...c68 Haha her spiser de trær så det jomer.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå