Gå til innhold

Har et ammespørsmål jeg også. Hva når storesøsken trenger alenetid med mamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og vil gjøre noe uten babyen. Hva gjør man egentlig da når mor må være ikke nærheten av babyen for å mate

Anonymous poster hash: 37a7e...7d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ammer vel ikke hele tiden? Selv om det kanskje føles sånn :)

Jeg pumpet melk slik at jeg kunne være borte noen timer.

Skrevet

Og vil gjøre noe uten babyen. Hva gjør man egentlig da når mor må være ikke nærheten av babyen for å mate

Anonymous poster hash: 37a7e...7d1 [/quot

Da ga far nan, gikk helt fint. Var ikke så ofte det var snakk om

Anonymous poster hash: dcad5...479

Skrevet

Jeg hadde alenetid med 2-åringen i en times tid hver dag etter at jeg kom hjem fra sykehuset med lillebror. Vil tro at det er ganske så nødvendig for å unngå søskensjalusi? Den første tiden dro vi bare på lekeplassen like ved eller i skogen rett bak huset. Evt bare i badekaret eller lekerommet når babyen hadde veldig urolige dager. Men når babyen endelig tok flaske fra 4 1/2 mnd alder (hurra for tommee tippee), så kunne vi dra på lengre utflukter som varte i noen timer, f eks leke- eller badeland.

Skrevet

Pass på når babyen sover, eller så kan pappaen vel trå til litt? Viktig å få til litt tid med førstemann innimellom.

Skrevet

Jeg hadde alenetid med 2-åringen i en times tid hver dag etter at jeg kom hjem fra sykehuset med lillebror. Vil tro at det er ganske så nødvendig for å unngå søskensjalusi? Den første tiden dro vi bare på lekeplassen like ved eller i skogen rett bak huset. Evt bare i badekaret eller lekerommet når babyen hadde veldig urolige dager. Men når babyen endelig tok flaske fra 4 1/2 mnd alder (hurra for tommee tippee), så kunne vi dra på lengre utflukter som varte i noen timer, f eks leke- eller badeland.

Enig med denne! Alenetid trenger ikke være langt unna, et annet rom enn babyen fungerer bra i starten. Gjør noe du har pleid å gjøre med den eldste, lese bok, spille spill, bake, ta kveldsstellet... Eller vær ute i nabolaget.

Anonymous poster hash: 30ff7...bae

Skrevet

Hei

Enig med denne! Alenetid trenger ikke være langt unna, et annet rom enn babyen fungerer bra i starten. Gjør noe du har pleid å gjøre med den eldste, lese bok, spille spill, bake, ta kveldsstellet... Eller vær ute i nabolaget.

Hva når barnefar så å si aldri er hjemme? :P

Anonymous poster hash: 131b5...87c

Skrevet

Alenetid? Har jeg ikke tenkt på engang;) Kanskje fordi jeg fikk tvillinger første gang.... Man kan da være sammen med og gi oppmerksomhet til flere barn om hverandre? Jeg har voksne barn også, og de har da aldri sagt noe om at det har vært et problem i oppveksten...

Skrevet

Barnfar som aldri hjemme? Huff det hørtes jo trist ut :-( Men de fleste små babyer sover jo en del på dagtid.

Skrevet

bra tråd! dette tenker eg og på, håpar me får det til! får vondt i magen av å tenka på at gutten min skal føla seg forbigått!

Skrevet

Har alenetid med 2,5 åringen når babyen på 3,5 mnd sover. Enten hjemme eller så går vi tur mens lillebror sover i vognen. Har også alenetid med storesøster mens lillebror ligger å leker på matta si.

Men det blir selvsagt ikke like mye som før. Heldigvis har jeg en flink samboer som er mye med henne:) hun var pappajente fra før men har blitt enda mer pappajente siden babyen kom. Men hun har blitt mer kosete med meg da. Får stadig spontane koser:) og hun er så utrolig omsorgsfull ovenfor lillebror.

Åh det er herlig å være 2 barnsmor. Føler jeg overøses med kjærlighet hver dag:)

Anonymous poster hash: 97e04...62a

Skrevet

bra tråd! dette tenker eg og på, håpar me får det til! får vondt i magen av å tenka på at gutten min skal føla seg forbigått!

Jeg husker godt den følelsen, men bare vent... Det tar ikke lang tid før gleden av å ha et søsken gir storebror mye mer enn det han «ofrer» i mindre tid og oppmerksomhet fra deg. Det er herlig å se hvilken glede egne barn har av hverandre!

Skrevet

Alenetid? Har jeg ikke tenkt på engang;) Kanskje fordi jeg fikk tvillinger første gang.... Man kan da være sammen med og gi oppmerksomhet til flere barn om hverandre? Jeg har voksne barn også, og de har da aldri sagt noe om at det har vært et problem i oppveksten...

Sikkert verst for de barna som er vant til å ha mye alenetid med foreldrene sine ja. Og jeg savnet storebror masse de første månedene, når det var mye styr med babyen. Var så deilig å ha alenetid med en stor gutt innimellom, og å la faren styre med den lille babyen! Så behovet var veldig gjensidig her i heimen :)

Og om mor kun vier oppmerksomhet til babyen over tid så er det ikke rart om det blir søskensjalusi heller da. Jeg hadde for lite tid med storebror de første dagene etter fødsel pga pumping/flasking hver halvannen time døgnet rundt med en gulsottbaby, gikk ikke lang tid før en såret storebror vendte meg ryggen. Heldigvis vendte vi det raskt når jeg satte av daglig alenetid med ham, slik at han forsto at det ikke bare var babyen jeg var glad i :)

Skrevet

Sikkert verst for de barna som er vant til å ha mye alenetid med foreldrene sine ja. Og jeg savnet storebror masse de første månedene, når det var mye styr med babyen. Var så deilig å ha alenetid med en stor gutt innimellom, og å la faren styre med den lille babyen! Så behovet var veldig gjensidig her i heimen :)

Og om mor kun vier oppmerksomhet til babyen over tid så er det ikke rart om det blir søskensjalusi heller da. Jeg hadde for lite tid med storebror de første dagene etter fødsel pga pumping/flasking hver halvannen time døgnet rundt med en gulsottbaby, gikk ikke lang tid før en såret storebror vendte meg ryggen. Heldigvis vendte vi det raskt når jeg satte av daglig alenetid med ham, slik at han forsto at det ikke bare var babyen jeg var glad i  :)

Skjønner:) Har aldri hatt babyer som har krevd så mye oppmerksomhet av meg. Babyene har spist og sovet, så det har liksom gått av seg selv:) Så har jeg jo hatt 3 nesten voksne barn med de 3 siste babyene, og de har jo også gitt de små masse kos og oppmerksomhet i tillegg til far selvfølgelig...

Skrevet (endret)

Og om mor kun vier oppmerksomhet til babyen over tid så er det ikke rart om det blir søskensjalusi heller da. Jeg hadde for lite tid med storebror de første dagene etter fødsel pga pumping/flasking hver halvannen time døgnet rundt med en gulsottbaby, gikk ikke lang tid før en såret storebror vendte meg ryggen. Heldigvis vendte vi det raskt når jeg satte av daglig alenetid med ham, slik at han forsto at det ikke bare var babyen jeg var glad i  :)

Skjønner:) Har aldri hatt babyer som har krevd så mye oppmerksomhet av meg. Babyene har spist og sovet, så det har liksom gått av seg selv:) Så har jeg jo hatt 3 nesten voksne barn med de 3 siste babyene, og de har jo også gitt de små masse kos og oppmerksomhet i tillegg til far selvfølgelig...

Hehe, ja her har begge barn vært krevende så vi stopper på to :) Om vi hadde hatt babyer som bare våknet for mat tredjehver time på natta, som sov mer enn 30 min i strekk på dagtid og som kunne ligge litt for seg selv iblant så hadde vi muligens drømt om en til. Høres ut som om dere har en veldig kjekk ungeflokk :klem1:

Endret av Madolyn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...