Gå til innhold

Har dere felles økonomi eller separat økonomi? (Gifte,samboende)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med studielån og sånne ting? Kanskje har den ene ingenting i studielån mens den andre har flere hundre tusen. Eller billån tatt opp før dere ble sammen og lignende. Hvordan gjør dere det med det? Sånne private utgifter/lån.. Anonymous poster hash: 9408e...4c1

Alle inntekter og utgifter er helt felles her. Alt som går inn på konto er våre penger.Anonymous poster hash: b1533...59f
Så hvis du hadde hatt 300 000 i studielån da dere giftet dere så hadde det blitt hans utgift også? Er det vanlig??  Jeg spørr fordi jeg har eget studielån og fikk låne penger av foreldrene mine som egenkapital på huset vi kjøpte, men dette er mine utgifter og har ikke noe med han å gjøre. Anonymous poster hash: 9408e...4c1

Ja, alle pengene som går inn på konto er våre penger, altså betaler han også på mitt studielån.

Anonymous poster hash: b1533...59f

Såpass ja, det kommer nok ikke på tale her. Han tjener 2,5 mill og jeg 350 000 så det er stor forskjell, han vil nok ikke gi bort så mye av inntekten min til meg. Men problemet er at han alltid har masse til overs og sparer flere hundretusen i året mens jeg setter av barnetrydga til barna mine(ikke hans) og en tusenlapp til meg pr mnd.

Anonymous poster hash: 9408e...4c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Felles, samboere.

Anonymous poster hash: 3f49d...58a
Skrevet

Vi er gift og har felles økonomi. Det har vi alltid hatt. Min konto har blitt regningskonto og hans er brukskonto som vi begge har kort til. Funker helt supert for oss :)

Skrevet

Gift, felles økonomi, hver vår konto,men tar pengene til det som trengs fra den kontoen det er mest penger på ;)

Anonymous poster hash: 792c5...0c9
Skrevet

Separat. Han tjener en mill jeg er trygdet og har 170000,-. Ikke akkurat noe positivt for meg.......

Han betaler alt av faste utgifter, men likevel. Jeg har studielån, billån og kjøper klær til ungene, gaver til bursdag og mat og aktiviteter. Blir ekstra utgifter til dette når han er borte på jobb annenhver måned. Har prøvd å ta dette opp med han flere ganger, men han nekter. Jeg har ingenting med hvor mye penger han har på konto. Synes det er sykt at ene kan spare og andre må snu på krona i et forhold. Men men.

Anonymous poster hash: 8667e...08c
Skrevet

Hva med studielån og sånne ting? Kanskje har den ene ingenting i studielån mens den andre har flere hundre tusen. Eller billån tatt opp før dere ble sammen og lignende. Hvordan gjør dere det med det? Sånne private utgifter/lån..

Felles det også. Mannen har studielån, det har ikke jeg. Jeg hadde billån før, det hadde ikke han.

Skrevet

Vi er samboere, har felles økonomi, men hver vår bankkonto.

Skrevet

Vi er samboere, har to barn og separat økonomi. Vi betaler 50/50 på alle utgifter. Har hver vår konto, til og med forskjellig bank :P Han tjener litt mer enn meg, men har alltid minst penger igjen fordi han er en sløser. Han har ingen sparekonto, mens jeg har 180000 på min. Vi prioriterer helt ulikt derfor passer det best for oss å gjøre som vi vil med de pengene vi har igjen etter alle utgiftene. Da blir det ingen uenigheter :)

Anonymous poster hash: f8e36...f54

Skrevet

Separat. Han tjener en mill jeg er trygdet og har 170000,-. Ikke akkurat noe positivt for meg.......

Han betaler alt av faste utgifter, men likevel. Jeg har studielån, billån og kjøper klær til ungene, gaver til bursdag og mat og aktiviteter. Blir ekstra utgifter til dette når han er borte på jobb annenhver måned. Har prøvd å ta dette opp med han flere ganger, men han nekter. Jeg har ingenting med hvor mye penger han har på konto. Synes det er sykt at ene kan spare og andre må snu på krona i et forhold. Men men.

Anonymous poster hash: 8667e...08c

sånn er det hos oss også, han setter av 60 tusen pr mnd, jeg får det såvidt til å gå opp..

Skrevet

Vi har seperat økonomi. Min mann har ca 3x min inntekt, så han betaler sikkert 80% av alle utgifter (om ikke mer) jeg overfører en fast sum til han hver måned "for huslån", men føler at det er en dråpe i havet... Skulle ønske jeg hadde bedre betalt jobb!

Anonymous poster hash: 67811...c2e

Skrevet

Separat. Han tjener en mill jeg er trygdet og har 170000,-. Ikke akkurat noe positivt for meg.......Han betaler alt av faste utgifter, men likevel. Jeg har studielån, billån og kjøper klær til ungene, gaver til bursdag og mat og aktiviteter. Blir ekstra utgifter til dette når han er borte på jobb annenhver måned. Har prøvd å ta dette opp med han flere ganger, men han nekter. Jeg har ingenting med hvor mye penger han har på konto. Synes det er sykt at ene kan spare og andre må snu på krona i et forhold. Men men. Anonymous poster hash: 8667e...08c

Er han barnas far? Da ville jeg rett og slett "gitt" barnetrygden til ham, så får han ta på seg barnas utgifter. Skjønner meg ikke på slik tankegang, dere er jo en familie, 170000 er jo knapt nok til å fø på en katt! :(

Skrevet

Gift. Felles økonomi. Begges inntekter kommer inn på felles konto. Jeg styrer økonomien :-)

Anonymous poster hash: 16c64...4bf

Skrevet

Felles økonomi.. Setter alt utenom 'lommepenger' inn på regningskonto - denne har begge kort på og her betaler vi alt av mat osv..

Mitt studielån holder vi utenfor, men jeg betaler litt mindre en han inn til regningskontoen for å kunne sette av litt til å betale dette!

Anonymous poster hash: 3960c...354

Skrevet

Felles-separat.

Setter inn 20 hver på felles konto hver måned. Dekker alt av faste utgifter og aktiviteter. Shopping, velvære og andre innkjøp bruker vi egne penger.

Synes det er greit.

Sparer private midler i tillegg til at vi sparer på felleskonto.

Til jul og andre høytider kan vi overføre 30 000,- hver.

Anonymous poster hash: 78527...e6d

Skrevet

Hva med studielån og sånne ting? Kanskje har den ene ingenting i studielån mens den andre har flere hundre tusen. Eller billån tatt opp før dere ble sammen og lignende. Hvordan gjør dere det med det? Sånne private utgifter/lån.. Anonymous poster hash: 9408e...4c1

Alle inntekter og utgifter er helt felles her. Alt som går inn på konto er våre penger.

Anonymous poster hash: b1533...59f

Så hvis du hadde hatt 300 000 i studielån da dere giftet dere så hadde det blitt hans utgift også? Er det vanlig?? Jeg spørr fordi jeg har eget studielån og fikk låne penger av foreldrene mine som egenkapital på huset vi kjøpte, men dette er mine utgifter og har ikke noe med han å gjøre.

Vi har regningskonto til fellesutgifter (huslån, strøm, bhg+++). Jeg betaler mitt studielån og han sitt billån. Har også felles matkonto. Han tjener mer enn meg så han setter inn mer enn meg på regningskontoen.

Anonymous poster hash: a561c...d48

Skrevet

Her har vi felles. Begges lønn kommer inn på en konto, ut derfra trekkes alle regninger. I tillegg overføres det en sum til en felles konto som skal dekke bensin, mat og fornøyelser. Denne har vi begge tilgang til.

Han er med på å betale mitt studielån, her er alle utgifter og inntekter felles. Blir for meg kunstig og trist at en part må snu på krona mens den andre kan gjøre som den vil. Fatter ille hvordan det er en fellesskapside.

Skal sies at vi begge har private pensjonssparekontoer og vanlig sparekontoer. Dette for at vi skal kunne kjøpe oss ting vi har lyst på uten at det går utover fellesen.

Skrevet

Felles økonomi.

Mannen fører over sin lønn til meg. Og jeg tar meg av alle regninger. Setter over et visst beløp til matkontoen som mannen har tilgang til.

Vi har 2000 kroner hver i måneden i "lommepenger".

Anonymous poster hash: b3ddc...a6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...