Gå til innhold

Har dere felles økonomi eller separat økonomi? (Gifte,samboende)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Jeg lurer på om dere som er gifte/samboende har felles økonomi? Eller om dere har separat økonomi?

Evt om dere har et kort/konto dere begge kan sette inn penger til, slik at dere kan kjøpe det dere ønsker? 

Takk for at dere svarer :)

Anonymous poster hash: 8c7f7...c6a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hver vår konto.

Mannen tjener mangedoblet av meg, så han betaler det meste og overfører eller gir meg akkurat det jeg vil eller behøver.

Anonymous poster hash: 907f4...e1d
Skrevet

Hver vår konto.

Mannen tjener mangedoblet av meg, så han betaler det meste og overfører eller gir meg akkurat det jeg vil eller behøver.

Samme her :)

Skrevet

Vi er samboere og har felles økonomi. Alt av hans inntekt og alt av min kommer inn på samme konto. Derfra trekkes alle faste utgifter, og det som er igjen bruker vi like mye begge to. Har hvert vårt kort til den kontoen :-)

Anonymous poster hash: 0111d...4a2

Skrevet

Felles. Alt av inntekt går til felles konto. Så har vi en fast overføring fra denne kontoen til hver av oss på privat konto hver mnd som er penger vi bruker på akkurat det vi selv vil.

Anonymous poster hash: 767c2...5f5

Skrevet

Han tjener årlig 650.000 og jeg tjener 800.000. Vi spytter inn 17.500 hver/mnd på en felles konto, og resten disponerer vi selv. Grei deal, men alltid i minus :-(

Anonymous poster hash: 524ad...8f2

Skrevet

Delevis felles. Vi har en felles regningskonto vi setter inn penger på begge to hver mnd. Så har vi hver vår lønnskonto som brukes til hva vi vil og også til matinnkjøp osv.

Vi har også hver vår sparekonto.

Skrevet

Hver vår konto.

Samme her

Anonymous poster hash: b6d50...acf

Skrevet

Hver vår konto.

Samme her :)

Samme her også, men jeg har også kort til kontoen hans som jeg kan bruke når det passer meg :)

Skrevet

Hver vår konto, men ellers er økonomien helt felles. Alt er "våre" penger.

Skrevet

Vi er gift og har seperat øk, vi tjener ca det samme. men jeg får 3 barnetrygder inn på min konto i tillegg. siden jeg handler det meste til barna.

Vi har hver sin brukskonto og sparekontoer. i tillegg har vi felles: regningskonto, matkonto med hver sitt kort, bufferkonto og konto for fornøyelser :)  (setter inn like mye hver mnd)

Funker perfekt for oss. slipper vi "diskutere" hva vi bruker våre "lommepenger" til ;) 

Anonymous poster hash: 25eda...04a
Skrevet

Da jeg var samboer hadde vi en felles konto til alle store regninger. Pluss hver vår brukskonto. Passet oss perfekt de tjue årene vi bodde sammen :D

Anonymous poster hash: 0bef4...e8e

Skrevet

Vi har felles. Snakker aldri om at noen penger er 'mine' og 'dine', alt går inn på samme konto, og så overfører vi noe til regningskontoen.

Vi er gift og har barn. Hvis den ene f.eks hadde en veldig dyr hobby eller noe sånt, hadde vi kanskje gjort det annerledes, men det er ikke så stor forskjell på forbruket hans og mitt, og vi har hittil vært enige om hva det er verdt å bruke penger på.

Skrevet

Vi har en felles konto og bruker som vi vil...

er ikke gift

Skrevet

Hva med studielån og sånne ting? Kanskje har den ene ingenting i studielån mens den andre har flere hundre tusen. Eller billån tatt opp før dere ble sammen og lignende. Hvordan gjør dere det med det? Sånne private utgifter/lån..

Anonymous poster hash: 9408e...4c1
Skrevet

Hva med studielån og sånne ting? Kanskje har den ene ingenting i studielån mens den andre har flere hundre tusen. Eller billån tatt opp før dere ble sammen og lignende. Hvordan gjør dere det med det? Sånne private utgifter/lån.. Anonymous poster hash: 9408e...4c1

Alle inntekter og utgifter er helt felles her. Alt som går inn på konto er våre penger.

Anonymous poster hash: b1533...59f

Skrevet

Gift og felles økonomi. Han tjener mest og jeg har bankkort til hans konto.

Skrevet

Setter inn 8000 ,- hver på felles regningskonto. Og 1500,- hver på matkonto. Resten disponerer vi selv. Vi har også gått inn med samme beløp til egenkapital. Jeg har studielån som jeg betaler selv. Han har egenkapital som er hans.

Er samboer

Anonymous poster hash: 30ac1...989

Skrevet

felles og gift.

Anonymous poster hash: cd955...83a
Skrevet

Vi har felles økonomi og er gift.

Anonymous poster hash: 24004...975
Skrevet

Hva med studielån og sånne ting? Kanskje har den ene ingenting i studielån mens den andre har flere hundre tusen. Eller billån tatt opp før dere ble sammen og lignende. Hvordan gjør dere det med det? Sånne private utgifter/lån.. Anonymous poster hash: 9408e...4c1

Alle inntekter og utgifter er helt felles her. Alt som går inn på konto er våre penger.

Så hvis du hadde hatt 300 000 i studielån da dere giftet dere så hadde det blitt hans utgift også? Er det vanlig??  Jeg spørr fordi jeg har eget studielån og fikk låne penger av foreldrene mine som egenkapital på huset vi kjøpte, men dette er mine utgifter og har ikke noe med han å gjøre.

Anonymous poster hash: 9408e...4c1

Skrevet

Har felleskonto som vi setter inn penger til mat og til sparekontoene (har trekk fra fellesen).

Andre regninger betaler jeg, men samboer setter over halvparten av felles faste utgifter til meg :)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Felles økonomi, felles kontoer, i alle fall på den måten at begge kan ta penger fra og sette inn penger på hverandres kontoer.  Studielånene vi hadde da vi møttes betalte vi for av egne penger fram til vi giftet oss, men så gikk det av fellesen og etterhvert nedbetalte vi lånene med noen ekstrapenger vi hadde.  Han hadde mer studielån enn meg, men så tjente han mer også, så det gikk vel egentlig opp i opp.

Skrevet

Alle inntekter og utgifter er helt felles her. Alt som går inn på konto er våre penger.Anonymous poster hash: b1533...59f

Så hvis du hadde hatt 300 000 i studielån da dere giftet dere så hadde det blitt hans utgift også? Er det vanlig??  Jeg spørr fordi jeg har eget studielån og fikk låne penger av foreldrene mine som egenkapital på huset vi kjøpte, men dette er mine utgifter og har ikke noe med han å gjøre. Anonymous poster hash: 9408e...4c1

Ja, alle pengene som går inn på konto er våre penger, altså betaler han også på mitt studielån.

Skrevet (endret)

Felles. Jeg styrer økonomien.

Bruker kort fra hver vår konto om hverandre.

Endret av klishe89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...