Tiedeman Skrevet 30. desember 2013 #1 Skrevet 30. desember 2013 Det jeg lurer på er om vi er pålagt og ha besøkshjem? Leser litt i fosterhjemsboka og prøver å finne noe på nett, men det står ikke spesifikk om man er pålagt besøkshjem eller ikke.. Saken er at vi er fosterforeldre for ei lita tulle og vårt besøkshjem har skuffet tulla og oss så voldsomt at vi må jobbe med henne opptil 1 uke etter besøk, da rutiner og kommunikasjon ikke overholdes.. (dette har nå vart i 6 mnd) Vi mener at vi kan bestemme om vi vil fortsette eller ikke! Det står da fritt om vi vil eller ikke mener jeg.. Også lurer jeg på om vi har innsynsrett i tilsynsrapporter og annen rapport som blir dokumentert til barnevern da dette angår oss og det skjer i vårt hjem disse samtalene osv??? Det er mye vi ikke vet og det er mye vi ikke får beskjed om, heller ikke kurser eller samtaler vi har krav på.. Men så er vi også besteforeldre til denne lille tulla så jeg vet ikke om de tar det som en selvfølge alt ting om alt???? Vi ble også snytt for noen tusen lapper og vi hater å prate penger da det er familie medlem, Vi fikk beskjed om å kjøpe ALT nytt av materielle ting og klær den dagen vi fikk henne, og det gjorde vi. I etterkant fikk vi ikke dekket klær vi hadde kjøpt og da fikk beskjed om å ta vare på kvitteringene, noe vi gjorde.. Må sies at vi hadde driti i pengene, men situasjonen er nå den at vi har blitt fosterforeldre. 20.000 kr skulle visst vare i 1 år i klær, og vi skal ha ho i 1 år ca. Hun var 15 mnd når vi fikk henne. Men så kom det materielle tingene på ca 8.000 kr og dette inngikk visst nok i prisen fikk vi beskjed om få mnd senere.. Håper på seriøse svar, da jeg er meget seriøs i min uttalelse og har lest såpass her inne at mange mener at man blir fosterforeldre KUN for pengene.. Vel, det gjør ikke vi. I en alder av 50 år så hadde vi helst sett at vi hadde hatt henne på helgebesøk og kunne være besteforeldre, noe vi IKKE kan nå.. Så helst seriøse svar.. På forhånd takk
AvMåneskinnGrorDetNADA Skrevet 31. desember 2013 #2 Skrevet 31. desember 2013 Hei Nå vet jeg ikke om dere er gjennom kommune, bufetat eller frelsearmeen. Uansett så bør du spørre saksbehandleren/hovedkontakten dere har. Dere kan ikke bestemme om barnet skal ha besøkshjem eller ikke. Dere kan gi saksbehandler tilbakemelding på hvordan dere synes ordningen virker, men det er kommunen som tar avgjørelsen. Dere har ikke rett til innsyn i alt som står i slike rapporter. Er det gjort ansvarsgruppemøter e.l. hjemme hos dere, og hvor dere har deltatt, så skal dere få et referat på den delen dere har vært med på. Men resten har dere ikke krav på å se etter det jeg vet. Som fosterhjem har dere krav på kurs og samtaler. Dette må dere også ta opp med deres hovedkontakt. Når det gjelder penger, hvis det er sagt at dere skulle få 20 000 det første året, så skal kommunen ha ordnet et vedtak på dette. Krev å få det tilsendt. Men disse pengene er ikke KUN klær, men også sko og diverse annet. Men dere kan også be kommunen om et vedtak på å få dekket f.eks vogn el sykkel el. ski e.l. Håper dette hjalp deg litt, men det viktige er å snakke med saksbehandler/hovedkontakt, selv om jeg vet at det er vanskelig å treffe disse da de "alltid" er på møter/ute/e.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå