Gå til innhold

Var hos legen idag, angående henvisning til gynekolog.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ha en ny gynekolog, og fikk beskjed på legekontoret hos den gamle gynekologen, at jeg måtte ha henvisning fra fastlegen. Det gjorde jeg i dag. Troppet opp på legekontoret, og fortalte at jeg trengte en henvisning, for jeg ville gjerne gå til den gynekologen som var ansatt etter min gamle.

Han lurte fælt på hvorfor jeg ikke bare gikk hos ham, og jeg prøvde på alle mulige måter og fortelle at jeg helst ønsket et gynekolog. Intet personlig, men jeg kjenner det mest komfortabelt slik. Fastlegen min er far til ei jente i min datters klasse, så jeg synes det er ubehagelig å gå til ham med altfor personlige problemer......(burde kanskje bytte fastlege egentlig....)

Han ga seg liksom ikke, og fortsatte med at jeg aldri hadde hatt slike undersøkelser hos ham før, men han kunne også utføre dem på lik linje med en spesialist. Jeg ble til slutt helt stille og svarte ham ikke. Nærmest for å understreke at nok var nok. Da sa han at det var jo flere som hadde samme ønske som meg, så han forstod det jo. :P

Fortalte mannen min dette da jeg kom hjem og han bare lo og sa at "han lurer sikkert på hvordan du ser ut der nede". Han skjønner jo også ønsket mitt, men seriøst, er det så j****la vanskelig å få en henvisning da???

Jeg fikk til slutt, men da var det blitt litt rar stemning på legekontoret :huh:

Anonymous poster hash: e3266...3df
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en venninne som har opplevd det samme. Hun spurte rett ut til slutt hvorfor legen ikke ville skrive henvisning. Da viste det seg at legen mente det var sløsing av ressurser å bruke spesialist der det ikke er nødvendig. Kanskje din lege egentlig mener det samme?

Det er jo greit å opplyse at han kan gjøre det samme, men ikke å presse på hvis du likevel ønsker å gå til en annen.

Min lege diskuterer det ikke en gang, han bare skriver ut hvis jeg ber om slik henvisning.

Men nå har jeg spist lunsj med legen min noen ganger, så kanskje er vi like skrekkslagne over at han evt skal ta en slik undersøkelse ;)

Anonymous poster hash: 02965...46c
Skrevet

Har alltid pleid å gå hos fastlegen min. Nå sist måtte jeg inn to ganger, og likevel klarte han ikke få tatt en skikkelig prøve. Ble henvist til gynekologen på sykehuset, og heretter kommer jeg kun til å gå der. Var mye flinkere/raskere og kunne "faget" sitt. 

Skrevet

Det er ikke slik at alle bør ha sin egen, faste gynekolog. Hvorfor skal man ha jevnlig gynekologisk sjekk foruten celleprøven, som fastlegen kan ta? Det er ingen nødvendighet å ha sin egen spesialist med mindre det er medisinsk indikasjon. Slik tankegang fører til enorme køer hvor friske screenes unødvendig.

Anonymous poster hash: ea676...938

Skrevet

Forøvrig var det nettopp et innlegg om dette i et tidsskrift for noen av landets leger, hvor allmennlegene ble påminnet at det ikke var nødvendig å henvise til gynekolog for en "vanlig sjekk" uten at det forelå symptomer. Kanskje det er denne reportasjen som har fått din fastlege til å prøve å være litt restriktiv?

Anonymous poster hash: ea676...938

Skrevet

Det er jo sløsing med ressurser all den tid fastlegene skal kunne utføre de oppgavene. Jeg ønsker å bruke en spesialist, ergo drar jeg til Volvat og betaler selv, men det er ingen medisinsk grunn til det, kun et ønske. Det får jo være måte på hva staten skal betale for folk. Du bør bytte fastlege til noen du føler deg komfortabel med på alle punkter eller betale spesialisten selv.

Jeg må ha en ny gynekolog, og fikk beskjed på legekontoret hos den gamle gynekologen, at jeg måtte ha henvisning fra fastlegen. Det gjorde jeg i dag. Troppet opp på legekontoret, og fortalte at jeg trengte en henvisning, for jeg ville gjerne gå til den gynekologen som var ansatt etter min gamle.

Han lurte fælt på hvorfor jeg ikke bare gikk hos ham, og jeg prøvde på alle mulige måter og fortelle at jeg helst ønsket et gynekolog. Intet personlig, men jeg kjenner det mest komfortabelt slik. Fastlegen min er far til ei jente i min datters klasse, så jeg synes det er ubehagelig å gå til ham med altfor personlige problemer......(burde kanskje bytte fastlege egentlig....)

Han ga seg liksom ikke, og fortsatte med at jeg aldri hadde hatt slike undersøkelser hos ham før, men han kunne også utføre dem på lik linje med en spesialist. Jeg ble til slutt helt stille og svarte ham ikke. Nærmest for å understreke at nok var nok. Da sa han at det var jo flere som hadde samme ønske som meg, så han forstod det jo. :P

Fortalte mannen min dette da jeg kom hjem og han bare lo og sa at "han lurer sikkert på hvordan du ser ut der nede". Han skjønner jo også ønsket mitt, men seriøst, er det så j****la vanskelig å få en henvisning da???

Jeg fikk til slutt, men da var det blitt litt rar stemning på legekontoret :huh:

Anonymous poster hash: e3266...3df

Anonymous poster hash: df9ba...dd0

Skrevet

Det er ikke vanlig å dra til gynogeolog for vanlig sjekk. Det har vi fastleger til. De henviser jo kun etter behov, hvis det er noe spesielt eller sykdommer. Var nok det han prøvde å fortelle deg, men siden du sto på ditt og dere kjenner hverandre privat så ga han vel etter. Du høres litt "vanskelig" ut og burde ærlig talt velge privat gynogeolog hvis du vil ha sjekk der og heller betale det selv. Har du private relasjon er som gjør det vanskelig å få undersøkelser av fastlegen din så bør du heller bytte fastlege.

Anonymous poster hash: 2c39c...6bd

Skrevet

Huff, jeg hadde en fastlege som nektet å henvise meg til psykolog og ernæringsfysiolog fordi han skulle leke begge deler selv. (Med angst, spiseforstyrrelser, 130 kg og insulinresistens så var det ikke akkurat sånn at behovet ikke var der heller...)

Jeg ga opp, jattet med og gikk hjem og byttet fastlege. Da ordnet det seg. :)

Anonymous poster hash: 3f089...8a8
Skrevet

Jeg syns det er veldig rart å ha en fastlege du ikke kan snakke med personlige ting om. Jeg vil si at er det noen man bør kunne prate med personlige ting til, så er det fastlegen. Jeg hadde byttet fastlege hvis jeg var deg, så slipper du pinlige situasjoner som dette senere. 

Anonymous poster hash: 08f88...331
Skrevet

Jeg bruker privat gynokolog ved Volvat, veldig fornøyd.

Blir ikke så mye dyrere heller.

Anonymous poster hash: bad7f...52f
Skrevet

Jeg har en kvinnelig fastlege, aldri hatt det problemet. Min erfaring er at menn enten ikke forstår hvorden det er å være kvinne og ha delikate problemer, eller så er det bare det at menn er perverse og tenker bare på en ting.

Anonymous poster hash: db330...bad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...