Gå til innhold

Flere her som ikke takler støy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir helt gal og eksploderer daglig på grunn av alt støyet rundt meg. Jeg er vant med å være alene og trives veldig godt alene, men nå er jeg gift og fy*** for et sabla mas det er. TV'en står på, radioen, fuglen kvitrer, hunden leker, mannen prater, trommer med fingrene, kjøleskapet suser. Jeg blir seriøst helt gal og så sinnsykt sliten. Jeg er avhengig av å ha det stille, men det er ALDRI fred å få. Mannen må alltid ha på noe som lager lyd... Flere som har det sånn og hva gjør det?

Anonymous poster hash: 59cbb...87f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

og hva gjør dere? skulle det selvfølgelig stå.

Skal også nevnes at mannen snorker så mye at jeg ikke får sove om natten så vi kan ikke dele rom lenger, og det støyer fra veien og flyene. Jeg tror snart hodet mitt eksploderer

Skrevet

Har dere barn?

Anonymous poster hash: 64720...99b
Skrevet

Nei, vi har ikke barn.

Skrevet

Du får få deg den nye diagnosen høysensitiv.

Anonymous poster hash: 982f1...782

Skrevet

Skrevet

Alt det du nevner er barnemat i forhold til barnestøy. Når barna maser og du må svare eller må reise deg hundre ganger. Jeg blir tullete av masete og bråkete barn. Kjøleskapet er meditasjon i forhold.

Anonymous poster hash: 9cc42...c38

Skrevet

Prøver igjen, nei takk, jeg vil ikke ha noen diagnose. Jeg vil at mannen skal forstå at det faktisk går an å leve uten at ALT skal stå på hele tiden og vite hvordan andre takler dette problemet. Jeg har alltid hatt problemer med støy og jeg hører ekstremt godt. Men før hadde jeg muligheter for å ha det stille i perioder og det trengte jeg. Nå reiser jeg ikke så mye lenger ettersom jeg har fått meg ny jobb, er derfor mye hjemme og det er grusomt

Skrevet

Da vil jeg bare si at hvis dere planlegger barn så kommer ting til å bli ti reiser verre.

Jeg har aldri tålt mye støy og med to små skal jeg love deg at mannens lyder forsvinner i støyen fra barna.

Skjønner du har et dilemma med lyder og at du er ekstremt sensitiv. Jeg gir meg selv noen "timeouts" i løpet av dagen hvor jeg trekker meg unna en halvtimes tid.

Alltid vært glad i å være alene, men den tid er forbi ... til de grader.

Skrevet

Når det er sagt...min venninne har bevisst valgt å ikke få barn nettopp på grunn av at hun ikke takler mye støy. Det er og en måte å håndtere det på.

Skrevet

I forhold til barnestøy er dette barnemat ja...

Men dersom dette er noe som har forverret seg kraftig den seneste tiden, og ikke slik du alltid har hatt det, så vil jeg påstå at du har en kraftig stressreaksjon.

Har det nylig skjedd ting i livet ditt som medfører stress?

Anonymous poster hash: b3c03...cfd
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte. Blir så sliten og får hodepine. Spesielt hvis vi er på arrangementer eller festligheter, da holder jeg på å gå ut av mitt gode skinn. Får ekstemt verk i kroppen og blir ekstremt sliten og føler jeg er i bakrus hele neste dag.

Noen råd til deg har jeg ikke, dessverre. Jeg har selv blitt veldig usosial grunnet dette.

Jar vært sånn fra jeg var barn, men det er de siste 5 årene spesielt, at det har eskalert.

Anonymous poster hash: 1e98b...070

Skrevet

Alt det du nevner er barnemat i forhold til barnestøy. Når barna maser og du må svare eller må reise deg hundre ganger. Jeg blir tullete av masete og bråkete barn. Kjøleskapet er meditasjon i forhold.

Anonymous poster hash: 9cc42...c38

Da vil jeg bare si at hvis dere planlegger barn så kommer ting til å bli ti reiser verre.

Jeg har aldri tålt mye støy og med to små skal jeg love deg at mannens lyder forsvinner i støyen fra barna.

Skjønner du har et dilemma med lyder og at du er ekstremt sensitiv. Jeg gir meg selv noen "timeouts" i løpet av dagen hvor jeg trekker meg unna en halvtimes tid.

Alltid vært glad i å være alene, men den tid er forbi ... til de grader.

Barnestøy er jeg godt vant med ettersom jeg har jobbet i barnehage og bodd sammen med et spedbarn i et år, og fortsatte i jobben i barnehagen en god stund etter. Ungen hadde kolikk og gråt hele tiden, foreldrene orket ikke så jeg tok hånd om ungen før og etter jobb, og helger. Men det gikk greit, fordi når ungen sov så var det stille, men mannen klarer f*** ikke holde fred verken dag eller natt. Nå har jeg en jobb hvor de fleste skriker og prater høylytt. Trenger å få komme hjem til stillhet, men det skjønner han ikke.

Skrevet

Ikke særlig oppdatert du..... høysensitivitet er ingen diagnose!

15-20 % av befolkningen har et nervesystem som er bygget slik at de er i stand til å fange opp og analysere mer enn og på annen måte enn andre gjør. Det er like mange menn som kvinner som er høysensitive. Også blant dyr er fordelingen ca lik som hos mennesker. Høysensitive personer er fra tidligere brukt som "varslere" - det var de som fanget opp fare først, leste tegn i naturen andre ikke fikk med seg osv. Også blant dyr er det de høysensitive som er de beste varslene, og blir sett på som en ressurs.

Man må bare lære seg å finne en måte å skjerme seg selv for for mange påvirkninger.

Med 80-85 % sikkerhet tør jeg påstå at du ikke er høysensitiv - da ville du ikke svart som du gjør ;)

Anonymous poster hash: 95872...316

Skrevet

Jeg tror nok dere har rett i at jeg er stresset og at dette kan være en reaksjon på det. Har ekstremt mye å gjøre hele tiden og får aldri pauser, føler jeg er alene om mye og at mannen ikke bidrar. Har vært et tøft år med mange dårlige nyheter og har mistet en god venn i selvmord. Det kan hende at jeg rett og slett er deprimert og sliten og trenger hvile. Men mannen forstår ikke at jeg er sliten.

Skrevet

Jeg tar meg en kjøretur alene på landeveien eller en gåtur i skogen, det er deilig og stille :)
Men nå i julen har det blitt mye bråkete juleselskaper, da slipper jeg ikke unna og er helt ødelagt etterpå.

Anonymous poster hash: 0b711...950
Skrevet

HI - les deg opp på det med høysensibilitet, og la også mannen få lese noe av det.

Noen bruker støy for å koble ut og stresse ned, kan nesten virke som om mannen din er en av dem. Men de som gjør det kan som regel "læres" til å koble ut med færre støykilder hvis de blir bevisst det.

Anonymous poster hash: 95872...316
Skrevet

Jeg tar meg en kjøretur alene på landeveien eller en gåtur i skogen, det er deilig og stille :)

Men nå i julen har det blitt mye bråkete juleselskaper, da slipper jeg ikke unna og er helt ødelagt etterpå.

Anonymous poster hash: 0b711...950

Ja, jeg har også dette problemet med selskaper og store folkemengder. Da jeg var liten hadde jeg ganske sterk sosial angst og ble fysisk syk av å være sammen med mange andre, men det har blitt veldig mye bedre etter jeg eksponerte meg selv for det gang på gang. Selv om jeg fortsatt ikke trives sammen med mange andre så drar jeg innimellom i selskaper osv bare for å vedlikeholde og ikke falle tilbake i samme mønster. Men kan trenger å slappe av en hel dag etter et selskap

Skrevet

Ja, mannen min sier at han trenger lyd for å få sove blant annet, og det går ikke. Jeg må ha det helt mørkt og helt stille. Jeg merker hodepinen begynner allerede fem-ti minutter etter at jeg har våknet.

Skrevet

Det er jo en mulighet for at du rett og slett trenger hvile og det går ut over din nærmeste.

Helt normalt, men når det er sagt så spiller det forsåvidt ingen rolle at du er vant med barn fra før. Kolikk eller ikke, hvis du nå irriterer deg over lite deltakelse fra mannen skal jeg love deg du blir stresset av å stå alene med alt hvis han ikke deltar da.

Ville tenkt nøye over tingene siden du ikke greier å takle dette når dere er to.

Er man tre-fem stk og mannen ikke deltar er jo dette piece of cake.

En liten prat og en tur i tenkeboksen ville jeg ha gjort.

Han må få høre hvordan du har det. Ordentlig.

Skrevet

Takler dårlig støy fra iPad, playstationspill, tv som disneykanalene osv, hverdagslyder går helt fint.

Anonymous poster hash: 1887a...813

Skrevet (endret)

Få mannen din til å bruke sånne "øregreier", så bare han hører lyden sin!

Min mann må det, for jeg orker ikke støy fra tv jeg heller.

På natta bruker jeg ørepropper, så jeg ikke hører snorking. 

Endret av Clue
Skrevet

Få mannen din til å bruke sånne "øregreier", så bare han hører lyden sin!

Min mann må det, for jeg orker ikke støy fra tv jeg heller.

På natta bruker jeg ørepropper, så jeg ikke hører snorking. 

Hvor får man tak i det?

Skrevet

Det er jo en mulighet for at du rett og slett trenger hvile og det går ut over din nærmeste.

Helt normalt, men når det er sagt så spiller det forsåvidt ingen rolle at du er vant med barn fra før. Kolikk eller ikke, hvis du nå irriterer deg over lite deltakelse fra mannen skal jeg love deg du blir stresset av å stå alene med alt hvis han ikke deltar da.

Ville tenkt nøye over tingene siden du ikke greier å takle dette når dere er to.

Takk. Jeg har prøvd å si det til mannen. Har sagt at jeg er sliten, at det blir for mye støy, at jeg trenger hvile og forklart at det ikke bare er for å være lat jeg sier det, men det går ikke inn.

Dette er en stor del av deg som han må akseptere.

Er du som meg greier du ikke "ta deg sammen" på slikt. Da blir man bare mer stresset. 

Dette kommer heller ikke til å forandre seg for din del, tror jeg. Man slutter ikke å merke støy over natten.

Kan dere snakke om eventuelle nye løsninger?

Kan han ha ett rom hvor han har "maset" sitt og du et sted som er ditt?

Kan han være med på kompromisser?

Kan du gi ham eksempler som gjør at han forstår hvordan du har det? Er det noe musikk han hater?

La oss si han hater klassisk musikk, eller hardingfele. Gi ham eksemplet på hvordan han hadde taklet slik musikk stående på hjemme hele tiden. Det er jo sånn du har det nå.

Lykke til!

Hilsen en som har en mann som forsto tegninga etter noen år etter å selv ha lest om høysensitivitet og selv sa at det var jo som noen hadde beskrevet meg.

Skrevet

Takk. Jeg har prøvd å si det til mannen. Har sagt at jeg er sliten, at det blir for mye støy, at jeg trenger hvile og forklart at det ikke bare er for å være lat jeg sier det, men det går ikke inn.

Dette er en stor del av deg som han må akseptere.

Er du som meg greier du ikke "ta deg sammen" på slikt. Da blir man bare mer stresset. 

Dette kommer heller ikke til å forandre seg for din del, tror jeg. Man slutter ikke å merke støy over natten.

Kan dere snakke om eventuelle nye løsninger?

Kan han ha ett rom hvor han har "maset" sitt og du et sted som er ditt?

Kan han være med på kompromisser?

Kan du gi ham eksempler som gjør at han forstår hvordan du har det? Er det noe musikk han hater?

La oss si han hater klassisk musikk, eller hardingfele. Gi ham eksemplet på hvordan han hadde taklet slik musikk stående på hjemme hele tiden. Det er jo sånn du har det nå.

Lykke til!

Hilsen en som har en mann som forsto tegninga etter noen år etter å selv ha lest om høysensitivitet og selv sa at det var jo som noen hadde beskrevet meg.

Han mener faktisk at det er mitt problem og at jeg må gjøre noe med det. Nekter å ta hensyn. Blir dritsur hvis jeg ber han slå ned tv-lyden osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...