Gå til innhold

Hva er deres beste råd for å få kalkunen saftig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor viktig er det å stuffe den?

Skrevet

Og hvor viktig er det å stuffe den?

Har aldri stuffing i kalkunen.

Smør inn kalkunen med smør og krydre med salt og pepper.

Fikk tips på "kokkenes kamp julespesial" med å væte et kjøkkenhåndkle i kaldt vann og legge smørbiter inni, brette til en avlang firkant og legge oppå "toppen" på kalkunen under steking. Da blir ikke bryststykket tørt. Hell over kaldt vann jevnlig under steking og fjern kåndkle når det er ca 20 minutt igjen.

I tillegg går du inn i leddet på låret, akkurat i "albueknekken" og åpner opp. Da blir lårene fortere stekt.

Dette tipset har jeg brukt og har aldri hatt så saftig kalkun som da.

Skrevet

Jeg pleier ikke å ha stuffing inni kalkunen. Fort gjort at kjøttet blir tørt innen stuffingen er ferdigstekt. Lager kryddersmør som jeg stapper under skinnet + legger et par halve klementiner inni fuglen.

Anonymous poster hash: 756cb...936
Skrevet

Tror det er større konsensus om at det IKKE gir mer saftig kalkun enn motsatt, selv om det nok er ganske mye uenighet her. Men stuffingen er jo nesten det beste, så det kan man jo ikke overleve uten på nyttårsaften! Beste jeg vet er medisterfarse, paprika og eple som stuffing.

Anonymous poster hash: 615f0...a99

Skrevet

Søk opp turkey og Gordon Ramsey på youtube, har fulgt hans oppskrift og kalkunen blir skikkelig saftig.  Han løsner skinnet fra kjøttet og stikker en blanding av mykt smør, olivenolje, salt, pepper, persille og sitronsaft inn under skinnnet. Han legger også skiver med bacon oppå kalkunen for at den ikke skal bli for godt stekt oppå. Men søk oppskriften opp - den er kjempebra!

Lykke til!

Gjest lykkeliggift
Skrevet

Bruker å ha appelsin juice i en langpanneform under kalkunen i ovnen. Den blir noe helt utrolig saftig av dette.

Skrevet

Jeg laget kalkunlår for første gang i går. Fant en oppskrift på nettet hvor du stikker hull flere plasser i kjøttet og putter smør og hvitløk inni. Ble fantastisk saftig og godt :)

Anonymous poster hash: 441e4...5b4
Skrevet

Tusen takk for svar.

Når dere har mandariner inni/appelsinjuice i langpannen, blir det appelsinsmak av kjøttet da?

Når dere sier 'smør' er det da margarin eller meierismør?

Har lagd kalkun mange ganger uten at det har vært noe problem at den har vært for tørr, men nå har jeg lest så mye om at det nærmest er umulig å unngå, så nå kjenner jeg litt på prestasjonsangsten :)

Skrevet

Stuff den med appelsin/mandarin, det blir ikke smak av kjøttet. Husker ikke hva vi gjorde med resten, er noen år siden sist jeg stekte kalkun.

Anonymous poster hash: 93bcc...b7c

Skrevet

Stek den leeeeeenge! Mye lengre enn det som står anvist. Jeg steker alltid kalkunen i minimum 6 timer, aldri tørr kalkun! Men husk at jo lengre du vil steke udyret, jo lavere temperatur skal du ha! Greit å "vanne" den med stekesjyen innimellom også.

Skrevet

Alltid ordentlig meierismør :)

Anonymous poster hash: 441e4...5b4
Skrevet

Tømmer en liter vann inni kalkunen, pluss i langpanna. Slenger oppi innmaten, et par løk. Har den på langstek fra dagen før. Vanner den med gjevne mellomrom.

Bikkja/katta får innmaten som snacks :)

Anonymous poster hash: 58bf9...46b

Skrevet

Marinert kalkunbryst fra prior i stekepose med litt vann, masse smør, løk og gulrot. Krydre med salt og pepper. La brystet kvile i 20 min under aluminiumsfolie. Bruk stekeskyen i posen til å lage sausen av.

Det regelrett renner av kjøttet når du skjærer det opp, saftigeste kalkun du kan få, garantert!

Gleder meg til i morgen!! :)

Anonymous poster hash: 74e27...fd7

Skrevet

Hele (krydret) kalkunen inni en gigant stekepose, tøm litt vann, rødvin, buljong inni stekeposen samt legg i litt løk, gulrot og eple inni posen. Lag saus av kraften etterpå.

Skrevet

Så et program det de tok kalkunen i oppvaskmaskinen og den ble visst veldig saftig da den ble dampet/kokt.. Ville ikke gjort det selv, bare kom på det.. Husker ikke hvem som gjorde det.......

Anonymous poster hash: ba70f...979

Skrevet

Delte sitrusfrukt (inn i fuglen) skal visstnok gjøre susen! :)

Anonymous poster hash: 91796...924

Skrevet

Min mor sier hun vanner kalkunen hver halvtime eller så, med sjyen i panna. Den inneholder også en god del smør, slik at det blir mye fett som visstnok da skal trekke smaken opp.

Vi spiste kalkunmiddagen i dag, og det var i hvertfall en suksess :)

Anonymous poster hash: 906e4...ee9

Skrevet

Stekepose. Blir supersaftig og ikke noe jobb underveis. Bruker ikke noe vann i posen og har masse god stuffing inni.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...