Gå til innhold

Kjenner dere folk som har blitt "mirakuløst" friske av alergier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tante som var alergisk mot hunder til hun ikke fikk være med på hyttetur på grunn av hunden.

Datteren min har også en venninne som bare er alergisk mot melk når mor er til stede og en nøttealergikker som først fikk hele barnehagen til å forby alle typer nøtter og så litt senere var den eneste som kom med nøttepålegg.

Anonymous poster hash: c26f9...01b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men kjenner en som mente at allergien til ungen min bare var tøys og utløste allergiannfall ( uten at jeg var der).

Anonymous poster hash: 4aea3...e19

Skrevet

Enkelte allergier kan en vel "vokse av seg"? Eller?

Anonymous poster hash: 97499...5ab

Skrevet

Vet mange kan vokse av seg allergier, og noen er allergisk mot enkelte typer hunderaser eller type dyr.

Mens noen tåler litt nå og da men ikke i normale mengder...

Men frisk over natten for allergier har jeg aldri opplevd at noen har blitt 

Skrevet

Enkelte allergier kan man vokse av seg. Nøtteallergi er ikke en av dem, den har man livet ut. Men jeg tror det er mange der ute som er "allergiske" når det passer dem.

Skrevet

Ja, meg selv. Jeg overdrev inntaket av klementiner en jul i barndommen, og ble allergisk mot citrusfrukt. Fikk beskjed fra legen om å aldri røre det igjen. Etter noen år klarte jeg ikke å holde meg unna, og måtte bare prøve. Var visst ikke allergisk i det hele tatt mer og kan nå spise så mye jeg vil. Har også en halvbror som absolutt ikke tålte melk som barn, men som gjør det nå.

Skrevet

Jeg ble kvitt laktoseintoleranse under graviditeten, men den kom tilbake umiddelbart etter fødsel :P

Skrevet

Eg blei kvitt laktoseintoleranse etter fødsel med førstemann. Redd nummer to skak reversere det.. ;)

Skrevet

Mirakuløst vet jeg ikke. En jeg kjenner var og fikk en ukes behandling med akupunktur for å kunne være i samme rom med hunder. Ikke nødvendigvis å ta på de. Men han kan nå faktisk kose med en hund. Litt allergisk fortsatt men ikke så allergisk at han ikke kan kjenne lukta en gang.

Snodig.

Anonymous poster hash: 2b27b...a16

Gjest Beatrix Potter
Skrevet (endret)

Jeg selv har luftveisallergi. Dvs. at jeg tåler omtrent ingenting av partikler i luften, trær, gress, jeg er på grensa til å få astma. Alle dyr med pels tåler jeg ikke, og klorer en katt meg, blir jeg svært opphoven og får blemmer. Til og med "allergi vennlige dyr" slik som noen puddel-arter og chinchillaer er, er jeg også allergisk mot. Hadde kaniner helt fra jeg var 7 år- 19, og denne allergien kom ikke før jeg ble 13. Men når jeg har vært borte fra kaninene i måndesvis, og jeg kommer hjem en tur, så tåler jeg ikke kaniner som aldri før. Blir skikkelig dårlig med en eneste gang og merker et dyr i rommet umiddelbart. Og i de siste åra har jeg fått nøtteallergi. Jeg elsker jo nøtter, så spiser for det om, men klør sinnsykt i halsen etterpå, men drikker melk for å bli kvitt kløen.
Ei venninne av meg er like dårlig mtp. allergien, hun tålte hund minst. Men hun eksperimenterte med å sove med hunden i senga hennes hver dag, og hun deretter begynte å tåle hund fullstending, så alt går an! :)

Endret av Zarandy
Skrevet

De eksemplene som HI kommer med er jo mer psykiske tilfeller enn det er faktisk allergi.

Noen liker den oppmerksomheten det gir når de stadig må tas hensyn til pga av den påståtte allergien, og får de ikke så mye oppmerksomhet så blir de ofte enda mer dramatiske. Risikerer de å miste goder (eller oppmerksomhet) så blir disse av og til "mirakuløst" bra. Men i slike tilfeller er det nok ikke reell allergi, men psykiske problemer som er årsaken. Jeg har et nært familiemedlem som er slik.

Men mange kan faktis bli helt bra eller mye bedre av allergier hvis de legger om kostholdet sitt. Kostholdsendring og akupunktur sammen fungerer suverent på dette! :)

Vet om flere som har gått fra å bruke allergitabletter og -øyedråper samt fått kortisonsprøyter på sykehus flere ganger pr sesong - til å ikke trenge noen som helst medisiner. Vel å merke så lenge de holder seg konsekvente ift det kostholdet som er best for dem. Skeier de ut i allergisesongen så risikerer de å bli dårlig, men sjeldent så ille som tidligere likevel.

Det er ikke noe mirakuløst i det - her er det bare at man tilbyr kroppen det kroppen trenger, fjerner det som er belastninger for immunforsvaret, og styrker immunforsvaret via kost og akupunktur.

Akupunktur er suverent ift forebygging før allergisesong, samt for å fjerne symptomer som rennende og såre øyne og tett nese/pust.

Anonymous poster hash: 492dc...429
Skrevet

Enkelte allergier kan man vokse av seg. Nøtteallergi er ikke en av dem, den har man livet ut. Men jeg tror det er mange der ute som er "allergiske" når det passer dem.

Joda, man kan det. Jeg fikk nøtteallergi når jeg var 2 år, og ble dødssyk hver gang jeg kom i kontakt med nøttestøv. dvs, jeg kunne ikke være i samme rom hvor det sto nøtter på bordet. ble sendt på sykehus flere ganger pga tett hals når det var nøtter i nærheten. Fikk egen sprøyte og puste rør, som foreldrene mine måtte gi meg umiddelbart når det skjedde.

Nå er jeg 22 år og kan spise så mye nøtter jeg vil :)

Anonymous poster hash: 0141f...f07

Skrevet

Eg var allergisk mot egg og peanøtter i konsentrert form

- og heldt meg unna det i mange år - og det gjekk over:)

Skrevet (endret)

Vet om mange som pluuutselig blir kvitt allergier etter å ha spist noe som inneholdt hver enkelt vare, som var altfor godt til å la være å spise. "Jeg har cøliaki. Men så lenge det blir stekt, kan jeg spiste det. Bring on the cake". Ikke troverdig, og cøliaki blir man ikke kvitt - enten hvetemelet er stekt eller ikke :P Vet også om en som ikke tålte tomater. Men ketchup og tomatpuré gikk fint, for det var jo konsentrat :P 

Men jeg hadde gress- og bjørkepollenallergi til fra jeg var ti til jeg ble atten. Den forsvant under eller etter graviditeten. 

Endret av New Girl
Skrevet

Joda, man kan det. Jeg fikk nøtteallergi når jeg var 2 år, og ble dødssyk hver gang jeg kom i kontakt med nøttestøv. dvs, jeg kunne ikke være i samme rom hvor det sto nøtter på bordet. ble sendt på sykehus flere ganger pga tett hals når det var nøtter i nærheten. Fikk egen sprøyte og puste rør, som foreldrene mine måtte gi meg umiddelbart når det skjedde.

Nå er jeg 22 år og kan spise så mye nøtter jeg vil :)

Anonymous poster hash: 0141f...f07

Merkelig, allergispesialisten vår sier at man ikke kan vokse det av seg...

Skrevet

Jeg har også støtt på en del foreldre hvis barn har "selektiv" allergi mot f.eks.hvetemel. De insisterte på at barnet skulle ha eget speltbrød - noe vi fikset. Men du kan tro det ble brudulje da jeg nektet barnet hveteboller. Foresatte mente at selvom barnet var "allergisk" kunne vi ikke nekte å gi boller. Det kom så for en dag at det hele var en fiks idé fra foresattes side :o

Skrevet

De eksemplene som HI kommer med er jo mer psykiske tilfeller enn det er faktisk allergi.

Noen liker den oppmerksomheten det gir når de stadig må tas hensyn til pga av den påståtte allergien, og får de ikke så mye oppmerksomhet så blir de ofte enda mer dramatiske. Risikerer de å miste goder (eller oppmerksomhet) så blir disse av og til "mirakuløst" bra. Men i slike tilfeller er det nok ikke reell allergi, men psykiske problemer som er årsaken. Jeg har et nært familiemedlem som er slik.

Men mange kan faktis bli helt bra eller mye bedre av allergier hvis de legger om kostholdet sitt. Kostholdsendring og akupunktur sammen fungerer suverent på dette! :)

Vet om flere som har gått fra å bruke allergitabletter og -øyedråper samt fått kortisonsprøyter på sykehus flere ganger pr sesong - til å ikke trenge noen som helst medisiner. Vel å merke så lenge de holder seg konsekvente ift det kostholdet som er best for dem. Skeier de ut i allergisesongen så risikerer de å bli dårlig, men sjeldent så ille som tidligere likevel.

Det er ikke noe mirakuløst i det - her er det bare at man tilbyr kroppen det kroppen trenger, fjerner det som er belastninger for immunforsvaret, og styrker immunforsvaret via kost og akupunktur.

Akupunktur er suverent ift forebygging før allergisesong, samt for å fjerne symptomer som rennende og såre øyne og tett nese/pust.

Man får ikke mye positiv oppmerksomhet av allergier, gitt...

Jeg utviklet hveteallergi i voksen alder, og alle oppfører seg som om jeg valgte dette selv, og blir irritert over at jeg ikke kan spise "normalt"...

Anonymous poster hash: dd33c...010

Skrevet

Stort sett intoleranse som endrer seg. Men dette er vel også veldig individuelt. Jeg tåler ikke karri akkurat i gresspollensesongen, men egg kan jeg aldrialdri spise. Laktose går i små mengder.

Skrevet

Men laktoseintoleranse kan man jo ikke bare bli kvitt?! Hvordan gikk det til?

Anonymous poster hash: 162e0...32c

Skrevet

Man får ikke mye positiv oppmerksomhet av allergier, gitt...

Jeg utviklet hveteallergi i voksen alder, og alle oppfører seg som om jeg valgte dette selv, og blir irritert over at jeg ikke kan spise "normalt"...

Anonymous poster hash: dd33c...010

Jeg forstår hva du sier, og dessverre så er det noe mange med faktiske allergier og intoleranser som opplever det du forteller.

Men de jeg nevnte til å begynne med - det er personer som får en form for tilfredsstillelse ved enhver oppmerksomhet. De stiller krav til omgivelsene, at alle andre skal ta hensyn til dem fordi dette gir dem noe annet. Det jeg snakker om der er ikke allergi, men psykisk diagnose.

Og det er en del av disse.... og de ødelegger for de som faktisk har allergier eller intoleranser.

Jeg har en del intoleranser selv, og tåler ikke melkeprotein, og jeg opplever en del av det samme som du sier. Min reaksjon kommer alt fra timer til dager etter jeg har spist det som er galt for meg, så folk opplever jo ikke disse reaksjonene. Men jeg snakker minst mulig om det, og krever i utgangspunktet ikke noe av omgivelsene. Jeg tar forhåndsregler der jeg kan det selv.

Men jeg har også opplevd at folk tror det er en fiks ide jeg har fått...

Det hender at jeg "skeier ut", men da er det nøye kalkulert, jeg må være ekstremt konsekvent i dagene før og etter - noe omgivelsene heller ikke ser. Jeg bruker enzymer som hjelper til også hvis jeg må "skeie ut".

Men som regel så går det greit. De som mener jeg faker er ofte folk som egentlig ikke er noe å samle på likevel ;)

Min opplevelse er at de med faktiske allergier og intoleranser er de som ønsker minst oppmerksomhet rundt det.

Skrevet

Sønnen min er 8,5 mnd. Han fikk påvist melkeproteinallergi da han var 4 mnd. Vi oppdaget det tilfeldig en gang jeg skulle prøve nan for å avlaste da jeg skulle ut. Han fikk masse utslett rundt munnen og vondt i magen. Kontaktet lege og fikk påvist allergi ved prikktest og blodprøve.

Jeg spiste melkefri kost pga amming. Nå for noen uker siden smurte vi litt kumelk rundt munnen hans (dette har hele tiden gitt utslett etter få minutter), men han fikk ingen reaksjon. I samråd med legen lot vi han gradvis smake litt og litt vanlig barnegrøt (ikke melkefri). Vi har introdusert melkeprotein veldig forsiktig samtidig som jeg begynte å spise mer og mer normalt. Han spiser i dag alt som inneholder melkeproteiner og har vokst av seg allergien allerede :)

Legen sa det var sjelden de vokste det av seg så tidlig, men at det skjer enkelte ganger. Er så glad han ikke er allergisk lenger og selvfølgelig også at jeg slapp melkefri diett nå i jula :)

Skrevet

Kjenner ingen som er allergiske når det passer dem best. Men det er sikkert mye rar selvdiagnostisering ute og går, både mht kostholdsvaner og allergier.

Men vet at når man er allergiker, så har man ofte litt ulik terskel for hvor mye man reagerer på ting, ettersom hvordan formen og omstendighetene er ellers.

Jeg som er pollenallergiker og i tillegg er allergisk mot hunder, vil reagere kraftigere på kontakt med hund i pollensesongen enn ellers. Og nå som jeg har en periode med lite søvn og nattevåk, er jeg også mer utsatt enn ellers.

Jeg bodde en periode i en ganske forurenset by, og da reagerte luftveiene mine på alt. Inneklimaet spiller også en stor rolle, jeg kan reagere kraftigere på katt eller hund i en liten, tett leilighet hvor det kanskje ikke støvsuges så godt, enn hjemme hos noen som bor i et stort, luftig hus.

Men ble faktisk kvitt pollenallergien i mange år etter akupunktur. Men helt borte var den nok aldri, for den er på vei tilbake nå...

Skrevet

Kjenner ei som ble kvitt sine allergier etter stamcelletransplantasjon.

Men ikke akkurat noe man kan anbefale å gjøre for å bli kvitt noen allergier da ;)

Anonymous poster hash: bc707...c9c

Skrevet

Intoleranse har man livet ut. Allergier kan man vokse av seg. Også nøtteallergi, men  de fleste som har dette har det livet ut.

Jeg er født laktoseintolerant, og kunne derfor ikke innta melkeprodukter da jeg var småbarn. Ved skolestart var jeg så bra at jeg drakk og spiste som normalt, men i tenårene begynte jeg å bli dårlig av melkeprodukter igjen. Nå kan jeg innta laktose i moderate porsjoner. Melk drikker jeg ikke, men i maten går det greit. Jeg blir bare dårlig om jeg spiser bløtkake eller annet med mye fløte.

På slutten av barneskolen utviklet jeg allergi mot husstøvmidd, gresspollen og katter. Dette forsvant i mitt første svangerskap, men ble erstattet av soleksem og ømfintlig hud. I mitt tredje svangerskap kom luftveisplagene tilbake, men de er heldigvis mildere enn før. Jeg har to katter og tåler dem, men reagerer om andre har katt i hus.

Eksemplene du kommer med høres ut som innbilt allergi, og noen ganger er allergiske reaksjoner psykisk.

Anonymous poster hash: 07b26...2d7
Skrevet

Jeg vet om 2stk som har gjennomgått vaksine/immunisering for ekstensive allergier og begge har blitt kvitt spetakkelet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...