Gå til innhold

Har det veldig vanskelig nå. Oppdaget jeg er gravid, og var på fest for litt siden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er så leit. Jeg trodde jeg ikke var blitt gravid siden jeg fikk det jeg trodde var mensen, jeg tok også en graviditetstest for sikkerhets skyld som ble negativ. Men nå ser det ut som jeg var gravid likevel (testet nok for tidlig). Var på en vennefest før jul hvor de fleste ble i godt slag. Jeg drakk nok et par glass vin, og også noen akevitt-shot-er. Tipper en 5-6 enheter i løpet av kvelden. Det verste er at jeg så og si ikke har drukket det siste året, dette var en spesiell kveld med venner...

Vet at man ikke kan si noe sikkert her, men hvor stor fare er det for at barnet har tatt skade?

Erfaringer med dette? Spesielt hvis det er noen med eldre barn her som opplevde dette under graviditet, hører jeg så gjerne fra dere. Har hørt det er koblet til lærevansker osv.

Fortvilet og usikker på hva jeg skal foreta meg nå...

Anonymous poster hash: 31455...ade
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske mange drikke alkohol når de er gravid, uten å vite at de er gravid. Jeg vil tro det går helt bra.

Anonymous poster hash: 771e7...716

Skrevet

Det er jo slett ikke uvanlig, har gjort det selv jeg. Det er ingen vits å angre på det som har skjedd, se heller fremover å lev så sunt som mulig for babyen din.

Skrevet

Med førstemann var jeg på blåtur med jobben før jeg ante at jeg var gravid. Drakk tequila, jegermeister og i det hele tatt. Ble sinnsykt dårlig, og kunne ikke helt skjønne hvorfor jeg var så trøt og sliten og fyllesyk- jeg pleier aldri bli det. 

Viste seg jeg var 6-7 uker på vei. 

Ungen er nå snart 5 år og frisk som bare det. :)

Ikke noe å anbefale, og vet man at man er gravid skal man selvsagt ikke drikke alkohol, men gjort er gjort. Vet man ikke om det er det jo ikke akkurat med vilje. Og det går stort sett bra.

Det er vel helst gjentatt forbruk av alkohol gjennom svangerskapet som er skadelig.

Skrevet

Gjorde jeg også.

Eldstemann er frisk og fin og blandt de beste i klassen :-)

Legen sa at på et så tidlig stadie var det enten eller. Om fosteret hadde blitt skadet av den ene gangen, ville det bli støtt ut.

Skrevet

Takk for svar - men det er den usikkerheten som ikke vil gi slipp. Jeg vet jo også at dette er noe jeg så gjerne skulle unngått. Vet ikke om jeg kan klare å slå meg til ro og fortsette med dette svangerskapet...enda det er velkomment

HI

Skrevet

Jeg havnet på skikkelig fest den dagen jeg fikk "mensen" og dermed trodde sjansene var spilt for den runden. Drakk så mye at jeg måtte bæres ut i taxi av min kjære mann... Litt pinlig nå, men jeg festet litt hardere da jeg var ung enn det jeg gjør nå.

Lillejenta som viste seg å ligge i magen den gangen er i dag en superduper frisk og rask førsteklassing. Hun er best i klassen i de fleste fagene, snill og god og oppmerksom på folk rundt seg.

Anonymous poster hash: ea5f5...693

Skrevet

Takk for svar - men det er den usikkerheten som ikke vil gi slipp. Jeg vet jo også at dette er noe jeg så gjerne skulle unngått. Vet ikke om jeg kan klare å slå meg til ro og fortsette med dette svangerskapet...enda det er velkomment

HI

Øhhh ! Beklager - men nå gir jeg deg en virtuell klaps i ansiktet og ber deg TA DEG SAMMEN KVINNEMENNESKE !!!

Du tenker vel helt ærlig talt ikke på abort ?

Sannsynligheten for at fosteret ditt har tatt skade av de 6 enhetene er forsvinnende liten, og du skal ikke føle skyld i og med at du helt og holdent trodde du ikke var gravid. Du testet jo til og med.

Skjønner følelsene dine nå kjære deg, det gjør jeg. Men dette kommer til å gå så fint. Babyen har det nok veldig bra og har ikke lagt merke til noe.

Du vet nå at du er gravid, og vil jo leve deretter. Ikke hamre så hardt på deg selv. Stresset over hvordan du har det nå er nok verre enn den ene lille festen for baby.

Lykke lykke til kjære deg. Dette kommer til å gå kjempebra. Og om 8 mnd ca, sitter du og din kjær der med et vidunder :-)

Anonymous poster hash: 07e7d...85c

Skrevet

Jeg drakk veldig mye sprit når jeg var gravid,for det var nyttårsaften å drakk både på vorspiel,byn og nashspiel,.

Jeg visste ikke at jeg var gravid.

Men fikk likevel er frisk og sunn gutt :)

Skrevet

Å den annen side så har en venninne av meg en datter hun har så vondt av. Hun var tenåring når hun ble gravid med jenta og ante ikke at hun var gravid. Hun drakk flere ganger i løpet av første trimester. Jenta hennes har en hjerneskade som gjør at jenta utvikler seg litt senere enn andre barn.

Jeg ville i alle fall ha lagt vekk all alkohol hvis jeg var deg.

Anonymous poster hash: 9b13f...9ed
Skrevet

Å den annen side så har en venninne av meg en datter hun har så vondt av. Hun var tenåring når hun ble gravid med jenta og ante ikke at hun var gravid. Hun drakk flere ganger i løpet av første trimester. Jenta hennes har en hjerneskade som gjør at jenta utvikler seg litt senere enn andre barn.

Jeg ville i alle fall ha lagt vekk all alkohol hvis jeg var deg.

Anonymous poster hash: 9b13f...9ed

Du sier det jo selv: drakk flere ganger.

Dessuten er det slett ikke sikkerta t hjerneksaden skyldes alkohol!

HI, skal du liksom drepe barnet ditt fordi den kaaaaanskje kan ha tatt skade, noe det er bare noen få prosenters mulighet for? Hva er det med deg?

Anonymous poster hash: 19312...b60

Skrevet

Takker for alle svar her! Også for den virtuelle klapsen :-) (rørt)

Mulig dette er vanligere enn jeg tror, jeg føler meg jo som den verste personen her, tenker at jeg har vært så utrolig dum.

Kommer selvsagt ikke til å røre alkohol resten av svangerskapet. Har egentlig roet meg mye på det der, drikker egentlig lite. Så skulle dette skje...skulle bare ønske jeg kan klare å glede meg - det er to søsken som evt. vil bli glade.

HI

Skrevet

Var på dritfylla i tre dager jeg. Mandagen etter testet jeg positiv. Har i dag en frisk og sunn gutt på snart 6 år :)

Anonymous poster hash: 2237b...902

Skrevet

Fosteret får ikke næring fra mor de første ukene. Frem til uke 4 næres det utelukkende av eggesplomma, og fra uke 4 til uke 6 dannes morkaken og fosteret får gradvis mere næring fra den. Fra 6 fullgådte uker næres fosteret kun av morkaken.

Skrevet

Jeg knasket sterke smertestillende daglig (ganske mange pr dag og)  før jeg var klar over at jeg var gravid med første, hun er frisk og rask :) som det sies over næringen tar ikke forstre fra mor før ca 6 uker.

Anonymous poster hash: 3e1e3...4f1
Skrevet

Dette er så leit. Jeg trodde jeg ikke var blitt gravid siden jeg fikk det jeg trodde var mensen, jeg tok også en graviditetstest for sikkerhets skyld som ble negativ. Men nå ser det ut som jeg var gravid likevel (testet nok for tidlig). Var på en vennefest før jul hvor de fleste ble i godt slag. Jeg drakk nok et par glass vin, og også noen akevitt-shot-er. Tipper en 5-6 enheter i løpet av kvelden. Det verste er at jeg så og si ikke har drukket det siste året, dette var en spesiell kveld med venner...

Vet at man ikke kan si noe sikkert her, men hvor stor fare er det for at barnet har tatt skade?

Erfaringer med dette? Spesielt hvis det er noen med eldre barn her som opplevde dette under graviditet, hører jeg så gjerne fra dere. Har hørt det er koblet til lærevansker osv.

Fortvilet og usikker på hva jeg skal foreta meg nå...

Sjansen er nesten null for at det skulle ha noe å si. De fleste ar en fest (eller flere) før de tester positivt. Hadde ikke tenkt mer på det.

Anonymous poster hash: ab3f3...4a5

Skrevet

Med eldste var jeg og på fylla en gang. Hadde testet, den var negativ. Men joda - var gravid! Gikk så fint så, holdt meg unna alkohol resten av sv.skapet da selvsagt:)

Anonymous poster hash: e512d...e5e
Skrevet

Vet du, jeg hadde en fest i begge mine graviditeter, før jeg fant ut at jeg var gravid. Det vil si ca i uke 3 eller 4. Jeg tar det helt med ro! De fleste har nok hatt en drink aller to innabords, om ikke graviditeten var nøye planlagt :-)

Skrevet

Det er nok gjentatt drikking i svangerskapet som gir skader, en liten kule i starten har de fleste hatt:)

Det var det første jeg spurte legen om i første svangerskap, for noen dager før jeg tok testen var jeg på tidenes fest og drakk en hel del mer enn 5 enheter. Legen bare smilte og sa at det der gjelder de aller fleste.

Lykke til:)

Anonymous poster hash: 3dd74...372

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...