Gå til innhold

Hvordan lager jeg saus til kalkun?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er uaktuelt å bruke innmatposen, men buljong er greit...

Helst en enkel oppskrift.

Anonymous poster hash: 85407...cdc

Fortsetter under...

Skrevet

Kjøp en pose med fløtesaus på butikken.

Hvorfor ikke bruke innmaten? Brun innmaten i en gryte fyll opp med vann og kok opp. Sil av. Smelt smør og mel, tilsett kokevann og fløte og kok de opp, la koke i fem minutter. Den beste sausen.

Anonymous poster hash: 20687...8bc

Skrevet

Tanken var å lage den fra bunnen av. Men synes den innmatposen er utrolig ekkel. Takk for svar likevel.

Skrevet

Finnes masse sauser på butikken som egner seg til kalkun, alt som passer til kylling passer til kalkun ;)

Skrevet

Det blir faktisk forbausende godt med en pose fløtesaus fra butikken som du sper ut med stekeskyen fra kalkunen.

Anonymous poster hash: 6e890...82b
Skrevet

http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrift/oppskrift.php?id=698

Eller så kjøper du en pose fløtesaus i butikken og erstatter vann med stekesjy fra kalkunen. Og det å ikke bruke innmaten fordi den ser ekkel ut er barnslig. Men innmat gir en skarp smak som jeg ikke er så glad i så jeg velger den bort selv. 

Men bruk sjyen til saus, da blir den vanvittig god. 

Annonse

Skrevet

Du heller skyen fra kalkunen i en gryte(helst jern) har i fløte og smaker til med litt brunost og grov sennep. Får å få den tykkere bruker du litt meljevning, dette blir myyyye bedre enn posesaus fra butikken og er like enkelt...

Anonymous poster hash: 9a15a...755

Skrevet

lTa ut innmaten fra posen inni kalkunen. Brun den i stekepanna og kok deretter i ca 2 timer sammen med gulrot, løk og sellerirot. (skum av underveis)

-Sil fra så du sitter igjen med ren kraft.

-Ta vare på stekeskyen fra stekingen av kalkunen og bland i kraften.

-Kok opp.

-Rist ut noen spiseskjeer maisena i vann og ha i den kokende kraften mens du rører.

-Ha i fløte, mye!

-Smak til med salt og pepper.

Hvis du vil ha litt andre smaker kan du bruke estragon, sennep, brunost eller hva annet du måtte like.

Hvis du ikke vil bruke innmaten blir ikke sausen så god, men den kan bli helt ok med bruk ab sterk hønsebuljong også.

Anonymous poster hash: 5d2be...405
Skrevet

Jeg pleier å lage sausen til Jamie Olivier. Du finner den sikkert hvis du googler Jamie's christmas turkey gravy. Veldig god, og uten innmat ;)

Anonymous poster hash: 634c4...c19
Skrevet

http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrift/oppskrift.php?id=698

Eller så kjøper du en pose fløtesaus i butikken og erstatter vann med stekesjy fra kalkunen. Og det å ikke bruke innmaten fordi den ser ekkel ut er barnslig. Men innmat gir en skarp smak som jeg ikke er så glad i så jeg velger den bort selv. 

Men bruk sjyen til saus, da blir den vanvittig god.

Ja jeg er så barnslig at jeg ikke klarer å spise (rettelse: nyte) mat som ser ekkel ut ferdig eller under prosessen. Mye bedre med buljong som jeg ikke har sett blitt fremstilt :-)

Skrevet

Takk for svar alle!

Skrevet

Jeg bruner smør og mel, sper med vann, har i kyllingbuljong og koker i ca 10 min. Smaker til med matfløte og ev litt pepper.

Blir en enkel, men veldig god saus.

Og barnslig å ikke bruke innmaten? Det er vel kanskje det teiteste jeg har hørt :P

Skrevet

Jeg bruner smør og mel, sper med vann, har i kyllingbuljong og koker i ca 10 min. Smaker til med matfløte og ev litt pepper.

Blir en enkel, men veldig god saus.

Og barnslig å ikke bruke innmaten? Det er vel kanskje det teiteste jeg har hørt :P

Gjør det likt som her, bare at jeg bruker en blanding av kraft fra gr.saker og frukt jeg har i ovnen sammen med kalkunen og også litt av vannet jeg koker innmaten i. Blir kanongodt, må jo smake seg frem til hva man liker og må tilsette av krydder osv:)

Anonymous poster hash: e8220...c56

Annonse

Skrevet

Du koker kraft på innmaten og bruker den som basis for fløtesaus. Uaktuelt å bruke innmat, er du 14 år?

Anonymous poster hash: c85ec...8f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...