anonymsuperbruker Skrevet 30. desember 2013 #1 Skrevet 30. desember 2013 I min familie har vi alltid spist mye havregrøt og havregryn med melk. Jeg hadde besøk av ei venninne og 4-åringen hennes for litt siden, og vi snakket tilfeldigvis om hva vi hadde spist til frokost. Jeg sa at jeg hadde spist havregrøt, og 4-åringen satt der som et spørsmålstegn. Mora sa da at hun trodde jentungen aldri hadde smakt det før. Jeg ble litt overrasket, men svarte vel bare "åja". Etterpå har jeg tenkt på dette og at det var litt rart. Hun spiste sikkert grøt som baby, men det husker hun vel ikke. Og da var det kanskje bare Nestle-grøter. Jeg elsker havregrøt, velling og havregryn med melk. Gjerne med litt rosiner i eller litt most banan på toppen. Spiser det ofte til frokost og/eller til kvelds. Er jeg veldig uvanlig??? Det er da god, sunn og billig mat Det er ikke alltid jeg har brød i huset, men havregryn og melk har jeg alltid! Hvordan er det hos dere?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #2 Skrevet 30. desember 2013 Spiser havregrøt daglig. Ikke unormalt å ha det som frokost så vidt jeg vet... Anonymous poster hash: 2aa97...aaa
Von Hertelhofen Skrevet 30. desember 2013 #3 Skrevet 30. desember 2013 2 åringen her vet veldig godt hva havregrøt er. Namnam
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #4 Skrevet 30. desember 2013 Mannen spiser havregryn med melk på til frokost, og jeg spiser yoghurt med havregryn i, men ingen av oss er glad i havregrøt. Har laget det et par ganger så barna har smakt, men ingen av dem er noe glad i det heller, så det er ikke noe vi spiser her i huset nei. De vet jo hva det er da, men for barna her i huset er havregryn noe man spiser kaldt med melk eller yoghurt på, eller har i grove deiger (brød, vaffelrøre e.l.) Anonymous poster hash: 517a6...236
Jojo x3 Skrevet 30. desember 2013 #5 Skrevet 30. desember 2013 Spiser havregryn eller havregrøt nesten daglig, kjempegodt!
Steget Skrevet 30. desember 2013 #6 Skrevet 30. desember 2013 havregrøt spiser vi ofte! likte ikke brød som barn, så jeg er vokst opp på havregrøt.
klg,2 boys now:) Skrevet 30. desember 2013 #7 Skrevet 30. desember 2013 Lager det ofte som frokost i Bhg til ungene og veldig mange har aldri smakt det tidligere,så er nok ikke så vanlig lengre
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #8 Skrevet 30. desember 2013 Har havregrøt i bhg der jeg jobber hver uke Anonymous poster hash: 65b05...23a
moota m storebror&lillebror Skrevet 30. desember 2013 #9 Skrevet 30. desember 2013 Jeg er veldig glad i grøt, også havregrøt. Men det er en del som blir overrasket over at jeg spiser det. Barna spiser det, men det er ikke blant favorittene. Barna blander også de ulike grøtene noen ganger. Lurer på om nissegrøt og risgrøt er det samme og glemmer hvordan semulegrøt er.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #10 Skrevet 30. desember 2013 Lager det ofte men hadde ikke smakt det før jeg var voksen. Rart at de ikke har laget det i. Barnehagen en eneste gang til en som er 4. Her lager de havregryn eller varm mat ca en. Gang i uken (kommunal barnehage). Anonymous poster hash: 81dd8...9b0
thricane Skrevet 30. desember 2013 #11 Skrevet 30. desember 2013 Vi spiser det neste hver dag. Har en pose frosne blåbær i frysa, tar litt av det sammen med kanel og sukrin. Og et glass styrk melk inntil. Superraskt, sunt og billig.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 30. desember 2013 #12 Skrevet 30. desember 2013 Har det i bhg en gang i uken, minst. Pluss at det er fast lunsj her i helgene. Eneste måten jeg enkelt kan lage mat alle barna liker og blir mette av! De elsker det! Nå har de også fått sansen for havregryn med melk (og litt sukker), og har byttet ut HavreFras til frokost med dette.
anonymsuperbruker Skrevet 31. desember 2013 Forfatter #13 Skrevet 31. desember 2013 Jeg er veldig glad i grøt, også havregrøt. Men det er en del som blir overrasket over at jeg spiser det. Barna spiser det, men det er ikke blant favorittene. Barna blander også de ulike grøtene noen ganger. Lurer på om nissegrøt og risgrøt er det samme og glemmer hvordan semulegrøt er. jeg trodde jeg hadde god oversikt over ulike typer grøt, men nå ble jeg usikker på hva som er forskjell på nissegrøt og risgrøt.
moota m storebror&lillebror Skrevet 31. desember 2013 #14 Skrevet 31. desember 2013 Jeg er veldig glad i grøt, også havregrøt. Men det er en del som blir overrasket over at jeg spiser det. Barna spiser det, men det er ikke blant favorittene. Barna blander også de ulike grøtene noen ganger. Lurer på om nissegrøt og risgrøt er det samme og glemmer hvordan semulegrøt er. jeg trodde jeg hadde god oversikt over ulike typer grøt, men nå ble jeg usikker på hva som er forskjell på nissegrøt og risgrøt. Det er det samme, men barna har ulike navn på det etter som hva situasjon det er i tenker jeg Nissegrøt når det er jul, risgrøt i mars hehe
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 31. desember 2013 #15 Skrevet 31. desember 2013 Jeg er veldig glad i grøt, også havregrøt. Men det er en del som blir overrasket over at jeg spiser det. Barna spiser det, men det er ikke blant favorittene. Barna blander også de ulike grøtene noen ganger. Lurer på om nissegrøt og risgrøt er det samme og glemmer hvordan semulegrøt er. jeg trodde jeg hadde god oversikt over ulike typer grøt, men nå ble jeg usikker på hva som er forskjell på nissegrøt og risgrøt. Det er det samme, men barna har ulike navn på det etter som hva situasjon det er i tenker jeg Nissegrøt når det er jul, risgrøt i mars hehe Hos oss er kaller vi fløyelsgrøten for nissegrøt
moota m storebror&lillebror Skrevet 31. desember 2013 #16 Skrevet 31. desember 2013 Jeg er veldig glad i grøt, også havregrøt. Men det er en del som blir overrasket over at jeg spiser det. Barna spiser det, men det er ikke blant favorittene. Barna blander også de ulike grøtene noen ganger. Lurer på om nissegrøt og risgrøt er det samme og glemmer hvordan semulegrøt er. jeg trodde jeg hadde god oversikt over ulike typer grøt, men nå ble jeg usikker på hva som er forskjell på nissegrøt og risgrøt. Det er det samme, men barna har ulike navn på det etter som hva situasjon det er i tenker jeg Nissegrøt når det er jul, risgrøt i mars hehe Hos oss er kaller vi fløyelsgrøten for nissegrøt Hva lages fløyelsgrøten av? Her er alt det risengrynsgrøt Det er også den vi har mandelen i når det er jul. I den og riskrem til dessert på julaften.
anonymsuperbruker Skrevet 31. desember 2013 Forfatter #17 Skrevet 31. desember 2013 Jeg er veldig glad i grøt, også havregrøt. Men det er en del som blir overrasket over at jeg spiser det. Barna spiser det, men det er ikke blant favorittene. Barna blander også de ulike grøtene noen ganger. Lurer på om nissegrøt og risgrøt er det samme og glemmer hvordan semulegrøt er. jeg trodde jeg hadde god oversikt over ulike typer grøt, men nå ble jeg usikker på hva som er forskjell på nissegrøt og risgrøt. Det er det samme, men barna har ulike navn på det etter som hva situasjon det er i tenker jeg Nissegrøt når det er jul, risgrøt i mars hehe Hehe Sånn ja Vi har alltid sagt risenGRYNSgrøt hjemme (eller bare grøt), men har lagt merke til at det blir mer og mer vanlig å bare si risgrøt. Vi brukte noe mamma kalte "Nissesuppe". Det var rester av risengrynsgrøt som hun kokte opp med melk til ei suppe. Serverte med sukker og kanel. En av våre favoritter som barn Vi sa nissesuppe om den suppa hele året. Vi syntes det var litt morsomt og lurte på hvor nissene var i suppa En ny favoritt her er bryggrynsgrøt! Veldig godt!
Gjest ronja røverdatter Skrevet 31. desember 2013 #18 Skrevet 31. desember 2013 Det er vel like vanlig å spise havregrøt som å ikke spise havregrøt. Jeg er vokst opp med havregrøt til frokost, spiste det, men syntes aldri at det var noe godt, så etter at jeg ble voksen nok til å stå for maten min selv, har den forsvunnet ut av menyen. Prøvde det igjen for en stund siden i et anfall av å være ekstra sunn, men ingen av oss syntes at det var det minste godt, synes rett og slett at det er usmakelig og ekkelt, så det blir med forsøket. Vi spiser risgrøt til middag noen ganger i året og et par ganger ekstra ved juletider. Men det er stort sett bare vomfyll, kan ikke tenke meg at det er mye sunt med det.
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 1. januar 2014 #19 Skrevet 1. januar 2014 Jeg er veldig glad i grøt, også havregrøt. Men det er en del som blir overrasket over at jeg spiser det. Barna spiser det, men det er ikke blant favorittene. Barna blander også de ulike grøtene noen ganger. Lurer på om nissegrøt og risgrøt er det samme og glemmer hvordan semulegrøt er. jeg trodde jeg hadde god oversikt over ulike typer grøt, men nå ble jeg usikker på hva som er forskjell på nissegrøt og risgrøt. Det er det samme, men barna har ulike navn på det etter som hva situasjon det er i tenker jeg Nissegrøt når det er jul, risgrøt i mars hehe Hos oss er kaller vi fløyelsgrøten for nissegrøt Hva lages fløyelsgrøten av? Her er alt det risengrynsgrøt Det er også den vi har mandelen i når det er jul. I den og riskrem til dessert på julaften. Fløyelsgrøt (slik jeg kjenner den), lages av smør, mel og melk.. Tror jeg.. Pappa pleide å lage det da jeg var lita, og er en helt glatt grøt..
anonymsuperbruker Skrevet 1. januar 2014 Forfatter #20 Skrevet 1. januar 2014 Jeg er veldig glad i grøt, også havregrøt. Men det er en del som blir overrasket over at jeg spiser det. Barna spiser det, men det er ikke blant favorittene. Barna blander også de ulike grøtene noen ganger. Lurer på om nissegrøt og risgrøt er det samme og glemmer hvordan semulegrøt er. jeg trodde jeg hadde god oversikt over ulike typer grøt, men nå ble jeg usikker på hva som er forskjell på nissegrøt og risgrøt. Det er det samme, men barna har ulike navn på det etter som hva situasjon det er i tenker jeg Nissegrøt når det er jul, risgrøt i mars hehe Hos oss er kaller vi fløyelsgrøten for nissegrøt Hva lages fløyelsgrøten av? Her er alt det risengrynsgrøt Det er også den vi har mandelen i når det er jul. I den og riskrem til dessert på julaften. Fløyelsgrøt (slik jeg kjenner den), lages av smør, mel og melk.. Tror jeg.. Pappa pleide å lage det da jeg var lita, og er en helt glatt grøt.. Stemmer. Nesten som en tykk, hvit saus. Mer smør, kanskje. Vi kalte denne grøten "smørgrøt". Litt som rømmegrøt i konsistens, men ikke sur. Tror mamma slang oppi litt rømme innimellom også.
moota m storebror&lillebror Skrevet 1. januar 2014 #21 Skrevet 1. januar 2014 (endret) Jeg er veldig glad i grøt, også havregrøt. Men det er en del som blir overrasket over at jeg spiser det. Barna spiser det, men det er ikke blant favorittene. Barna blander også de ulike grøtene noen ganger. Lurer på om nissegrøt og risgrøt er det samme og glemmer hvordan semulegrøt er. jeg trodde jeg hadde god oversikt over ulike typer grøt, men nå ble jeg usikker på hva som er forskjell på nissegrøt og risgrøt. Det er det samme, men barna har ulike navn på det etter som hva situasjon det er i tenker jeg Nissegrøt når det er jul, risgrøt i mars hehe Hehe Sånn ja Vi har alltid sagt risenGRYNSgrøt hjemme (eller bare grøt), men har lagt merke til at det blir mer og mer vanlig å bare si risgrøt. Vi brukte noe mamma kalte "Nissesuppe". Det var rester av risengrynsgrøt som hun kokte opp med melk til ei suppe. Serverte med sukker og kanel. En av våre favoritter som barn Vi sa nissesuppe om den suppa hele året. Vi syntes det var litt morsomt og lurte på hvor nissene var i suppa En ny favoritt her er bryggrynsgrøt! Veldig godt! Har hørt om byggrynsgrøt men har ikke smakt den. Kanskje jeg må det da Er det best med ferdig eller lage selv? Og jeg er fortsatt nysgjerrig på hva fløyelsgrøten er laget av Og når jeg nå leste resten av tråden og siteringene så fant jeg jo ut det og Høres godt ut. Liker godt rømmegrøt Endret 1. januar 2014 av moota m storesøster&lillebror
anonymsuperbruker Skrevet 1. januar 2014 Forfatter #22 Skrevet 1. januar 2014 Jeg er veldig glad i grøt, også havregrøt. Men det er en del som blir overrasket over at jeg spiser det. Barna spiser det, men det er ikke blant favorittene. Barna blander også de ulike grøtene noen ganger. Lurer på om nissegrøt og risgrøt er det samme og glemmer hvordan semulegrøt er. jeg trodde jeg hadde god oversikt over ulike typer grøt, men nå ble jeg usikker på hva som er forskjell på nissegrøt og risgrøt. Det er det samme, men barna har ulike navn på det etter som hva situasjon det er i tenker jeg Nissegrøt når det er jul, risgrøt i mars hehe Hehe Sånn ja Vi har alltid sagt risenGRYNSgrøt hjemme (eller bare grøt), men har lagt merke til at det blir mer og mer vanlig å bare si risgrøt. Vi brukte noe mamma kalte "Nissesuppe". Det var rester av risengrynsgrøt som hun kokte opp med melk til ei suppe. Serverte med sukker og kanel. En av våre favoritter som barn Vi sa nissesuppe om den suppa hele året. Vi syntes det var litt morsomt og lurte på hvor nissene var i suppa En ny favoritt her er bryggrynsgrøt! Veldig godt! Har hørt om byggrynsgrøt men har ikke smakt den. Kanskje jeg må det da Er det best med ferdig eller lage selv? Og jeg er fortsatt nysgjerrig på hva fløyelsgrøten er laget av Og når jeg nå leste resten av tråden og siteringene så fant jeg jo ut det og Høres godt ut. Liker godt rømmegrøt Jeg vet man kan få kjøpt ferdig grøt, men den har jeg ikke smakt. Jeg jobbet som vikar på kjøkkenet på et sykehjem da jeg var student, og der fikk vi byggynsgrøt. (Den ble laget på sentralkjøkkenet, men vi varmet den opp og sendte ut på avd.) Jeg tror jeg var den eneste på kjøkkenet som likte den grøten, og fikk alltid ta av en slump til lunsj Har laget hjemme også, men den blir ikke like god på på hjemmet... Lurer på hva kokka gjør med den! Eller... gjorde... grøten var så lite populær, så de sluttet med den. Den er litt grå og "limete" på konsistens sammenlignet med hvit, fin risengrynsgrøt, men jeg synes den er god! Litt mer tekstur i den. Litt nøttesmak, kanskje? Mer fiber også, så er sunnere! Jeg har kokt hjemme både med og uten havregryn i. Synes begge deler blir godt. Ekstra god når man koker på H-melk med en skvett fløte i
anonymsuperbruker Skrevet 1. januar 2014 Forfatter #23 Skrevet 1. januar 2014 Jeg er veldig glad i grøt, også havregrøt. Men det er en del som blir overrasket over at jeg spiser det. Barna spiser det, men det er ikke blant favorittene. Barna blander også de ulike grøtene noen ganger. Lurer på om nissegrøt og risgrøt er det samme og glemmer hvordan semulegrøt er. jeg trodde jeg hadde god oversikt over ulike typer grøt, men nå ble jeg usikker på hva som er forskjell på nissegrøt og risgrøt. Det er det samme, men barna har ulike navn på det etter som hva situasjon det er i tenker jeg Nissegrøt når det er jul, risgrøt i mars hehe Hehe Sånn ja Vi har alltid sagt risenGRYNSgrøt hjemme (eller bare grøt), men har lagt merke til at det blir mer og mer vanlig å bare si risgrøt. Vi brukte noe mamma kalte "Nissesuppe". Det var rester av risengrynsgrøt som hun kokte opp med melk til ei suppe. Serverte med sukker og kanel. En av våre favoritter som barn Vi sa nissesuppe om den suppa hele året. Vi syntes det var litt morsomt og lurte på hvor nissene var i suppa En ny favoritt her er bryggrynsgrøt! Veldig godt! Har hørt om byggrynsgrøt men har ikke smakt den. Kanskje jeg må det da Er det best med ferdig eller lage selv? Og jeg er fortsatt nysgjerrig på hva fløyelsgrøten er laget av Og når jeg nå leste resten av tråden og siteringene så fant jeg jo ut det og Høres godt ut. Liker godt rømmegrøt Jeg vet man kan få kjøpt ferdig grøt, men den har jeg ikke smakt. Jeg jobbet som vikar på kjøkkenet på et sykehjem da jeg var student, og der fikk vi byggynsgrøt. (Den ble laget på sentralkjøkkenet, men vi varmet den opp og sendte ut på avd.) Jeg tror jeg var den eneste på kjøkkenet som likte den grøten, og fikk alltid ta av en slump til lunsj Har laget hjemme også, men den blir ikke like god på på hjemmet... Lurer på hva kokka gjør med den! Eller... gjorde... grøten var så lite populær, så de sluttet med den. Den er litt grå og "limete" på konsistens sammenlignet med hvit, fin risengrynsgrøt, men jeg synes den er god! Litt mer tekstur i den. Litt nøttesmak, kanskje? Mer fiber også, så er sunnere! Jeg har kokt hjemme både med og uten havregryn i. Synes begge deler blir godt. Ekstra god når man koker på H-melk med en skvett fløte i Ikke spesielt mye ekstra jobb med den. Bare sleng byggryn i en bolle med vann før du legger deg, så har du ferdige gryn til å koke dagen etter. Kjempegode å koke i vann og bruke i stedet for ris også. Eller i grønnsakssupper.
moota m storebror&lillebror Skrevet 1. januar 2014 #24 Skrevet 1. januar 2014 Jeg er veldig glad i grøt, også havregrøt. Men det er en del som blir overrasket over at jeg spiser det. Barna spiser det, men det er ikke blant favorittene. Barna blander også de ulike grøtene noen ganger. Lurer på om nissegrøt og risgrøt er det samme og glemmer hvordan semulegrøt er. jeg trodde jeg hadde god oversikt over ulike typer grøt, men nå ble jeg usikker på hva som er forskjell på nissegrøt og risgrøt. Det er det samme, men barna har ulike navn på det etter som hva situasjon det er i tenker jeg Nissegrøt når det er jul, risgrøt i mars hehe Hehe Sånn ja Vi har alltid sagt risenGRYNSgrøt hjemme (eller bare grøt), men har lagt merke til at det blir mer og mer vanlig å bare si risgrøt. Vi brukte noe mamma kalte "Nissesuppe". Det var rester av risengrynsgrøt som hun kokte opp med melk til ei suppe. Serverte med sukker og kanel. En av våre favoritter som barn Vi sa nissesuppe om den suppa hele året. Vi syntes det var litt morsomt og lurte på hvor nissene var i suppa En ny favoritt her er bryggrynsgrøt! Veldig godt! Har hørt om byggrynsgrøt men har ikke smakt den.Kanskje jeg må det da Er det best med ferdig eller lage selv? Og jeg er fortsatt nysgjerrig på hva fløyelsgrøten er laget av Og når jeg nå leste resten av tråden og siteringene så fant jeg jo ut det og Høres godt ut. Liker godt rømmegrøt Jeg vet man kan få kjøpt ferdig grøt, men den har jeg ikke smakt. Jeg jobbet som vikar på kjøkkenet på et sykehjem da jeg var student, og der fikk vi byggynsgrøt. (Den ble laget på sentralkjøkkenet, men vi varmet den opp og sendte ut på avd.) Jeg tror jeg var den eneste på kjøkkenet som likte den grøten, og fikk alltid ta av en slump til lunsj Har laget hjemme også, men den blir ikke like god på på hjemmet... Lurer på hva kokka gjør med den! Eller... gjorde... grøten var så lite populær, så de sluttet med den. Den er litt grå og "limete" på konsistens sammenlignet med hvit, fin risengrynsgrøt, men jeg synes den er god! Litt mer tekstur i den. Litt nøttesmak, kanskje? Mer fiber også, så er sunnere! Jeg har kokt hjemme både med og uten havregryn i. Synes begge deler blir godt. Ekstra god når man koker på H-melk med en skvett fløte i Fløte i grøten er veldig godt Har ofte fløte i havregrøten, men det legger seg jo rett der det ikke skal være..
soleia Skrevet 1. januar 2014 #25 Skrevet 1. januar 2014 Har laga det av og til, men det er berre den eine av ungane som likar det, og ikkje faren heller, så det begrensar det litt. Dei får havregraut i barnehagen innimellom. Eg bytte ei stund ut risgrauten på laurdagen med byggrynsgraut med blåbær på, og var veldig nøgd med det, men mannen la inn klager etter kvart, så det har vorte sjeldnare. Er ikkje så kjekt å sitje å ete med kvar sin meny. Då eg vaks opp åt me mykje havregryn og melk til kveldsmat. Eg var aldri så veldig glad i det, men brødrene mine elska det. Mor mi laga aldri havregraut, men det ho kalla "grovgraut" med grove kornsortar kokt i mjølk, som me åt med rosiner på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå