Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #1 Skrevet 30. desember 2013 Noen som vet dette?? Er 32 uker nå, og 100% sykemeldt frem til termin.. De har ikke ansatt en erstatter for meg på jobb, og nå (i romjulen) har de allerede begynt å spørre om jeg kan jobbe noen timer innimellom.. jeg ble sykemeldt fra 20 desember.. Kan legge til at grunnlaget for sykemeldingen var at jeg ikke taklet stresset på jobb, og det ble ikke tatt hensyn til på arbeidsplassen.. Kan de be meg jobbe?? Jeg har dårlig samvittighet for å forlate de andre i trøbbel, som følge av å måtte ta mine oppgaver.. Anonymous poster hash: 73bee...549
Sokkedyret Skrevet 30. desember 2013 #2 Skrevet 30. desember 2013 Du skal da vel ikke jobbe hvis du er sykemeldt. Er du 100% sykemeldt så er du jo ikke i stand til å jobbe. Hvis du kunne jobbet litt burde du jo vært delvis sykemeldt...
Fertila Skrevet 30. desember 2013 #3 Skrevet 30. desember 2013 Nei, de kan ikke be deg jobbe når en lege har sykemeldt deg 100 %.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #4 Skrevet 30. desember 2013 Du må ikke finne på å gå på jobb når du er 100% sykeneldt. Det er ikke lov. Du risikerer å miste rettigheter på sykepenger. Arbeidsgiver burde absolutt ikke spørre deg en gang, det kan få store konsekvenser for de. Anonymous poster hash: a25e5...25a
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #5 Skrevet 30. desember 2013 Du kan jobbe redusert, men da må sykemeldingen din reduseres også. Anonymous poster hash: b83a1...5d4
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #6 Skrevet 30. desember 2013 Ingen kan tvinge en som er 100% sykmeldt å jobbe. Og du må for all del ikke jobbe noe når du er 100% sykmeldt, det regnes som svindel og du kan miste retten til sykepenger. Anonymous poster hash: bd879...ae5
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #7 Skrevet 30. desember 2013 Arbeidsgiver plikter å forsøke å få deg tilbake i jobb så raskt som mulig. Det er jo ikke umulig at du kan ha kapasitet til å jobbe litt innimellom selv om du ikke klarer 100%, og har du det skal du det. Selv om du har fått sykmelding betyr ikke det at du ikke kan jobbe. Foreløpig er du bare i arbeidsgiverperioden. Da trenger du ikke gjøre noe som helst. Etter at NAV har overtatt ansvaret for sykepengene må du bare gi beskjed om at du jobber litt. Både du og arbeidsgiver skal gjøre det dere kan for å utnytte den arbeidsevnen du faktisk har. Anonymous poster hash: 073ee...b9c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #8 Skrevet 30. desember 2013 Arbeidsgiver plikter å forsøke å få deg tilbake i jobb så raskt som mulig. Det er jo ikke umulig at du kan ha kapasitet til å jobbe litt innimellom selv om du ikke klarer 100%, og har du det skal du det.Selv om du har fått sykmelding betyr ikke det at du ikke kan jobbe. Foreløpig er du bare i arbeidsgiverperioden. Da trenger du ikke gjøre noe som helst. Etter at NAV har overtatt ansvaret for sykepengene må du bare gi beskjed om at du jobber litt.Både du og arbeidsgiver skal gjøre det dere kan for å utnytte den arbeidsevnen du faktisk har. Anonymous poster hash: 073ee...b9c Så hvis man kan jobbe litt, skal man gjøre det selvom jobben er alene grunn til sykemelding, og legen mener man ikke skal jobbe? Anonymous poster hash: 73bee...549
Hjertefru Skrevet 30. desember 2013 #9 Skrevet 30. desember 2013 Dette forstår jeg ikke..... Når man er 100% sykm. Er det vel bare å holde seg hjemme med god samvittighet, eller er det noen nye regler jeg ikke har fått med meg!?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #10 Skrevet 30. desember 2013 Arbeidsgiver kan ikke overstyre legen. Og det er FREKT å spørre. De kan kalle deg inn på oppfølgingssamtale og der spørre om ditt syn på å eventuelt komme tilbake. Som regel skjer ikke dette med gravide da det de er sykemeldt for sjelden blir bedre jo lengre på vei de er. Bortsett fra kvalme i 1. trimester da. Anonymous poster hash: 744fd...e29
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #11 Skrevet 30. desember 2013 Hi her. Sjefen min og 2 andre har nå spurt om jeg kan jobbe torsdag og fredag. Jeg blir stresset og uvell bare av tanken på å se bygget jeg jobber i. Anonymous poster hash: 73bee...549
BettyBoob Skrevet 30. desember 2013 #12 Skrevet 30. desember 2013 Du gir dem beskjed om at nei, du er 100% sykemeldt.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #13 Skrevet 30. desember 2013 Hi her. Sjefen min og 2 andre har nå spurt om jeg kan jobbe torsdag og fredag. Jeg blir stresset og uvell bare av tanken på å se bygget jeg jobber i. Anonymous poster hash: 73bee...549 Svar høflig at du ikke kan. Føler du at du må overdrive situasjonen din for å få være i fred så gjør du det. Arbeidsplassen stresser deg og stress er ikke bra for den lille. Legen din er enig. Si at du har fått beskjed om å gå minst mulig. Blodtrykk problemer. Kan besvime og må ha med ledsager inntil det stabiliserer seg. Jug i vei. ;-) Anonymous poster hash: 744fd...e29
Brennheite Badeand Skrevet 30. desember 2013 #14 Skrevet 30. desember 2013 Arbeidsgiver kan, og bør også spørre deg om det er noe de kan gjøre for at du kommer raskt tilbake i arbeid. Det plikter de faktisk å gjøre som et ledd i sykefraværsoppfølgingen. Dersom du og legen er enige i at du ikke bør og kan jobbe i det hele tatt så bør arbeidsgiver respektere det. Hvis du skal forsøke å jobbe noen timer igjen så må også sykmeldingen endres. Til deg som sier at arbeidsgiver ikke kan overstyre legen så er ikke det helt riktig. Arbeidsgiver kan faktisk velge å ikke godta en sykmelding dersom de mener det ikke er grunnlag for sykmelding. Skal dog nevnes at det svært sjelden skjer, og det skal mye til for arbeidsgiver får "rett" dersom det blir en sak ut av det.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #15 Skrevet 30. desember 2013 Arbeidsgiver kan, og bør også spørre deg om det er noe de kan gjøre for at du kommer raskt tilbake i arbeid. Det plikter de faktisk å gjøre som et ledd i sykefraværsoppfølgingen. Dersom du og legen er enige i at du ikke bør og kan jobbe i det hele tatt så bør arbeidsgiver respektere det. Hvis du skal forsøke å jobbe noen timer igjen så må også sykmeldingen endres. Til deg som sier at arbeidsgiver ikke kan overstyre legen så er ikke det helt riktig. Arbeidsgiver kan faktisk velge å ikke godta en sykmelding dersom de mener det ikke er grunnlag for sykmelding. Skal dog nevnes at det svært sjelden skjer, og det skal mye til for arbeidsgiver får "rett" dersom det blir en sak ut av det. Det kan bestride den ja. Men de kan ikke tvinge den ansatte tilbake umiddelbart. Man må da til en annen lege for ny vurdering. Anonymous poster hash: 744fd...e29
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #16 Skrevet 30. desember 2013 De kan ikke be deg jobbe når du er sykmeldt nei, men kanskje mest realt at du sier opp jobben din hvis du ikke takler den. Det vil jo være det beste både for arb giver og deg. Anonymous poster hash: 07748...595
Hjertefru Skrevet 30. desember 2013 #17 Skrevet 30. desember 2013 De kan ikke be deg jobbe når du er sykmeldt nei, men kanskje mest realt at du sier opp jobben din hvis du ikke takler den. Det vil jo være det beste både for arb giver og deg. Anonymous poster hash: 07748...595 Ja,det var jo et "godt" råd....Er ikke hi gravid da? Forsto det sånn at graviditeten gjorde at hun ikke taklet stresset?.....
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #18 Skrevet 30. desember 2013 De kan ikke be deg jobbe når du er sykmeldt nei, men kanskje mest realt at du sier opp jobben din hvis du ikke takler den. Det vil jo være det beste både for arb giver og deg. Anonymous poster hash: 07748...595 Ja,det var jo et "godt" råd....Er ikke hi gravid da? Forsto det sånn at graviditeten gjorde at hun ikke taklet stresset?..... Jeg er gravid, og det er grunnen til at jeg ikke takler jobben nå. Jeg har en krevende jobb.. Og for meg er det å være gravid veldig slitsomt. hi Anonymous poster hash: 73bee...549
Hjertefru Skrevet 30. desember 2013 #19 Skrevet 30. desember 2013 De kan ikke be deg jobbe når du er sykmeldt nei, men kanskje mest realt at du sier opp jobben din hvis du ikke takler den. Det vil jo være det beste både for arb giver og deg. Anonymous poster hash: 07748...595 Ja,det var jo et "godt" råd....Er ikke hi gravid da? Forsto det sånn at graviditeten gjorde at hun ikke taklet stresset?..... Jeg er gravid, og det er grunnen til at jeg ikke takler jobben nå. Jeg har en krevende jobb.. Og for meg er det å være gravid veldig slitsomt. hiAnonymous poster hash: 73bee...549 Ja nemlig, det var sånn jeg forsto det. Reagerte derfor på det toskete rådet du fikk av .595 her om å si opp jobben.
Katta82 Skrevet 30. desember 2013 #20 Skrevet 30. desember 2013 Hi her. Sjefen min og 2 andre har nå spurt om jeg kan jobbe torsdag og fredag. Jeg blir stresset og uvell bare av tanken på å se bygget jeg jobber i.Anonymous poster hash: 73bee...549 Vêr heime med god samvittighet!! Det er ikkje sånn at di kan spør om du kan jobba fordi da e travelt hos dei. Viss dei vil betvile sjukemeldingen din kan di for så vidt gjera da, men detta e veldi sjelden at blir gjort og eg vil tru sjansen er lik null. Dette er meir vanlig viss ein har arbeidstakarar som ser ut til å ha misbrukt systemet over tid. Arbeidsgivarar med vet kan ikkje betvila at du trenge sjukemelding på slutten av graviditeten. Eg trur detta handle om at sjefen og kollegaene dine ikkje kan reglane, og det er lettvint for dei å spørre deg. Du gir uttrykk for å vere veldig samvittighetsfull i og med at du får så kvaler ved å sei nei til å jobbe. Dette er nok noko dei veit. Sei at du er fullt sjukemeldt og at du nok blir det resten av svangerskapet. Ferdi me da. Du trenge ikkje ein einaste unnskyldning i verden for å følga råda til legen din. E du sjukemeldt så e du sjukemeldt. Gratulera så masse med graviditeten! Håpe sjukemeldingen og fred frå arbeidsgivar gjer at tida fram til den velte kjem blir fin! Lykke til
Katta82 Skrevet 30. desember 2013 #21 Skrevet 30. desember 2013 De kan ikke be deg jobbe når du er sykmeldt nei, men kanskje mest realt at du sier opp jobben din hvis du ikke takler den. Det vil jo være det beste både for arb giver og deg. Anonymous poster hash: 07748...595 Ja,det var jo et "godt" råd....Er ikke hi gravid da? Forsto det sånn at graviditeten gjorde at hun ikke taklet stresset?..... Jeg er gravid, og det er grunnen til at jeg ikke takler jobben nå. Jeg har en krevende jobb.. Og for meg er det å være gravid veldig slitsomt. hiAnonymous poster hash: 73bee...549 Ja nemlig, det var sånn jeg forsto det. Reagerte derfor på det toskete rådet du fikk av .595 her om å si opp jobben. Heilt enig! Sjå glatt forbi dei råda som ikkje er velmeinande. Klart du ska ikkje sei opp jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå