Gå til innhold

Noen som vet om man kan kreve ferie i juli når man mangler barnepass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om du er avhengig av at SFO og bhg er åpen hele sommeren, bør du bo et sted hvor det er slik. Arbeidsgiver har ikke ansvar for at du har barnavakt. Anonymous poster hash: 7ebd3...7ac

Jeg har da heller ikke sagt at det er arbeidsgivers ansvar at jeg ikke har barnevakt. Jeg spurte kun et spm om man kan kreve å få fri i juli når man har små barn og SFO/bhg er stengt. Jeg har aldri tidligere tatt fri i juli, så egentlig håper jeg på litt godvilje fra arbeidsgiver de neste sommerene. Uansett om arbeidsgiver ikke har ansvar håper jeg de ser problemet.

Anonymous poster hash: f633b...db5

Fortsetter under...

Skrevet

På min jobb har "alle" gode grunnar for å ønske ferie i fellesferien. Barnehage og SFO stenger fire veker. Det same gjer alle industriarbeidsplassar, der mange har ektefellene sine. Hjå oss blir fellesferien delt i to, og du får enten dei to første eller dei to siste vekene. Ikkje rom for å få heile fri. Sånn er det berre.

Vi må belage oss på at vi ikkje kan vere saman heile ferien. Dei som er aleine må bruke barnevakter eller avtale med den andre forelderen samvær den delen av ferien dei sjølv må jobbe.

Skrevet

H or bor du da, HI?Anonymous poster hash: 44fad...ae3

Jeg bor i Drammen. Ikke sikkert det blir noe problem - jeg venter svar fra jobben. Det er snakk om 2 barn, 1 skolebarn og 1 barnehagebarn. Jeg har ikke lyst til å ha noen ungdommer til å passe. Jeg har ingen besteforeldre eller slektninger som kan passe i 4 uker dessverre.

HI

Jeg slutter aldri å bli overrasket over hva folk her mener man kan kreve eller forlange. Det er klart det er ditt ansvar som forelder å ordne barnepass til barna dine. Nå har du et halvt år på deg. Klart du kan forklare situasjonen på jobb og søke om å få fri, men går det ikke, så må du faktisk finne en annen løsning. Jeg synes for øvrig en godt egnet ungdom høres ut til å kunne være topp for barn å være sammen med :-)

Anonymous poster hash: f88bb...dfa

Skrevet

Jeg bor i Drammen. Ikke sikkert det blir noe problem - jeg venter svar fra jobben. Det er snakk om 2 barn, 1 skolebarn og 1 barnehagebarn. Jeg har ikke lyst til å ha noen ungdommer til å passe. Jeg har ingen besteforeldre eller slektninger som kan passe i 4 uker dessverre.

HI

Jeg slutter aldri å bli overrasket over hva folk her mener man kan kreve eller forlange. Det er klart det er ditt ansvar som forelder å ordne barnepass til barna dine. Nå har du et halvt år på deg. Klart du kan forklare situasjonen på jobb og søke om å få fri, men går det ikke, så må du faktisk finne en annen løsning. Jeg synes for øvrig en godt egnet ungdom høres ut til å kunne være topp for barn å være sammen med :-)

Hvem krever og forlanger? Hi stiller et spørsmål på en ordentlig måte. Hvorfor føler du det påkrevd å svare så skarpt?

Til hi: Jeg henger meg på forslaget om å bruke det neste halve året på å finne en ungdom som kan bli kjent med dere og som du kan stole såpass på at hn kan brukes både til sommerferien og ellers om du har behov for barnevakt. Det finnes utrolig mange flotte ungdommer som gjerne vil tjene seg noen kroner.

Om du ikke vil bruke ungdommer lurer jeg på hvilket alternativ du ser for deg om du ikke får ønsket ditt innvilget hos arb.giver?

Skrevet

Som alle sier har du ikke krav på det men de fleste arbeidsplasser prøver å samarbeide og løse dette slik at alle blir fornøyd. Om dere alle på din avdeling vil ha ferie samtidig hvert år blir det som regel loddtrekning der den som "vinner" ofte kommer bakerst i køen neste år.

Men som sagt de fleste steder løser det seg alltid.

Anonymous poster hash: 649eb...12a

Skrevet

Forøvrig HAR du krav på tre uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden. Dette er lovfestet så her kan ikke arbeidsgiver nekte.

Annonse

Skrevet

Forøvrig HAR du krav på tre uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden. Dette er lovfestet så her kan ikke arbeidsgiver nekte.

Og perioden er 1. Juni - 31. August. Så er arbeidsgjevar ekstra vrang kan ein risikere å ta alle vekene før skuleferien byrjar. Har aldri hørt at det har skjedd, men det hender orda "tredeling av ferie" blir nemnt når ferieturnusen skal lagast. Vi ansatte blir så velvillige når det gjeld ekstravakter for å sleppe..
Skrevet

HI

Hvem krever og forlanger? Hi stiller et spørsmål på en ordentlig måte. Hvorfor føler du det påkrevd å svare så skarpt?

Til hi: Jeg henger meg på forslaget om å bruke det neste halve året på å finne en ungdom som kan bli kjent med dere og som du kan stole såpass på at hn kan brukes både til sommerferien og ellers om du har behov for barnevakt. Det finnes utrolig mange flotte ungdommer som gjerne vil tjene seg noen kroner.

Om du ikke vil bruke ungdommer lurer jeg på hvilket alternativ du ser for deg om du ikke får ønsket ditt innvilget hos arb.giver?

I overskriften spør hun om hun kan kreve å få fri. Og det er holdningen i mange innlegg her. Enten det gjelder i helsevesenen, overfor arbeidsgiver, barnehagen, skole eller familie. Klart man kan forklare situasjonen og spørre om å finne en løsning, men hvis ikke det går så må man faktisk ta et ansvar for å løse egne problemer selv.

Skrevet

Og perioden er 1. Juni - 31. August. Så er arbeidsgjevar ekstra vrang kan ein risikere å ta alle vekene før skuleferien byrjar. Har aldri hørt at det har skjedd, men det hender orda "tredeling av ferie" blir nemnt når ferieturnusen skal lagast. Vi ansatte blir så velvillige når det gjeld ekstravakter for å sleppe..

Har aldri opplevd vanskelige arbeidsgivere takk og lov. :-)

Håper det ordne seg for deg da HI.

Skrevet

Jeg har hatt samme problem i mange år. Barna er nå i 2. og 4. trinn. Når barna var veldig små, skaffet vi en barnevakt. Hun var 20 år gammel og jeg søkte etter noen her på disse sidene for 8 år siden. Hun var barnevakt enkelte kvelder for meg i et halvt år og var med oss enkelte helger for å bli kjent. Hun hadde så barna hjemme hos meg i sommeruker mens jeg og mannen var på jobb.

Når barna ble større har vi brukt sommerleir i to uker hver sommer. Fotballskole, håndballskole, sommerlekeskole osv. Vi leverer om morgenen og henter etter jobb, ungene stortrives. Ungene har 8 uker sommerferie, de har en uke leirskole første uka og en uke siste uka. Mannen og jeg tar tre uker hver, der en uke er felles. Dette har fungert helt fint :-)

Anonymous poster hash: 3c09a...c0b

Skrevet

I overskriften spør hun om hun kan kreve å få fri. Og det er holdningen i mange innlegg her. Enten det gjelder i helsevesenen, overfor arbeidsgiver, barnehagen, skole eller familie. Klart man kan forklare situasjonen og spørre om å finne en løsning, men hvis ikke det går så må man faktisk ta et ansvar for å løse egne problemer selv.Anonymous poster hash: f88bb...dfa

Ja, hun SPØR om man kan kreve noe som er et stort problem for henne. Det er mange ting i arb.livet man kan "kreve", bl.a å være hjemme med sykt barn, ha ulønnet omsorgspermisjon etter foreldrepermisjon osv. Derfor ser jeg det ikke som utenkelig at hi lurte på om det var hjelp å få vedr problemer med ferieavvikling. Det er ikke alt som er like selvsagt for alle som det tydelig er for deg.

Det går an å svare høflig på et spørsmål selv om man syns svaret gir seg selv.

Skrevet

Nei. Hos oss kan ingen ta ut ferie i august f.eks. Og alle må sette opp ønske om ferie. Det eneste du har krav på er 3 uker sammenhengende. 

Anonymous poster hash: 88744...703
Skrevet

Jeg har det samme problemet hvert år.

Har dagmamma, bruker litt besteforeldre.

Kommunen skal ha en sommer bhg hvor de samler barna fra kommunen og holder åpent hele juli, det er det ihvertfall her i Bærum.

Anonymous poster hash: fd7df...b9c

Annonse

Skrevet (endret)

Hadde jeg ikke fått fri hadde jeg sykemeldt meg. Leverer ikke ungene mine til fremmede. Latterlig , skulle tro det var snakk om barnevakt til ei bikkje.....Anonymous poster hash: 6f3af...0be

For kun få år siden fantes det knapt barnehageplasser her i landet, og folk flest brukte dagmammaer. Helt vanlig.

Forresten, det hender vel du leverer barnet ditt til ukjente i barnehagen også?

Endret av aanonym
Skrevet

Hadde jeg ikke fått fri hadde jeg sykemeldt meg. Leverer ikke ungene mine til fremmede. Latterlig , skulle tro det var snakk om barnevakt til ei bikkje.....Anonymous poster hash: 6f3af...0be

For kun få år siden fantes det knapt barnehageplasser her i landet, og folk flest brukte dagmammaer. Helt vanlig.

For "få" år siden var det vanlig at mor var hjemmeværende, event hadde en liten deltidsjobb.

Anonymous poster hash: 5f084...b0f

Skrevet

Hadde jeg ikke fått fri hadde jeg sykemeldt meg. Leverer ikke ungene mine til fremmede. Latterlig , skulle tro det var snakk om barnevakt til ei bikkje.....

Anonymous poster hash: 6f3af...0be

For det første kan ikke legen sykemelde deg når du ikke er syk.

For det andre er du pill råtten. Hvis du ikke klarer å planlegge dette så er du rimelig håpløs.

Du er nok ikke sjefen eller kollegaers favoritt.

Kan ikke fordra unnasluntrere som deg. Snylter på staten er det du gjør.

Skrevet

Du kan søke om fri uten lønn de ukene. Det har jeg måttet gjøre mange ganger

Skrevet

Men er vel ikke noe problem om barnas far kan ta ferie de ukene?

Anonymous poster hash: 9ab6b...53e
Skrevet

Du kan søke om fri uten lønn de ukene. Det har jeg måttet gjøre mange ganger

Det er virkelig ikke mange arbeidsplasser man kan få det innvilget midt i ferieavviklingen altså.

I juli får gjerne så mange som overhodet mulig ferie, og resten må "passe skuta", man er som regel veldig sårbar for fravær på denne tiden og permisjon uten lønn vil aldri verden bli innvilget...

Det vanlige er at man rullerer på hvem som får ferie i juli, så bytter man på med å være den som er igjen på jobb og holder fortet. De som ikke har fått innvilget ferie kan derfor heller ikke få fri uten lønn.

Anonymous poster hash: c4ec8...a9a

Skrevet

Kanskje jeg er sjefen så jeg fikser ferie når jeg må ha? Men nei jeg har foreløpig ikke levert ungene mine til fremmede i barnehage. Idiotisk opplegg i Norge. Er veldig vanskelig hvert år for familier uten besteforeldre/ familie å spørre. Her er det kun ett familiemedlem som kan spørres av og til. Sier seg selv vi må fikse det selv.

Anonymous poster hash: 6f3af...0be

Skrevet

Da må dere dele opp ferien,så dere er hjemme med barna to uker hver i juli. Problem løst. 

Anonymous poster hash: ea837...045
Skrevet

Sjekk ut tilbud om sommerleirer! Her er de på kampsportleir en uke.

Sjekk med andre foreldre fra feks barnehagen. Du kan kanskje ha et par barn ekstra mens de tar dine en uke.

Anonymous poster hash: b8c4c...c59

Skrevet

Du har et halvt år på deg, innen den tid klarer du sikkert å komme opp med en alternativ løsning. Bygg nettverk. Pass andres barn et par dager, så kan de passe dine tilsvarende tid. Ferieproblemet kommer til å gjenta seg mange ganger, så det er lurt å tenke på det nå og ikke utsette det i håp om at det ordner seg selv. 

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

For "få" år siden var det vanlig at mor var hjemmeværende, event hadde en liten deltidsjobb.Anonymous poster hash: 5f084...b0f
For "få år siden" betyr for 5-6 år siden. Var vel omtrent like mange i kvinner full jobb da som må. Endret av aanonym
Skrevet

For "få" år siden var det vanlig at mor var hjemmeværende, event hadde en liten deltidsjobb.Anonymous poster hash: 5f084...b0f
For "få år siden" betyr for 5-6 år siden. Var vel omtrent like mange i kvinner full jobb da som må.

Her var det allerede full barnehagedekning da min eldste begynte for fem år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...