Gå til innhold

Noen som vet om man kan kreve ferie i juli når man mangler barnepass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri tidligere hatt ferie i juli, men nå er SFO stengt 4 uker i juli og det samme er barnehagen til minstemann. Jeg har lagt inn ønske om 3 ukers ferie i juli. Men arbeidsgiver sier mange ønsker ferie i juli og at de ikke kan garantere at jeg får dette. Jeg har ingen besteforeldre som kan ta barna på dagtid, ei heller kjenner jeg andre som kan være barnevakt i 4 uker. Noen som vet om jeg kan kreve å få fri fe jobb?

Anonymous poster hash: f633b...db5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke kreve det og det er din jobb å sørge for barnepass om du ikke får fri da, men arbeidsgiver skal ta hensyn til det når feriekabalen skal legges. Sørg for å levere en skriftlig begrunnet søknad.

Er det ikke en far inne i bildet som kan ta i hvertfall noe av tiden?

Anonymous poster hash: bd421...09a
Skrevet

Du kan søke, men arbeidsgiver har styringsrett på ferien, så du kan ikke kreve fri.

Anonymous poster hash: a952c...dd6

Skrevet

Du kan nok ikke kreve det. Men det å ha ferie i juli bør jo gå på rundgang, at de som hadde ferie i juli i fjor må ta en tidligere eller senere ferie i år. Det blir ihvertfall det mest rettferdige!

Anonymous poster hash: cac8f...b89

Skrevet

Jeg har hatt dagmamma i juli måned flere ganger pga stengt SFO barnehage.

Du er klar over situasjonen, planlegg deretter!

Anonymous poster hash: 12108...2ff

Skrevet

Du kan ikke kreve det og det er din jobb å sørge for barnepass om du ikke får fri da, men arbeidsgiver skal ta hensyn til det når feriekabalen skal legges. Sørg for å levere en skriftlig begrunnet søknad.Er det ikke en far inne i bildet som kan ta i hvertfall noe av tiden? Anonymous poster hash: bd421...09a

Joda, vi er 2 og tenkte å ta 3 uker hver. Reise bort sammen i 2 uker og ha barna alene 1 uke hver oss. Jeg blir bare så oppgitt over at SFO stenger 4 uker hver sommer. Dette kommer til å bli et problem hver sommer de neste årene. HI

Skrevet

Nei, det har du ikke krav på. Det er ditt ansvar som forelder å skaffe barnepass når du skal på jobb...

Det er helt vanlig at foreldre tar ferie hver for seg, at man lønner en tenåring, har dagmamma, bruker besteforeldre e.l for å få familiekabalen til å gå opp i ferien når man har små barn.

Anonymous poster hash: c4ec8...a9a
Skrevet

Du er klar over situasjonen, planlegg deretter!

Du leier en ukjent dagmamma? Går du via et firma el har du annonser privat? Husker du hva du har betalt?

HI

Skrevet

Om du legger ut en annonse på Finn hvor du søker etter en dagmamma som vil ha sommerjobb får du utrolig mange søkere, bl.a fra tenåringer som vil ha sommerjobb.

Her jeg bor er det en videregående skole som har linjen barne- og ungdomsarbeider, og de ungdommene vil veldig gjerne kunne skrive på CV'en sin at de har litt arbeidserfaring med barn og tar slike jobber. Kjenner faktisk tre familier som bruker ungdommer som tar denne utdanningen som faste barnevakter, siden de ønsker en god attest og har et oppriktig ønske om å jobbe med barn er dette perfekte ungdommer å bruke til en slik jobb.

Lønn blir man jo enig om, men den ene familien jeg kjenner som hadde barnevakt/dagmamma noen uker i juli i fjor betalte summen de skulle betalt barnehagen/sfo (det er jo betalingsfri måned der) pluss noen tusenlapper ekstra.

Skrevet

Hadde jeg ikke fått fri hadde jeg sykemeldt meg. Leverer ikke ungene mine til fremmede. Latterlig , skulle tro det var snakk om barnevakt til ei bikkje.....

Anonymous poster hash: 6f3af...0be

Skrevet

Du er klar over situasjonen, planlegg deretter!Anonymous poster hash: 12108...2ff

Du leier en ukjent dagmamma? Går du via et firma el har du annonser privat? Husker du hva du har betalt?

HIAnonymous poster hash: f633b...db5

Et år søkte jeg i avisen og fikk en kjekk og flink skoleelev. Hun var også dagmamma året etterpå. Vi har faktisk fortsatt litt kontakt :) Et år brukte jeg en som jeg kom i kontakt med via, via. Da følte jeg egentlig at det ble litt oppbevaring og var ikke helt fornøyd.

Skoleeleven fikk 4500 for 4 uker. Hun passet hjemme hos meg. Via, via-damen tok 55kr timen og passet hjemme hos seg (3uker). Hadde selvsagt bli kjent møter i forkant :)

Skrevet

Hadde jeg ikke fått fri hadde jeg sykemeldt meg. Leverer ikke ungene mine til fremmede. Latterlig , skulle tro det var snakk om barnevakt til ei bikkje.....Anonymous poster hash: 6f3af...0be

Sjarmerende!

Skrevet

Hadde jeg ikke fått fri hadde jeg sykemeldt meg. Leverer ikke ungene mine til fremmede. Latterlig , skulle tro det var snakk om barnevakt til ei bikkje.....

Jeg kan ikke bare gå til legen og bestille en sykemelding, dette har de blitt ganske strenge på, og særlig i ferietid..

Man leverer selvfølgelig ikke barnet til fremmede heller, man ansetter en barnevakt som man bruker tid på å bli kjent med frem til den dagen ferien begynner. Et skolebarn klarer ganske godt å si ifra hvordan det fungerer med barnevakten også, er snakk om et ganske stort barn som har ferie fra sfo.

Skrevet

Forstår du vil provosere og du klarer det. Det værste er at du kan komme til å gi noen intrykk av at sånt bedrageri er ok og akseptabelt.

Anonymous poster hash: bd421...09a

Skrevet

Hadde ikke levert barna til barnevakt. Mannen må kanskje finne på noe sammen med barna denne sommeren, alene. Dere har ikke besteforeldre som barna kan feriere litt hos? Eller en niese som vil ha sommerjobb?

Anonymous poster hash: 9ab6b...53e
Skrevet

Er dette noe nytt som har kommet? Visste ikke at man bare kunne sykemeldt seg selv hvis man har ferie?

Anonymous poster hash: fd596...42e

Skrevet

H or bor du da, HI?

Anonymous poster hash: 44fad...ae3

Skrevet

Hadde ikke levert barna til barnevakt. Mannen må kanskje finne på noe sammen med barna denne sommeren, alene. Dere har ikke besteforeldre som barna kan feriere litt hos? Eller en niese som vil ha sommerjobb? Anonymous poster hash: 9ab6b...53e

Hva om der ikke er noen mann, eller besteforeldre som har fri fra jobb og står klar til å passe i juli? Hva er da alternativet?

Skrevet

Her vet jeg at foreldre i samme klasse/område/venner har passet for hverandre. er man fire stykker som tar en uke hver og passer fire unger et hele problemet løst.

Anonymous poster hash: d7fd0...dc6

Skrevet

Hadde ikke levert barna til barnevakt. Mannen må kanskje finne på noe sammen med barna denne sommeren, alene. Dere har ikke besteforeldre som barna kan feriere litt hos? Eller en niese som vil ha sommerjobb? Anonymous poster hash: 9ab6b...53e

Hva om der ikke er noen mann, eller besteforeldre som har fri fra jobb og står klar til å passe i juli? Hva er da alternativet?

Bruke venner/naboer evt andre foreldre? Hvis hun ikke får fri fra jobb, hva er da alternativet?

Anonymous poster hash: fd596...42e

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sånn er det desverre blitt. Kommunene skal spare, de bruker for mye på vikarer hvert år, og har ikke råd til å bruke det på vikarer på sommeren. Det er og et problem for de barnehageansatte at de ikke kan velge sin egen ferie. Kjipt, men sånn er det. Mannen og jeg har ikke hatt 3 uker ferie sammen på aldri så lenge, pga dette. Drit kjedelig, men det er bare for noen år tenker jeg. Når de er ferdig med 4 klasse må de uansett være hjemme alene i ferier, for vi har jo ikke så mye ferie som de.

Skrevet

Om du er avhengig av at SFO og bhg er åpen hele sommeren, bør du bo et sted hvor det er slik. Arbeidsgiver har ikke ansvar for at du har barnavakt.

Anonymous poster hash: 7ebd3...7ac

Skrevet

Og dette ville du gjort hvert år?

Anonymous poster hash: 2fe1f...c6c

Skrevet

Hva om der ikke er noen mann, eller besteforeldre som har fri fra jobb og står klar til å passe i juli? Hva er da alternativet?Anonymous poster hash: 12108...2ff

Bruke venner/naboer evt andre foreldre? Hvis hun ikke får fri fra jobb, hva er da alternativet?Anonymous poster hash: fd596...42e

Det er jo akkurat det jeg spør om!! Hun sier hun ikke ville levert barna til barnevakt...

Skrevet

H or bor du da, HI?Anonymous poster hash: 44fad...ae3

Jeg bor i Drammen. Ikke sikkert det blir noe problem - jeg venter svar fra jobben. Det er snakk om 2 barn, 1 skolebarn og 1 barnehagebarn. Jeg har ikke lyst til å ha noen ungdommer til å passe. Jeg har ingen besteforeldre eller slektninger som kan passe i 4 uker dessverre.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...