Gå til innhold

Pumpe for harde livet, holder det? Usikker!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 7 dager som sliter med sugeteknikk. Jeg har dermed store sår på begge brystvorter og orker ikke å legge ham til brystet, derfor har jeg pumpet meg som en gal de siste to dagene og gitt flaske i håp om at sårene gror og jeg orker å amme ham etterhvert.

Jeg får ut mellom 100 og 140 når jeg pumper begge bryst og har melkespreng på sekundet når han er sulten. Han tar flaska som en drøm og har verken magevondt eller sluker melka.

Men, hvor lenge kan jeg pumpe før melka blir borte? Og hvis den en morgen er borte, kan jeg få den tilbake ved å legge baby til ofte og evnt drikke te?

Vil amme, men det er så vondt! Håper derfor jeg kan pumpe i et par uker!

Anonymous poster hash: 3e845...3d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fullpumpet i 6 mnd med første, og delpumpet til hun var 11 mnd.;)

Skrevet

Jeg hadde ikke orket!!

Har pumpet med begge, men fikk meget lite og sinnsykt mye stress

De blir voksne og flotte folk på mme også

Anonymous poster hash: 55f98...148

Skrevet

Sorry, jeg kan ikke svare på det du spør om. Men har du prøvd ammeskjold?

Skrevet

Han har fått prøve 40 ml med NAN, men han ble så urolig at jeg ikke vil gi ham det fast :/ Hvilket merke med mme er mest skånsom utover den hypoalergene?

Vil helst amme siden jeg måtte flaske opp eldste og syntes det var et evig styr med flaskekok og matlaging :/ Mye lettere med puppen da!

HI

Anonymous poster hash: 3e845...3d3

Skrevet

Smører med purelan, lufttørker, bruker ullinnlegg og ammeskjold. Har dype flenger i hver brystvorte og myye skorper. Griner så jeg hyler nesten hver gang jeg prøver å legge ham til :( Skifter mellom vanlig og tvillingstilling, liggende var verre! Har veldig store bryst, og lille klarer ikke å ta godt nok tak :( Han suger bare på knoppen og er i tillegg en liten gnager, så det blør mer enn det gir melk!

HI

Skrevet

Jeg vil også tipse om ammeskjold, det har reddet meg den første tiden når babyene har sugd sår på brystvortene mine :) Når de har grodd har jeg byttet på å amme med skjold og ikke en ukes tid, og etter det har det gått fint uten skjold :) Men det er fullt mulig å fullpumpe, du mister ikke melka over natten, og skulle det minke får du evt legge babyen til ofte eller pumpe enda oftere. Rett og slett ta et økedøgn. Amme/pumpe, spise og drikke godt, bare slappe av og ikke tenk på lite melk, ikke noe husarbeid og helst holde sengen og la mannen ta huset i et par dager :)

Lykke til :)

Skrevet

Kjøp deg Bepanthen kvinne! Purelan mykgjør og virker antibaktrielt, men du trenger noe som får sår til å gro! Hadde dyp sprekk som blødde over ene knoppen jeg også, etter to dager med tynt lag Bepanthen var jeg fin igjen og hadde solid sårskorpe. Bepanthen omgjør noe i huden til sårhelende egenskaper, et vitamin tror jeg det er, den er fantastisk! Jeg anbefaler den på det sterkeste. Dynk brystvorta i morsmelk og la det lufttørke, gull verdt!

Sørg for at nesen og brystknoppen er på linje, bygg opp med puter. Barnet skal komme til brystet, ikke motsatt. Frist med å melke ut noen dråper først og stryk knoppen over munnen til babyen. Når den gaper høyt nok sikter du inn brystvorta mot ganen og kobler til. Disse rådene så jeg på youtube for barmfagre.

Anonymous poster hash: d6ff8...3a1

Skrevet

Er det ikke vondt å pumpe også? Når jeg hadde sånne store sår og blødde som verst klarte jeg ikke å pumpe heller, og melka var jo rød og blodig så den kastet jeg.

Anonymous poster hash: 47e8e...5a4
Skrevet

Håndmelk og gi med kopp/ skje, eventuelt flaske. Håndmelking er snillest mot brystvortene. Få lege til å sjekke om babyen har stramt tungebånd.

Når man får dreisen er håndmelking like effektivt som pumping og både mer lettvint og man får tømt bedre enn pumpingen. Å pumpe såre bryst gjør vondt verre. Se også på ammestilling, viktig å få nok bryst inn i munnen. Ikke smør noe på bryster med sår, lufttørk og vær så mye barbrystet som mulig. Ikke for ingenting st urkvinner gikk/ går med puppene hengende fritt ;)

Anonymous poster hash: 87f30...7f9

Skrevet

Kjøp multimam kompresser. De er fantastiske. Jeg jobber på barselavdeling, damene melder om umiddelbar bedring. Jeg har også brukt dem forebyggende nå under egen amming, ikke vært sår en dag. 

http://www.pharmex.no/multimam/

Skrevet

Det er vondt ja, men jeg kan ha mer kontroll og kan bygge opp smertene gradvis, og det gjør at jeg kan bite tenna sammen. Baby har fått blodmelk flere ganger allerede, de på barsel sa det ikke var noe fare, blodet er rent og baby får ikke vondt i magen av det.

Vil jo helst amme, men dette er jo pining på høyt nivå! Kunne sikkert brukt det som tortur -.-

Takk for alle tips! Skal prøve ut alt og håpe på det beste. Men ja, mme er jo et alternativ, men er redd for kolikk eller andre mageproblemer.

Skrevet

Fullpumpa i tre mnd med første, fikk bare mer og mer melk:)

Anonymous poster hash: 389d6...8e5

Skrevet

Jeg har store bryster og pga ruptur og bekkenløsning endte jeg med å ligge nesten flatt på ryggen med barnet oppå meg på tvers over magen min. Begge barna fikk godt tak og "mye" i munnen, men vet ikke helt om det er en sammenheng med stillingen. Verdt å nevne kanskje, for jeg hører ellers aldri om denne stillingen som funket utmerket på begge mine. Lykke til videre!

Anonymous poster hash: fbb63...b27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...