Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #1 Skrevet 30. desember 2013 Jeg er gravid, og har det i familien.Hvilket bilsete anbefaler dere at jeg skal kjøpe som også kan brukes dersom vi får et pute-barn Anonymous poster hash: afc8c...b90
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #2 Skrevet 30. desember 2013 Stort sett de fleste som er fra 0-36 kilo passer til putebarn. Anonymous poster hash: c9985...307
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #3 Skrevet 30. desember 2013 Kjøp et med lave kanter. Anbefaler deg å bli med i gruppen Putekrigerne på Facebook. Der er det mange erfaringer! Takk Anonymous poster hash: afc8c...b90
NormaJean Skrevet 30. desember 2013 #4 Skrevet 30. desember 2013 Ikke kjøpt sete før du faktisk vet om du får putebarn. Jeg er født med bilateral hofteleddsdysplasi og var gipset i 6 mnd. Søsteren min var putebarn med HD også. Du får Ultralyd på sykehuset ca 2 uker etter fødselen for å avklare når det ligger i nær familie. Ikke ta sorgene på forskudd, det er ikke så vanlig! Min anbefaling er å ikke handle inn utstyr som kanskje ikke er helt optimalt bare fordi barnet Kanskje får HD.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #5 Skrevet 30. desember 2013 For at du skal få ultralyd automatisk, så må det være veldig nær familie. Jeg tror det er kun hvis du eller barnets søsken har hatt det at det skjer automatisk, hvis ikke er det på symptomer. Sånn var det hvertfall i Oslo tidligere, så vær oppmerksom på symptomer og krev undersøkelse på sykehus hvis de ikke hører på deg på helsestasjonen. Jeg har hørt om flere som har strevd med å få undersøkelser selv om mange i familien har hatt det... Det verste tilfellet er en familie hvor fars søstre, farmor og farmor sine søstre hadde HD og barnet i tillegg hadde tegn på det, men helsesøster og fysioterapeut på helsestasjon mente at hun ikke trengte å bli henvist. Heldigvis fikk mor og far kranglet seg til en henvisning og barnet hadde HD, men da var barnet såpass gammelt at behandlingen ble mer komplisert og mer langvarig enn om de hadde henvist med en gang mor ba om det. Anonymous poster hash: 740b2...2ba
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #6 Skrevet 30. desember 2013 Høres helt vilt ut over her. På kk i Bergen fikk vi ul på hofter etter ett døgn pga kneppelyd og mistanke om mulig hd. Alt fint. Da legen igjen fant det på 6 ukers kontroll ble vi sendt opp igjen til ul og røntgen bare i tilfelle. Alt fint da også. Høres ut som svært ulik praksis. Her er det ihvertfall svært lav terskel for å sjekke hofteleddene til babyer. Anonymous poster hash: f8727...bf5
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #7 Skrevet 30. desember 2013 Vil vill få UL siden jeg hadde det.Vi trenger et sete fra begynnelsen av, og skjønner ikke helt argumentasjonen for ikke å kjøpe et sete som kan brukes også ved HD med det samme.Skal man liksom kjøpe et sete, bruke det en uke eller to og så må kjøpe et nytt igjen?Er det riktig at dette som heter Maxi Cosi kan brukes ved HD?Er det andre jeg kan sammenligne det med? HI Anonymous poster hash: afc8c...b90
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #8 Skrevet 30. desember 2013 For at du skal få ultralyd automatisk, så må det være veldig nær familie. Jeg tror det er kun hvis du eller barnets søsken har hatt det at det skjer automatisk, hvis ikke er det på symptomer. Sånn var det hvertfall i Oslo tidligere, så vær oppmerksom på symptomer og krev undersøkelse på sykehus hvis de ikke hører på deg på helsestasjonen. Jeg har hørt om flere som har strevd med å få undersøkelser selv om mange i familien har hatt det... Det verste tilfellet er en familie hvor fars søstre, farmor og farmor sine søstre hadde HD og barnet i tillegg hadde tegn på det, men helsesøster og fysioterapeut på helsestasjon mente at hun ikke trengte å bli henvist. Heldigvis fikk mor og far kranglet seg til en henvisning og barnet hadde HD, men da var barnet såpass gammelt at behandlingen ble mer komplisert og mer langvarig enn om de hadde henvist med en gang mor ba om det. Anonymous poster hash: 740b2...2ba Det stemmer ikke for Drammen.. Vi visste ikke at det var HD i familien. Dagen etter fødsel hørte legen kneppelyd og ble sendt på ul samme dag. Hadde HD og hadde pute i 5 mnd.. Viste seg etterhvert at far hadde det og flere i fars familie også.. Anonymous poster hash: a56c3...a2f
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #9 Skrevet 30. desember 2013 Vil vill få UL siden jeg hadde det. Vi trenger et sete fra begynnelsen av, og skjønner ikke helt argumentasjonen for ikke å kjøpe et sete som kan brukes også ved HD med det samme. Skal man liksom kjøpe et sete, bruke det en uke eller to og så må kjøpe et nytt igjen? Er det riktig at dette som heter Maxi Cosi kan brukes ved HD? Er det andre jeg kan sammenligne det med? HI Anonymous poster hash: afc8c...b90 Maxi cosi kan brukes av mange putebarn. Akta graco og britax har også gode alternativer. Du kan gjerne sende meg en pm, for jeg har flere putebarn selv Anbefaler fortsatt putekrigerne på Facebook Takk, er veldig kort enda, og det er hemmelig foreløpig. Dersom jeg poster noe på putekrigen kan alle mine venner se det på siden. Tror jeg venter med å poste der til jeg er litt lenger (bare 7 uler nå). Greit å ha litt alternativer å velge mellom Anonymous poster hash: afc8c...b90
Vera831 Skrevet 30. desember 2013 #10 Skrevet 30. desember 2013 Ikke kjøpt sete før du faktisk vet om du får putebarn. Jeg er født med bilateral hofteleddsdysplasi og var gipset i 6 mnd. Søsteren min var putebarn med HD også. Du får Ultralyd på sykehuset ca 2 uker etter fødselen for å avklare når det ligger i nær familie. Ikke ta sorgene på forskudd, det er ikke så vanlig! Min anbefaling er å ikke handle inn utstyr som kanskje ikke er helt optimalt bare fordi barnet Kanskje får HD. Hvordan skal man da komme seg hjem etter fødsel uten bilsete til baby? Ultralyd tas ikke før et par dager/uker etter fødsel... Hvordan foreslår du man kommer seg rundt i bil med den lille? Ha på fanget?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #11 Skrevet 30. desember 2013 Jeg er gravid, og har det i familien. Hvilket bilsete anbefaler dere at jeg skal kjøpe som også kan brukes dersom vi får et pute-barn Anonymous poster hash: afc8c...b90 Vi har det også i familien. Datteren min ble født med h. Jeg ville bare kjøpt det setet jeg ville ha. Ellers får man låne av hjelpemiddelsentralen. Anonymous poster hash: b5448...b95
Steget Skrevet 30. desember 2013 #12 Skrevet 30. desember 2013 Datteren min hadde også hd. vi hadde lite behov for bil, så vi var heldige. maxi cosi pebble funket ihvertfall en stund for oss. alle barn blir sjekket for hd på barselavdelingen, de sjekker om det er kneøpelyd i hoftene. og hvis det er det blir man sendt på ultralyd. det kan man gå alt fra samtidig, til å vente en stund. vi måtte vente i seks uker i Oslo. De sjekker også dette senere på helsestasjonen, for det rr då mye lettere å behandle når de er små. jeg tror at putekriger-gruppen er hemmelig, slik at ingen ser hva du skriver.det er det også mange bilder av ulike seter o.l. du må bare spørre hvis du lurer på noe mer! håper dere slipper at barnet får det!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #13 Skrevet 30. desember 2013 Jeg selv, min mor, og min bestemor hadde HD, samt min svigermor. Vi har fått 2 jenter, begge helt uten HD. Fikk utvidet UL og røntgen av barna i flere omganger. Så selv om dere har høy arvelighet er det større sannsynlighet for ikke å få barn med HD enn med. ikke ta sorgene på forskudd iallfall, men kjøp et sete med bedre plass i e lurt uansett HD eller ikke. Da har barnet mulighet å bruke setet lenger om ikke annet. Det å melde seg inn i grupper uten å ha barn som har HD synes jeg bare blir feil og krisemaksimering. Samt at kanskje litt provoserende for de som har barn med HD. Blir som å melde seg inn i blindeforbundet i tilfelle en mister synet for det gjorde flere slektninger... Meeen, bare min mening da. uansett, gratulerer med spiren! Anonymous poster hash: 86d11...872
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #14 Skrevet 30. desember 2013 Ikke kjøpt sete før du faktisk vet om du får putebarn. Jeg er født med bilateral hofteleddsdysplasi og var gipset i 6 mnd. Søsteren min var putebarn med HD også. Du får Ultralyd på sykehuset ca 2 uker etter fødselen for å avklare når det ligger i nær familie. Ikke ta sorgene på forskudd, det er ikke så vanlig! Min anbefaling er å ikke handle inn utstyr som kanskje ikke er helt optimalt bare fordi barnet Kanskje får HD. Hvordan skal man da komme seg hjem etter fødsel uten bilsete til baby? Ultralyd tas ikke før et par dager/uker etter fødsel... Hvordan foreslår du man kommer seg rundt i bil med den lille? Ha på fanget? Lurt å sjekke hvilke kjøreregler sykehuset har. På kk Haukeland sjekker de som sagt før du blir utskrevet. Barnelegen sjekker for kneppelyd o.l og finner legen noe er det rett på ul. Går veldig fort i og med de har egne leger til det. Anonymous poster hash: f8727...bf5
Planleggendemamma Skrevet 30. desember 2013 #15 Skrevet 30. desember 2013 Har selv en liten med HD og vi brukte britax sitt babysafe babysete frem til 6 mnd med pute uten problem. Byttet til besafe sitt sete ved 6 mnd alder da selene ble for korte, men er flere som har brukt maxi cosi sine babyseter med pute og skinnebarn.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #16 Skrevet 30. desember 2013 Tusen takk for alle råd, og anbefalingerHI Anonymous poster hash: afc8c...b90
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2013 #17 Skrevet 30. desember 2013 For at du skal få ultralyd automatisk, så må det være veldig nær familie. Jeg tror det er kun hvis du eller barnets søsken har hatt det at det skjer automatisk, hvis ikke er det på symptomer. Sånn var det hvertfall i Oslo tidligere, så vær oppmerksom på symptomer og krev undersøkelse på sykehus hvis de ikke hører på deg på helsestasjonen. Jeg har hørt om flere som har strevd med å få undersøkelser selv om mange i familien har hatt det... Det verste tilfellet er en familie hvor fars søstre, farmor og farmor sine søstre hadde HD og barnet i tillegg hadde tegn på det, men helsesøster og fysioterapeut på helsestasjon mente at hun ikke trengte å bli henvist. Heldigvis fikk mor og far kranglet seg til en henvisning og barnet hadde HD, men da var barnet såpass gammelt at behandlingen ble mer komplisert og mer langvarig enn om de hadde henvist med en gang mor ba om det. Anonymous poster hash: 740b2...2ba Det stemmer ikke for Drammen.. Vi visste ikke at det var HD i familien. Dagen etter fødsel hørte legen kneppelyd og ble sendt på ul samme dag. Hadde HD og hadde pute i 5 mnd.. Viste seg etterhvert at far hadde det og flere i fars familie også.. Anonymous poster hash: a56c3...a2f Det stemmer nok når de hører kneppelyder. Problemet i det tilfellet jeg skrev om, var at legen ikke oppdaget kneppelydene og helsestasjon ikke hørte på mor og far i ettertid. Søsteren hennes ble henvist til UL selv om det ikke ble oppdaget kneppelyder, kun fordi hun har en søster som har hatt det. Hadde problemene ligget på mor sin side og mor hadde hatt det selv, så hadde barn nr1 også blitt sjekket selv om de ikke hadde oppdaget noen tegn. Det er mest vanlig at jenter har det, så derfor syns jeg det er rart at de ikke lettere undersøker babyen når så mange jenter i slekta har det. Anonymous poster hash: 740b2...2ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå